THE USE OF INTERNET TECHNOLOGIES IN EDUCATION OF MEDICAL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.3996

Keywords:

інтернет-технології, освітній блог, ментальні карти, онлайн-вправи LearningApps, студенти-медики

Abstract

The article emphasizes the need for the application of Internet technologies in medical schools during the COVID-19 pandemic. The purpose of the article is to highlight the methodology and results of experimental work aimed at the verification of the effectiveness of using of Internet technologies in medical schools. The article is devoted to the questions of organizing online- learning for of medical students and verifying the efficiency of the suggested approach. The results of a survey of would-be doctors and junior medical staff are described. The research was conducted at Vinnytsia national medical university and medical colleges of Vinnytsia region in 2017-2020 years. The educational process in the distance mode encompassed distant classes of using educational blog Blogger, mental maps Mindomo and application LearningApps. At the primary stage of researching an insufficient level of professional knowledge and practical skills of medical students was determined. There were identified shortcomings in the process of professional training of future medical staff in the study of professional disciplines the traditional training and limited use of ICT in the educational process of medical schools. The empirical basis at the formative stage of the study included 247 students and 70 teachers of professional disciplines at Vinnytsia national medical university and medical colleges of Vinnytsia region. At the formative stage of the experiment students of the control group studied according to traditional methods, and their teachers of professional disciplines used traditional teaching technologies. Students of the experimental group studied according to innovative methods, and their teachers used Internet technologies. It was specified that future medical staff of the experimental group received better results, than the students of the control group and they have a higher level of professional knowledge. It has been found out that the use of Internet technologies in the research significantly improves quality and effectiveness of such training, brings the students closer to real clinical scenarios, enables them to enhance their practical skills clearly and qualitatively. The effectiveness the use of blogs, mental maps, and online exercises LearningApps in teaching professional disciplines to future medical staff was checked by conducting comprehensive assessment.

The statistical verification also confirmed the effectiveness of the implementation of these modern technologies. The prospects for further research predetermined by the necessity to use the gained experience in organizing isolated distance medical learning at the studying of natural, socio-economic, and humanitarian disciplines in the difficult conditions of the war in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuliia S. Iliasova, Vinnytsia Medical Colledge

PhD of Pedagogical Sciences, Researcher, Lecturer

Ludmila S. Shevchenko, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynsky State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

В. Ю. Биков, “Сучасні завдання інформатизації освіти”, Інформаційні технології і засоби навчання, №1 (15), 2010. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25. Дата звернення: Січ., 20, 2020.

Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр, “Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців”, Львів, Україна: Сполом, 2012.

М. І. Жалдак, “Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі”, Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова, № 11 (18), 2011, с. 3-16.

Л. Манюк, “Соціальні медіа у процесі підготовки професійно-комунікативних навичок майбутніх лікарів”, Інформаційні технології та засоби навчання, № 53 (3), с. 88–97, 2016. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v53i3.1425. Дата звернення: Бер., 20, 2022.

Л. С. Шевченко, “Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності” : дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.04, Вінниця, 2019, 703 с.

Л. Ф. Дзилихова, З. Э. Кисиев, “Блог как средство межличностой коммуникации”, Современная наука: Теоретический и практический вигляд, с. 159-163, 2015.

О. Г. Набока, М. О. Демченко, “Освітній блог як засіб професійної освіти педагогів дошкільних закладів”, Інформаційні технології та засоби навчання, випуск 69, с. 64–77, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2425.

Л. Матохнюк, К. Дем'янюк, “Блог як один із видів організаційно-методичної діяльності освітян”, Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, випуск 1, 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2017_1_5. Дата звернення: Квіт. 03, 2022.

С. С. Кізім, “Використання блогів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів”, Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, випуск 35, с. 274–278, 2013.

Т. В. Тарнавська, “Використання соціальних мереж і блогів у навчанні”, Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України, випуск 186(1), с. 136-141, 2013.

Z. Amir, K. Ismail, S. Hussin, “Blogs in language learning: Maximizing students’ collaborative writing”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Issue 18, р. 537-543, 2011.

H. S. Du, “Weblog success: Exploring the role of technology”, International Journal of Human-Computer Studies, Issue 64, р. 789-798, 2006.

S. C. Herring, L. A. Scheidt, E. Wright, S. Bonus, “Weblogs as bridging genre”, Information, Technology & People, Issue 18(2), р. 142-171. 2005.

V. P. Dennen, “Becoming a blogger: Trajectories, norms, and activities in a community of practice”, Computers in Human Behavior, Issue 36, p. 350-358. 2014.

M. Thomas, “Handbook of research on Web 2. 0 and second language learning”, Hershey: IGI Global, 636 p., 2009.

O. Halic, D. Lee, R. Paulus, “Spence To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college level course“, Internet and Higher Education, Issue 13, p. 206-213, 2010.

Buzan Tony, “The Mind Map Book”, New York: Pengiun Books USA, 320 p., 1994.

P. Farrand, H. Fearzana, E. Hennessy, “The efficacy of the “mindmap” study technique”, Medical Education, Issue 36, p.p. 426-431, 2002.

Т. О. Радомська, “Візуалізація навчальної інформації з використанням ментальних карт”. Звітна наукова конференція НАПН України. К., с. 93-96, 2017.

О. Г. Романовський, В. М. Гриньова, О. О. Резван, “Ментальні мапи як інноваційний спосіб організації інформації в процесі вищої освіти”, Інформаційні технології та засоби навчання , випуск 64 (2), с.185–196, 2018, doi:https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.2187.

“LearningApps.org – создание мультимедийных интерактивных упражнений”. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://LearningApps.org/ about.php. Дата звернення: Січ., 20, 2019.

О. В. Волошина, “Формування навчально-пізнавальної компетентності майбутніх педагогів за допомогою сервісу LearningApps.org,” Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, випуск (3), с. 52-56, 2020.

І. Ю. Шахіна, О. І. Ільїна, “Організація контролю якості знань студентів із використанням електронного тестування”, Фізико-математична освіта : науковий журнал, випуск 4(10), с. 152-157, 2016.

М. A. Сабліна, “Інтерактивне середовище LearningApps як інструмент викладу теоретичного матеріалу в процесі фахової підготовки студентів”, Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, № 3, с. 288-294, 2017.

R. Gorbatuc, & U. Dudka, “Training of future specialists in economics with the help of online service LearningApps”, Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, Issue 7(3), p. 42-56, 2019. doi:https://doi.org/10.32919/uesit.2019.03.05. Дата звернення: Січ., 22, 2022.

Кабінет міністрів України. Постанова від 30 січня 2019 р. №56 “Проєкт Концепції цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року,” [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://ndch.diit.edu.ua/ua/news/transformation2026.html. Дата звернення: Січ., 22, 2022.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки : схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року №344/2013. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Дата звернення: Січ., 20, 2020.

Ю. С. Ілясова, “Застосування ІКТ у професійній підготовці майбутніх молодших медичних спеціалістів під час вивчення фахових дисциплін психіатричного профілю”, Інформаційні технології в освіті, Херсон, № 36, с. 46-57, 2018.

І. П. Підласий, “Діагностика та експертиза педагогічних проектів : навчальний посібник“. К. : Україна, 1998. 343 с.

О. А. Боцюра, “Використання критерію Манна-Уітні для аналізу результатів тестування”, Е-журнал Педагогическая наука: история, теория, практика, тенденции развития, вип. №1, 2008, [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://intellect-invest.org.ua/rus/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_36/. Дата звернення: 11.05.1019.

А. М. Гржибовский, С. В. Иванов, М. А. Горбатова, “Сравнение количественных данных двух независимых выборок с использованием программного обеспечения STATISTICA И SPSS: параметрические и непараметрические критерии”, Наука и Здравоохранение, №2, с. 5-29, 2016.

Л. С. Шевченко, Ю. С. Ілясова, “Використання інноваційних інтернет-технологій у медичних коледжах”, Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, Вінниця, вип. 54, с. 148-154, 2019.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, “Modern tasks of informatization of education”, Information Technologies and Learning Tools, no. 1 (15), 2010. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/25/. Accessed on: Jan., 20, 2020 (in Ukrainian).

R. S. Hurevych, M. Y. Kademiia, ta М. М. Koziar, “Information and communication technologies in the professional education of future specialists”. Lviv, Ukraine: Spolom, 2012 (in Ukrainian).

M.I. Zhaldak, “Teacher training system for the use of information and communication technologies in the educational process”, Scientific Journal of NPU named after M.P. Drahomanov, no. 11 (18), p. 3-16, 2011 (in Ukrainian).

L. Manyuk, “Social media in the process of training professional and communicative skills of future doctors”, Information Technologies and Learning Tools, no. 53 (3), p. 88–97, 2016 (in Ukrainian).

L. S. Shevchenko, “Theoretical and methodological principles of training future teachers of technology for innovative pedagogical activities”: diss. Doctor ped. Sciences, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynsky State Pedagogical University, 2019, 703 p. (in Ukrainian).

L. F. Dzilihova, Z. E. Kisiev, “Blog as a means of interpersonal communication”, Modern Science. Theoretical and practical view, 2015, pp. 159-163(in Russian).

O. G. Naboka, M. O. Demchenko, “Educational blog as a means of professional education of preschool teachers”, Information technologies and Learning Tools, issue 69, pp. 64–77, 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v69i1.2425. (in Ukrainian).

L. Matohniuk, K. Demyanyuk, “Blog as one of the types of organizational and methodical activity of educators”, Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine, issue 1, 2017. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2017_1_5. Accessed on: Jan., 20, 2022 (in Ukrainian).

S. Kizim, “Using blogs in the process of professional training of future teachers”, Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, issue 35, pp. 274–278, 2013. (in Ukrainian).

T. Tarnavska, “Using social networks and blogs in education”. Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine, issue 186(1), pp. 136-141, 2013. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_fil.n_2013_186%281%29_26. Accessed on: Jan., 20, 2022. (in Ukrainian).

Z. Amir, K. Ismail, S. Hussin, “Blogs in language learning: Maximizing students’ collaborative writing“, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Issue 18, рp. 537-543, 2011 (in English).

H. S. Du, “Weblog success: Exploring the role of technology“, International Journal of Human-Computer Studies, Issue 64, рp. 789-798, 2006 (in English).

S. C. Herring, L. A. Scheidt, E. Wright, S. Bonus, “Weblogs as bridging genre”, Information, Technology & People, Issue 18(2), рp. 142-171. 2005 (in English).

V. P. Dennen, “Becoming a blogger: Trajectories, norms, and activities in a community of practice”, Computers in Human Behavior, Issue 36, pp. 350-358. 2014 (in English).

M. Thomas, “Handbook of research on Web 2. 0 and second language learning“, Hershey: IGI Global, 636 p., 2009 (in English).

O. Halic, D. Lee, R. Paulus, “Spence To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college level course“, Internet and Higher Education, Issue 13, p. 206-213, 2010 (in English).

Buzan Tony, “The Mind Map Book”, New York: Pengiun Books USA, 320 p., 1994 (in English).

P. Farrand, H. Fearzana, E. Hennessy, “The efficacy of the “mindmap” study technique”, Medical Education, Issue 36, pp. 426-431, 2002 (in English).

T. O. Radomska, “Visualization of educational information using mental maps”, Reporting scientific conference of NAPS of Ukraine. K., 2017, pp. 93-96 (in Ukrainian).

O. G. Romanovskyi, V. M. Hrynyova, O. O. Rezvan, “Mental maps as an innovative way of organizing information in the process of higher education,” Information Technologies and Learning Tools, 2018, issue 64 (2), pp. 185–196, (in Ukrainian).

“LearningApps.org – создание мультимедийных интерактивных упражнений”, [Online]. Available: http://LearningApps.org/ about.php. Accessed on: Jan., 20, 2019 (in Russian).

O. V. Voloshina, “Formation of educational and cognitive competence of future teachers using the LearningApps.org service,” Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi, issue (3), pp. 52-56, 2020. (in Ukrainian).

I. Yu. Shakhina, O. I. Ilyina, “Organization of quality control of students' knowledge using electronic testing”, Physical and mathematical education: scientific journal, 2016, issue 4 (10), pp. 152-157(in Ukrainian).

M. A. Sablina, “Interactive environment LearningApps as a tool for presenting theoretical material in the process of professional training of students”, Open educational e-environment of a modern university, 2017, no. 3, pp. 288-294 (in Ukrainian).

R. Gorbatuc, & U. Dudka, “Training of future specialists in economics with the help of online service LearningApps”, Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, Issue 7(3), pp. 42-56, 2019. (in English).

Cabinet of Ministers of Ukraine. Resolution of January 30, 2019 №56 “Draft Concept of Digital Transformation of Education and Science for the period up to 2026,” [Online]. Available: http://ndch.diit.edu.ua/ua/news/transformation2026.html. Accessed on: Jan., 20, 2020 (in Ukrainian).

National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021: approved by the Decree of the President of Ukraine, [Online]. Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Accessed on: Jan., 20, 2020 (in Ukrainian).

Yu. S. Iliasova, “Application of ICT in the training of future junior medical professionals in the study of professional disciplines of psychiatric profile”, Information Technology in Education, Kherson, 2018, no. 36, pp. 46-57 (in Ukrainian).

I. P. Pidlasy, “Diagnosis and examination of pedagogical projects: a textbook”, Kiev, 1998. 343 р.

O. A. Botsyura, “Using the Mann-Whitney test to analyze test results”, E-Journal Pedagogical Science, no 1, 2008. [Online]. Available: http://intellect-invest.org.ua/rus/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_36/. Accessed on: Jan., 20, 2020 (in Ukrainian).

A. M. Grzhibovskii, S.V. Ivanov, M.A. Gorbatova, “Comparison of quantitative data of two independent samples using the software STATISTICA AND SPSS: parametric and nonparametric criteria”, Science and Health, 2016, no. 2, pp. 5-29 (in Russian).

L. S. Shevchenko, Yu. S. Iliasova, “Use of innovative Internet technologies in medical colleges”, Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, Vinnytsia, 2019, no. 54, pp. 148-154 (in Ukrainian).

Published

2022-10-31

How to Cite

Iliasova Ю. С., & Shevchenko Л. С. (2022). THE USE OF INTERNET TECHNOLOGIES IN EDUCATION OF MEDICAL STUDENTS. Information Technologies and Learning Tools, 91(5), 36–51. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.3996

Issue

Section

ICT and learning tools in vocational education and training