THE INFLUENCE OF THE VIRTUAL EDUCATIONAL SPACE ON THE FUTURE PHILOLOGISTS’ STRESS RESISTANCE

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

virtual educational space
distance learning
online learning
information and communication technologies
real-virtual educational space
stress resistance of future philologists

How to Cite

[1]
I. E. Rusnak, T. O. Savrasova-V’un, L. I. Zaiats, and O. L. Dotsenko, “THE INFLUENCE OF THE VIRTUAL EDUCATIONAL SPACE ON THE FUTURE PHILOLOGISTS’ STRESS RESISTANCE ”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 248–270, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.4240.

Abstract

The article highlights the actual problem concerning the influence of the modern virtual educational space on the future philologists’ stress resistance at a classical university. It is noted that in the conditions of urgent introduction of quarantine mode into the educational system and the transition to distance learning, development of virtual educational space has become a priority task not only for the teaching staff of a higher educational institution, but also for future specialists. The experience of organizing a virtual educational environment by using distance learning tools on the basis of the Institute of Philology of Borys Grinchenko Kyiv University and their impact on the future philologists’ stress resistance is described. It is noted that thanks to the virtual educational space of the Institute, future philologists master practical language application skills in professional, situational communication, form a new approach to language and literature teaching methodology, can integrate ICT tools in future professional activities. The content and structure of stress resistance of future specialists is defined, the methodological tools of research into the level of students' stress resistance are selected. The relevance of the topic is confirmed by the given results of the survey of the future philologists who underwent diagnostics on the problem of studying the level of stress resistance both in the conditions of the traditional form of education and in the distance learning mode. 214 students of the specialty 035 «Philology» took part in the experiment. By means of experimental activities, the features of the influence of the virtual educational space on the future philologists’ stress resistance have been identified. It was revealed that the level of future philologists’ stress resistance in the conditions of traditional education is higher than the level of students’ stress resistance in excessive stay in the virtual educational space. An alternative solution is proposed: a real-virtual educational space as a changeable environment in which the individuals can control educational situations. Recommendations for the development of stress resistance of future philologists in the conditions of a real-virtual educational space are indicated.

PDF (Ukrainian)

References

H. Bland, B. Melton, P. Welle, and L. Bigham, «Stress Tolerance: New Challenges for the Millennial College Students», College Student Journal, no 46(2), pp. 362–375, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/commhealth-facpubs/32/. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Т. Hicks, and S. Heastie, «High school to college transition: A profile of the Stressors, physical and psychological health issues that affect the first-year on-campus college student», Journal of Cultural Diversity, no 15(3), pp. 143–147, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pdfs.semanticscholar.org/06bf/56085502095a0c7096e10b87e3f1cbae8a7a.pdf. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

В.І. Коновальчук, Творча особистість у просторі освіти. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2016.

А. Шевцов, О. Ласточкіна, та Н. Николенко, «Підготовка вчителів спеціальної освіти в Україні та за кордоном в умовах екстренного запровадження дистанційного навчання», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 77, № 3, c. 240–261, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3960. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

J. Zounek, and P. Sudický, «Heads in the Cloud: Pros and Cons of Online Learning», in New technologies and media literacy education Іnternational conference DisCo, 2013, Prague, pp. 58–63. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/311807840_Heads_in_the_ Cloud_Pros_and_ Cons_of_Online_Learning. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

L. Darling-Hammond, Lisa. Flook, C. Cook-Harvey, B. Barron, and D. Osher, «Implications for educational practice of the science of learning and development», Applied Developmental Science, no 24 (2), pp. 97-140, 2020. doi: 10.1080/10888691.2018.1537791.

Н. Рибка, «Єдиний освітній простір як інтегративна система: соціально-філософський аналіз», автореф. дис. канд. філос. наук., Одеса, 2005, 24 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://referatu.net.ua/referats/7569/161733. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Т. Ткач, Освітній простір особистості: психологічний аспект. Київ, 2008. 272 с.

А. Цимбалару, «Освітній простір: сутність, структура і механізми створення», Український педагогічний журнал, № 1, с. 41–50, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://scholar.google.com.ua/citations?user=8EPKzDcAAAAJ&hl=uk. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

В. Биков, О. Буров, А. Гуржій, М. Жалдак, М. Лещенко, С. Литвинова, В. Луговий, В. Олійник, О. Спірін, та М. Шишкіна, Розвиток теоретичних основ інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://iitlt.gov.ua/info/news/proekti/rozvytok-teoretychnykh-osnov-informatyzatsiyi-osvity-ta-praktychna-realizatsiya-informatsiyno-komuni/. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Н. Морзе, та Л. Варченко-Троценко, «Використання wiki-технології для організації навчального середовища сучасного університету», in International scientific conference. Open educational eenvironment of modern University, 2015, Кyiv, pp. 115-125. doi: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.115n25.

А. Нашинець-Наумова, В. Бурячок, Н. Коршун, О. Жильцов, та П. Складанний, «Технологія забезпечення інформаційної і кібербезпеки в закладах вищої освіти україни», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 77, № 3, с. 337–354, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php /itlt/article/view/3424. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

K. Ratheeswari, «Information Communication Technology in Education», Journal of Applied and Advanced Research, № 3(1), рр. 45–47, 2018. doi: 10.21839/jaar.2018.v3iS1.169.

Г. Швачич, В. Толстой, Л. Петречук, Ю. Іващенко, О. Гуляєва, та О. Соболенко, Сучасні інформаційно-комунікаційні технології. Дніпро, 2017. 230 с.

Є. М. Карпенко, та М. Айтай-Хорвас, «Цифрове оповідання як засіб активізації пізнавальної діяльності молодших школярів на уроці іноземної мови», Інформаційні технології і засоби навчання, 81(1), 36-45, 2021. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3149/

О. В. Асадчих, та Т. С. Перелома, «Поліфункціональне використання цифрових додатків у процесі навчання майбутніх філологів-орієнталістів», Інформаційні технології і засоби навчання, 81(1), 154-166, 2021. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3299

Е. О. Помиткін, Л. В. Помиткіна, та О. В. Іванова, «Дослідження емоційних станів учителів нуш у період пандемії covid-19 з використанням електронного ресурсу». Інформаційні технології і засоби навчання, 80(6), 267-280, 2020. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4179.

О. А. Кучерук, С. О. Караман, та О. В. Караман, «Науково-освітні електронні бібліотеки у фаховій підготовці майбутніх учителів-словесників», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 65, № 3, с. 152–165, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Дата звернення: Липень 17, 2021.

О.А. Кучерук, С.О. Караман, О.В. Караман, та Н.М. Віннікова, «Використання ІКТ для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 71, № 3, с. 196–214, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814/1496. Дата звернення: Липень 17, 2021.

Л Лук’янова, Г. Товканець, Г. Сотська, та О. Тринус, «Соціально-педагогічні аспекти діяльності віртуальних університетів у Європейському освітньому просторі», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 72, № 4, c. 14–25, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2892/1540. Дата звернення: Березень 31, 2021.

І. Chamine, В. Oken, and W. Wakeland, «A systems approach to stress, stressors and resilience in humans», Behavioural Brain Research, № 282, рр. 144-154, 2015. doi:10.1016/j.bbr.2014.12.047.

G. Essel, and P. Owusu, Causes of Students» Stress, its effects on their stress management by students. A case study at Seinajoki, Finland, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pdfs.semanticscholar.org/ec11/dcd79b0eed18efaf87a50b097ec6b7bf2327.pdf?_ga=2.153315384. 1869977557.1597229111-126544180. 1597229111. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

S. Hobfoll, The Ecology of Stress. Washington: Hemisphere, 1988. [Електронний ресурс]. Доступно: http://psycnet.apa.org/record/1988-98279-000. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Н. Лебідь, Стресостійкість як особистісна властивість керівників-лідерів закладів середньої освіти. Київ, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://docplayer.net/71669541-Stresostiykist-yak-osobistisna-vlastivist-kerivnikiv-lideriv-zakladiv-serednoyi-osviti.html. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

О. Вознюк, «Кіберсоціалізаційні наслідки комп’ютеризації як суттєвого чинника побудови сучасного інформаційного простору», Наукові записки Малої академії наук України, Вип. 4, с. 23-35, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/22860/1/%D0 %92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D1%8E%D0%BA_%D0%9C%D0%90%D0%9D_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_3_%D0%B1%D0%B5%D0%B7_%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B2.PDF. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

M. Carroll-Mayer, B. Marcinkowski, and M. Płotka, «Non-attendance factors – can e-learning be considered a disincentive?» Information Technologies and Learning Tools, V. 76, № 2, рр. 177-186, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3404. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

С. Семчук, «Медіасоціалізуючий вплив комп’ютерних технологій на молоде покоління», Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, Ч. 3, c. 321-329, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2014_3_45. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

N. Elmqaddem, «Augmented Reality and Virtual Reality in Education. Myth or Reality?», International journal of emerging technologies in learning, V. 14, No 3, pp. 234–242, 2019. doi: 10.3991/ijet.v14i03.9289

Ю. Трач, «Віртуалізація освіти як явище сучасної культури», Культура і мистецтво у сучасному світі, Вип. 19, с. 164–172, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kmss_ 2018_19_19. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

В. Климнюк, «Віртуальна реальність в освітньому процесі», Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил, № 2(56), с. 207–212, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2018_2_30. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

М. Смульсон, «Психологічна характеристика віртуального освітнього простору», Наука і освіта, № 10, с. 10–15, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_10_4. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Т. Oppenheimer, The Flickering Mind: Saving Education from the False Promise of Technology. N.Y.: Random House, Trade Paperback, 2003. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Flickering-Mind%3A-Saving-Education-from-the-of-Oppenheimer/3892535d8234624bdcafcb4fc9f18ece40f02b55. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

Інституційний репозиторій Київського університету імені Бориса Грінченка. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elibrary.kubg.edu.ua/. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Київський університет імені Бориса Грінченка. [Електронний ресурс]. Доступно: https://kubg.edu.ua. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Кафедра української літератури, компаративістики і грінченкознавства. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/kulk.if. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Translation Centre at Grinchenko University. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/pg/Translation-Centre-at-Grinchenko-University-11174217 6206968/posts/. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Центр культури української мови. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/groups/2061838847428315. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Кафедра романської філології та порівняльно-типологічного мовознавства. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/romanceKubg. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. По-літ. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/politkubg. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Кафедра східних мов і перекладу. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.facebook.com/ks.kubg/. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Facebook. Кафедра германської філології. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www. facebook.com/profile.php?id=100024688208725. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Youtube. Центр компетентностей «Літературний театр». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/channel/UCnzEaJoE-jicZ8DqXi-yuzA. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Youtube. Інститут філології. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/channel/UCyt0Ay3pPXF23B5eeGtf9QA. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Youtube. Кафедра світової літератури. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/channel/UCMW9QYYYy606xmPTZQQNAHw. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Youtube. Студентська рада Інституту філології. [Електронний ресурс]. Доступно: https://m.youtube.com/channel/UCnLiG3med TYQ-L2d5Fn52gA. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Центр культури української мови. [Електронний ресурс]. Доступно: http://centrkum.blogspot.com/p/blog-page_17.html. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Telegram. Центр перекладу. [Електронний ресурс]. Доступно: https://xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im?p=@transl_kubg. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Telegram. Центр культури української мови. [Електронний ресурс]. Доступно: https://xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im?p=@kulturaukrmovi. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Telegram. Студентська рада Інституту філології. [Електронний ресурс]. Доступно: https://xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im?p=@students_if. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Instagram. Інститут філології. [Електронний ресурс]. Доступно: https://instagram.com/if.kubg. edu.ua?igshid=1rnnp4rbe6txjна. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

Instagram. Кафедра східних мов і перекладу. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.instagram.com/ksmp_kubg/?igshid=lyvs34qjkm2e. Дата звернення: Серпень 05, 2021.

И. Королюк, «Влияние реально-виртуального образовательного пространства на деятельность педагога», Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, № 11–12, с. 158–163, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-realno-virtualnogo-obrazovatelnogo-prostranstva-na-deyatelnost-pedagoga. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

А. Сафронова, и Н. Вербицкая, «Реально-виртуальная воспитательная среда вуза как педагогическое средство формирования у студентов навыков самосохранения здоровья», Научное обозрение. Педагогические науки, № 2, с. 32–37, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1749. Дата звернення: Серпень 10, 2020.

А. А. Ахаян, «Трехмерное виртуальное образовательное пространство как образовательное пространство сетевой личности», Социальная работа: современные проблемы и технологий, № 1, с. 12–17, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.ru/item.asp?id=42358138. Дата звернення: Липень 23, 2021.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

H. Bland, et al., «Stress Tolerance: New Challenges for the Millennial College Students», College Student Journal, Iss. 46(2), pp. 362–375, 2012. [Online]. Available: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/commhealth-facpubs/32/. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

Т. Hicks, et al., «High school to college transition: A profile of the Stressors, physical and psychological health issues that affect the first-year on-campus college student», Journal of Cultural Diversity, Iss. 15(3), pp. 143–147, 2008. [Online]. Available: https://pdfs.semanticscholar.org/06bf/56085502095a0c7096e10b87e3f1cbae8a7a.pdf. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

V. I. Konoval`chuk, «Creative personality in the space of education». Uman, 2016 (in Ukrainian).

A. Shevczov, et al., «Training of special education teachers in Ukraine and abroad in the conditions of emergency introduction of distance learning», Information Technologies and Learning Tools, Iss. 77, no. 3, рр. 240–261, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3960. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

J. Zounek, et al., «Heads in the Cloud: Pros and Cons of Online Learning», New technologies and media literacy education Іnternational conference DisCo, 2013, Prague, pp. 58–63. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/311807840_Heads_in_the_Cloud_Pros_and_Cons_of_Online_ Learning. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

L. Darling-Hammond, et al., «Implications for educational practice of the science of learning and development», Applied Developmental Science, Iss. 24(2), pp. 97–140, 2020. doi: https://doi: 10.1080/10888691.2018.1537791. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

N. Ry`bka, «Unified educational space as an integrative system: socio-philosophical analysis». Odesa, 2005. [Online]. Available: http://referatu.net.ua/referats/7569/161733. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

T. Tkach, «Educational space of personality: psychological aspect». Kyiv, 2008 (in Ukrainian).

A. Cy`mbalaru, «Educational space: essence, structure and mechanisms of creation», Ukrainian pedagogical journal, no. 1, рр. 41–50, 2016. [Online]. Available: https://scholar.google.com.ua/citations?user=8EPKzDcAAAAJ&hl=uk. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

V. By`kov, et al., «Development of theoretical foundations of informatization of education and practical implementation of information and communication technologies in the educational sphere of Ukraine». Zhytomyr, 2019. [Online]. Available: https://iitlt.gov.ua/info/news/proekti/rozvytok-teoretychnykh-osnov-informatyzatsiyi-osvity-ta-praktychna-realizatsiya-informatsiyno-komuni/. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

N. Morze, et al., «Using wiki-technology to organize the learning environment of a modern university», International scientific conference. Open educational eenvironment of modern University, 2015, Кyiv, pp. 115–125.doi: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.115n25. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

A. Nashy`necz`-Naumova, et al., «Technology of information and cybersecurity in higher education institutions of Ukraine», Information Technologies and Learning Tools, Iss. 77, no. 3, рр. 337–354, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php /itlt/article/view/3424. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

K. Ratheeswari, «Information Communication Technology in Education», Journal of Applied and Advanced Research, no. 3(1), рр. 45–47, 2018.doi: 10.21839/jaar.2018.v3iS1.169. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

G. Shvachy`ch, et al., Modern information and communication technologies. Dnipro, 2017 (in Ukrainian).

I. M. Karpenko, et al, «Digital storytelling as a means of activating the cognitive activity of junior schoolchildren in a foreign language lesson». Information Technologies and Learning Tools, 81(1), рр. 36–45, 2021.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3149. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

O. V. Asadchykh, et al, «Multifunctional use of digital applications in the training of future oriental philologists». Information Technologies and Learning Tools, 81(1), рр.154-166, 2021.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3299. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

E. O. Pomytkin, et al, «Study of emotional states of nush teachers during the covid-19 pandemic using an electronic resource». Information Technologies and Learning Tools, 80(6), рр. 267–280, 2020.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4179. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, et al, «Scientific and educational electronic libraries in the professional training of future teachers of vocabulary». Information Technologies and Learning Tools, T. 65, no. 3, рр. 152–165, 2018. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt. Accessed on: July 17, 2021 (in Ukrainian).

O. A. Kucheruk, et al, «The use of ICT for the formation of professional competencies in future teachers of Ukrainian language and literature», Information Technologies and Learning Tools,T. 71, no. 3, рр. 196–214, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814/1496. Accessed on: July 17, 2021 (in Ukrainian).

L. Lukianova, et al, «Socio-pedagogical aspects of virtual universities in the European educational space», Information Technologies and Learning Tools, T. 72, no. 4, рр. 14–25, 2019. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2892/1540. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

І. Chamine, et al., «A systems approach to stress, stressors and resilience in humans», Behavioural Brain Research, no. 282, рр. 44–154, 2015.doi: https://doi:10.1016/j.bbr.2014.12.047. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

G. Essel, et al., «Causes of Students» Stress, its effects on their stress management by students. A case study at Seinajoki», Finland, 2017. [Online]. Available: https://pdfs.semanticscholar.org/ec11/dcd79b0eed18efaf87a50b097ec6b7bf2327.pdf?_ga=2.153315384. 1869977557.1597229111-126544180. 1597229111 Accessed on: August 10, 2020 (in English).

S. Hobfoll, «The Ecology of Stress». Washington: Hemisphere, 1988. [Online]. Available: http://psycnet.apa.org/record/1988-98279-000. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

N. Lebid`, «Stress resistance as a personal property of leaders-leaders of secondary education institutions. Kyiv, 2016. [Online]. Available: https://docplayer.net/71669541-Stresostiykist-yak-osobistisna-vlastivist-kerivnikiv-lideriv-zakladiv-serednoyi-osviti.html. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

O. Voznyuk, «Cybersocialization consequences of computerization as an essential factor in building a modern information space», Scientific Notes of the Small Academy of Sciences of Ukraine, Iss. 4, рр. 23-35, 2013. [Online]. Available: http://eprints.zu.edu.ua/22860/1/%D0 %92%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D1%8E%D0%BA_%D0%9C%D0%90%D0%9D_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_3_%D0%B1%D0%B5%D0%B7_%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B2.PDF Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

M. Carroll-Mayer, et al., «Non-attendance factors – can e-learning be considered a disincentive?» Information Technologies and Learning Tools, Iss. 76, no. 2, рр. 177–186, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index. php/itlt/article/view/3404, Accessed on: August 10, 2020 (in English).

S. Semchuk, «Media-socializing influence of computer technologies on the younger generation», Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna, Iss. 3, рр. 321–329, 2014. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN /znpudpu_2014_3_45. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

N. Elmqaddem, «Augmented Reality and Virtual Reality in Education. Myth or Reality?», International journal of emerging technologies in learning, Iss. 14, № 3, pp. 234–242, 2019.doi: https://doi: 10.3991/ijet.v14i03.9289. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

Yu. Trach, «Virtualization of education as a phenomenon of modern culture», Culture and art in the modern world, Iss. 19, рр. 164–172, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kmss_ 2018_19_19. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

V. Kly`mnyuk, «Virtual reality in the educational process», Collection of scientific works of Kharkiv National University of the Air Force, no. 2(56), рр. 207–212, 2018. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2018_2_30. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

M. Smul`son, «Psychological characteristics of the virtual educational space», Science and Education, no. 10, рр. 10–15, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_10_4. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

Т. Oppenheimer, The Flickering Mind: Saving Education from the False Promise of Technology. N.Y.: Random House, Trade Paperback, 2003. [Online]. Available: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Flickering-Mind%3A-Saving-Education-from-the-of-Oppenheimer /3892535d8234624bdcafcb4fc9f18ece40f02b55. Accessed on: August 10, 2020 (in English).

Institutional repository of Borys Hrinchenko University of Kyiv. [Online]. Available: http://elibrary.kubg.edu.ua/. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian)..

Kyiv University named after Borys Hrinchenko. [Online]. Available: https://kubg.edu.ua. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Department of Ukrainian Literature, Comparative Studies and Grinchenko Studies. [Electronic [Online]. Available: https://www.facebook.com/kulk.if. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Translation Center at Grinchenko University. [Online]. Available: https://www.facebook.com/pg/Translation-Centre-at-Grinchenko-University-11174217 6206968 / posts /. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Ukrainian Language Culture Center. [Online]. Available: https://www.facebook.com/groups/2061838847428315. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Department of Romance Philology and Comparative-Typological Linguistics. [[Online]. Available: https://www.facebook.com/romanceKubg. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Flight. [Online]. Available: https://www.facebook.com/politkubg. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Department of Oriental Languages and Translation. [Online]. Available: https://www.facebook.com/ks.kubg/. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Facebook. Department of German Philology. [Online]. Available: https: // www. facebook.com/profile.php?id=100024688208725. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Youtube. Competence Center «Literary Theater». [Online]. Available: https://www.youtube.com/channel/UCnzEaJoE-jicZ8DqXi-yuzA. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Youtube. Institute of Philology. [Online]. Available: https://www.youtube.com/channel/ UCyt0Ay3pPXF23B5eeGtf9QA. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Youtube. Department of World Literature. [Online]. Available: https://www.youtube.com/channel/ UCMW9QYYYy606xmPTZQQNAHw. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Youtube. Student Council of the Institute of Philology. [Online]. Available: https://m.youtube.com/channel/UCnLiG3med TYQ-L2d5Fn52gA. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Ukrainian Language Culture Center. [Online]. Available: http://centrkum.blogspot.com/p/blog-page_17.html. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Telegram. Translation center. [Online]. Available: https: //xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im? P = @ transl_kubg. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Telegram. Ukrainian Language Culture Center. [Online]. Available: https: //xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im? P = @ kulturaukrmovi. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Telegram. Student Council of the Institute of Philology. [Online]. Available: https: //xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/#/im? P = @ students_if. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Instagram. Institute of Philology. [Online]. Available: https://instagram.com/if.kubg. edu.ua?igshid=1rnnp4rbe6txjна. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Instagram. Department of Oriental Languages and Translation. [Online]. Available: https://www.instagram.com/ksmp_kubg/?igshid=lyvs34qjkm2e. Accessed on: August 05, 2021 (in Ukrainian).

Y`. Korolyuk, «The influence of real-virtual educational space on the activities of the teacher», Humanities, socio-economic and social sciences, no. 11–12, рр. 158–163, 2015. [Online]. Available: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-realno-virtualnogo-obrazovatelnogo-prostranstva-na-deyatelnost-pedagoga. Accessed on: August 10, 2020 (in Ukrainian).

A. Safronova, et al., «Real-virtual educational environment of the university as a pedagogical means of developing students' skills of self-preservation of health», Scientific Review. Pedagogical sciences, no. 2, рр. 32–37, 2018. [Online]. Available: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1749. Accessed on: August 10, 2020 (in Russian).

A.A. Akhayan, «Three-dimensional virtual educational space as an educational space of a networked personality», Social work: modern problems and technologies, no. 1, рр. 12–17, 2020. [Online]. Available: https://elibrary.ru/item.asp?id=42358138. Accessed on: July 23, 2021 (in Russian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 І. Є. Руснак, Т. О. Саврасова-В’юн, Л. І. Заяць, О Л. Доценко

Downloads

Download data is not yet available.