DIDACTIC PRINCIPLES AND PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS IN DEFINITION OF QUALITY OF SOFTWARE TOOLS FOR EDUCATIONAL PURPOSE IN THE GENERAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UKRAINE

Maryna V. Pirko

Abstract

The fundamental feature of economy of postindustrial society is the knowledge that represents the basic source of competitive advantage. In the article the circle of didactic, psychological indicators in researches of problems of achievement of a high degree of quality of education and educational services is considered and described. The attention is paid to pedagogical requirements of the given period which are a standard substantiation in orientations for quality estimation of software tools for educational purpose of the general educational environment in Ukraine. The scheme of internal model of maintenance of quality of software tools for educational purpose is considered, the aspects integrated by internal model of quality of software for educational purpose are listed. The article describes the directions of researches in the conditions of formation of the global international educational environment and uniform information space of  education system taking into account the growth of availability of educational services. It is specified the main principles in the organization of pedagogical software tools.


Keywords

global international educational environment; State Educational Standard; global information space of educational system; didactic principles; software tools for educational purpose; psychological-pedagogical requirements; quality estimation



References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков // Київ: Атіка, 2009. – 684с.

Герчикова И. Н. Менеджмент. / И. Н. Герчикова // М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1997. – 501 с.

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут // Київ: Дініт, 2004.

Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 9 січня 2007 року № 537-V.– http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi

Кремень В. Г. Суспільство знань і якісна освіта / В. Г. Кремень // Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик «Освіта», № 13 – 14, 21–27 березня 2007 р.

Освіта в інформаційному поступі суспільства / Доповідь на підсумковій колегії Міністерства освіти і науки України 17 серпня 2006 року // Освіта України. – 2006. – 14 серпня (№ 60–61). – С. 1–21.

Про затвердження тимчасових вимог до педагогічних програмних засобів Наказ МОН України № 369 від 15.05.06 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1038.1132.0.

Титарев Л. Г., Хорошилов А. В. Информационные образовательные технологии и качество образования / Материалы Всероссийской конференции «Роль информационных технологий при обучении на программе МВА» / Л. Г. Титарев, А. В. Хорошилов // Москва: МЭСИ, 30–31 января 2003 г. – С. 241–260.

Forrest A. Fifty Ways Towards a Learning Organization. / A. Forrest // London: The Industrial Society, 1999.

Стефаненко П. В. Дистанционное обучение в высшей школе: [монография] / П. В. Стефаненко. – Донецк: Дон. НТУ, 2002. – 397 с.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v20i6.390



Copyright (c) 2011 Maryna V. Pirko


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.