Abstract
The results of research on blended learning (BL) implementation during training the teachers of special education based on the V.O.Sukhomlynsky Mykolaiv National University in the conditions of quarantine are presented. The analysis of a modern experience of using BL in the practical activity of teachers of Ukraine and the world is carried out. The conditions for the effectiveness of BL are determined, namely: technological readiness of the educational institution, IC-competence of teachers and students, appropriate organizational and methodological support of the educational process. Analysis of the state of implementation of BL in the training of teachers of specialty 016 Special education revealed its significant potential with a balanced combination of full-time and distance learning, as well as appropriate organizational, technological, and methodological support. The main shortcomings are related to the inconsistency of classroom forms with online classes, technical support and organization of BL, the level of IC-competence of its participants, unclear assessment criteria, complexity, and sometimes the impossibility of forming important professional skills, in particular, communicative, social, etc. The introduced method of organization and implementation of the educational process under quarantine restrictions is not a technology of BL in its classical sense, but it demonstrated the flexibility and mobility of this form of learning in emergency conditions, helped increase the IC competence of teachers and students, contacts to prevent the spread of the COVID-19 epidemic. The results of the study allow considering BL not only as a forced measure related to quarantine but, first of all, as a promising technology that fits into the educational space of high-tech society, can cope with today's challenges and needs further development and implementation.
References
Є. Стадний, Є. Ніколаєв, Рекомендації МОН України щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf Дата звернення: Жовтень 10, 2020.
A. Pina, “Online Diploma Mills: Implications for Legitimate Distance Education”, Distance Education, no. 31(1). 2010. doi: 10.1080/01587911003725063. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/234654742_Online_Diploma_Mills_Implications_for_Legitima te_Distance_Education. Дата звернення: Травень 03, 2021.
B. Gokbulut, “Distance Education Students’ Opinion on Distance Education”, Enriching Teaching and Learning Environments with Contemporary Technologies. 2020. doi: 10.4018/978-1-7998-3383-3.ch008.
J. T. E. Richardson, “The attainment and experiences of disabled students in distance education”, Distance Education, no. 30(1), 2009. doi: 10.1080/01587910902845931.
Змішане навчання: сутність та переваги в сучасному світі. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://blog.ed-era.com/blended-learning-sut-pierievaghi-ta-uspishni-prikladi/ Дата звернення: Травень 03, 2021.
Ph. Bickerton. 7 Reasons Blended Learning is The Future of Training. January, 2015. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://trainingstation.walkme.com/7-reasons-blended-learning-future-training/ Дата звернення: Травень 03, 2021.
M. Karal, “Online Community Based Instruction (CBI) Training for Pre-Service Special Education Teachers in Turkey ProQuest LLC”, Ph.D. Dissertation, The Pennsylvania State University, USA, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eric.ed.gov/?id=ED597367. Дата звернення: Травень 05, 2021.
А. Г. Шевцов, О. В. Ласточкіна, Н. В. Никоненко, «Підготовка вчителів спеціальної освіти в Україні та за кордоном в умовах екстренного запровадження дистанційного навчання», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 77, № 3. с.240-261, 2020. doi: 10.33407/itlt.v77i3.3960.
О. В. Даниско та Л. А. Семеновська, «Генеза та сучасний зміст поняття змішаного навчання в зарубіжній педагогічній теорії і практиці», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 65, № 3, с. 1-11, 2018. doi:10.33407/itlt.v65i3.2138.
К. Л. Бугайчук, «Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 54, № 4, с. 1-18, 2016. doi:10.33407/itlt.v54i4.1434.
Г. В. Ткачук, «Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіті України», European vector of Ukraine and Republic of Poland, вип. 1, с. 465-485, 2018.
С. Б. Большаніна, Т. В. Диченко, Н. Н. Чайченко «Застосування платформи MIX для організації змішаного навчання загальної хімії здобувачів інженерних спеціальностей на платформі MIX електронного ресурсу Сумського державного університету», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 75, № 1, с.138-152, 2020. doi:10.33407/itlt.v75i1.2577.
Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. Дата звернення: Березень 15, 2021.
Cl. Maxwell. What Blended Learning Is – and Isn’t. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.blendedlearning.org/what-blended-learning-is-and-isnt/ Дата звернення: Квітень 28, 2021.
LMS Market Won’t Grow, Continuing To Be Dominated By The Big Four. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://iblnews.org/the-lms-market-doesnt-grow-and-continues-to-be-dominated-by-the-big-four/ Дата звернення: Квітень 28, 2021.
Charles L. Graham et al. 4 Skills Essential for Effective Blended Teaching. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.blendedlearning.org/4-skills-essential-for-effective-blended-teaching/ Дата звернення: Квітень 30, 2021.
В. Середа, Н. В. Савінова, Н. В. Стельмах, О. Г. Білюк «Визначення рівнів сформованості інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів загальноосвітнього навчального закладу», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, c. 56-70, 2019. doi: 10.33407/itlt.v74i6.2984.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Ye. Stadnyi and Ye. Nikolaiev, Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine on the introduction of blended learning in institutions of professional higher and higher education. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf. Accessed on: Oct, 10, 2020 (in Ukrainian).
A. Pina, “Online Diploma Mills: Implications for Legitimate Distance Education”, Distance Education, no. 31(1). 2010. doi: 10.1080/01587911003725063. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/234654742. Accessed on: May, 05, 2021 (in English).
B. Gokbulut, “Distance Education Students’ Opinion on Distance Education”, Enriching Teaching and Learning Environments with Contemporary Technologies. 2020. doi: 10.4018/978-1-7998-3383-3.ch008. (in English).
J. T. E. Richardson, “The attainment and experiences of disabled students in distance education”, Distance Education, no. 30(1), 2009. doi: 10.1080/01587910902845931. (in English).
Blended learning: essence and advantages in the modern world. [Online]. Available: http://blog.ed-era.com/blended-learning-sut-pierievaghi-ta-uspishni-prikladi/ Accessed on: May, 03, 2021 (in Ukrainian).
Ph. Bickerton. 7 Reasons Blended Learning is The Future of Training. Jan, 2015. [Online]. Available: https://trainingstation.walkme.com/7-reasons-blended-learning-future-training/ Accessed on: May 03, 2021, (in English).
M. Karal, “Online Community Based Instruction (CBI) Training for Pre-Service Special Education Teachers in Turkey ProQuest LLC”, Ph.D. Dissertation, The Pennsylvania State University, USA, 2018. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id=ED597367. Accessed on: May 05, 2021 (in English).
A. H. Shevtsov et al., “Training of teachers of special education in Ukraine and abroad in the conditions of emergency introduction of distance learning”, Information Technologies and Learning Tools, vol 77, no 3, pp.240-261, 2020. doi: 10.33407/itlt.v77i3.3960. (in Ukrainian).
O. V. Danysko and L.A. Semenovska, “Genesis and modern meaning of the concept of blended learning in foreign pedagogical theory and practice”, Information Technologies and Learning Tools, vol 65, no. 3, pp. 1-11, 2018. doi:10.33407/itlt.v65i3.2138. (in Ukrainian).
K. L. Buhaichuk, “Blended learning: theoretical analysis and strategy of introduction of higher educational institutions into the educational process”, Information Technologies and Learning Tools, vol 54, no 4, pp. 1-18, 2016. doi:10.33407/itlt.v54i4.1434. (in Ukrainian).
H. V. Tkachuk, “Theoretical aspects and the state of implementation of blended learning in higher education institutions of Ukraine”, European vector of Ukraine and Republic of Poland, vol 1, рр. 465-485, 2018 (in Ukrainian).
S. B. Bolshanina et al., “Application of the MIX platform for the organization of mixed training of general chemistry of applicants of engineering specialties on the MIX platform of the electronic resource of Sumy State University”, Information Technologies and Learning Tools, vol 75, no 1. pp. 138-152, 2020. doi:10.33407/itlt.v75i1.2577. (in Ukrainian).
Law of Ukraine “On Higher Education”, Jul, 01, 2014, no 1556-VII [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. Accessed on: Mar 15, 2021 (in Ukrainian).
C. Maxwell. What Blended Learning Is – and Isn’t. [Online]. Available: https://www.blendedlearning.org/what-blended-learning-is-and-isnt/ Accessed on: Apr, 26, 2021 (in English).
LMS Market Won’t Grow, Continuing To Be Dominated By The Big Four. [Online]. Available: https://iblnews.org/the-lms-market-doesnt-grow-and-continues-to-be-dominated-by-the-big-four/ Accessed on: Apr, 28, 2021 (in English).
Ch. L. Graham et al. 4 Skills Essential for Effective Blended Teaching. [Online]. Available: https://www.blendedlearning.org/4-skills-essential-for-effective-blended-teaching/ Accessed on: Apr, 30, 2021 (in English).
I. V. Sereda et al., “Determining the levels of formation of information and communication competence of teachers of secondary schools”, Information Technologies and Learning Tools. vol 74, no 6, 2019. pp.56-70. doi: 10.33407/itlt.v74i6.2984. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ірина Валеріївна Середа