DEVELOPMENT AND USE OF DISTANCE LEARNING SYSTEM «ELEARNING» IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and computer technologies
development
distance learning system
higher education institution
graph

How to Cite

[1]
I. I. Sugonyak, O. V. Korotun, G. V. Marchuk, and O. Y. Khroponiuk, “DEVELOPMENT AND USE OF DISTANCE LEARNING SYSTEM «ELEARNING» IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 87, no. 1, pp. 288–305, Mar. 2022, doi: 10.33407/itlt.v87i1.4231.

Abstract

The article describes the process of developing and using its own system "eLearning", which represents a new approach to distance learning systems, as in spring 2020 COVID-19 led to the closure of educational institutions around the world, including Ukraine. As a result, the educational process has been changed dramatically, domestic educational institutions have switched to distance learning, respectively, used educational material in electronic form in various educational platforms. During the pandemic, this form of learning has demonstrated its limitations and weaknesses. The aim of the research is the development and usage of e-learning system «eLearning» with a visual display of the course in the form of a graph in the educational process of higher education institutions. This system simplifies the perception of educational material in electronic form, as well as it is an element of gamification aimed at students’ involvement and motivation to study. In the paper the main theoretical aspects of the use of information and computer technologies in teaching and the organization and implementation of distance learning systems are studied. The architecture and general structure of the system «eLearning» are described, design templates for system development and structuring, library for data processing and visualization are defined. Necessary UML diagrams were created for high-quality software design. Based on the results of the research, a distance learning system was designed and implemented, which allows teachers to create courses, visualizing the order of studying topics in the form of a graph, and students to study disciplines in a predetermined manner. The main stages of work with the system «eLearning» are demonstrated, this system of distance learning can be used to improve the educational process in higher education institutions.

PDF (Ukrainian)

References

В. Биков, С. Вернигора, А. Гуржій, Л. Новохатько, О. Спірін, М. Шишкіна, «Проєктування і використання відкритого хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, № 6 (74), с.1-19, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3499

Т. Вакалюк, О. Коротун, Д, Антонюк, «Добір хмаро орієнтованих засобів навчання баз даних майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання, № 3 (71), с. 154-168, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/2880/1502

T. Vakaliuk, V. Kontsedailo, D. Antoniuk, O. Korotun, I. Mintii and A. Pikilnyak, «Using game simulator Software Inc in the Software Engineering education», Proceedings of the 2nd International Workshop on Augmented Reality in Education, Kryvyi Rih, Ukraine, 2019, рр. 66-80. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ceur-ws.org/Vol-2547/paper05.pdf

T. Vakaliuk, V. Kontsedailo, D. Antoniuk, O. Korotun, S. Semerikov and I. Mintii, «Using the Game Simulator Game Dev Tycoon to Create Professional Soft Competencies for Future Engineers-Programmers», Icteri: 3L-Person Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops, Kharkiv, Ukraine, CEUR Workshop Proceedings, Vol. 2732, 2020, pp. 808-822. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-2732/20200808.pdf

Р. Гуревич, М. Кадемія, М. Козяр, Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті, Львів: ЛДУ БЖ, 2012.

М. Жалдак, «Педагогічний потенціал інформатизації навчального процесу та проблеми його розкриття», Комп’ютер у школі та сім’ї, Київ, № 2, 1999, С. 37–40. .

О. Коротун, О. Кривонос, «Етапи проектування хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх вчителів інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1(63), 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/1866.

С. Литвинова, «Система комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів та особливості її використання в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, № 2(64), 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2111

Л. Панченко, «Теоретико-методологічні засади розвитку інформаційно-освітнього середовища університету», автореф. дис. д-ра пед. наук, Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Луганськ, 2011.

П. Мерзликін, М. Попель, С. Шокалюк, «Сервіси середовища SageMathCloud та їх дидактичний потенціал у процесі навчання інформатичних та математичних дисциплін», 2018, с.13-19. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/0564/2450/1/paper3.pdf

С. Семеріков, «Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у вищій школі», Київ, Україна : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009.

О. Спірін, «Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання» Інформаційні технології і засоби навчання, № 1(33), 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua

А. Гладир, Н. Зачепа, О. Мотруніч, «Системи дистанційного навчання: огляд програмних платформ», на міжнар. наук.-практ. конф. Електромеханічні та енергетичні системи, методи моделювання та оптимізації, Кременчук, 2012, с. 43–44.

О. Спірін, К. Колос, «Технологія організації масового дистанційного навчання учнів в умовах карантину на базі платформи Moodle», Інформаційні технології і засоби навчання, № (79), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4090

Л. Сардак, Л. Старкова, «Построение модульной системы управления обучением в высшей школе средствами облачных сервисов», Информационно-коммуникационные технологии в образовании. № 8, 2014, с. 120–127.

О. Коротун, «Використання хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики», дис. канд. пед. наук, Академія пед. наук України, Ін-т інформаційних технологій та засобів навчання, Київ, 2018.

S. Murshitha, A. Wickramarachchi, «A study of students’ perspectives on the adoption of LMS at University of Kelaniya», Journal of Management, Vol. 1, No 9, 2013, pp. 16–24. [Електронний ресурс]. Доступно: http://jm.sljol.info/articles/abstract/10.4038/jm.v9i1.7562/

R. Nasser, M. Cherif, M. Romanowski, «Factors that Impact Student Usage of the Learning Management System in Qatari Schools», The International Review of Research in Open and Distributed Learning, vol. 12, no. 6, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.irrodl.org/ index.php/irrodl/article/view/985/1956

В. Beatty, С. Ulasewicz, «Faculty Perspectives on Moving from Blackboard to the Moodle Learning Management System». TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning, Vol. 50, No 4, 2006, pp. 36 – 45. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eric.ed.gov/?id=EJ774606

D. Weaver, C. Spratt, C. Nair, «Academic and student use of a learning management system: Implications for quality», Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 24, 2008, pp. 30–41. [Електронний ресурс]. Доступно: https://doi.org/10.14742/ajet.1228

Е. Dahlstrom, D. Brooks, J. Bichsel, «The Current Ecosystem of Learning Management Systems in Higher Education: Student, Faculty, and IT Perspectives», Reports – Research, EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR), 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eric.ed.gov/?id=ED564447.

R. Jarvis, K. Dempsey, G. Gutierrez, D. Lewis, K. Rouleau, B. Stone, «Peer coaching that works: The power of reflection and feedback in teacher triad teams», Denver, CO: McREL International, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED588635.pdf

В. Кухаренко, В. Бондаренко, «Екстрене дистанційне навчання в Україні», Харків: Вид-во КП «Міська друкання», 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/ Management/2020/monograph_ekstr_dyst_navch.pdf

О. Спірін та ін., Використання електронних відкритих систем для інформаційно- аналітичної підтримки педагогічних досліджень: короткий термінологічний словник, Київ: ІІТЗН НАПН України, 2017.

І. Іванюк, «Формування понятійно-термінологічного апарату з питань розвитку дистанційної освіти». Інформаційні технології і засоби навчання, № 5(31), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/14343034.pdf

Н. Думанський, «Відкриті системи дистанційного навчання», Вісник Національного університету "Львівська політехніка", № 699, 2011, с. 94–103.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

V. Bykov, S. Vernyhora, A. Hurzhii, L. Novokhatko, O. Spirin, M. Shyshkina, “Design and use of an open cloud oriented educational and scientific environment of a higher education”, Institution Informatics and information technologies in educational institutions, vol. 74, no. 6, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3499 (in Ukrainian)

T. Vakaliuk, O. Korotun, D. Antoniuk, “Selection of cloud oriented training tools for databases of future information technology professionals”, Institution Informatics and information technologies in educational institutions, vol. 71, no. 3, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/2880/1502 (in Ukrainian)

T. Vakaliuk, V. Kontsedailo, D. Antoniuk, O. Korotun, I. Mintii, A. Pikilnyak, “Using game simulator Software Inc in the Software Engineering education”, Proceedings of the 2nd International Workshop on Augmented Reality in Education, Kryvyi Rih, Ukraine, 2019, pp. 66-80. [Online]. Available: http://www.ceur-ws.org/Vol-2547/paper05.pdf (in English)

T. Vakaliuk, V. Kontsedailo, D. Antoniuk, O. Korotun, S. Semerikov, I. Mintii, “Using the Game Simulator Game Dev Tycoon to Create Professional Soft Competencies for Future Engineers-Programmers”, Icteri: 3L-Person Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, Workshops, Kharkiv, Ukraine, vol. 2732, 2020, pp. 808-822. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-2732/20200808.pdf. (in English)

R. Hurevych, M. Kademiia, M. Koziar, Information and communication technologies in vocational education, Lviv: LDU BZh. 2012. (in Ukrainian)

M. Zhaldak, “Pedagogical potential of informatization of educational process and problems of its disclosure”, Computer at school and family, Kyiv, no. 2, 1999, pp. 37–40. (in Ukrainian)

O. Korotun, O. Kryvonos, “Stages of designing a cloud-oriented environment in the training of databases of future computer science teachers”, Institution Informatics and information technologies in educational institutions. vol. 63, no. 1, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/1866. (in Ukrainian)

S. Lytvynova, “System of computer modeling of objects and processes and features of its use in the educational process of general secondary education institutions”, Institution Informatics and information technologies in educational institutions, vol. 64, no. 2, 2018. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2111 (in Ukrainian)

L. Panchenko, “Theoretical and methodological principles of development of information and educational environment of the university”, M.S. thesis, Abbrev. Dept., Abbrev. Luhanskyi nats. un-t im. T. Shevchenka, Luhansk, 2011. (in Ukrainian)

P. Merzlykin, M. Popel, S. Shokaliuk, “SageMathCloud services and their didactic potential in the process of teaching computer science and mathematics”, 2018, pp. 13-19. [Online]. Available: http://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/0564/2450/1/paper3.pdf

S. Semerikov, “Fundamentalization of teaching information disciplines in high school”, Kyiv : NPU im. M. P. Drahomanova, 2009. (in Ukrainian)

O. Spirin, “Criteria and indicators of quality of information and communication technologies of training”, Information technologies and teaching aids, vol. 33, no. 1, 2013. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian)

A. Hladyr, N. Zachepa, O. Motrunich, “Distance learning systems: a review of software platforms”, in intern. scientific-practical conf. Electromechanical and energy systems, methods of modeling and optimization, Kremenchuk, 2012, pp. 43–44. (in Ukrainian)

O. Spirin, K. Kolos, “Technology of organization of mass distance learning of students in quarantine conditions on the basis of the Moodle platform”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 79, no. 5, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4090 (in Ukrainian)

L. Sardak, L. Starkova, “Construction of a modular management system for higher education by means of cloud services”, Information and communication technologies in education, no. 8, 2014, pp. 120-127. (in Ukrainian)

O. Korotun, “The use of cloud based environment in the training of databases of future teachers of computer science”, Ph.D. dissertation, Abbrev. Dept., Abbrev. Academy of Ped. Sciences of Ukraine, Inst. of Information Technology and Teaching Aids, Kyiv, 2018. (in Ukrainian)

S. Murshitha, A. Wickramarachchi, “A study of students’ perspectives on the adoption of LMS at University of Kelaniya”, Journal of Management, vol. 1, no. 9, 2013, pp. 16-24. [Online]. Available: http://jm.sljol.info/articles/abstract/10.4038/jm.v9i1.7562/ (in English)

R. Nasser, M. Cherif, M. Romanowski, “Factors that Impact Student Usage of the Learning Management System in Qatari Schools”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, vol. 12, no. 6, 2011. [Online]. Available: http://www.irrodl.org/ index.php/irrodl/article/view/985/1956 (in English)

B. Beatty, C. Ulasewicz, “Faculty Perspectives on Moving from Blackboard to the Moodle Learning Management System”, TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning, vol. 50, no. 4, 2006, pp. 36-45. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id=EJ774606 (in English)

D. Weaver, C. Spratt, C. Nair, “Academic and student use of a learning management system: Implications for quality”, Australasian Journal of Educational Technology, vol. 24, 2008, pp. 30–41. [Online]. Available: https://doi.org/10.14742/ajet.1228 (in English)

Е. Dahlstrom, D. Brooks, J. Bichsel, “The Current Ecosystem of Learning Management Systems in Higher Education: Student, Faculty, and IT Perspectives”, Reports – Research, EDUCAUSE Center for Analysis and Research (ECAR), 2014. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id=ED564447 (in English)

R. Jarvis, K. Dempsey, G. Gutierrez, D. Lewis, K. Rouleau, B. Stone, “Peer coaching that works: The power of reflection and feedback in teacher triad teams”, Denver, CO: McREL International, 2017. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED588635.pdf (in English)

V. Kukharenko, V. Bondarenko, “Emergency distance learning in Ukraine”, Kharkiv: Publishing House "Miska drukannia", 2020. [Online]. Available: https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/ Management/2020/monograph_ekstr _dyst_navch.pdf (in Ukrainian)

O. Spirin, The use of electronic open systems for information and analytical support of pedagogical research: a short glossary, Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy, 2017. (in Ukrainian)

I. Ivaniuk, “Formation of the conceptual and terminological apparatus on the development of distance education”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 31, no. 5, 2012. [Online]. Available: http://core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/14343034.pdf (in Ukrainian)

N. Dumanskyi, “Open distance learning systems”, Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic", no. 699, 2011, pp. 94–103. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Інна Іванівна Сугоняк, Ольга Володимирівна Коротун, Галина Вікторівна Марчук, Олексій Юрійович Хропонюк

Downloads

Download data is not yet available.