FORMATION OF LEXICAL AND GRAMMATICAL COMPETENCES OF PROSPECTIVE PHILOLOGISTS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

lexical and grammatical competences
distance learning
information resources
electronic dictionaries
linguistic analysis
intellectual (mind) maps

How to Cite

[1]
O. G. Mezhov and N. M. Kostusiak, “FORMATION OF LEXICAL AND GRAMMATICAL COMPETENCES OF PROSPECTIVE PHILOLOGISTS IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 104–125, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.3956.

Abstract

This article explores the latest information and communications technologies as a means of formation of lexical and grammatical competences of students of philological specialties of universities in the conditions of distance education. Main stages and structural-logical schemes of complex lexical-grammatical analysis of the word as an effective type of exercises and an active method of language learning are highlighted. According to the dominant in modern grammar science-functional multidimensional approach, two ways of polyanalysis are introduced: from content to form and from form to content. Spelling and orthoepic, lexical and grammatical characteristic of the word should be the conclusion of both ways. Functional capabilities of mind maps as an innovative way of organizing, generalizing and systematizing of information, that are used for the implementation of lexical-phraseological and morphological-syntactic analysis of words, are pointed out. The role of information resources in performing various types of linguistic analysis of the word during independent work of students in the conditions of distance education is analyzed, in particular the role of electronic dictionaries. Review of printed and electronic lexicographical works, their purposes, structures, principles of usage during self-education of students of different types of language analysis is done with the references at appropriate network resources. Samples of linguistic analysis of specific words that will be useful in scientific and research work and lifelong self-education of future bachelors of philology, are presented. Experience of approbation of the e-learning platform Moodle for the formation of lexical and grammatical competencies of future bachelors of philology in the process of distance education is represented. Emphasis is placed on the advantages of the Moodle educational environment during practice-oriented self-education by philologists of the discipline «Modern Ukrainian Language and Literature». Quick access to educational materials, the ability to perform tasks at a convenient time, feedback, constant communication with teachers and classmates on forums, self-control of knowledge by computer testing, transparency and objectivity of assessment provided by the optimal combination of distance work with classrooms education, are among advantages of Moodle.

PDF (Ukrainian)

References

Винницький, «Чим відрізняється силабус від РТП і НМК?» [Електронний ресурс]. Доступно: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/08/Силабус-проти-РТП.pdf. Дата звернення: Травень 8, 2020.

S. O. Shekhavtsova, «Organization of distance subject-subject interaction in the course of future English philologists training» = “Організація дистанційної суб’єкт-суб’єктної взаємодії в процесі підготовки майбутніх філологів англійської мови”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 71, № 3, с. 236–247, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2459. Дата звернення: Травень 14, 2020.

С. В. Помирча, І. Р. Пучков, «Електронні словники з української мови як засіб формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкової школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 59, № 3, с. 103–113, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668. Дата звернення: Травень 6, 2020.

«Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ; МОН України від 25.04.2013 № 466», База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0703-13 (дата звернення: Липень 8, 2020.

О. Г. Романовський та ін., «Фактори розвитку та напрями удосконалення дистанційної форми навчання в системі вищої освіти України», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, с. 20–42, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3185. Дата звернення: Травень 8, 2020.

О. А. Кучерук, С. О. Караман, О. В. Караман, Н. М. Віннікова, «Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 71, № 3, с. 196–214, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814. Дата звернення: Травень 4, 2020.

С. В. Шийка, «Інформаційно-комунікаційні технології як засіб удосконалення традиційної методики навчання української мови за професійним спрямуванням», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 59, № 3, с. 114–125, 2017 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670. Дата звернення: Травень 10, 2020.

В. В. Вітюк, А. В. Лякішева, «Інтелектуальні карти як засіб формування правописної компетентності майбутніх учителів початкової школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, с. 111–126, 2019 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3224. Дата звернення: Травень 12, 2020.

О. А. Кучерук, «Формування лексичної компетентності учнів засобами комп’ютерних ігор у навчанні української мови», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 63, №1, с. 47–55, 2018 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Дата звернення: Липень 9, 2020.

М. М. Дзюба, Л. Д. Малевич, «Використання мережевих ресурсів для формування термінологічної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 76, № 2, с. 137–151, 2020 [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Дата звернення: Травень 16, 2020.

Л. В. Валентій, І. П. Калініна, «Історія мовного аналізу», Молодий вчений, № 2.1 (54.1), с. 44–47, лютий, 2018.

Г. Р. Передрій, «Змішаний розбір слів як прийом повторення вивченого в IV класі», Українська мова і література в школі, № 3, с. 50–59, 1980.

О. Г. Романовський, В. М. Гриньова, О. О. Резван, «Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 64, № 2, с. 185–196, 2018 Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187. Дата звернення: Травень 14, 2020.

О. В. Кульбабська, «Словник синтаксем української мови в контексті сучасної слов’янської лексикографії», Граматичний простір сучасної лінгвоукраїністики, Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, с. 214–223, 2019.

Moodle, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://moodle.org. Дата звернення: Травень 18, 2020.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

M. Vynnytskyi, «What is the difference between syllabus from WTP and EMC?» [Online]. Available: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/08/sylabus-proty-RTP.pdf. Accessed on: May 8, 2020 (in Ukrainian).

S. O. Shekhavtsova, «Organization of distance subject-subject interaction in the course of future English philologists training», Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, no. 3, pp. 236–247, 2019 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2459. Accessed on: May 14, 2020 (in English).

S. V. Pomyrcha, and I. R. Puchkov, «Electronic dictionaries in Ukrainian as a mean of forming lexicographical competence of future primary school teachers», Information Technologies and Learning Tools, vol. 59, no 3, pp. 103–113, 2017 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1668. Accessed on: May 6, 2020 (in Ukrainian).

«On approval of the Regulations on distance learning: Order; MES of Ukraine dated 25.04.2013 № 466», Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrayiny». Verkhovna Rada Ukrayiny. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0703-13. Accessed on: July 8, 2020 (in Ukrainian).

O. G. Romanovskyi et al., «Development factors and directions for improving distance learning in the higher education system of Ukraine», Information Technologies and Learning Tools, vol. 74, no. 6, pp. 20–42, 2019. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3185. Accessed on: May 8, 2020 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, S. A. Karaman, O. V. Karaman, and N. M. Vinnikova, «Using ICT tools for forming professional competences of future teachers of the Ukrainian language and literature», Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, no. 3, pp. 196–214, 2019. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814. Accessed on: May 4, 2020 (in Ukrainian).

S. V. Shyyka, «Information and communication technologies as a means of improving of traditional methodology of Ukrainian language teaching (for professional purposes)», Information Technologies and Learning Tools, vol. 59, no. 3, pp. 114–125, 2017. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1670. Accessed on: May 10, 2020 (in Ukrainian).

V. V. Vitіuk, and A. V. Liakisheva, «Intellectual maps as a means of spelling competence development of elementary school teachers», Information Technologies and Learning Tools, vol. 74, no. 6, pp. 111–126, 2019 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3224. Accessed on: May 12, 2020 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, «Formation of lexical competence of students by means of computer games in teaching the Ukrainian language», Information Technologies and Learning Tools, vol. 63, no., pp. 47–55, 2018 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Accessed on: July 9, 2020 (in Ukrainian).

M. M. Dziuba, and L. D. Malevych, «The use of network resources for forming students terminological competence of non-philological specialties», Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 137–151, 2020 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Accessed on: May 16, 2020 (in Ukrainian).

L. V. Valentii, I. P. Kalіnіna, «History of language analysis», Molodyi vchenyi, № 2.1 (54.1), pp. 44–47, February, 2018 (in Ukrainian). Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 137–151, 2020 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2603. Accessed on: May 16, 2020 (in Ukrainian).

G. R. Peredrii, «Mixed word analysis as a method of repetition of what was learned in the IV class», Ukrayinska mova i literatura v shkoli, no. 3, pp. 50–59, 1980 (in Ukrainian).

O. G. Romanovskyi, V. M. Grineva, and O. O. Rezvan, «Mental maps as an innovative way of the information organization within the higher education process», Information Technologies and Learning Tools, vol. 64, no. 2, pp. 185–196, 2018 [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2187. Accessed on: May 14, 2020 (in Ukrainian).

O. V. Kulbabska, «Dictionary of syntaxemes of Ukrainian in the light of Modern slavic lexicography», Hramatychnyi prostir suchasnoyi linhvoukrayinistyky, Kyiv, Ukraina: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, pp. 214–223, 2019 (in Ukrainian).

Moodle, 2017. [Online]. Available: http://moodle.org. Accessed on: May 18, 2020 (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 О. Г. Межов, Н. М. Костусяк

Downloads

Download data is not yet available.