SELF-ACTUALIZATION OF FUTURE SPECIALISTS ON INNOVATIVE TECHOLOGY

  • Viacheslav M. Oleksenko Kharkiv National Automobile and Highway University, Kharkiv
Keywords: self-actualization, studactive technology, specialist, engineer speciality

Abstract

Urgency of the material presented in the article is stipulated by the pressing needs of the society to provide high quality of education and training of highly skilled specialists. The ways of forming future specialists’ self-actualization of engineer specialities by the studactive pedagogical technology are revealed. It is established that such process obtains a practically oriented character and it is realized with regard for correlation of inner intentions of a person and conditions in which he/she gets a speciality. The basic methods of a teacher to form a person’s self-actualization are exposed. The aspects of a technological process considered in the article define the directions of the further research of forming self-actualization of pupils and future specialists of any speciality.

Author Biography

Viacheslav M. Oleksenko, Kharkiv National Automobile and Highway University, Kharkiv
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки, психології та мовної підготовки

References

Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы: пер. с англ. / А. Маслоу. – М.: Смысл, 1999. – 425 с.

Філософські абриси сучасної освіти: монографія / за ред. І .М. Предборської. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. – 226 с.

Енциклопедія освіти / за ред. В. Г. Кремеля. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Роджерс К. Свобода вчителя для вісімдесятих років / К. Роджерс // Психологічні аспекти гуманізації освіти. – К. – Рівне, 1995. – C. 111–122.

Олексенко В. М. Комунікація при підготовці фахівців за дистанційною формою навчання / В. М. Олексенко // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2005. – № 1. – C. 9–-99.

Олексенко В. М. Форми організації навчального процесу при математичній підготовці спеціалістів через дистанційне навчання / В. М. Олексенко // Наука і сучасність: зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Т. 49. – С. 113–122.

Психолингвистические проблемы массовой коммуникации / Под ред. А. А. Леонтьева. – М.: Наука, 1974. – 146 с.

Енциклопедичний словник з дистанційного навчання / [авт.-уклад. Олексенко В. М.]. – Харків: КП Друкарня № 13, 2004. – 164 с.

Section
ICT focused pedagogical technologies and information educational resources