Abstract
The article is actual due to the current informative society needs in informatively competent professionals of primary education. The author generalizes the pedagogical conditions of forming students’ informative competencies based on modern scientific researches. The place of students’ quasiprofessional activity in perfection of informative competencies is defined. The author of the article summarizes the results of questionnaires, which purpose is to investigate students’ capabilities and the level of Internet use, planning and kind of information and communication technologies use during their practice in primary school. Quasiprofessional activity, which main forms of realization are simulation and pedagogical practice, is singled out among pedagogical conditions of forming future primary school teachers’ informative competencies.References
Беспалов П. В. Компьютерная компетентность в контексте личностно-ориентированного обучения /Беспалов П. В. // Педагогика. – 2003. – № 4. – С. 45–50.
Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. − М. : Высшая школа, 1991. – 208 с.
Головань М. Інформатична компетентність: сутність, структура та становлення / М. Головань // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2007. – № 4. – С. 62–69.
Дорошенко Ю. О. Інформатика: еволюція поняття // Міжнародна науково-практична конференція інформатизація освіти України: європейський вимір [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://labconf.ic.km.ua/tezy/docs/71.pdf.
Коломієць А. М. Інформаційна культура вчителя початкових класів : дис. … доктора пед. наук / Коломієць А. М. – К., 2008. – 526 с.
Нікулочкіна О. В. Розвиток інформаційної компетентності вчителя початкових класів у системі післядипломної освіти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Нікулочкіна Олена Василівна. – Запоріжжя, 2009. – 278 с.
Петухова Л. Є. Теоретико-методичні засади формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів : дис. … доктора пед. наук / Петухова Л. Є. – Херсон, 2009. – 564 с.
Смирнова-Трибульска Є. М. Теоретико-методичні основи формування інформатичних компетентностей вчителів природничих дисциплін у галузі дистанційного навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : 13.00.02 / Смирнова-Трибульска Є. М. – К., 2008. – 44 с.
Суховірський О. В. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційних технологій: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Суховірський О. В. – К., 2005. – 303 с.
Урсова О. В. Развивающий потенциал информационно-коммуникационных технологий в системе повышения квалификации учителей-предметников : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Урсова О. В. – Великий Новгород, 2006. – 195 с.
Фрицко Ж. С. Квазипрофессиональная деятельность при подготовке будущих учителей в условиях педагогического колледжа [Електронний ресурс] / Ж. С. Фрицко // Интернет-журнал «Эйдос». – 2007. – 30 сентября. – Режим доступу до журн. : http:www.eidos.ru/journal/2007/0930-24.htm.
Щербань П. М. Активні методи підготовки майбутніх учителів / П. М. Щербань. – К. : Т-во “Знання” УРСР, 1988. – 48 с.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.