ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES FOR TRAINING FUTURE OFFICERS OF BORDER GUARD UNITS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3816

Keywords:

State Border Guard Service of Ukraine, electronic educational resources, electronic textbook, electronic training manual, information and telecommunication systems of the border guard units, cadets, professional training

Abstract

The article generalizes the results of using electronic educational resources in the institution of higher education of the State Border Guard Service of Ukraine for training cadets in applying information and telecommunication systems of border guard units. It was determined that the training of future border guard officers is characterized by certain peculiarities, namely the use of specialized electronic educational resources with limited access, departmental information and educational Virtual Aula web platform, departmental Intranet and distance learning directly at the place of service. It is proposed to use the electronic textbook Technical Information Processing Tools, as well as the electronic training manuals Fundamentals of Telecommunication Systems Construction, Software and Technical Complexes of Units of Border Protection and Fundamentals of Telecommunication Networks for the courses on Information and Telecommunication Systems of the Border Guard Units as well as Communication Systems and Complexes of the State Border Protection Bodies". To test the effectiveness of electronic educational resources, a study was conducted in which the training of cadets of the experimental group was carried out with the use of the mentioned electronic educational resources, accessed by connecting to an interactive electronic environment of the departmental network of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. The results of the study show that the average values of cognitive and operational criteria in the experimental group were higher than in the control group. The results of calculations by the Pearson chi-square criterion confirmed the reliability of the obtained results. The materials presented in the article testify the effectiveness and expediency of using the proposed electronic textbooks and manuals for training future officers to use information and telecommunication systems of border guard units.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oleksandr V. Didenko, Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Chief Researcher of the Research Department

Oleksandr S. Androshchuk, Odesa State Environmental University

Doctor of Technical Sciences, Professor, Professor at Information Technology Department

Oleh M. Maslii, Military Academy

PhD of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Deputy Head on Education

Andrii V. Balendr, Национальная академия Государственной пограничной службы Украины имени Богдана Хмельницкого

PhD of Pedagogical Sciences, Associate professor, Associate professor at English Language Department

Serhii Ya. Biliavets, Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Deputy Rector on Research

References

О. Андрощук, «Інформаційні технології інтелектуалізації підтримки прийняття рішень в діяльності Державної прикордонної служби України». Монографія. Хмельницький : Вид-во Нац. академії Держ. прикор. служби України ім. Богдана Хмельницького, 2011. 222 с.

О. Спірін, Л. Лупаренко, О. Новицький, (2017). «Процедура впровадження електронного наукового журналу з використанням програмної платформи Open Journal Systems». Інформаційні технології в освіті, (3), 40-60.

І. Воротникова, (2019). «Досвід використання е-підручників і електронних засобів навчального призначення в умовах цифровізації загальної середньої освіти України». Інформаційні технології в освіті. 71(3). 23-39. 10.33407/itlt.v71i3.2552.

M. Lokar, (2015). «The future of e-textbooks», International Journal for Technology of Mathematics Education, vol.16 (2), pp.101-106.

P. Choi, S. Lam, (2018). «A hierarchical model for developing e-textbook to transform teaching and learning». Interactive Technology and Smart Education,15(2), pp. 92-103.

J. Zhang, L. Zhang. (2015). «Semantic Enhanced e-Textbooks: Information Model and Its Application». Computer Science. 2(6), 213-222.

Р. Гуревич, М. Кадемія, «Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях». Київ : Освіта України, 2006. 390 с.

C. Диордица, В. Торопцов, Л. Ивашко, «Инновационные информационно-коммуникационные технологии обеспечения качества высшего экономического образования». Монография. Одесса, 2012. 231 с.

В. Нелюбов, О. Дубів, О. Куруца, «Електронний підручник: електронний навчальний посібник». Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2016.

A. Balendr, O. Komarnytska, I. Bloshchynskyi, O. Didenko, «Information and Communication Technologies in Foreign Languages Training of the Border Guards in the European Union Countries». Information technologies and learning tools, 67(5), pp. 56-71. [Електронний ресурс]. Доступно: from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2305/1400/.

О. Блажук, «Інформаційні технології у підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників», Науковий вісник Ужгородського національного університету, вип. 33, с. 26–29, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_33_9. Дата звернення: Черв., 20, 2019.

I. Katerynchuk, R. Rachok, D. Mul and A. Balender, «Modelling of radio waves propagation and creation of radio networks using geoinformation systems» 2016 13th International Conference on Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science (TCSET), Lviv, 2016, pp. 677-681, doi: 10.1109/TCSET.2016.7452150. Дата звернення: Черв., 20, 2019.

О. Діденко, та Д. Купрієнко, «Електронний журнал обліку успішності слухачів (курсантів, студентів) як засіб раціоналізації навчально-виховного процесу», Інформаційні технології і засоби навчання, 47, вип. 3, с. 110–123, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2015_47_3_11. Дата звернення: Черв., 20, 2019.

А. Янковець, «Педагогічні особливості використання інформаційних технологій у навчанні іноземних мов», Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України, № 4, с. 274–287, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_4_26. Дата звернення: Черв., 13, 2018.

В. Биков, «Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти», Зб. наук. пр. : Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 29, с. 32–40, 2012.

М. І. Жалдак, «Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах» Комп’ютер у школі та сім’ї, № 3. с. 8–15, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2013_3_3. Дата звернення: Трав. 15, 2018.

O. Dіdenko, A. Lytvyn, V. Lytvyn, L. Rudenko, Y. Pelekh, Informatization of technical vocational schools: Theoretical foundations and practical approaches. Education and Information Technologies, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs10639-019-09966-4.pdf

Положення про електронні освітні ресурси. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 № 1060. [Електронний ресурс]. Доступно https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12. Дата звернення: Січ. 11, 2019.

Положення про електронний підручник. Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.05.2018 № 440. [Електронний ресурс]. Доступно https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18. Дата звернення: Січ. 11, 2019.

ДСТУ 7157:2010 Інформація та документація. Видання електронні. Основні види та вихідні відомості. Київ : ДЕРЖСПОЖИВСТАНДАРТ УКРАЇНИ, 2010. 14 с.

ДСТУ 8302:2015 Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 16 с.

Б. Лемешко, С. Лемешко, С. Постовалов, Е. Чимитова, «Статистический анализ данных, моделирование и исследование вероятностных закономерностей. Компьютерный подход» : монография – Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2011. 888 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. Androschuk, "Information Technologies of Intellectual Support for Decision-making in the Activities of the State Border Guard Service of Ukraine." Monograph. Khmelnytsky: Academy of State Border Guard Service of Ukraine named after Bohdan Khmelnytsky, 222 p. 2011. (in Ukrainian)

O. Spirin, L. Luparenko, and O. Novytsky, "The Procedure for Implementing an Electronic Scientific Journal using Open Journal Systems Software Platform," Information Technology in Education, (3), pp. 40-60, 2017. (in Ukrainian)

I. Vorotnykova, "Experience in using e-textbooks and electronic educational tools in the digitalization of Ukraine's secondary education," Information technology in education, 71 (3), pp. 23-39, 2019. (in Ukrainian)

M. Lokar, "The future of e-textbooks," International Journal for Technology of Mathematics Education, vol.16 (2), pp.101-106, 2015. (in English)

P. Choi, and S. Lam, "A hierarchical model for developing e-textbook to transform teaching and learning". Interactive Technology and Smart Education,15(2), pp. 92-103, 2018. (in English)

J. Zhang, and L. Zhang, “Semantic Enhanced e-Textbooks: Information Model and Its Application”, Computer Science, 2(6), 213-222, 2015. (in English)

R. Gurevich, and M. Kademiya, "Information and Telecommunication Technologies in the Educational Process and Scientific Researches." Kyiv: Education of Ukraine, 390 p., 2006. (in Ukrainian)

C. Dioritsa, V. Toroptsov, and L. Ivashko, "Innovative Information and Communication Technologies for Quality Assurance in Higher Economic Education." Monograph. Odessa, 231 p., 2012 (in Russian)

V. Nelyubov, O. Dubov, and O. Kurutsa, "Electronic Textbook: Electronic Textbook." Uzhhorod: UzhNU State University, 2016. (in Ukrainian)

A. Balendr, O. Komarnytska, I. Bloshchynskyi, and O. Didenko, "Information and Communication Technologies in the Foreign Languages of the Border Guards in the European Union Countries," Information technologies and learning tools, 67 (5), pp. 56-71. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/ 2305/1400/. (in Ukrainian)

O. Blazhuk, "Information Technologies in Training of Future Border Guard Officers," Scientific Bulletin of Uzhgorod National University, vol. 33, pp. 26-29, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_33_9. Accessed on: Jun. 20, 2019. (in Ukrainian)

I. Katerynchuk, R. Rachok, D. Mul and A. Balender, "Modelling of radio waves propagation and creation of radio networks using geoinformation systems" in 13th International Conference on Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science (TCSET), Lviv, 2016, pp. 677-681, doi: 10.1109/TCSET.2016.7452150. (in English)

O. Didenko, and D. Kuprienko, "Electronic journal to record students’ progress (cadets, students) as a means of rationalization of the educational process," Information Technologies and Learning Tools, vol. 47, issue 3, pp. 110-123, 2015. (in Ukrainian)

A. Yankovets, "Pedagogical Features of Using Information Technologies in Foreign Language Learning." Collection of Scientific Papers of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine, no. 4, pp. 274–287, 2016. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_4_26. Accessed on: Jun. 13, 2018. (in Ukrainian)

V. Bykov, "Innovative development of tools and technologies of open education systems," Coll. of scien. works: Modern information technologies and innovative methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, vol. 29, pp. 32–40, 2012. (in Ukrainian)

M. Zhaldak, "Problems of Informatization of the Educational Process in Secondary and Higher Education." Computer at School and Family, no. 3. pp. 8-15, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2013_3_3. Accessed on: May 15, 2018 (in Ukrainian)

O. Dіdenko, А. Lytvyn, V. Lytvyn, L. Rudenko, and Y. Pelekh, "Informatization of technical vocational schools: Theoretical foundations and practical approaches," Education and Information Technologies, 2019. [Online]. Available: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs10639-019-09966-4.pdf (in English)

Regulations on e-learning resources. Order of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine from 10.10.2012 № 1060. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12. Accessed on: Jan. 11, 2019. (in Ukrainian)

Regulation on Electronic Textbook. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 440, May 2, 2018. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18. Accessed on: Jan. 11, 2019. (in Ukrainian)

DSTU 7157: 2010 Information and documentation. Electronic publications. The main types and source areas. Kyiv: STATE CONSUMER STANDARD OF UKRAINE, 2010. 14 p. (in Ukrainian)

DSTU 8302: 2015 Information and documentation. Bibliographic reference. General terms and conditions of assembly. Kyiv: DP "UkrNDNC", 2016. 16 p. (in Ukrainian)

B. Lemeshko, S. Lemeshko, S. Postovalov, and E. Chimitova, "Statistical data analysis, modeling and investigation of probabilistic patterns. Computer-based approach" : monograph. Novosibirsk: NGTU Publishing house, 2011. 888 p. (in Russian)

Published

2020-12-22

How to Cite

[1]
Didenko О. В., Androshchuk О. С., Maslii О. М., Balendr А. В., and Biliavets С. Я., “ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES FOR TRAINING FUTURE OFFICERS OF BORDER GUARD UNITS”, ITLT, vol. 80, no. 6, pp. 39–57, Dec. 2020.

Issue

Section

ICT and learning tools in vocational education and training