USE OF THE AUGMENTED REALITY APPLICATION BLIPPAR IN THE PROCESS OF COMBINED EDUCATION OF STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

combined (blended) learning
augmented reality technology
information and communication technologies
mobile devices
remote technologies

How to Cite

[1]
T. B. Poyasok, O. I. Bespartochna, Chencheva O. О., and V. V. Chenchevoi, “USE OF THE AUGMENTED REALITY APPLICATION BLIPPAR IN THE PROCESS OF COMBINED EDUCATION OF STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES”, ITLT, vol. 87, no. 1, pp. 111–123, Mar. 2022, doi: 10.33407/itlt.v87i1.4440.

Abstract

The urgency of the problem of using augmented reality technology in the process of combined education of students of technical specialties, due to need for them to acquire practical skills in working with equipment, understanding of physical processes and design elements of complex technological systems is proved. It is determined that augmented reality technologies contribute to the full provision of students with the opportunity to remotely acquire professional competencies necessary for the calculation, design and use of technological equipment without its actual availability. The expediency of introduction for technical specialties at combined training with use of elements of augmented reality is substantiated. The advantages of using augmented reality technologies in the study of technical disciplines are considered; methods of its application in the process of combined education of students of technical specialties in the aspect of acquisition of professional competencies by students are offered; the practical results of application of the offered technologies of the augmented reality are resulted. The peculiarities of the use of methodological support with the use of augmented reality technologies in the teaching of technical disciplines and workshops in mastering master's and bachelor's programs are covered within the combined training. Possibilities and features of the organization of students’ training with application of methodical maintenance with use of technologies of the augmented reality of BlippAR on an example of experience of use in educational process of Kremenchuk of Mikhail Ostrogradsky National University during quarantine are described. The effectiveness and feasibility of using this type of technology in the combined training of students of technical specialties based on the results of experimental research, which confirmed that the use of augmented reality technology in the training of future technical specialists in this form of education helps to improve the success of higher education.

PDF (Ukrainian)

References

А. М. Стрюк, «Проєктування комбінованого навчання системного програмування бакалаврів програмної інженерії. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. Кривий Ріг: Видавничий відділ НМстАу, с. 157-164, 2012.

А. М. Стрюк, (2018) Designing of augmented reality learning objects Transactions. Georgian Technical University. Automated control systems, 2 (26). pp. 127-134. ISSN 1512-3979.

Л. Ю. Шилин, М. С. Шмаков, С. В. Батюков, Дистанционное обучение техническим дисциплинам. Минск, Белорусь: Вышэйшая школа, 2005.

В. Ю. Биков., В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, Ю. М. Богачков, Технологія створення дистанційного курсу. Навчальний посібник Київ: Міленіум, 2008.

Т. Б. Поясок, О. І. Беспарточна, «Організація педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі закладу вищої освіти». Інформаційні технології і засоби навчання, Том 67, №5, с. 199-212, 2018.

И. А. Благовещенский, Н. А. Демьянков, «Технологии и алгоритмы для создания дополненной реальности» Моделирование и анализ информационных систем. с.129–138, 2013.

M. Akcayir, G. Akcayir, «Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature». Educational Research Review. 20, 1–11, 2017.

Д. А. Арсентьев, «Внедрение элементов дополненной реальности в учебно-методическую литературу», Университетская книга: традиции современность материалы научно-практической конференции. с.18-22, 2015.

Joachim Scholz, Andrew Smith Augmented Reality: Designing Immersive Experiences That Maximize Consumer Engagement Business Horizons 59(2):149-161 • March 2016, doi: 10.1016/j.bushor.2015.10.003

H. Kauffmann, M. Papp, «Learning objects for education with augmented reality», Proceedings of European Distance and E-Learning Network. Vienna, 2006. рр. 160-165.

H. Kaufmann, B. Meyer, «Simulating educational physical experiments in augmented reality», Proceeding of the International Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques, y, ACM SIGGRAPH ASIA, Singapore (2008), pp. 1-8, doi.org/10.1145/1507713.1507717

David Perez-Lopezc, Jorge Martin-Gutierreza, Egils Guintersb, «Improving strategy of self-learning in engineering: laboratories with augmented reality», Procedia - Social and Behavioral Sciences, V. 51, 2012, рр. 832-839, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.

Н. О. Гончарова, «Візуалізація навчальної інформації через використання технології доповненої реальності», Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 18–19 квітня 2019 року, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ: Видавничий центр КНУКіМ, 2019.

Є. О. Модло, Ю. В. Єчкало, С. О. Семеріков, В. В. Ткачук, Використання технології доповненої реальності у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZPMFMTO/article/viewFile/1115/1094. Дата звернення: 04.07.2020 р.

О. В. Сироватський, С. О. Семеріков, Є. О. Модло, Ю. В. Єчкало, С. О. Зелінська, «Проєктування програмних засобів доповненої реальності навчального призначення», Computer Science & Software Engineering Proceedings of the 1st Student Workshop, CS&SE@SW 2018, Kryvyi Rih, Ukraine, November 30, с.193-225, 2018.

О. Ю. Чубукова, І. В. Пономаренко, «Інноваційні технології доповненої реальності для викладання дисциплін у вищих навчальних закладах України». Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. № 16. с. 20-27, 2018.

Н. М. Задерей, І. Ю. Мельник, Г. Д. Нефьодова, «Сучасні підходи до STEM-навчання в університетській освіті». Scientific Journal “Virtus” Issue # 5, February, р. 152 – 155. 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

А. М. Striuk (2012) "Design of the combined training of the system programming of software engineering bachelors". Theory and methods of teaching mathematics, physics, computer science. Kryvyi Rih: NMstAu Publishing Department, pp.157-164 (in Ukrainian).

L. I. Shylin, M. S Shmakov, S. V. Batiukov. (2005) Distance learning of the technical disciplines. Minsk, Belarus: Higher School (in Russian).

V. I. Bykov, V. M. Kukharenko, N. G. Syrotenko, O. V. Rybalko, I. M. Bohachkov (2008). Technology of creating a distance course. Textbook. Kyiv: Millennium (in Ukrainian).

Poyasok T. B., Bespartochna O. I. (2018), “Organization of pedagogical interaction of participants of educational process in computer-oriented educational environment of higher education institution”. Information Technologies and Learning Tools, 67, pp.199-212. (in Ukrainian).

Y. A. Blahoveshchenskyi, N. A. Demiankov (2013). “Technologies and algorithms for creating augmented reality”. Modelirovanie i analiz informacionnyh system, pp.129 – 138 (in Russian).

M. Akcayir, G. Akcayir, (2017). “Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature”. Educational Research Review, 20, pp.1–11 (in English).

D. A. Arsent'ev (2015). “The introduction of elements of augmented reality in the educational literature”. Universitetskaja kniga: tradicii sovremennost' materialy nauchnoprakticheskoj konferencii, pp.18 – 22 (in Russian).

G. Pushkarev (2019). Augmented Reality (AR): Prospects and Future of Technology. Komsomol'skaja pravda. [Online]. Available: https://www.kp.ru/putevoditel/tekhnologii/dopolnennaya-realnost (in Russian).

Joachim Scholz, Andrew Smith Augmented Reality: Designing Immersive Experiences That Maximize Consumer Engagement Business Horizons 59(2):149-161 • March 2016 DOI: 10.1016/j.bushor.2015.10.003 (in English).

H. Kauffmann, M. Papp, “Learning objects for education with augmented reality”, Proceedings of European Distance and E-Learning Network. Vienna, 2006. рр. 160-165. (in English).

H. Kaufmann, B. Meyer, “Simulating educational physical experiments in augmented reality”, Proceeding of the International Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques, y, ACM SIGGRAPH ASIA, Singapore (2008), pp. 1-8, doi:doi.org/10.1145/1507713.1507717 (in English).

David Perez-Lopezc, Jorge Martin-Gutierreza, Egils Guintersb, «Improving strategy of self-learning in engineering: laboratories with augmented reality», Procedia - Social and Behavioral Sciences, V. 51, 2012, рр. 832-839, doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08 (in English).

N. O. Goncharova , “Visualization of primary information through the use of technological technologies of updated reality”. Informatsiini tekhnolohii v kulturi, mystetstvi, osviti, nautsi, ekonomitsi ta biznesi: materialy Mizhnarodnoi nauko-vo-praktychnoi konferentsii, 18–19 kvitnia 2019 roku. Kiїv: Vidavnichij centr KNUKіM (in Ukrainian).

Ye. O. Modlo, Yu. V. Yechkalo, S. O. Semerikov & V. V. Tkachuk, “The use of augmented reality technology in a mobile-oriented learning environment”. [Online]. Available: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZPMFMTO/article/viewFile/1115/1094 (in Ukrainian).

O. V. Syrovatskyi, S. O. Semerikov, Ye. O. Modlo, Yu. V. Yechkalo & S. O. Zelinska (2018). “Designing Augmented Reality Educational Purposes Computer Science & Software Engineering” Proceedings of the 1st Student Workshop. CS&SE@SW 2018, pp.193 – 225 (in Ukrainian).

O. Yu. Chubukova, I. V. Ponomarenko (2018), “Innovative augmented reality technologies for teaching disciplines in Ukrainian higher education institutions”. Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku, 16, pp.20 – 27 (in Ukrainian).

N. M. Zaderei, I. Yu. Melnyk & H. D. Nefodova (2016). “Modern approaches to STEM-education in university education”. ScientificJournal “Virtus” Issue, 5, pp.152 – 155 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Тамара Борисівна Поясок, Олена Іванівна Беспарточна, Ольга Олександрівна Ченчева, Володимир Віталійович Ченчевой

Downloads

Download data is not yet available.