METHODS OF ORGANIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCHES IN THE CONDITIONS OF INTRODUCTION OF COMPUTER ORIENTED FACILITIES OF STUDIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

computer
teaching techniques
teacher training

How to Cite

[1]
O. M. Naumenko, “METHODS OF ORGANIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCHES IN THE CONDITIONS OF INTRODUCTION OF COMPUTER ORIENTED FACILITIES OF STUDIES”, ITLT, vol. 20, no. 6, Feb. 2011, doi: 10.33407/itlt.v20i6.395.

Abstract

In methodical recommendations shortly it is presented bases of organization and realization of scientific researches in a pedagogical college in the conditions of introduction of computer-oriented facilities of studies. A main aim is generalization of creative receptions and methods of receipt of new knowledge, realization of scientific researches, including experiments, treatment and presentation of their results. The first part is devoted to consideration of theory and methodology of process of scientific cognition, including application of laws of logic and dialectics in scientific research, basic principles of organization and realization of scientific researches and research experiments. In the second part the questions of planning of scientific researches in a pedagogical college, treatments and presentations the got results are considered.

PDF (Ukrainian)

References

Бургин М. С., Кузнецов В. И. Введение в современную точную методологию науки: Структуры систем знания. [Пособие для студентов вузов] / М. С. Бургин, В. И. Кузнецов. – М.: АО «Аспект Пресс», 1994. – 304 с.

Грабарь М. И., Краснянская К. А. Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрические методы / М. И. Грабарь, К. А. Краснянская. – М.: Педагогика, 1977. – 136 с.

Гончаренко С. У. Методологічні характеристики педагогічних досліджень / С. У. Гончаренко // Вісник АПН України. – 1993. – № 1. – С. 11–23.

Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методика дидактического исследования / В. И. Загвязинский, Р. Атаханов. – Изд. 2-е. – М.: Академия, 2005. – 208 с.

Кедров Б. М. Проблемы логики и методологии науки. Избранные труды / Б. М. Кедров. – М.: Наука, 1990. – 352 с.

Кочергин А. Н. Методы и формы познания / А. Н. Кочергин. – М.: Наука, 1990. – 134 с.

Краевский В. В. Методология научного исследования. [Пособие для студентов и аспирантов гуманитарных университетов] / В. В. Краевский. – СПб.: СПб. ГУП, 2001. – 156 с.

Лаврентьєва Г. П., Шишкіна М. П. Методичні рекомендації з організації та проведення науково-педагогічного експерименту / Г. П. Лаврентьєва, М. П. Шишкіна. – Київ: ІІТЗН, 2007.

Науменко О. М., Науменко Г. Г. Передумови впровадження комп’ютерно орієнтованих засобів навчання в навчальний процес педагогічного коледжу. [Електронний ресурс] / О. М. Науменко, Г. Г. Науменко // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання. — 2008. — Вип. 2. — Режим доступу: www.ime.edu-ua.net/em6/emg.html.

Науменко О. М. Особливості інтеграції комп’ютерно орієнтованих засобів навчання в процес підготовки вчителя у педагогічному коледжі. [Електронний ресурс] / О. М. Науменко // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання. — 2009. — Вип. 3. — Режим доступу: www.ime.edu-ua.net/em11/emg.html.

Новиков А. М. Научно-экспериментальная работа в образовательном учреждении (деловые советы) / А. М. Новиков. – М.: Профессиональное образование, 1998. – 133 с.

Основы философии науки. [Учебное пособие для аспирантов] / В. П. Кохановский и др. – Изд. 2-е. – Ростов н/Д: Феникс, 2005. – 254 с.

Платонов К. К. Краткий словарь системы психологических понятий / К. К. Платонов. – М.: Высшая школа, 1981. – 268 с.

Рузавин Г. И. Методология научного исследования. [Учебное пособие для вузов] / Г. И. Рузавин. – М.: ЮНИТ-ДАНА, 1999. – 317 с.

Скаткин М. Н. Методология и методика педагогических исследований / М. Н. Скаткин. – М.: Педагогика, 1986. – 150 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.