Abstract
The article focuses on the analysis of methodical and organizational aspects to form abstract concepts of schoolchildren with mental development disorder using digital technologies. The possibilities of such programs as «ArcGIS» and «Google Earth» in the development of educational material to form abstract concepts, to enlarge and improve their features have been highlighted. The specificity of perception of educational material by schoolchildren with mental disorder has been emphasized, special attention has been paid to the peculiarities of cognitive activities of such pupils: uneven speed of maturity of the highest mental functions, delayed thinking and speech development, low work efficiency, motivational and volition sphere disorder, which result in poor mastering of the abstract concepts by children with mental development disorder. The efficiency of learning abstract concepts by children of this category has been stressed, employing interdisciplinary approach, which makes it possible to combine data in History, Geography, Natural Science, Foundations of Legal Studies, Social Orientation, Music and Fine Arts. The need for a comprehensive visualized study of abstract concepts has been emphasized, which promotes children to learn them globally, without being attached to a particular educational subject. Some possibilities of basic instruments like «ArcGIS» and «Google Earth» have been described. It allows a teacher to visualize the locality with the help of interactive cards, 3-D scenes, diagrams, tables, which provides better efficiency in the process of forming abstract concepts of schoolchildren with mental development disorder. Several groups of educational-corrective modules of multimedia material to form abstract concepts have been singled out: exercises to update previously formed ideas, to organize the perception of signs, properties, objects, phenomena and to form their understanding; tasks to identify significant features of the concepts studied; exercises in generalization and verbal definition of the essence of concepts, denoting them with appropriate terms; exercises to reinforce the formed concepts on the basis of their reproduction; tasks to apply the learned concepts in similar and new situations. The stages of formation of abstract concepts of schoolchildren with mental development disorder in the context of using digital technologies have been defined and described. The examples of the designed information material, didactic tasks using «ArcGIS-online» and «Google Earth» computer programs have been provided, the peculiarities of their use at different types of lessons have been described, an estimated time of their application in teaching children with mental disorder has been indicated. The effectiveness of «ArcGIS-online» and «Google Earth» programs in teaching schoolchildren of this category has been experimentally proved.
References
А. В. Гета та ін., Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання. Полтава, Україна: ПУЕТ, 2018.
Статистичні дані Міністерства освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani. Дата звернення: Листопад 15, 2020.
Освіта в Україні: базові індикатори. Інформаційно-статистичний бюлетень результатів діяльності галузі освіти у 2017/2018 н. р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/1serpkonf-informatsiyniy-byuleten.pdf. Дата звернення: Листопад 15, 2020.
А. А. Колупаєва, Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. Київ, Україна: Самміт-Книга, 2009.
В. Ю. Биков, «Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1, С. 5-15, 2006.
Ю. О. Жук, М. П. Шишкіна, «Електронний підручник та проблема систематики комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання», Нові технології навчання, Вип. 25, С. 44-49, 2000.
Т. І. Коваль, «Виклики інформаційного суспільства сучасній освіті», Педагогічний процес: теорія і практика, № 3, С. 103-121, 2012.
Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська, О. В. Слободяник, П. К. Соколов, Використання інтернет технологій для дослідження природних явищ у шкільному курсі фізики. Київ, Україна: Атіка, 2014.
Ю. О. Жук,О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська, О. П. Пінчук, Організація навчальної діяльності у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2012.
С. Г. Литвинова, «Поняття й основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 40, № 2, С. 26-41, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_40_2_5. Дата звернення: Жовтень 25, 2021.
Л. Ф. Фатихова, Е. Ф. Сайфутдиярова, «Использование коррекционных возможностей компьютерных технологий на уроках биологии в коррекционной школе», Специальное образование, № 2, с. 67-83, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/5692/1/speo-2017-02-07.pdf. Дата звернення: Жовтень 25, 2021.
О. Б. Кремер, Оригинальные компьютерные игры как средство педагогической комуникации для реализации индивидуализированного обучения в коррекционной школе 8-го вида. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pedlib.ru/Books/4/0060/4_0060-3.shtml#book_page_top. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
S. Main, J. O’Rourke, J. Morris, «Focus on the journey, not the destination: Digital games and students with disability», Issues in Educational Research, Vol. 26, p.p. 315-331, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.iier.org.au/iier26/main.pdf. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
N. T.Perera, I. S. D. Wijerathne, M. M. Wijesooriya, A. T. Dharmarathne, A. R. Weerasinghe, «A Game Based Learning Approach to Enrich Special Education in Sri Lanka», International Journal on Advances in ICT for Emerging Regions, Vol. 7, p.p. 1-15, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://icter.sljol.info/articles/abstract/10.4038/icter.v7i2.7157/. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
E. Vasquez, A. Nagendran, G. F. Welch, M. T. Marino, D. E. Hughes, A. Koch, L. Delisio, «Virtual Learning Environments for Students with Disabilities: A Review and Analysis of The Empirical Literature and Two Case Studies», Rural Special Education Quarterly, Vol. 34, № 3, p.p. 26-32, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/875687051503400306. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
B. Warren, A. S Rosebery, «Theory and Practice: Uses of the Computer in Reading», Remedial and Special Education, Vol. 9, p.p. 29-38, 1988. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/074193258800900207. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
J. Kwon, «The Development of Educational and/or Training Computer Games for Students With Disabilities», Intervention in School and Clinic, Vol. 48, p.p. 87-98, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1053451212449738. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
Y. Lee, C. Vail, «Computer-Based Reading Instruction for Young Children with Disabilities», Journal of Special Education Technology, Vol. 20, p.p. 5-18, 2005. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.learntechlib.org/p/99228/. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
E. Segers, L. Verhoeven, «Long-term effects of computer training of phonological awareness in kindergarten», Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 21, Issue 1, p.p.17-27, 2005. [Електронний ресурс]. Доступно: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2729.2005.00107.x. Дата звернення: Червень 01, 2021.
B. Means, Technology and Education Reform: The Reality Behind the Promise. San Francisco, USA: Jossey-Bass., 1994.
J. Moreno, D. Saldana, «Use of a computer-assisted program to improve metacognition in persons with severe intellectual disabilities», Research in Developmental Disabilities, Vol. 26, №. 4, p.р. 341-357,
[Електронний ресурс]. Доступно: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15766628/. doi: 10.1016/j.ridd.2004.07.005. Дата звернення: Червень 02, 2021.
H. Shimizu, J. Twyman, J. Yamamoto, «Computer-based sorting-to-matching in identity matching for young children with developmental disabilities», Research in Developmental Disabilities, Vol. 24, № 3, p.р. 183-194, 2003. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12742387/. doi: 10.1016/s0891-4222(03)00028-3. Дата звернення: Червень 02, 2021.
V. Kirinic, V. Vidacek-Hains, A. Kovacic, «Computers in Education of Children with Intellectual and Related Developmental Disorders», International Journal of Emerging Technologies in Learning, Vol. 5, p.р. 12-16, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/42386770_Computers_in_Education_of_
Children_with_Intellectual_and_Related_Developmental_Disorders. Дата звернення: Червень 02, 2021.
M. Griffiths, «The educational benefits of videogames», Education and Health, Vol. 20, № 3, p.p. 47-51, 2002. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.academia.edu/429593/Griffiths_M_D_2002_The_
educational_benefits_of_videogames_Education_and_Health_20_47_51. Дата звернення: Листопад 17, 2020.
Ю. М. Косенко, О. В. Боряк, О. М. Король, «Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу», Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 77, № 3, с. 76-89, 2020. doi: 10.33407/itlt.v77i3.2837.
Словник української мови: в 11 томах. [Електронний ресурс]. Доступно: http://sum.in.ua/s/ponjattja. Дата звернення: Листопад 19, 2020.
В. А. Лапшин, Б. П. Пузанов, «Особенности усвоения исторического и обществоведческого материала учащимися VI-VIII классов вспомогательной школы», Дефектология, № 1, С. 52-57, 1986.
Енциклопедія Історії України, Т. 2, 2004. [Електронний ресурс]. Доступно: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN
=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Derzhava. Дата звернення: Листопад 22, 2020
Ю. М. Косенко, «Система історичних понять у курсі історії спеціальної школи», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 4, С. 152-159, 2013.
Что такое ArcGIS? [Електронний ресурс]. Доступно: http://resources.arcgis.com/ru/help/getting-started/articles/026n00000014000000.htm/. Дата звернення: Листопад 23, 2020.
Українська держава: від найдавніших часів до сьогодення. [Електронний ресурс]. Доступно: https://arcg.is/1zWC1C. Дата звернення: Грудень 06, 2020.
Google Earth. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.google.com/intl/ru/earth/versions/. Дата звернення: Грудень 06, 2020.
Санітарно-гігієнічні вимоги роботи на комп’ютері в навчальних закладах. [Електронний ресурс]. Доступно: https://city-adm.lviv.ua/news/science-and-health/medicine/219680-sanitarno-hihiienichni-vymohy-roboty-na-komp-iuteri-v-navchalnykh-zakladakh. Дата звернення: Червень 03, 2021.
Т. В. Сак, «Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: сутність, інструментарій», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія, Вип. 17, с. 362-364, 2011.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
A. V. Geta ta in., Modern means of ICT supporting inclusive education. Poltava, PUET, 2018 (in Ukrainian).
Statistical data of the Ministry of Education and Science of Ukraine. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani. Accessed on: November 15, 2020 (in Ukrainian).
Education in Ukraine: basic indicators. Information and statistical bulletin of the results of education in 2017/2018 [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/1serpkonf-informatsiyniy-byuleten.pdf. Accessed on: November 15, 2020 (in Ukrainian).
A. A. Kolupaeva, Inclusive Education: Realities and Prospects. Kyiv, Sammit-Knyha, 2009 (in Ukrainian).
V. Yu. Bykov, «Theoretical and methodological principles of modeling the educational environment of modern pedagogical systems», Information Technologies and Learning Tools, no. 1, pp. 5-15, 2006 (in Ukrainian).
Yu. O. Zhuk, M. P. Shishkina, «Electronic textbook and the problem of systematics of computer-based learning tools», Novi tekhnolohii navchannia, vol. 25, pp. 44-49, 2000 (in Ukrainian).
T. I. Koval, «Challenges of the information society in modern education», Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, no. 3, pp. 103-121, 2012 (in Ukrainian).
Yu. O. Zhuk, O. M. Sokoliuk, N. P. Dementiievska, O. V. Slobodianyk, P. K. Sokolov, The use of Internet technologies for the study of natural phenomena in the school course of physics. Kyiv, Attica, 2014 (in Ukrainian).
Yu. O. Zhuk, O. M. Sokoliuk, N. P. Dementiievska, O. P. Pinchuk, Organization of educational activities in a computer-oriented learning environment. Kyiv, Pedahohichna dumka, 2012 (in Ukrainian).
S. H. Lytvynova, «The concept and basic characteristics of the cloud-based learning environment of secondary school», Information Technologies and Learning Tools, vol. 40, no. 2, pp. 26-41, 2014, [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_40_2_5. Accessed on: October 25, 2021 (in Ukrainian).
L. F. Fatihova, E. F. Sayfutdiyarova, «Using the correction capabilities of computer technologies in biology lessons in a correctional school», Spetsialnoe obrazovanie, no. 2, pp. 67-83, 2017, [Online]. Available: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/5692/1/speo-2017-02-07.pdf. Accessed on: October 25, 2021 (in Russian).
O. B. Kremer, Original computer games as a means of pedagogical communication for the implementation of individualized learning in a correctional school of the 8th type, [Online]. Available: http://pedlib.ru/Books/4/0060/4_0060-3.shtml#book_page_top. Accessed on: November 17, 2020 (in Russian).
S. Main, J. O’Rourke, J. Morris, «Focus on the journey, not the destination: Digital games and students with disability», Issues in Educational Research, vol. 26, pp. 315-331, 2016, [Online]. Available: http://www.iier.org.au/iier26/main.pdf. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
N. T.Perera, I. S. D. Wijerathne, M. M. Wijesooriya, A. T. Dharmarathne, A. R. Weerasinghe, «A Game Based Learning Approach to Enrich Special Education in Sri Lanka», International Journal on Advances in ICT for Emerging Regions, vol. 7, pp. 1-15, 2014, [Online]. Available: https://icter.sljol.info/articles/abstract/10.4038/icter.v7i2.7157/. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
E. Vasquez, A. Nagendran, G. F. Welch, M. T. Marino, D. E. Hughes, A. Koch, «Virtual Learning Environments for Students with Disabilities: A Review and Analysis of The Empirical Literature and Two Case Studies», Rural Special Education Quarterly, vol. 34, no. 3, pp. 26-32, 2015, [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/875687051503400306. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
B. Warren, A. S Rosebery, «Theory and Practice: Uses of the Computer in Reading», Remedial and Special Education, Vol. 9, pp. 29-38, 1988, [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/074193258800900207. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
J. Kwon, «The Development of Educational and/or Training Computer Games for Students With Disabilities», Intervention in School and Clinic, vol. 48, pp. 87-98, 2012, [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1053451212449738. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
Y. Lee, C. Vail, «Computer-Based Reading Instruction for Young Children with Disabilities», Journal of Special Education Technology, vol. 20, pp. 5-18, 2005, [Online]. Available:https://www.learntechlib.org/p/99228/. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
E. Segers, L. Verhoeven, «Long-term effects of computer training of phonological awareness in kindergarten», Journal of Computer Assisted Learning, vol. 21, Issue 1, pp.17-27, 2005. [Online]. Available: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2729.2005.00107.x. Accessed on: June 01, 2021 (in English).
B. Means, Technology and Education Reform: The Reality Behind the Promise, San Francisco, USA: Jossey-Bass., 1994.
J. Moreno, D. Saldana, «Use of a computer-assisted program to improve metacognition in persons with severe intellectual disabilities», Research in Developmental Disabilities, vol. 26, no. 4, pр. 341-357, 2005. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15766628/. doi: 10.1016/j.ridd.2004.07.005. Accessed on: June 02, 2021 (in English).
H. Shimizu, J. Twyman, J. Yamamoto, «Computer-based sorting-to-matching in identity matching for young children with developmental disabilities», Research in Developmental Disabilities, vol. 24, no. 3, pр. 183-194, 2003. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12742387/. doi: 10.1016/s0891-4222(03)00028-3. Accessed on: June 02, 2021 (in English).
V. Kirinic, V. Vidacek-Hains, A. Kovacic, «Computers in Education of Children with Intellectual and Related Developmental Disorders», International Journal of Emerging Technologies in Learning, Vol. 5, p.р. 12-16, 2010. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/42386770_Computers_in_Education_of_
Children_with_Intellectual_and_Related_Developmental_Disorders. Accessed on: June 02, 2021 (in English).
M. Griffiths, «The educational benefits of videogames», Education and Health, vol. 20, no. 3, p.p. 47-51, 2002 [Online]. Available: https://www.academia.edu/429593/Griffiths_M_D_2002_The_educational_
benefits_of_videogames_Education_and_Health_20_47_51. Accessed on: November 17, 2020 (in English).
Yu. M. Kosenko, O. V. Boriak, O. M. Korol, «Application of computer didactic games in teaching the history of students with intellectual disabilities in an inclusive classroom», Information Technologies and Learning Tools, Vol. 77, № 3, pp. 76-89, 2020, doi: 10.33407/itlt.v77i3.2837. (in Ukrainian).
Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes [online]. Available: http://sum.in.ua/s/ponjattja/. Accessed on: November 19, 2020 (in Ukrainian).
V. A. Lapshin, B. P. Puzanov, «Features of the assimilation of historical and social science material by students of the VI-VIII grades of an auxiliary school», Defektologiya, no. 1, pp. 52-57, 1986 (in Russian).
Encyclopedia of the History of Ukraine, Vol. 2, 2004, [Online]. Available: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN
=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Derzhava. Accessed on: November 22, 2020 (in Ukrainian).
[29] Yu. M. Kosenko, «The system of historical concepts in the course of the history of a special school», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, no. 4, pp. 152-159, 2013 (in Ukrainian).
What is ArcGIS? [Online]. Available: https://resources.arcgis.com/ru/help/getting-started/articles/026n00000014000000.htm. Accessed on: November 23, 2020 (in Russian).
Ukrainian state: from ancient times to the present, [Online]. Available: https://arcg.is/1zWC1C. Accessed on: December 06, 2020 (in Ukrainian).
Google Earth, [Online]. Available: https://www.google.com/intl/ru/earth/versions/. Accessed on: December 06, 2020 (in Russian).
Sanitary and hygienic requirements for working on a computer in educational institutions. [Online]. Available: https://city-adm.lviv.ua/news/science-and-health/medicine/219680-sanitarno-hihiienichni-vymohy-roboty-na-komp-iuteri-v-navchalnykh-zakladakh. Accessed on: June 03, 2021 (in Ukrainian).
T. V. Sak, «Assessment of educational achievements of pupils with special educational needs in the inclusive class: essence, tools», Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta psykholohiia, vol. 17, pp. 362-364, 2011 (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Олена Миколаївна Король