ORGANIZATIONAL GROUNDS FOR DEVELOPMENT OF DIGITAL INFRASTRUCTURE OF EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCE IN UKRAINE (LATE 80S OF THE XX CENTURY-BEGINNING OF THE XXI CENTURY)
PDF (Ukrainian)

Keywords

pedagogical thought
prosopography
spatial-temporal approach
identification
resource
informatization
digitalization

How to Cite

[1]
A. M. Hurzhii, N. V. Bakhmat, V. O. Zaychuk, L. A. Kartashova, I. I. Rozman, and T. M. Sorochan, “ORGANIZATIONAL GROUNDS FOR DEVELOPMENT OF DIGITAL INFRASTRUCTURE OF EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCE IN UKRAINE (LATE 80S OF THE XX CENTURY-BEGINNING OF THE XXI CENTURY)”, ITLT, vol. 83, no. 3, pp. 26–48, Jun. 2021, doi: 10.33407/itlt.v83i3.4219.

Abstract

The article considers the preconditions, dynamics, trends, institutional basis for the development of modern pedagogical biography in Ukraine. It is emphasized that the late 80's of XX – early XXI century is the basis for meaningful understanding of its historiography. Emphasis is placed on the accumulated historiography of significant volumes of various source materials. It is established that according to the results of the analytical review they are divided into three categories, covering the work for the development of Ukrainian pedagogical thought and the study of the teaching staff in Ukraine and abroad. This proves the need for a careful study of the life and achievements of outstanding figures who define the face of education and pedagogy of the recent past. It is established that the bibliography, as a relevant industry resource, is a searching infrastructure. It is found that it is necessary to take into account the use of digital bibliography; examples of digital resources as powerful tools for quick search of biographies of famous teachers and scientists are given. This confirms the existence of a powerful bibliographic system developed in foreign countries, which operates in a modern dynamic environment and provides a high level of quality to expand people's worldview and obtain affordable general secondary and higher professional education in general. Research has shown that the transformation of the educational history and pedagogical thought personification in Ukraine into a digital infrastructure of the state and world level is projected in accordance with the digitalization of society. It is emphasized that in specific pedagogical research the scholars are usually limited to a brief interpretation of the biography in accordance with the subject of their study. It is noted that in the process of accumulation of an array of scientific, educational, popular science, reference literature on the life of teachers in the Ukrainian historical and pedagogical science formed a separate interdisciplinary research and personalized direction - a pedagogical biography.

PDF (Ukrainian)

References

С. У. Гончаренко, «Методологія», Енциклопедія освіти. гол. ред. В.Г. Кремінь. Київ: Юрінком Інтер, с. 498-599, 2008.

С. У. Гончаренко, «Наукові школи в педагогіці». Становлення і розвиток наук.-педагог. шкіл: проблеми, досвід, перспективи: зб. наук. праць. за ред. В. Кременя, Т. Левовицького. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, с. 27 43, 2012.

С. У. Гончаренко, «Педагогічна наука». Енциклопедія освіти . Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, с. 646-647, 2008.

С. У. Гончаренко Український педагогічний словник; [гол. ред. С. Головко]. Київ: Либідь, 1997, 373 с.

О.В. Сухомлинська, «Переднє слово». Українська педагогіка в персоналіях: у 2 кн. Кн. перша. Х-XIX століття. за ред. О.В. Сухомлинської. Київ: Либідь, с. 3-8, 2005.

Т.М. Усатенко, «Українознавчі проблеми педагогічної думки в XIX ХХ столітті», автореф. дис. док. пед. наук. Київ, 2007, 42 с.

І. Стражнікова, «Проблеми вивчення персоналізму в сучасних історико-педагогічних дослідженнях», Освітній простір. Глобальні, регіональні а інформаційні аспекти: науково-методичний журнал. Чернівці: Черемош, с. 41 – 44, 2010.

М.С. Петрова, Просопография как специальная историческая дисциплина (на примере авторов Позднейантичности Макробия Феодосия и Марциана Капеллы). Санкт-Петербург: Алетейя, 2004, 254 c.

И.Ф. Петровская, Биографика. Введение в науку и обозрение источников биографических сведений о деятелях России, 1801–1917 гг. Санкт-Петербург: Logos, 2003, 490 c.

І. Старовойтенко, «Просопографія: підходи до трактування змісту наукової дисципліни в історіографії», Спеціальні історичні дисципліни: питанння теорії та методики, с. 6 – 27, 2006.

Ю.Ю. Юмашева, Проблемы просопографии [Електронний ресурс]. Доступно: aik-sng.ru/text/bullet/12/45-51.pdf. Дата звернення:Берез.15, 2020.

В.С. Курило, «Становлення і розвиток системи освіти та педагогічної думки Східноукраїнського регіону в ХХ столітті», дис. док. пед. наук, Луганськ, 2000, 507 с.

І.І. Корнєйчик Історія української бібліографії: нариси. Харків: Ред.-вид. відділ Книжк. палати УРСР, 1971, 174 с.

В.О. Сухомлинский.: библиогр. сост. А.И. Сухомлинская, О.В. Сухомлинская. Київ: Радян. шк., 1987, 256 с.

22 видатних українських педагоги: персоналії в історії національної педагогіки : підруч. для студ. Вузів. А.М. Бойко, В.Д. Бардінова, Л.Л. Безобразова [та ін.] ; під заг. ред. А. М. Бойко.Київ : Професіонал, 2004, 576 с.

Нариси з історії розвитку педагогічної думки : навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів . С. О. Сисоєва, І. В. Соколова. Київ : ЦУЛ, 2003, 308с.

Видатні українські педагоги: інформаційний довідник. [авт.-упоряд. Л. В. Калуська]. Тернопіль : Мандрівець, 2008, 224 с.

Герої-освітяни і науковці України . Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки НАПН України, Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка ; [упоряд.: О. А. Сай та ін.]. 2-ге вид., допов. Київ: Генеза, 2012, 462 с.

Best Sellers in Biographies of Educators, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.amazon.com/Best-Sellers-Kindle-Store-Biographies-Educators/zgbs/digital-text/154797011/ref=zg_bs_nav_kstore_5_ 154803011. Дата звернення: Травень 02, 2020.

O. Iefremova, K. Wais & Kozak, M. «Biographical articles in scientific literature: analysis of articles indexed in Web of Science», Scientometrics, 117, р. 1695–1719. 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.1007/s11192-018-2923-3. Дата звернення: Липень 16, 2020.

Adam Langley, Dan S. Bloomberg, 2007. «Google Books: Making the public domain universally accessible», Proceedings of SPIE. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.imperialviolet.org/binary/google-books-pdf.pdf. Дата звернення: Червень 01, 2020.

Leetaru, K. (2008). Mass book digitization: The deeper story of Google Books and the Open Content Alliance. First Monday, 13(10). doi:https://doi.org/10.5210/fm.v13i10.2101.

B. Morsello, «Digitalization of life. How technology redefine the self in the global context», Easst Review, 35, 4, pp. 94-97, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://easst.net/article/digitalization-of-life-how-technology-redefine-the-self-in-the-global-context/. Дата звернення: Травень 24, 2020.

The most recommended books on business, technology and science. [Електронний ресурс]. Доступно: https://bookauthority.org/. Дата звернення: Липень 15, 2020.

New World Encyclopedia. [Електронний ресурс]. Доступно:. http://www.newworldencyclopedia.org/ entry/ Category:Biography. Дата звернення: Липень 03, 2020.

National Biography of Finland. [Електронний ресурс]. Доступно: https://kansallisbiografia.fi/english. Дата звернення: Травень 19, 2020.

Biography on line, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://Www.Biographyonline.Net/People.Html. Дата звернення: Травень 14, 2020.

Infoplease. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.infoplease.com/. Дата звернення: Травень 29, 2020.

Al-islam, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.al-islam.org/tags/education. Accessed on: May 21, 2020.

The famous people. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.thefamouspeople.com/ educators.php. Дата звернення: Травень 03, 2020.

Науковці Хмельниччини. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.khnu.km.ua/asp/php_bibliograf_ php/page_ lib.php. Дата звернення:Черв.10, 2020.

Л. В. Артемова, Історія педагогіки України : підруч. Київ: Либідь, 2006. 420 с.

І.В. Зайченко, «Історія педагогіки» у 2 кн. Кн. ІІ. Школа, освіта і педагогічна думка в Україні: навч. посіб. Київ: Вид. Дім «Слово», 2010, 1032 с.

О.О. Любар, Історія української школи і педагогіки: навч. посіб. за ред. О.О. Любара, М.Г. Стельмаховича, Д.Т. Федоренка. Київ: Знання КОО, 2003, 450 с.

О.О. Любар, Д.Т. Федоренко, Історія педагогічної думки і освіти в Україні. Ч. 1. Київ, 1993, 448 с.

Історія педагогіки . за заг. ред. Г. В. Троцко. Харків: ХНПУ, 2008, 545 с.

В.Л. Микитась, О.В. Духнович, Літературно-критичний нарис. Ужгород: Закарпатське обл. вид-во, 1959, 101 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S.U. Goncharenko, “Methodology”, Encyclopedia of Education, Kyiv: Yurinkom Inter, pp. 498-599, 2008. (in Ukrainian)

S.U. Goncharenko, “Scientific schools in pedagogy”, Formation and development of scientific pedagogical schools: problems, experience, prospects: Coll. Science. Works, Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, pp. 27- 43, 2012. (in Ukrainian)

S.U. Goncharenko, “Pedagogical science”, Encyclopedia of Education / Acad. ped. Sciences of Ukraine; editor in chief V.G. Flint. Kyiv: Yurinkom Inter, рp. 646-647, 2008. (in Ukrainian)

S.U. Goncharenko, Ukrainian pedagogical dictionary; [Goal. ed. By S. Golovko]. Kyiv: Lybid, 1997, 373 p. (in Ukrainian)

O.V. Sukhomlynska (Ed.), “Foreword”, Ukrainian pedagogy in personalities: in 2 books. Book the first. X-XIX centuries. Kyiv: Lybid, pp. 3-8, 2005. (in Ukrainian)

T.M. Usatenko, “Ukrainian studying problems of pedagogical thought in the XIX XX century”, author's ref. dis. Doc. ped. Sciences. Kyiv, 2007, 42 p. (in Ukrainian)

I. Strazhnikova, “Problems of personals studying in modern historical and pedagogical research. Educational space”, Global, regional and informational aspects: scientific and methodical magazine. Chernivtsi: Cheremosh, pp. 41 – 44, 2010. (in Ukrainian)

M.S. Petrova, Prosopography as a special historical discipline (on the example of the authors of Late Antiquity Macrobius Theodosius and Marcian Capella). Saint-Petersburg: Aleteiya, 2004, 254 p.

I.F. Petrovskaya, Biography. Introduction to science and review of sources of biographical information about Russian figures, 1801-1917. Saint-Petersburg: Logos, 2003, 490 p.

I. Starovoitenko, “Prosopography: approaches to the interpretation of the content of the scientific discipline in historiography”, in Special historical disciplines: questions of theory and methodology, pp. 6 – 27, 2006. (in Ukrainian)

Yu.Yu. Yumasheva, Problems of prosopography. [Online]. Available: aik-sng.ru/text/bullet/12/45-51.pdf. Accessed on: March 15, 2020.( in Russian)

V.S. Kurilo, “Formation and development of the system of education and pedagogical thought of the East Ukrainian region in the twentieth century”, dis. doc. ped. science, Luhansk, 2000, 507 p. (in Ukrainian)

I.I. Korneychik, History of Ukrainian bibliography: essays. Kharkiv: Ed. Department of Books. Chamber of the USSR, 1971. 174 p. (in Ukrainian)

V.O. Sukhomlinsky: bibliogr. Comp. A.I. Sukhomlinskaya, O. V. Sukhomlinskaya. Kiev: Radyan. shk., 1987, 256 p. (in Ukrainian)

A.M. Boyko, V.D. Bardinova, L.L. Bezobrazova et al., 22 outstanding тUkrainian teachers: personalities in the history of national pedagogy: textbook for universities students. Kyiv: Professional, 2004, 576 p. The famous people. [Online]. Available: https://www.thefamouspeople.com/ educators.php. Accessed on: May 03, 2020. (in Ukrainian)

S.O. Sysoeva, and I.V. Sokolova, Essays on the history of pedagogical thought: textbook. manual for students. higher textbook institutions. Kyiv: CUL, 2003, 308p. (in Ukrainian)

L.V. Kaluska (Ed.), Outstanding Ukrainian teachers: information guide. Ternopil: Mandrivets, 2008, 224 p. (in Ukrainian)

Heroes-educators and scientists of Ukraine. Nat. acad. ped. Sciences of Ukraine, Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv. nat. Univ. Taras Shevchenko; [order .: OA Sai and others]. 2nd ed., add. Kyiv: Genesis, 2012, 462 p. (in Ukrainian)

Best Sellers in Biographies of Educators, 2020 [Online]. Available: https://www.amazon.com/Best-Sellers-Kindle-Store-Biographies-Educators/zgbs/digital-text/154797011/ref=zg_bs_nav_kstore_5_ 154803011. Accessed on: May 02, 2020. (in English)

O. Iefremova, K. Wais, and Kozak, “Biographical articles in scientific literature: analysis of articles indexed in Web of Science”, Scientometrics, 117, рp. 1695–1719. 2018. [Online]. Available: https://doi.org/10.1007/s11192-018-2923-3. Accessed on: July 16, 2020. (in English)

Adam Langley, Dan S. Bloomberg, 2007. «Google Books: Making the public domain universally accessible», Proceedings of SPIE. [Online]. Available: https://www.imperialviolet.org/binary/google-books-pdf.pdf. Accessed on: June 01, 2020. (in English)

Leetaru, K. (2008). Mass book digitization: The deeper story of Google Books and the Open Content Alliance. First Monday, 13(10). doi:https://doi.org/10.5210/fm.v13i10.2101. (in English)

B. Morsello, «Digitalization of life. How technology redefine the self in the global context», Easst Review, 35, 4, pp. 94-97, 2016. [Online]. Available: https://easst.net/article/digitalization-of-life-how-technology-redefine-the-self-in-the-global-context/. Accessed on: May 24, 2020. (in English)

The most recommended books on business, technology and science. [Online]. Available: https://bookauthority.org/. Accessed on: July 15, 2020. (in English)

New World Encyclopedia. [Online]. Available:. http://www.new worldencyclopedia.org/ entry/ Category:Biography. Accessed on: July 03, 2020. (in English)

National Biography of Finland. [Online]. Available: https://kansallisbiografia.fi/english. Accessed on: May 19, 2020. (in English)

Biography on line, 2020. [Online]. Available: https://Www.Biographyonline. Net/People.Html. [Online]. Available: May 14, 2020. (in English)

Infoplease. [Online]. Available: https://www.infoplease.com/. Accessed on: May 29, 2020. (in English)

Al-islam, 2020. [Online]. Available: https://www.al-islam.org/tags/education. Accessed on: May 21, 2020. (in English)

The famous people. [Online]. Available: https://www.thefamouspeople.com/ educators.php. Accessed on: May 03, 2020. (in English)

Scientists of Khmelnytsky region. [Online]. Available: http://lib.khnu.km.ua/asp/php_ bibliograf_ php / page_ lib.php. Accessed on: June 10, 2020. (in Ukrainian)

L.V. Artemova, History of pedagogy of Ukraine: textbook. Kyiv: Lybid, 2006, 420 p. (in Ukrainian)

I.V. Zaichenko, “History of pedagogy”: in 2 books. Book ІІ. School, education and pedagogical thought in Ukraine: textbook. Kyiv: Ed. House "Word", 1032 p., 2010. (in Ukrainian)

O.O. Lyubar, History of Ukrainian school and pedagogy: textbook. way. Kyiv: Znannia KOO, 2003, 450 p. (in Ukrainian)

O.O. Lyubar, and D.T. Fedorenko, History of pedagogical thought and education in Ukraine. Part 1. Kyiv, 1993, 448 p. (in Ukrainian)

History of pedagogy / for general. ed. GV Trotsky. Kharkiv: KhNPU, 2008, 545 p. (in Ukrainian)

V.L. Mikitas, and О.В. Dukhnovych, Literary-critical essay. Uzhhorod: Transcarpathian region. type, 1959, 101 p. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.