THE USE OF OPEN ONLINE COURSES IN A BLENDED LEARNING ENVIRONMENT IN THE TRAINING OF FUTURE INFORMATION TECHNOLOGY SPECIALISTS

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

distance learning
blended learning
Massive Open Online Courses
information technologies

How to Cite

[1]
Y. S. Ramskyi, O. B. Yashchyk, I. A. Tverdokhlib, and A. Y. Ramskyi, “THE USE OF OPEN ONLINE COURSES IN A BLENDED LEARNING ENVIRONMENT IN THE TRAINING OF FUTURE INFORMATION TECHNOLOGY SPECIALISTS”, ITLT, vol. 84, no. 4, pp. 138–157, Sep. 2021, doi: 10.33407/itlt.v84i4.4431.

Abstract

The paper considers the methodology of using massive open online courses in the process of training future information technology specialists. It proves the importance of attracting students to use open online courses as a means for self-education and self-development. The use of MOOC in the educational activities of students of computer specialties allows them to constantly improve their knowledge in the era of rapidly changing information technologies, deepen their skills in professional disciplines, and, finally, complete courses developed by teachers of leading universities in the world. As a part of the study, comparative analysis of the most popular MOOC platforms was carried out. We selected online courses that would be appropriate to use in the process of studying such disciplines as "Web Technologies and Web Design" and "Web Programming". Taking into account the theoretical foundations and practical experience of organizing distance and mixed learning, a model for integrating the MOOC into the structure of the classical academic discipline is developed (methods of using MOOC during laboratory, individual work, in the process of independent students work, preparation for modular or final control), which can be used not only for training students studying in the specialties of the field of knowledge 12 "Information Technologies", but also for other students of higher educational institutions of Ukraine. Based on the suggested integration model the methodology of using MOOC in the process of professional training of future IT specialists is described, as well as the method of organizing and conducting pedagogical research and its results. In the course of the study, it was found out that the pedagogically balanced introduction of MOOC into the educational process contributes to the formation of students' self-education skills, improvement and deepening of professional competencies, and opens up alternative ways for them to obtain higher education.

PDF (Ukrainian)

References

О. О. Андрєєв та ін. Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання (колективна монографія) . За ред. О.О. Андрєєва, В.М. Кухаренка. Харків, Україна: Міськдрук, 2013.

В. М. Кухаренко та ін. Теорія та практика змішаного навчання (колективна монографія) . За ред. В.М. Кухаренка. Харків, Україна: Міськдрук, 2016.

К. Л. Бугайчук. «Масовий відкритий дистанційний курс: поняття, особливості проведення та перспективи використання в навчальному процесі системи МВС», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 26, № 6, 2011. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v26i6.551.

M. M. Berezytskyi, V.P. Oleksyuk «Massive Open Online Courses as a Stage in the Development of E-Learning», Information Technologies and Learning Tools, 2016, Vol 56, no 6, p. 51 – 63. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1479.

І. В. Бацуровська, «Педагогічна класифікація масових відкритих дистанційних курсів», Освітологічний дискурс, Том 15, № 3. С. 108 – 120, 2016. doi: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.3.10820.

І. В. Бацуровська, «Масові відкриті дистанційні курси: інноваційна тенденція в освіті», Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки, № 1. С. 31 – 34, 2015.

І. В. Бацуровська, А. М. Джаландінова, «Історія розвитку масових відкритих он-лайн курсів в освіті», Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології, Вип. 1. С. 63 – 66, 2015.

Н. В. Морзе, О.П. Буйницька, Л.О. Варченко-Троценко, Створення сучасного електронного курсу в системі MOODLE. Кам’янець-Подільський, Україна: ПП Буйницький О.А, 2016.

O. А. Samoilenko, «Distance Learning Through the Mooc Platforms», Professional Pedagogics, 2020, Vol 20, no 1, p. 104 – 108. doi: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2020.20.104-108.

J. Valverde-Berrocoso, M. del C. Garrido-Arroyo, C. Burgos-Videla and M.B. Morales-Cevallos, «Trends in Educational Research about E-Learning: A Systematic Literature Review (2009–2018)», Sustainability, Vol. 12, no. 12, p. 51 – 73, 2020. doi: https://doi.org/10.3390/su12125153

A. A. Aldahdouh, A. J. Osório, «Planning to Design MOOC? Think First!», The Online Journal of Distance Education and E-Learning, Vol. 4, no 2, p. 47 – 57, 2016. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572897.pdf. Accessed on: Jan. 19, 2021.

A. McAuley, B. Stewart, G. Siemens, D. Cormier, The MOOC Model for Digital Practice, University of Prince Edward Island, 2010.

Rebecca Bennett, Mike Kent, Massive Open Online Courses and Higher Education: What Went Right, What Went Wrong and Where to Next? London: Routledge, 2017.

Nicholas Fair, Lisa Harris, Manuel León-Urrutia, «Enhancing the Student Experience: Integrating MOOCs into Campus-Based Modules», Trends and Good Practices in Research and Teaching, no 1, 2019. doi: https://doi.org/10.36006/16184-08.

Peter G. M. de Jong, James D. Pickering, Renée A. Hendriks, Bronwen J. Swinnerton, Fereshte Goshtasbpour & Marlies E.J. Reinders, «Twelve tips for integrating massive open online course content into classroom teaching», Medical Teacher, Vol. 42, no 4, p. 393 – 397. 2019. doi: 10.1080/0142159X.2019.1571569.

D. Andone, V. Mihaescu, «Blending MOOCs into Higher Education Courses-A Case Study», Learning With MOOCS (LWMOOCS), 2018, pp. 134 – 136. doi: 10.1109/LWMOOCS.2018.8534606.

M. J. Israel, «Effectiveness of Integrating MOOCs in Traditional Classrooms for Undergraduate Students», The International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol. 16, no 5, 2015. doi: https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i5.2222.

A. Bralić, B. Divjak, «Integrating MOOCs in Traditionally Taught Courses: Achieving Learning Outcomes With Blended Learning», International Journal of Educational Technology in Higher Education, Vol. 15, no 2, 2018. doi: https://doi.org/10.1186/s41239-017-0085-7

Л. А. Ібрагімова, «Комплементарний аналіз використання потенціалу та можливостей відкритих он-лайн курсів в процесі вивчення дисципліни «Алгоритми та структура даних», Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: Педагогічні науки, № 1. С. 45 – 53, 2019.

О. В. Струтинська, М. А. Умрик, «Впровадження технології МООС у процес підготовки майбутніх учителів інформатики», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. № 19 (26). С. 157 – 163, 2017.

O. V. Strutynska, M. A. Umryk, «The Use of MOOCs for Training of the Future Computer Science Teachers in Ukraine», E-learning & Lifelong Learning, Vol. 8, p. 297 – 320, 2018.

W. Al-Rahmi, A. Aldraiweesh, N. Yahaya, Y. Kamin, A. Zeki, «Massive Open Online Courses (MOOCs): Data on Higher Education», Data in Brief, Vol. 22, p. 118 – 125, 2019. doi: https://doi.org/10.1016/j.dib.2018.11.139.

Shah Dhawal, «By The Numbers: MOOCs in 2020». [Online]. Available: https://www.classcentral.com/report/mooc-stats-2020/. Accessed on: January 22, 2021.

Т. О. Ярошенко, «Дистанційне навчання в системі вищої освіти: сучасні тенденції», Інженерні та освітні технології. Том 7, № 4, С. 8 – 21, 2019. doi: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01.

В. М. Кухаренко, В. В. Бондаренко, Екстрене дистанційне навчання в Україні (колективна монографія) / За ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка. Харків, Україна: КП «Міська друкарня», 2020.

Shah Dhawal, «The Second Year of The MOOC: A Review of MOOC Stats and Trends in 2020», [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.classcentral.com/report/the-second-year-of-the-mooc/. Дата звернення: Січень 22, 2021.

Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/ 12/ 122-kompyuterni-nauki-bakalavr.pdf. Дата звернення: Лют. 06, 2021.

Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 126 «Інформаційні системи і технології» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/12/21/126-informatsiyni-sistemi-ta-tekhnologii-bakalavr.pdf. Дата звернення: Лют. 06, 2021.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. O. Andrieiev et al. Pedagogical Aspects of Open Distance Learning (kolektyvna monohrafiya). Za red. O.O. Andrieieva, V.M. Kukharenka. Kharkiv, Ukraine: Miskdruk, 2013 (in Ukrainian).

V. M. Kukharenko et al. Theory and Practice of Blended Learning (kolektyvna monohrafiya). Za red. V.M. Kukharenka. Kharkiv, Ukraine: Miskdruk, 2016 (in Ukrainian).

K. L. Buhaichuk. «The Massive Open Distance Learning Course: the Concept, Features and Prospects of Educational Use of the MVS», Information Technologies and Learning Tools, vol. 26, no 6, 2011.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v26i6.551. (in Ukrainian).

M. M. Berezytskyi, V. P. Oleksyuk «Massive Open Online Courses as a Stage in the Development of E-Learning», Information Technologies and Learning Tools, 2016, vol 56, no 6, pp. 51 – 63. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1479. (in English).

I. V. Batsurovska, «Pedagogical Classification of Massive Open Distance Courses», Osvitolohichnyi dyskurs, vol. 15, no 3. pp. 108 – 120, 2016. doi: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.3.10820. (in Ukrainian).

I. V. Batsurovska, «Massive Open Distance Courses: an Innovative Trend in Education», Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Seriia : Pedahohichni nauky, vol. 1. pp. 31 – 34, 2015 (in Ukrainian).

I. V. Batsurovska, A. M. Dzhalandinova, «History of the Development of Massive Open Online Courses in Education», Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii, vol. 1. pp. 63 – 66, 2015 (in Ukrainian).

N. V. Morze, O. P. Buinytska, L. O. Varchenko-Trotsenko, Creating a Modern e-Course in the MOODLE System. Kamianets-Podilskyi, Ukraine: P. P. Buinytskyi O. A, 2016 (in Ukrainian).

O. А. Samoilenko, «Distance Learning Through the Mooc Platforms», Professional Pedagogics, 2020, vol 20, no 1, pp. 104 – 108. doi: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2020.20.104-108. (in English).

J. Valverde-Berrocoso, M. del C. Garrido-Arroyo, C. Burgos-Videla and M.B. Morales-Cevallos, «Trends in Educational Research about E-Learning: A Systematic Literature Review (2009–2018)», Sustainability, vol. 12, no. 12, pp. 51 – 73, 2020. doi: https://doi.org/10.3390/su12125153. (in English).

A. A. Aldahdouh, A. J. Osório, «Planning to Design MOOC? Think First!», The Online Journal of Distance Education and E-Learning, vol. 4, no 2, pp. 47 – 57, 2016. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572897.pdf. Accessed: Jan. 19, 2021 (in English).

A. McAuley, B. Stewart, G. Siemens, D. Cormier, The MOOC Model for Digital Practice, University of Prince Edward Island, 2010 (in English).

Rebecca Bennett, Mike Kent, Massive Open Online Courses and Higher Education: What Went Right, What Went Wrong and Where to Next? London: Routledge, 2017 (in English).

Nicholas Fair, Lisa Harris, Manuel León-Urrutia, «Enhancing the Student Experience: Integrating MOOCs into Campus-Based Modules», Trends and Good Practices in Research and Teaching, no 1, 2019. doi: https://doi.org/10.36006/16184-08. (in English).

Peter G. M. de Jong, James D. Pickering, Renée A. Hendriks, Bronwen J. Swinnerton, Fereshte Goshtasbpour & Marlies E.J. Reinders, «Twelve tips for integrating massive open online course content into classroom teaching», Medical Teacher, vol. 42, no 4, pp. 393 – 397. 2019. doi: 10.1080/0142159X.2019.1571569. (in English).

D. Andone, V. Mihaescu, «Blending MOOCs into Higher Education Courses-A Case Study», Learning With MOOCS (LWMOOCS), 2018, pp. 134 – 136. doi: 10.1109/LWMOOCS.2018.8534606. (in English).

M. J. Israel, «Effectiveness of Integrating MOOCs in Traditional Classrooms for Undergraduate Students», The International Review of Research in Open and Distributed Learning, vol. 16, no 5, 2015. doi: https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i5.2222. (in English).

A. Bralić, B. Divjak, «Integrating MOOCs in Traditionally Taught Courses: Achieving Learning Outcomes With Blended Learning», International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 15, no 2, 2018. doi: https://doi.org/10.1186/s41239-017-0085-7. (in English).

L.A. Ibrahimova, «Complementary Analysis of the Use of the Potential and Opportunities of Open Online Courses in the Process of Studying the Discipline "Algorithms and Data Structure"», Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu: Pedahohichni nauky, vol. 1. pp. 45 – 53, 2019 (in Ukrainian).

O. V. Strutynska, M. A. Umryk, «Introduction of the MOOC Technology in the Process of Training Future Computer Science Teachers», Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia № 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. vol. 19 (26). pp. 157 – 163, 2017 (in Ukrainian).

O. V. Strutynska, M. A. Umryk, «The Use of MOOCs for Training of the Future Computer Science Teachers in Ukraine», E-learning & Lifelong Learning, vol. 8, pp. 297 – 320, 2018 (in English).

W. Al-Rahmi, A. Aldraiweesh, N. Yahaya, Y. Kamin, A. Zeki, «Massive Open Online Courses (MOOCs): Data on Higher Education», Data in Brief, Vol. 22, p. 118 – 125, 2019. doi: https://doi.org/10.1016/j.dib.2018.11.139. (in English).

Shah Dhawal, «By The Numbers: MOOCs in 2020». [Online]. Available: https://www.classcentral.com/report/mooc-stats-2020/. Accessed: January 22, 2021 (in English).

T. O. Yaroshenko, «Distance Learning in the Higher Education System: Current Trends», Inzhenerni ta osvitni tekhnolohii. vol. 7, no 4, pp. 8 – 21, 2019, doi: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01. (in Ukrainian).

V. M. Kukharenko, V. V. Bondarenko, Emergency distance learning in Ukraine (kolektyvna monohrafiya). Za red. V.M. Kukharenka, V.V. Bondarenka. Kharkiv, Ukraine: KP «Miska drukarnia», 2020 (in Ukrainian).

Shah Dhawal, «The Second Year of The MOOC: A Review of MOOC Stats and Trends in 2020», [Online]. Available: https://www.classcentral.com/report/the-second-year-of-the-mooc/. Accessed: January 22, 2021 (in English).

The standard of higher education of Ukraine in the specialty 122 "Computer Science" for the first (bachelor's) level of higher education. [Оnline]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/ 12/ 122-kompyuterni-nauki-bakalavr.pdf. Accessed: Feb. 06, 2021 (in Ukrainian).

The standard of higher education of Ukraine in the specialty 126 "Information systems and technologies" for the first (bachelor's) level of higher education. [Оnline]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/ 126-informatsiyni-sistemi-ta-tekhnologii-bakalavr.pdf. Accessed: Feb. 06, 2021 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ю. С. Рамський, І. А. Твердохліб, О. Б. Ящик, А. Ю. Рамський

Downloads

Download data is not yet available.