METHODOLOGY OF LABORATORY- PRACTICAL LESSONS FROM THE COURSE: METHODICAL AND BIOLOGICAL PHYSICS ON THE BASIS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

  • Yulia P. Tkachenko Higher medical educational institution of Ukraine «Ukrainian Medical Stomatological Academy», Kyiv
Keywords: information and communication technologies, virtual laboratory practical work, physical model, model experiment

Abstract

The article is devoted to the development of the comprehensive system and application of information and communication technologies during laboratory examination from the course: «Methodical and biological physics». Didactical principles on the basis of model experiments which presented in a form of demonstration and simulate programs as well as basic stage of the virtual interactive practical work «Methodical and biological physics» are proved. Groups of physics models separated according to the control and the subgroups according to the character of the computer course model are defined. Propounded virtual laboratory work: «Definition of blood viscosity» is proposed.

Author Biography

Yulia P. Tkachenko, Higher medical educational institution of Ukraine «Ukrainian Medical Stomatological Academy», Kyiv
lecturer of the Department of Medical and Biological Physics and Medical Informatics

References

Бочков В. Е. Учебно-методический комплекс как основа и элемент обеспечения качества дистанционного образования / Бочков В. Е., Краснова Г. А., Мартынова Т. Н. //Материалы Междунар. НТК “Системные проблемы качества, математического моделирования и информационных технологий”. – Часть 7. – М. – Сочи, 2003. – C. 42–51.

Гаврилюк I. П. Методи обчислень : підручник : у 2-х ч. / I. П. Гаврилюк, В. Л. Макаров. – К. : Вища школа, 1995. – Ч. 1. – 367 с.

Дубнищева Т. Я. От образного к рациональному (из опыта использования интерактивных моделей в учебном процессе) / Дубнищева Т. Я., Пигарев А. Ю. // Междунар. конгресс конф. “ИТО–2003”. – М. : Просвещение, 2003. – С. 37–39.

Жук Ю. О. Комп'ютерно орiєнтованi засоби навчання у професiйнiй освiтi : зб. наук. праць. – Донецьк : Либiдь, 2001.

Материалы для подготовки проведения итоговой аттестации выпускников средних общеобразовательных учреждений по физике / В. А. Коровин, Г. Н. Степанова. – М. : Дрофа, 2001. – 96 с.

Основи нових інформаційних технологій навчання : посіб. для вчителів / [Машбиць Ю. І., Гокунь О. О., Жалдак М. І., Комісаров О. Ю., Морзе Н. В.] / Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України; Інститут змісту і методів навчання. – К. : ІЗМН, 1997. – 260 с.

Прояненкова Л. А. Физика. ЕГЭ : метод. пособ. для подготовки / Л. А. Прояненкова, Н. И. Одинцова. – М. : Издательство «Экзамен», 2006 . – 350 с.

Шишкіна М. П. Модельний підхід у побудові комп’ютерно-орієнтованого навчального середовища // Матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. “Інформатизація освіти та дистанційна форма навчання: сучасний стан та перспективи розвитку” (Суми, січень–жовтень 2004 р.). – Суми : [б. в.], 2004. – С. 17–21.

Published
2011-05-24
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment