THE USAGE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF APPLIED MATHEMATICAL PREPARATION OF FUTURE INFORMATICS SPECIALISTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies
applied mathematical preparation
environment Mathcad

How to Cite

[1]
Y. B. Sikora, “THE USAGE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF APPLIED MATHEMATICAL PREPARATION OF FUTURE INFORMATICS SPECIALISTS”, ITLT, vol. 21, no. 1, Mar. 2011, doi: 10.33407/itlt.v21i1.400.

Abstract

In the article the peculiarities of the usage of information and communication technologies in the system of applied mathematical preparation of future informatics specialists are considered, which allow to make an educational process effective and individualized. The topicality of research is conditioned on social-economic processes which take place in modern society under the influence of informatization and require of the educational system the innovative approach in preparation of future specialists. The notion of professional mathematical package from standpoint of pedagogics and informatics is disclosed. The expedience of the Mathcad package usage is substantiated while solving the applied mathematical problems, the example of program realization is resulted. In future it is planned to make an electronic textbook for the independent study of mathematical disciplines.
PDF (Ukrainian)

References

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: посібник для вчителів / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 182 с.

Cемеріков С. О. Інформаційні технології математичного призначення в курсі фізики середньої та вищої школи [Електронний ресурс] / С. О. Семеріков, С. В. Шокалюк. – Режим доступу: http://www.mvf.kam-pod.org/zbirnuku/Zbirnyk14/ebook/2_19_Shokolyuk_Semerikov.pdf.

Раков С. А. Формування математичних комптентностей учителя математики на основі дослідницького підходу в навчанні з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец 13.00.02 «Теорія і методика навчання інформатики» / С. А. Раков. – Київ, 2005. – 51 с.

Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх вчителів математики з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец 13.00.02 «Теорія і методика навчання інформатики» / О. В. Співаковський. – Київ, 2004. – 46 с.

Красножон О. Б. Комп’ютерна підтримка методів Адамса і Рунге-Кутта наближеного розв’язування диференціальних рівнянь [Електронний ресурс] / О. Б. Красножон // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5(19). – Режим доступу до журн.: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

ОвсієнкоЮ. І. Методика вивчення алгоритму побудови математичних моделей методом найменших квадратів із використанням комп’ютерної техніки [Електронний ресурс] / Ю. І. Овсієнко, Л. О. Флегантов // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 4(18). – Режим доступу до журн.: http://www.ime.eduua.net/em.html.

Бесклінська О. П. Інтерактивні технології при вивченні математичних дисциплін у вищих навчальних закладах [Електронний ресурс] / О. П. Бесклінська. – Режим доступу: http://www.knlu.kiev.ua/ua/c_inf/conf/02_Besklinska.pdf.

Монахов В. М. Технологические основы конструирования и проектирования учебного процесса: монография / В. М. Монахов. – Волгоград: «Перемена», 1995 – 260 с.

Власов Д. А. Профессиональные математические пакеты в системе прикладной математической подготовке будущих специалистов [Електронний ресурс] / Д. А. Власов. – Режим доступу: http://2009.itedu.ru/docs/Sekziya_3/17_Vlasov__Vlasov_D_A-1_-_didaktika.doc.

Інноваційні інформаційно-комунікаційні технології навчання математики: навч. посібник / В. В. Корольський, Т. Г. Крамаренко, С. О. Семеріков, С. В. Шокалюк; наук. ред. академік АПН України, д. пед. н., проф. М. І. Жалдак. – Кривий Ріг: Книжкове видавництво Кирєєвського, 2009. – 324 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.