THE PHENOMENON OF RESPONSIBILITY FOR THE PREPARATION OF PROFESSIONAL LEADERS OF DIGITAL GENERATION

Keywords: professional responsibility, factor-criteria model, leader-professional, characteristics of professionally responsible personality

Abstract

Professional responsibility is significant in all areas of human activity. The dynamic development of society, its total informatisation, the growing demands of the labour market require an increased attention to this phenomenon during the preparation of a new leader-professionals generation in higher education institutions. The least developed areas of responsibility as a pedagogical phenomenon are the concrete specification of the responsibility concept in professional education, definition of its structural determining characteristics, etc. The most difficult aspect of this study was the fact that there is no consensus among the scientific psychological and pedagogical community of whether the professional responsibility is a personality trait, a mental set, a personality feature, a systemic quality, feelings or an attitude to the performed work, etc. The objectives of the article are the following: 1) to analyse the professional responsibility for a fundamentally new generation of leader-professionals training in the process of their education at a technical university and at the Leadership Center of NTU "KhPI"; 2) to determine the impact of personal responsibility on the formation of the leader position among modern specialist, which as a result made it possible to include this integrative personality trait in the factor-criteria model for the teacher as a leader-professional. To achieve the set goal, a number of theoretical methods have been used, namely analysis of the research state of the presented problem in scientific publications; generalization of domestic and foreign experience of responsibility formation among future professionals; study of the responsibility structure, indicators and criteria of its formation; analysis of basic terms and concepts as well as the relationship between them; method of comparative analysis; the selection of experimental data was carried out on the basis of testing with prior clarification of the feasibility of tests and questionnaires for use in evaluating the results of research in pedagogical studies. Statistical processing of experimental data was performed by using correlation analysis tools. The calculations were carried out with the support of the MathCad computer mathematics system and the Excel organizational program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana N. Dubinina, National Technical University “Kharkiv Polуtechnic Institute”

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor at the Department for Computer Mathematics and Data Analysis

Olha A. Ihnatiuk, National Technical University “Kharkiv Polуtechnic Institute”

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor at the Academician I.A. Ziaziun Department for Pedagogy and Psychology of Social System Management

Nataliia V. Sereda, National Technical University “Kharkiv Polуtechnic Institute”

PhD in Art Sciences, Associate Professor, Assistant Professor at the Academician I.A. Ziaziun Department for Pedagogy and Psychology of Social System Management

References

Верховна Рада України. Закон України Про вищу освіту (документ 1556-VII, зі змінами). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

Верховна Рада України. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (документ 344/2013). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років (проєкт). [Електронний ресурс]. Доступно: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

Верховна Рада України. Про Стратегію сталого розвитку “Україна – 2020” (документ 5/2015). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

Стратегія сталого розвитку України до 2030 року (проєкт). [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf. Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

Рекомендації Міжнародної організації із стандартизації міжнародного стандарту ISO 26000:2010 “Керівництво з соціальної відповідальності”. [Електронний ресурс]. Доступно: http://aop.nmu.org.ua/ua/metodicki/specialist/opg/lzi/zakon/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%20ISO%2026000.pdf. Дата звернення: Квіт. 7, 2020.

О. Романовський, “Формування духовно-моральної основи та відповідальності особистості майбутнього інженера” у Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб.наук.праць, Л. Товажнянськийand О. Романовський, Ред. Харків, Україна: НТУ «ХПІ», 2013. Вип.36-37(40-41), с. 3-13. [Електронний ресурс]. Доступно: http://library.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf. Дата звернення: Трав. 12, 2020.

Н. Саєнко, “Теоретичні та методичні засади культурологічної підготовки майбутніх інженерів”, дис. доктора наук, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, Харків, 2012.

М. Сметанський, Формування соціальної відповідальності вчителя. Вінниця, Україна: Вінницький держ. пед. ін-т ім. М. Коцюбинського, 1993.

О. Дубініна, “Розвиток відповідальності цифрового покоління інженерних кадрів” на Міжнар. наук.-практ. конф. Духовно-моральнісні основи та відповідальність особистості у долі людської цивілізації, Харків, 2014, с. 118-122. [Електронний ресурс]. Доступно: http://library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Дата звернення: Трав. 12, 2020.

О. Ігнатюк, “Розвиток відповідальності та спрямованості на педагогічну діяльність магістрантів спеціальності «Педагогіка вищої школи»” на Міжнар. наук.-практ. конф. Духовно-моральнісні основи та відповідальність особистості у долі людської цивілізації, Харків, 2014, с. 127-131. [Електронний ресурс]. Доступно: http:// library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Дата звернення: Трав. 12, 2020.

Г. Созикіна, “Формування відповідальності майбутніх інженерів автомобільно-дорожньої галузі у процесі професійної підготовки”, дис. канд. наук, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, Харків, 2019.

Л. Зінченко, “Педагогічні умови формування професійної відповідальності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту”, Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 1, с. 16-23, 2020.doi:10.20998/2078-7782.2020.1.02.

О. Пономарьов, та М. Чеботарьов, “Професіоналізм і відповідальність як чинник адаптивного управління в педагогіці”, Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, №4, с. 69-78, 2014.doi:10.20998/2078-7782.2014.4.07.

О. Пономарьов, М. Чеботарьов, та Н. Середа, “Відповідальність у системі категорій педагогіки вищої школи”, Педагогіка і психологія професійної освіти, №4, с. 75-86, 2013.

Т. Гура, “Духовність як основа відповідальності лідера” на Міжнар. наук.-практ. конф. Духовно-моральнісні основи та відповідальність особистості у долі людської цивілізації, Харків, 2014, с. 118-122. [Електронний ресурс]. Доступно: http://library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Дата звернення: Трав. 12, 2020.

F. Lauermann, and S. A. Karabenick, “The meaning and measure of teachers’ sense of responsibility fo educational outcomes”, Teaching and Teacher Education, 30(1), pp. 13-26, 2013. doi: dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.10.001.

A. Weinberger, H. Biedermann, J.-L. Patry, andS. Weyringer, Professionals’ Ethos and Education for Responsibility. Leiden-Boston, Brill | Sense, 2018.

Т. Алексеєнко, “Відповідальність” у Енциклопедія освіти, В. Кремень, Ред. Київ, Україна, Юрінком Інтер, 2008, с. 106-107.

В. Бодров, и А. Луценко, “Профессиональная ответственность как психологическая категория субъекта деятельности” в Психологические исследования проблемы формирования личности профессионала, В. Бодров, Ред. Москва, Россия, Ин-т психологии АН СССР, 1991, с. 157-167.

О. Дубініна, та І. Ігнатюк, “Методика діагностики професійно значущих якостей педагога-лідера”, Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 1, с. 88-103, 2020.doi:10.20998/2078-7782.2020.1.08.

В. Афанасьев, А. Муравьёв, И. Осетров, и П. Михайлов, Спортивная метрология: учебное пособие. Ярославль, Россия, Изд-во ЯГПУ, 2009.

В. Биков, “ІКТ-аутсорсінг і нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, №4 (30), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717. Дата звернення: Трав. 12, 2020. doi: org/10.33407/itlt.v30i4.717.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine on Higher Education (document 1556-VII, as amended). [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

The Verkhovna Rada of Ukraine. On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021 (document 344/2013). [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

The Concept of Development of Education in Ukraine for the period 2015-2025 (project). [Online]. Available: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

The Verkhovna Rada of Ukraine. On the Sustainable Development Strategy “Ukraine - 2020” (document 5/2015). [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

Strategy of Sustainable Development of Ukraine until 2030 (project). [Online]. Available: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf. Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

Recommendations of the International Organization for Standardization International Standard ISO 26000: 2010 "Guidelines for Social Responsibility". [Online]. Available: http://aop.nmu.org.ua/ua/metodicki/specialist/opg/lzi/zakon/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%20ISO%2026000.pdf. Accessed on: Apr. 7, 2020. (in Ukrainian)

O. Romanovskyi, “Formation of the Spiritual and Moral Basis and Responsibility of the Future Engineer” in Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: zb.nauk.prats, L. Tovazhnianskyi and O. Romanovskyi, Eds. Kharkiv, Ukraine: NTU “KhPI”, 2013. Vol.36-37(40-41), pp. 3-13. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf. Accessed on: May 12, 2020. (in Ukrainian)

N. Saienko, “Theoretical and Methodical Bases of Culturological Training of Future Engineers”, PhD thesis, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, 2012. (in Ukrainian)

M. Smetanskyi, Formation of Social Responsibility of the Teacher. Vinnytsia, Ukraine: Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, 1993. (in Ukrainian)

O. Dubinina, “Development of Responsibility of Digital Engineering Personnel Generation” in International. scientific-practical conf. Spiritual and moral foundations and responsibility of the individual in the fate of human civilization, Kharkiv, 2014, pp. 118-122. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Accessed on: May 12, 2020. (in Ukrainian)

O. Ihnatiuk, “Development of Responsibility and Focus on Pedagogical Activity of Undergraduates Majoring in «Higher School Pedagogy»” in International. scientific-practical conf. Spiritual and moral foundations and responsibility of the individual in the fate of human civilization, Kharkiv, 2014, pp. 127-131. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Accessed on: May 12, 2020. (in Ukrainian)

H. Sozykina, “Formation of Responsibility of Future Engineers of the Road Industry in the Professional Training Process”, PhD thesis, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, 2019. (in Ukrainian)

L. Zinchenko, “Pedagogical Conditions for the Formation of Professional Responsibility of Future Specialists in Physical Culture and Sports”, Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, no. 1, pp. 16-23, 2020. doi:10.20998/2078-7782.2020.1.02. (in Ukrainian)

O. Ponomarov, and M. Chebotarov, “Professionalism and Responsibility as a Factor of Adaptive Management in Pedagogy”, Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, no. 4, pp. 69-78, 2014. doi:10.20998/2078-7782.2014.4.07. (in Ukrainian)

O. Ponomarov, M. Chebotarov, and N. Sereda, “Responsibility in the System of Pedagogical Categories of Higher School”, Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, no. 4, pp. 75-86, 2013. (in Ukrainian)

T. Hura, and I. Ripko, “Spirituality as the Basis of a Leader's Responsibility” in International. scientific-practical conf. Spiritual and moral foundations and responsibility of the individual in the fate of human civilization, Kharkiv, 2014, pp. 118-122. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/New_inf/Duhovnost_1.pdf. Accessed on: May 12, 2020. (in Ukrainian)

F. Lauermann, and S. A. Karabenick, “The meaning and measure of teachers’ sense of responsibility for educational outcomes”, Teaching and Teacher Education, 30(1), pp. 13-26, 2013. doi: dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.10.001/. (in English)

A. Weinberger, H. Biedermann, J.-L. Patry, and S. Weyringer, Professionals’ Ethos and Education for Responsibility. Leiden-Boston, Brill, Sense, 2018. (in English)

T. Alekseienko, “Responsibility” in Encyclopedia of Education, V. Kremen, Eds. Kyiv, Ukraine, Yurinkom Inter, 2008, pp. 106-107. (in Ukrainian)

V. Bodrov, and A. Lucenko, “Professional Responsibility as a Psychological Category of an Activity Subject” in Psychological studies of the problem of professional personality formation, V. Bodrov, Eds. Moscow, Russia, Institute of Psychology, USSR Academy of Sciences, 1991, pp. 157-167. (in Russian)

O. Dubinina, and I. Ihnatiuk, “Diagnosis of Professionally Important Qualities of an Educational Leader”, Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, no. 1, p. 88-103, 2020. doi:10.20998/2078-7782.2020.1.08. (in Ukrainian)

V. Afanas'ev, A. Murav'jov, I. Osetrov, and P. Mihajlov, Sports Metrology: a training manual. Yaroslavl, Russia, YAGPU Publishing House, 2009. (in Russian)

V. Bykov, “ICT Outsourcing and New Functions of ICT Departments of Educational and Scientific Institutions”, Information Technologies and Learning Tools, № 30 (4), 2012. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717. Accessed on: May 12, 2020. doi: org/10.33407/itlt.v30i4.717. (in Ukrainian)

Published
2020-10-28
Section
ICT to support psychological and educational research