FORMATION OF DIGITAL SECURITY SKILLS OF FUTURE SPECIALISTS IN ECONOMICS

Keywords: digital security, digital citizenship, digital creativity, digital entrepreneurship, future specialists in economics, resources and services

Abstract

In today’s digital environment, digital security is an important characteristic of the digital society participants. With the development of the digital economy, digital security skills are required of all professionals in the field. The level of digital security skills of future economists during higher education depends on their successful employment and career development. This article analyzes the concepts of digital security of the future economist, describes their level: «digital citizenship», «digital creativity», «digital entrepreneurship». The content of the universities’ curricula for future economists, when the digital security skills can be developed, has been analyzed. Using the example of one of the components of digital intelligence, namely «digital security», it is given the stages of formation, indicators for different levels of formation, content and examples of presentation of educational materials. A set of different types of cloud resources and services of the University’s hybrid cloud-oriented environment has been identified, which are used effectively in future economists training, namely: services for digital security (network security, software security, web application security); electronic resources (training portal; MOOCs; professional Internet resources), collaborative environments (communication services; collaborative services; cooperation services), management, accounting and business analysis services (management systems, accounting systems, business analysis systems). The stages of the formation of skills with digital security within the framework of the study of the module «Digital security: security in the digital environment» and the execution of project work within the framework of the study discipline «Information systems and technologies in the economy» are proposed, the solution of the real practical situation during the training. The results of the pilot study for achieving all three levels of digital security formation as a part of the digital intelligence of the future economist are also presented. Statistical analysis of the results of the experiment was carried out and their relevance proved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olena G. Glazunova, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Dean of the Faculty of Information Technology

Taisia P. Sayapina, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Senior Lecturer at the Department of Information System and Technologies

Olga M. Kasatkina, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Senior Lecturer of the Department of Information System and Technologies

Valentyna I. Korolchuk, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Assistant at the Department of Information System and Technologies

Tetiana V. Voloshyna, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor at the Department of Information System and Technologies

References

Т. Прийдак, Л. Яловега, О. Лега, Т. Мисник, С. Зоря, «Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 73, №5. с. 28-47, 2019.

В. Балюк, «Дидактичні принципи формування цифрової компетентності майбутніх фахівців-економістів», Science Review, vol. 2(29), 2020. doi: 10.31435/rsglobal_sr/28022020/6955.

К. Ковальова, «Розвиток інформаційної компетентності студентів економічних спеціальностей», Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики, № 3, c. 182-190, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.vsau.org/getfile.php/23714.pdf

О. Гребешкова, О. Кизенко, «Проблеми та перспективи формування цифрової компетентності підприємця в Україні», на V Міжнародній науково-практичній конференції «Проблеми формування та розвитку інноваційної інфраструктури», Львів, 2019 р.

Н. Баловсяк, «Формування інформаційної компетентності майбутнього економіста в процесі професійної підготовки», дис. канд. наук, Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, Україна, 2006.

В. Зінченко, О. Романуха, С. Ревуцька, П. Чевердак «Інформаційно-освітнє середовище формування професійних мовно-мовленнєвих компетентностей студентів економічного профілю», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 79, №5, с. 184-198, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2997.

Р. Манн, О. Кравченко, І. Ганжала, «Використання інформаційно-комунікаційних технологій як елемент інноваційного навчання фахівців економічного спрямування», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 78, №4, с. 145-162, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2810.

O. Glazunova, T. Voloshyna, V. Korolchuk, «Hybrid cloud-oriented learning environment for IT student project teamwork», Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, pp. 114-129, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3210.

О. Глазунова, О. Кузьмінська, Т. Волошина, Т. Саяпіна, В. Корольчук, «G SUIT for education як середовище для організації навчальної практики студентів», Інформаційні технології в освіті (ІТО), №31, с. 7-19, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ite.kspu.edu/issue_31/p-7-19

В. Олексюк, О. Олексюк, «Стан сформованості компетентностей з інформаційної безпеки майбутніх учителів інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 62, №6, с. 277-291, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906/1285

A. Скрипник, Н. Kлименко, I. Kостенко, «Рівень освіченості населення в галузі цифрових технологій та зростання економік країн», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 78, №. 4, с. 278-297, 2020.

M. Dodel, G. Mesch «Inequality in digital skills and the adoption of online safety behaviors», Information, Communication & Society, vol. 21:5, pp. 712-728, 2018. doi: 10.1080/1369118X.2018.1428652

J. Dostal, X. Wang, W. Steingartner, P. Nuangchalerm, «Digital Intelligence - New Concept in Context of Future School of Education», in Proceedings of ICERI2017 Conference 16th-18th Nov. 2017, Seville, Spain, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ssrn.com/abstract=3255366

В. Бурячок, В. Богуш, Ю. Борсуковський, П. Складанний, В. Борсуковська, «Модель підготовки фахівців у сфері інформаційної та кібернетичної безпеки в закладах вищої освіти України», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 67, №5, с. 277-291, 2018.

В. Бондаренко, «Умови та засоби формування навичок інформаційної безпеки майбутніх учителів», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, №6. с. 294-306, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2550/1603

J. Burkell, A. Fortier, L. Valentino, S. Roberts, «Enhancing Key Digital Literacy Skills: Information Privacy, Information Security, and Copyright/Intellectual Property», 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ir.lib.uwo.ca/fimspub/35

A. Deepak, «DQ is the capacity to be aware of, participate and contribute in the digital economy for professional and personal reasons», ScooNews, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.scoonews.com/news/dq-is-the-capacity-to-be-aware-of-participate-and-contribute-in-the-digital-economy-for-professional-and-personal-reasons-1773.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

T. Pryidak, L. Yaloveha, O. Leha, T. Mysnyk, S. Zoria, «Development of digital competence as a condition for ensuring the competitiveness of future economists», Information Technologies and Learning Tools, vol. 73, no. 5. pp. 28-47, 2019. (in Ukrainian)

V. Baliuk, «Didactic principles of formation of digital competence of future specialists-economists», Science Review, vol. 2(29), 2020. doi: 10.31435/rsglobal_sr/28022020/6955. (in Ukrainian)

K. Kovalova, «Development of information competence of students of economic specialties», Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no. 3, pp. 182-190, 2019. [Online]. Available: http://repository.vsau.org/getfile.php/23714.pdf. (in Ukrainian)

O. Hrebeshkova, O. Kyzenko, «Problems and prospects of formation of digital competence of an entrepreneur in Ukraine» in V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Problemy formuvannia ta rozvytku innovatsiinoi infrastruktury», Lviv, 2019 р. (in Ukrainian)

N. Balovsiak, «Formation of information competence of the future economist in the process of professional training», dis. cand. ped. nauk, Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity APN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 2006. (in Ukrainian)

V. Zinchenko, O. Romanukha, S. Revutska, P. Cheverdak, «Information and educational environment for the formation of professional language and speech competencies of students of economic profile», Information Technologies and Learning Tools, vol. 79, no. 5, pp. 184-198, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2997. (in Ukrainian)

R. Mann, O. Kravchenko, I. Hanzhala, «The use of information and communication technologies as an element of innovative training of economic specialists», Information Technologies and Learning Tools, vol. 78, no. 4, pp. 145-162, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2810. (in Ukrainian)

O. Glazunova, T. Voloshyna, V. Korolchuk, «Hybrid cloud-oriented learning environment for IT student project teamwork», Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, pp. 114-129, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3210. (in English)

O. Glazunova, O. Kuzminska, T. Voloshyna, T. Saiapina, V. Korolchuk, «G SUITE for education as an environment for organizing student learning practice», Informatsiini tekhnolohii v osviti (ITO), no. 31, pp. 7-19, 2017. [Online]. Available: http://ite.kspu.edu/issue_31/p-7-19. (in Ukrainian)

V. Oleksyuk, O. Oleksyuk, «The state of formation of competencies in information security of future computer science teachers», Information Technologies and Learning Tools, vol. 62, no. 6, pp. 277-291, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906/1285. (in Ukrainian)

A. Skrypnyk, N. Klimenko, I. Kostenko «The level of education of the population in the field of digital technologies and economic growth of countries», Information Technologies and Learning Tools, vol. 78, no. 4, pp. 278-297, 2020. (in Ukrainian)

M. Dodel, G. Mesch «Inequality in digital skills and the adoption of online safety behaviors», Information, Communication & Society, vol. 21:5, pp. 712-728, 2018. doi: 10.1080/1369118X.2018.1428652. (in English)

J. Dostal, X. Wang, W. Steingartner, P. Nuangchalerm, «Digital Intelligence - New Concept in Context of Future School of Education», in Proceedings of ICERI2017 Conference 16th-18th Nov. 2017, Seville, Spain, 2018. [Online]. Available: https://ssrn.com/abstract=3255366. (in English)

V. Buryachok, V. Bogush, Yu. Borsukovs`ky`j, P. Skladanny`j, V. Borsukovs`ka, «Model of training specialists in the field of information and cyber security in higher education institutions of Ukraine», Information Technologies and Learning Tools, vol. 67, no. 5, pp. 277-291. (in Ukrainian)

V. Bondarenko, «Conditions and means of formation of information security skills of future teachers», Information Technologies and Learning Tools, 2019. vol. 74, no. 6. pp. 294-306. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2550/1603. (in Ukrainian)

J. Burkell, A. Fortier, L. Valentino, S. Roberts «Enhancing Key Digital Literacy Skills: Information Privacy, Information Security, and Copyright/Intellectual Property», 2015. [Online]. Available: https://ir.lib.uwo.ca/fimspub/35. (in English)

A. Deepak, «DQ is the capacity to be aware of, participate and contribute in the digital economy for professional and personal reasons», ScooNews, 2017. [Online]. Available: https://www.scoonews.com/news/dq-is-the-capacity-to-be-aware-of-participate-and-contribute-in-the-digital-economy-for-professional-and-personal-reasons-1773. (in English)

Published
2021-04-25
How to Cite
Glazunova, O. G., Sayapina, T. P., Kasatkina, O. M., Korolchuk, V. I., & Voloshyna, T. V. (2021). FORMATION OF DIGITAL SECURITY SKILLS OF FUTURE SPECIALISTS IN ECONOMICS. Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 93-108. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.4308
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments