TECHNOLOGY FOR ORGANIZATION OF DISTANCE LEARNING FOR STUDENTS IN QUARANTINE CONDITIONS ON THE BASIS OF THE MOODLE PLATFORM

Keywords: distance learning of pupils, Moodle platform, educational portal, criteria for selection of distance learning platform for general secondary education institutions, distance learning course, tutor functions

Abstract

The study highlights the relevance of the organization of mass distance learning in quarantine. The current state of implementation of distance learning in general secondary education institutions and the existing shortcomings of the organization of this form of education during quarantine are analyzed; the necessary means for the effective organization of distance learning are allocated. The criteria for selection of distance learning platforms for general secondary education institutions are determined and the corresponding numerical values of the levels of their manifestation are established, on the basis of which the comparative analysis of distance learning platforms is carried out. The expediency of «Educational portal for general secondary education institutions» deployment on the basis of the Moodle platform is substantiated and the preconditions for its use by the participants of the educational process of these institutions are determined; the structure of the electronic educational resource is presented. The components of the distance course are presented: the system of educational and methodical materials and the system of educational services. It is established that the weekly format of the course is the most expedient for; it provides time for the student to study educational materials independently or with the support of a tutor according to the curriculum, for homework, recreation, hobbies and self-improvement. An example of the structure of a distance course for a particular class of general secondary education is given. Mandatory content elements in the structure of the distance course are highlighted. In distance learning, the tutor is a key figure who is responsible for conducting classes with students, creating an appropriate learning environment. This led to the separation of the main functions of the tutor and the competencies that he must have. The need for the organization of systematic professional development of teachers in the form of distance learning is also substantiated. The main person of distance learning is a student. This led to the separation of conditions for successful learning of students in the distance course and the role of the tutor in their implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oleg M. Spirin, State Higher Educational Institution «University of Educational Management»

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Vice-Rector for Research and Digitalization

Kateryna R. Kolos, Zhytomyr Polytechnic State University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of Computer Science

References

Г. Татарчук «Институционализация дистанционного обучения: социологический аспект», Образование, №1, с. 6372, 2000.

Міністерство освіти і науки України (2013. Квіт. 25). Наказ № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text. Дата звернення Черв. 29, 2020.

Кабінет Міністрів України. (2020. Квіт. 08). Постанова № 262 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-postanovi-ka-a262. Дата звернення: Квіт. 21, 2020.

Кабінет Міністрів України. (2020. Бер. 11). Постанова № 211«Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zapobigannya-poshim110320rennyu-na-teritoriyi-ukrayini-koronavirusu-covid-19. Дата звернення: Квіт. 21, 2020.

Міністерство освіти і науки України. (2020. Бер. 16). Наказ № 406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19. Дата звернення: Квіт. 21, 2020.

Урядовий портал : Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. (2018) Реформа освіти та науки [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti. Дата звернення: Черв. 25, 2020.

Національна академія педагогічних наук України ; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. (2016) Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні [Електронний ресурс]. Україна, Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/166230/1 /nac%20dopovid%202016.indd%20smal.pdf. Дата звернення: Черв. 25, 2020.

Кабінет Міністрів України. (2018. Січ. 17). Розпорядження № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації» [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80. Дата звернення: Черв. 25, 2020.

В. Биков та ін., Технологія створення дистанційного курсу: навчальний посібник. Київ, Україна: Міленіум, 2008, 324 с.

O. Mukoviz, K. Kolos, N. Kolomiiets. «Distance Learning of Future Primary School Teachers as a Prerequisite of Their Professional Development Throughout Life», Information Technologies and Learning Tools, Vol. 66, № 4, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2265.

Christine Greenhow, Rebecca B. Reynolds. «What are the pedagogical advantages of online learning, compared to in-person classroom learning?» Quotes from Experts: COVID-19 and Extended Online Learning [Online]. Available: https://www.sciline.org/covid-expert-quotes/online-learning#toc. Дата звернення: Лип. 28, 2020.

К. Рещук, С. Лукашова, «Від 15 до 68 мільйонів загиблих від коронавірусу. Як виглядають прогнози вчених» , Українська правда [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.pravda.com.ua/articles /2020/03/17/7243880/. Дата звернення: Лип. 28, 2020.

Г. Азгальдов, Э. Рейхман, Экспертные методы в оценке качества товаров. Москва, Россия: Экономика, 1974.

А. Смирнов и Р. Смирнова, «Статистическая обработка анкет, содержащих бальные шкалы», Резервы интенсификации учебно-воспитательного процесса педвуза : межвуз. сб. науч. труд, Кострома, 1990. С. 117-121.

В. Черепанов, Основы педагогической экспертизы: учебное пособие. Ижевск, Россия: ИжГТУ, 2006.

М. Горонескуль, Таблиці функцій та критичних точок розподілів. Харків, Україна: УЦЗУ, 2009.

Верховна Рада України. (2020. Квіт. 2). Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page. Дата звернення: Трав. 07, 2020.

Енциклопедія освіт, В. Кремень, Ред.Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008.

В. Кухаренко, Н. Сиротенко, Г. Молодих та Н. Твердохлєбова, Дистанційний навчальний процес: навчальний посібник. Київ, Україна: Міленіум, 2005.

В. Кухаренко, Дистанційне навчання : навчально-методичний посібник. Київ, Україна: ТОВ Редакація «Комп'ютер», 2007.

Опитування педагогічних працівників Житомирської області щодо організації дистанційного навчання [Електронний ресурс]. Доступно: https://docs.google.com/forms/d/1f-9Z9IL3WNZuyDDshmZhR86guLpb1yyphd8sfujyuhw/viewform?edit_requested=true. Дата звернення: Квіт. 22, 2020.

В. Паніотто, В. Максименко та Н. Харченко, Статистичний аналіз соціологічних даних. Київ, Україна: Вид. дім КМ Академія, 2004.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

H. Tatarchuk, «Institutionalization of distance learning: the sociological aspect», Obrazovanye, no. 1, pp. 63-72, 2000 (in Russian).

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2013. Apr. 25). Order #. 466 «On approval of the Regulations on Distance Learning». [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text. Accessed on: June 29, 2020 (in Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020. Apr. 08). Decree # 262 «On Amendments to the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 11, 2020 # 211».[Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-postanovi-ka-a262. Accessed on: Apr. 21, 2020 (in Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020. Mar. 11). Decree # 211«On Prevention of Spread of COVID-19 Coronavirus on the Territory of Ukraine». [Online]. Available: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zapobigannya-poshim110320rennyu-na-teritoriyi-ukrayini-koronavirusu-covid-19. Accessed on: Apr. 21, 2020 (in Ukrainian).

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020. Mar. 16). Order # 406 «On Organizational Measures to Prevent the Spread of Coronavirus COVID-19». [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19. Accessed on: Apr. 21, 2020 (in Ukrainian).

Government Portal: The only web portal of the executive authorities of Ukraine. (2018). Education and Science Reform [Online] : Available: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti. Accessed on: June. 25, 2020 (in Ukrainian).

National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine ; [editor: V. H. Kremen (chairman), V. I. Luhovyi (deputy chairman), A. M. Hurzhii (deputy chairman), O. Ya. Savchenko (deputy chairman)]; for general ed. V. H. Kremenia. National report on the state and prospects of education in Ukraine [Online]. Ukraine, Kyiv : Pedagogical Thought, 2016. 448 p. Available: http://lib.iitta.gov.ua/166230/1/nac%20dopovid%202016.indd %20smal.pdf. Accessed on: June. 25, 2020 (in Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018. Jan. 17). Ordinance # 67-r «On approval of the Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation» [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80. Accessed on: June. 25, 2020 (in Ukrainian)

V. Bykov et al., Remote Course Development Technology. Kyiv, Ukraine: Milenium, 2008 (in Ukrainian).

O. Mukoviz, K. Kolos, and N. Kolomiiets, “Distance Learning of Future Primary School Teachers as a Prerequisite of Their Professional Development Throughout Life”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 66, № 4, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2265 (in English).

Christine Greenhow, and Rebecca B. Reynolds, “What are the pedagogical advantages of online learning, compared to in-person classroom learning?” Quotes from Experts: COVID-19 and Extended Online Learning [Online]. Available: https://www.sciline.org/covid-expert-quotes/online-learning#toc. Accessed on: July 28, 2020 (in English).

K. Reshchuk, and S. Lukashova, “From 15 to 68 million deaths from coronavirus. As others expect”, Ukrainian Pravda [Online] : Available: https://www.pravda.com.ua/articles /2020/03/17/7243880/. Accessed on: July 28, 2020 (in Ukrainian).

G. Azgal'dov, and Je. Rajhman, Expert Methods in Assessing the Quality of Goods, Moscow, Russia: Jekonomika, 1974 (in Russian).

A. Smirnov, and R. A. Smirnova, “Statistical analysis of questionnaires, containing a scale”, Reserves of an intensification of the educational process of teacher training: Interuniversity collection of scientific papers, Kostroma, pp. 117–121 (in Russian).

V. Cherepanov, Bases for Pedagogical Expertise: a tutorial, Izhevsk, Russia: Izhevsk State Technical University, 2006 (in Russian).

M. Horoneskul, Functions and Critical Points of Distribution, Kharkov: Ukraine: UZU, 2009 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine. (2020. Apr. 2). Law of Ukraine «On Education». [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page. Accessed on: May 07, 2020 (in Ukrainian).

V. Kremen (Ed.), Encyclopedia of Education, Kyiv, Ukraine: Yurinkom Inter, 2008 (in Ukrainian).

V. Kukharenko, N. Syrotenko, H. Molodykh, and N. Tverdokhliebova. Distance learning process. Kyiv, Ukraine:Milenium, 2005 (in Ukrainian).

V. Kukharenko, Distance Learning, Kyiv, Ukraine: TOV Redakatsiia «Kompiuter», 2007 (in Ukrainian).

Survey of pedagogical workers of Zhytomyr region on the organization of distance learning [Online]. Available: https://docs.google.com/forms/d/1f-9Z9IL3WNZuyDDshmZhR86guLpb1yyphd8sfujyuhw /viewform?edit_requested=true. Accessed on: Apr. 22, 2020 (in Ukrainian)

V. Paniotto, V. Maksymenko, and N. Kharchenko, Statistical analysis of sociological data, Kyiv, Ukraine: Vyd. dim KM Akademiia, 2004 (in Ukrainian)

Published
2020-10-28
Section
ICT and learning tools in secondary education