TRAINING PROGRAM "DESIGNING A MULTIMEDIA ENVIRONMENT OF GENERAL SECONDARY EDUCATION AND PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS" AS AN INSTRUMENT FOR FUTURE EDUCATORS’ DIGITAL SKILLS FORMATION

Keywords: information and communication technologies, training, digitization of education, digital competence of the educators, digital skills, digital transformation of education, formation of future educators’ digital skills, levels of digital skills

Abstract

The article highlights the results of an experimental study on the formation of future educators’ digital skills. The national and international approaches to defining the nature and content of digital skills, use of ICT for their formation are characterized. The European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu) was analyzed in six areas of activity (professional involvement; digital resources; teaching others and self-study; rating; empowering students; promoting the digital competence of education providers) in order to identify digital skills needed by modern educators. Five digital skills that form the basis of future educators’ digital competence (use of digital devices and ICT; search and critical evaluation of digital content; modification and creation of digital resources; information exchange and organization of digital communication; learn and teach to use ICT) have been singled out and criteria and indicators of their formation have been identified. The levels of development of future educators’ digital skills were determined, using the 100-point scale by the expression of indicators, namely: unsatisfactory level (20-59 points); satisfactory level (60-74 points); good - (75-81 points); very good (82-89); excellent - (90-100 points). The results of studying the levels of formation of digital skills of future elementary and pre-school teachers at the ascertaining stage of the study showed the need to develop technological tools for their formation. The scientific paper presents the author's training program "Designing a multimedia environment of general secondary education and preschool education" with the use of ICT. Comparative analysis of the results of the ascertaining and control stages of the empirical study conducted during 2018-2020 at the Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University, showed a positive dynamic of levels of students’ digital skills and proved the effectiveness of the implemented technological tools. The statistical significance of the study results was verified using Spearman's rank correlation coefficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hanna I. Ivaniuk, Borys Grinchenko Kyiv University

Doctor of Pedagogical Sciences, Рrofessor, Professor at the Department of Pedagogy and Psychology

Lesia V. Kuzemko, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Pedagogy and Psychology

Iryna M. Novyk, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD of Pedagogical Sciences, Lecturer at the Department of Pedagogy and Psychology

References

В. Ю. Биков, О. В. Овчарук. Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2017.

Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів в умовах хмароорієнтованого навчального середовища: методичний посібник . О. О. Гриценчук та ін. за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. В. Овчарук ; НАПН України, Ін-т інформ. технол. і засобів навч. Київ, Україна : Літера ЛТД, 2019.

Н. В. Морзе, та О. П. Буйницька, "Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників – ключова вимога якості освітнього процесу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 59, № 3, с. 189–200, 2017.

С. Г. Литвинова "Інформаційно-комунікаційні компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів", Комп'ютер у школі та сім'ї, № 5, с. 6-10. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2011_5_3, 2011.

О.Г. Романовський, В.М. Гриньова, О. А. Жерновникова, Л.А. Штефан, В.В. Фазан, "Формування цифрової компетентності майбутніх учителів математики: констатувальний етап", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 65, №3, с. 184-200, 2018.

R. M. Hernández, R. Orrego, and S. Quiñones, "Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC", Propósitos y Representaciones, vol. 6, no. 2, pp. 671–701, Jul.-Dic. 2018. doi:http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248.

R. Tarraga-Minguez, P. Sanz-Cervera, G. Pastor-Cerezuela, and MI Fernandez-Andres, "Analysis of the perceived self-efficacy in the use of ICT of pre-service primary and preschool teachers", Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, vol. 20, no. 3, pp. 107–116, 2017. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901.

Citation Krish Chetty, Liu Qigui, Nozibele Gcora, Jaya Josie, Li Wenwei, and Chen Fang), "Bridging the digital divide: measuring digital literacy", Economics: The Open-Access, Open-Assessment E-Journal, vol. 12, no. 23, рр. 1–20, April. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2018-23.

A. S. Rossi Cordero, and M. BarajasFrutos, "Competencia digital e innovación pedagógica: Desafíos y oportunidades", Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 22, no. 3, рр. 317–339, Julio-Septiembre. 2018. doi: 10.30827/profesorado.v22i3.8004.

M. Gisbert, J. González, and F. Esteve, "Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión", RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, vol. 0, рр. 74–83, Junio. 2016. doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631.

L. Lévano-Francia, S. Sanchez, P. Guillén-Aparicio, S. Tello-Cabello, N. Herrera-Paico, Z. Collantes-Inga, "Competencias digitales y educación", Propósitos y Representaciones, vol. 7, no. 2, рр. 569–588, May. – Ago. 2019. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329.

Х Fazilat Siddiqa, Ronny Schererb, Jo Tondeurc. "Teachers' emphasis on developing students' digital information and communication skills (TEDDICS)": A new construct in 21st century education Computers & Education, vol. 92–93, рр. 1-14, January–February 2016, doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.006

Estervan Laara Alexander J.A.M.van DeursenaJan A.G.M.van DijkaJosde Haanb. "A systematic literature review Computers in Human Behavior", ХХ The relation between 21st-century skills and digital skills, vol. 72, рр. 577-588, July 2017, [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217301590

A.J.A.M.van Deursen, J.A.G.M.van Dijk. "Improving digital skills for the use of online public information and services" ХХХ Government Information Quarterly. doi: https://doi.org/10.1016/j.giq.2008.11.002

Василюк А., та Танась М. Педагогічний словник-лексикон (українсько-англо-польський). Вид. 2-ге. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2013.

Сouncil recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018 / C 189/01). [Електронний ресурс]. Доступно: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2018%3A189%3ATOC

Ch. Redecker, "European Framework for the Digital Competence of Educators". Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu.

Сучасні технології освіти дорослих : посіб. . авт. кол. : Л. Б. Лук’янова, О. В. Аніщенко, Л. Є. Сігаєва, С. В. Зінченко, О. В. Баніт, Н. І. Дорошенко. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно : http://ipood.com.ua/data/NDR/Andragogika/2013_posibnyk_collective.pdf

S. Casillas-Martín, M. Cabezas-González, M. Sanches-Ferreira, and F. L. Teixeira-Diogo, "Estudio psicométrico de un cuestionario para medir la competencia digital de estudiantes universitarios", Education in the Knowledge Society (EKS), vol. 19, no. 3, рр. 69–81, Sep. 2018. doi: https://doi.org/10.14201/eks20181936981.

Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України : монографія . В. Ю. Биков, О. Ю. Буров, А. М. Гуржій, М. І. Жалдак, М. П. Лещенко, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий, В. В. Олійник, О. М. Спірін, М. П. Шишкіна . наук. ред. В. Ю. Биков, С. Г. Литвинова, В. І. Луговий. Київ: Компринт, 2019.

M. C. Herring, M. J. Koehler, & P. Mishra, (Eds.). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators. Routledge. 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Yu. Bykov, O. V. Ovcharuk. Assessment of information and communication competence of students and teachers in the context of European integration processes in education. Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2017, (in Ukrainian).

Development of information and communication competence of teachers in a cloud-oriented learning environment: methodical manual. O. O. Hrytsenchuk ta in. za zah. red. V. Yu. Bykova, O. V. Ovcharuk ; NAPN Ukrainy, In-t inform. tekhnol. i zasobiv navch. Kyiv, Ukraina : Litera LTD, 2019. (in Ukrainian)

N. V. Morze, ta O. P. Buinytska, Raising information and communication technologies competence of scientific and pedagogical employees - a key requirement of the quality of educational process, Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vol. 59, no. 3, рр. 189–200, 2017. (in Ukrainian)

S. H. Lytvynova "Information and communication competencies of teachers of secondary schools", Computer at school and family, № 5, с. 6-10. [Online]. Available:http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2011_5_3, 2011.

O. H.Romanovskyi, V.M. Hrynova, O.A. Zhernovnykova, L.A. Shtefan, V.V. Fazan, "Formation of digital competence of future teachers of mathematics: ascertaining stage", Information technologies and teaching aids, Tom 65, №3, pp. 184-200, 2018. (in Ukrainian)

R. M. Hernández, R. Orrego, and S. Quiñones, "Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC", Propósitos y Representaciones, vol. 6, no. 2, pp. 671–701, Jul.-Dic. 2018. doi: http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248. (in Spanish)

R. Tarraga-Minguez, P. Sanz-Cervera, G. Pastor-Cerezuela, and MI Fernandez-Andres, "Analysis of the perceived self-efficacy in the use of ICT of pre-service primary and preschool teachers", Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, vol. 20, no. 3, pp. 107–116, 2017. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901. (in Spanish)

Citation Krish Chetty, Liu Qigui, Nozibele Gcora, Jaya Josie, Li Wenwei, and Chen Fang), "Bridging the

digital divide: measuring digital literacy", Economics: The Open-Access, Open-Assessment E-Journal, vol. 12, no. 23, рр. 1–20, April. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2018-23 (in English)

A. S. Rossi Cordero, and M. BarajasFrutos, "Competencia digital e innovación pedagógica: Desafíos y oportunidades", Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 22, no. 3, рр. 317–339, Julio-Septiembre. 2018. doi: 10.30827/profesorado.v22i3.8004. (in English)

M. Gisbert, J. González, and F. Esteve, "Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión", RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, vol. 0, рр. 74–83, Junio. 2016. doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631. (in Spanish)

L. Lévano-Francia, S. Sanchez, P. Guillén-Aparicio, S. Tello-Cabello, N. Herrera-Paico, Z. Collantes-Inga, "Competencias digitales y educación", Propósitos y Representaciones, vol. 7, no. 2, рр. 569–588, May. – Ago. 2019. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329. (in Spanish)

Х Fazilat Siddiqa, Ronny Schererb, Jo Tondeurc. "Teachers' emphasis on developing students' digital information and communication skills (TEDDICS)": A new construct in 21st century education Computers & Education, vol. 92–93, рр. 1-14, January–February 2016, doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.006

Estervan Laara Alexander J.A.M.van DeursenaJan A.G.M.van DijkaJosde Haanb. "A systematic literature review Computers in Human Behavior", ХХ The relation between 21st-century skills and digital skills, vol. 72, рр. 577-588, July 2017, [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217301590

A.J.A.M.van Deursen, J.A.G.M.van Dijk. "Improving digital skills for the use of online public information and services" ХХХ Government Information Quarterly. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2008.11.002

A. Vasyliuk., ta M.Tanas, Pedagogical Dictionary-Lexicon (Ukrainian-English-Polish).Vyd. 2-he. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M., 2013. (in Ukrainian)

Сouncil recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018 / C 189/01).

[Online]. Available: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2018%3A189%3ATOC. (in English)

Ch. Redecker, "European Framework for the Digital Competence of Educators". Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu (in English)

Modern technologies of adult education: посіб. posib. / avt. kol. : L. B. Lukianova, O. V. Anishchenko, L. Ye. Sihaieva, S. V. Zinchenko, O. V. Banit, N. I. Doroshenko. Kirovohrad : Imeks-LTD, 2013. Available http://ipood.com.ua/data/NDR/Andragogika/2013_posibnyk_collective.pdf. (in Ukrainian)

S. Casillas-Martín, M. Cabezas-González, M. Sanches-Ferreira, and F. L. Teixeira-Diogo, "Estudio psicométrico de un cuestionario para medir la competencia digital de estudiantes universitarios", Education in the Knowledge Society (EKS), vol. 19, no. 3, рр. 69–81, Sep. 2018. doi: https://doi.org/10.14201/eks20181936981. (in Spanish)

Theoretical and methodological principles of informatization of education and practical implementation of information and communication technologies in the educational sphere of Ukraine: monohrafiia. V. Yu. Bykov, O. Yu. Burov, A. M. Hurzhii, M. I. Zhaldak, M. P. Leshchenko, S. H. Lytvynova, V. I. Luhovyi, V. V. Oliinyk, O. M. Spirin, M. P. Shyshkina / nauk. red. V. Yu. Bykov, S. H. Lytvynova, V. I. Luhovyi. Kyiv: Komprynt, 2019. (in Ukrainian)

M. C. Herring, M. J. Koehler, & P. Mishra, (Eds.). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators. Routledge. 2016. (in English)

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in vocational education and training