THE ROLE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN FORMATION OF A YOUNG SCIENTIST’S SENSE OF OWNERSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4533

Keywords:

digital technologies, social networks, scientific products, scientific communication, young scientist, graduate students, a sense of ownership, psychological well-being, psychological ownership, Council of young scientists

Abstract

The use of digital technologies has significantly changed the specifics of research. They are effective not only for conducting, presenting and implementing research results, but also for forming a young scientist’s sense of belongingness and ownership in relation to the scientific community of the institution, country and the world as a whole, as well as creating his own scientific product. The sense of ownership we understand as a person's subjective emotional experience of belonging to certain targets of ownership, which reflects the meaning and significance that has for him real or abstract, specific or generalized targets of ownership, that is, everything that can be called like his (for example, "my institution", "my workplace", "my scientific work", "my materials"). The results of empirical research are presented, which confirmed the positive relationship among the level of expression of ownership, the level of satisfaction with scientific activities, psychological well-being and a sense of efficiency and the need for their own scientific activities. The list of digital technologies is proposed and substantiated, which should be used to form a sense of ownership of young scientists, in particular, a site of the institution, pages in social networks: Facebook, Instagram, YouTube channel, e-mail, Google Forms, Telegram, Viber, Google Meet, Zoom, Microsoft Teams, etc. The importance of using digital technologies to form a sense of ownership of graduate students and young scientists is emphasized. It is determined that the creation of a system of socio-psychological support for graduate students and young scientists to enter the scientific environment will have a positive impact on the level of psychological well-being of young researchers and provide opportunities for them to build successful scientific careers and increase success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iryna H. Hubeladze, Institute for Social and Political Psychology of the NAES of Ukraine

PhD in Psychology, Senior Researcher

Anna V. Іatsyshyn, Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAES of Ukraine

PhD in Pedagogy, Senior Researcher, State Institution “The Institute of Environmental Geochemistry of the NAES of Ukraine

Alisa S. Sukhikh, Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAES of Ukraine

PhD in Pedagogy, Senior Researcher

References

О.М. Спірін, С.М. Іванова, А.В. Яцишин, Л.А. Лупаренко, А.Ф. Дудко, А.В. Кільченко. Модель використання відкритих електронних науково-освітніх систем для розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників. Інформаційні технології і засоби навчання, №3(77), c. 302-323, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua-/index.php/itlt/article/view/3985/1658.

Open Innovation, Open Science and Open to the World – a vision for Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 108 p, 2016.

J.L. Pierce, T. Kostova & K.T. Dirks. The state of psychological ownership: Integrating and extending a century of research. Review of General Psychology, vol 7(1). doi: 10.1037//1089-2680.7.1.84

L. Van Dyne, J. L. Pierce. Psychological ownership and feelings of possession: Three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, vol. 25(4), pp. 439–459, 2004.

І.Г. Губеладзе. Почуття власності як соціально-психологічний феномен: концептуалізація поняття. Наукові студії із соціальної та політичної психології, 43 (46), c. 141-148, 2019. doi: https://doi.org/10.33120/ssj.vi43(46)

I. Awidi, M. Paynter, T. Vujosevic. Facebook group in the learning design of a higher education course: An analysis of factors influencing positive learning experience for students. Computers & Education. 129. p.106-121. 2019. doi:10.1016/j.compedu.2018.10.018

M. Thai, N. Sheeran, D. J. Cummings. We’re all in this together: The impact of Facebook groups on social connectedness and other outcomes in higher education. The Internet and Higher Education, vol. 40, pp. 44-49, 2019. doi:10.1016/j.iheduc.2018.10.001.

В.Ю. Биков, О.М. Спірін, А.О. Білощицький, О.Ю. Кучанський, О.В. Діхтяренко, О.В. Новицький. Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання, №1(75), c. 294-315, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3589/1610.

С.М. Іванова. Використання системи ЕРrints як засобу інформаційно-комунікаційної підтримки наукової діяльності в галузі педагогічних наук : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.10. Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 317 с., 2015.

Л.А. Лупаренко. Використання електронних журнальних систем відкритого доступу для випуску науково-освітніх видань: порівняльний аналіз програмного забезпечення. Інформаційні технології і засоби навчання, №5(25), 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/573/449

О.П. Пінчук. Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій та перспектив їх використання у навчанні. Інформаційні технології і засоби навчання, №4(48), c. 14-34, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267/949

В.В. Осадчий, І.М. Сердюк. Персональний сайт як засіб формування цифрового іміджу науково-педагогічного працівника. Інформаційні технології і засоби навчання, № 1(69), c. 78-91, 2019.

М.В. Мар’єнко, Ю.Г. Носенко, А.С. Сухіх. Розроблення проблеми використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки у вітчизняному освітньому просторі. Освітній дискурс, № 10(27), 2020. doi: 10.33930/ed.2019.5007.27(10)-7

Anna V. Iatsyshyn, Iryna H. Hubeladze, Valeriia O. Kovach, Valentyna V. Kovalenko, Volodymyr O. Artemchuk, Maryna S. Dvornyk, Oleksandr O. Popov, Andrii V. Iatsyshyn, A.E. Kiv. Applying digital technologies for work management of young scientists’ councils. Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2020), Kryvyi Rih, Ukraine, December 18, 2020. CEUR Workshop Proceedings 2879, 124-154, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper04.pdf

E. Joellen, K. Rayman, S. Diffenderfer, A. Stidham. Strategic innovation between PhD and DNP programs: Collaboration, collegiality, and shared resources. Nursing Outlook, vol. 4(64), 312-320, 2016.

M. Müller, R. Cowan, H. Barnard. On the value of foreign PhDs in the developing world: Training versus selection effects in the case of South Africa. Research Policy, vol. 5(47), pp. 886-900, 2018.

І. Регейло. Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в Україні у ХХ – початку ХХІ століття. Монографія, 704 с, 2014.

Г.П. Полякова. Деонтологічна підготовка науково-педагогічних кадрів вищої кваліфікації в аспірантурі. Автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка, 20 c., 2011.

Т.В. Карамушка. Типи професійної кар’єри аспірантів. Проблеми сучасної психології, №27, c. 182-197, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2015_27_18

В.І. Староста. Ставлення аспірантів до комп’ютерно орієнтованого тестування результатів навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, 82(2), c 215-230, 2021. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304

О.М. Спірін, О.А. Одуд. Модель формування інформаційно-комунікаційної компетентності доктора філософії на основі використання хмарних інформаційно-аналітичних сервісів Google Scholar. Інформаційні технології і засоби навчання, №6(56), c. 204-218, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1489/1103.

F.E. Kemal, I. Osma, M. Radid. Assensment Skills of Doctoral Students in ICT and Communication with Doctoral Training in Moroccan University. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 197, pp. 1591-1596, 2015.

Л. Гаврілова, Я. Топольник, Є. Зарецька. Комп’ютерне тестування в системі моніторингу інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх магістрів і докторів філософії в галузі освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, №8(2), c. 5-18, 2018.

Я.В. Топольник Система інформаційно-комунікаційної підтримки наукових досліджень майбутніх магістрів і докторів філософії в галузі освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.10. Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка», 635 с., 2019.

С.Ю. Ніколаєва, Т.І. Коваль. Використання інформаційно-комунікаційних технологій для формування науково-дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії. Інформаційні технології і засоби навчання, №2(70), c. 237-256, 2019. doi:10.33407/itlt.v70i2.2739.

А.Л. Журавлев, В.П. Позняков. Экономическая психология: теоретические проблемы и направления эмпирических исследований. Психология. Журнал ВШЭ, №3, 2004. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ekonomicheskaya-psihologiya-teoreticheskie-problemy-i-napravleniya-empiricheskih-issledovaniy.

John L. Pierce et al. Toward a Theory of Psychological Ownership in Organizations. The Academy of Management Review, vol. 26, №2, 2001, 298–310. [Електронний ресурс]. Доступно: https:// jstor.org/stable/259124.

Z. Chen, T. Shi, L. Zhang, P. Zhu, M. Deng, C. Huang, T. Hu, L. Jiang, J. Li. Mammalian drug efflux transporters of the ATP binding cassette (ABC) family in multidrug resistance: A review of the past decade. Cancer Lett, 370(1), pp. 153-64, 2016. doi: 10.1016/j.canlet.2015.10.010.

P.J. Burke, C. Cerven. Identity Accumulation, Verification, and Well-Being. Identities in Everyday Life, vol.17, 2019.

C.D. Ryff. Scales of psychological well-being. University of Wisconsin, Institute on Aging: Obtained from Carol Ryff, 2008.

Т.М. Титаренко. Способи підвищення психологічного благополуччя особистості, що пережила травму. Психологія: теорія і практика, №1, c. 112-119, 2018.

Т.М. Титаренко. Психологічне благополуччя особистості у контексті посттравматичного життєcтворення. Особистість та її історія, c. 102-112.

S.A. Agu, B. E. Nwankwo. The Role of Psychological Wellbeing and Emotional Intelligence in Maintaining Healthy Interpersonal Relationship. Nigerian Journal of Social Psychology, vol. 2(1), 2019.

Р. Пайпс. Собственность и свобода. М.: Московская школа политических исследований, 415 с., 2008.

C. Olkers, L. Van Zyl, L. Van der Vaart, (Eds), Theoretical Orientations and Practical Applications of Psychological Ownership. Springer, 2017.

H. C. Pickford, G. Joy, K. Roll . Psychological ownership: Effects and Applications. Oxford. 19, 2016.

Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (з правками від № 1369-IX від 30.03.2021). [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.

Linn Van Dyne, Jon L. Pierce. Psychological ownership and feelings of possession: three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior. 2004. doi: //doi.org/10.1002/job.249.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. M. Spirin, S. M. Ivanova, A.V. Yatsyshyn, L. A. Luparenko, A. F. Dudko, A.V. Kilchenko. Model of using open electronic scientific and educational systems for the development of information and research competence of scientific and scientific and pedagogical workers. Information Technologies and Learning Tools. vol. 3(77). pp. 302-323, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua-/index.php/itlt/article/view/3985/1658 (in Ukrainian).

Open Innovation, Open Science and Open to the World – a vision for Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 108 p., 2016 (in English).

J. L. Pierce, T. Kostova & K.T. Dirks. The state of psychological ownership: Integrating and extending a century of research. Review of General Psychology. 7(1). 2002 (in English).

L. Van Dyne, J. L. Pierce. Psychological ownership and feelings of possession: Three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, vol. 25(4), pp. 439-459, 2004. (in English).

I.H. Hubeladze. Sense of ownership as a socio-psychological phenomenon: conceptualization of the concept. Scientific studies in social and political psychology, vol. 43 (46), pp. 141-148, 2019. doi: https://doi.org/10.33120/ssj.vi43(46). (in Ukrainian).

I. Awidi, M. Paynter, T. Vujosevic. Facebook group in the learning design of a higher education course: An analysis of factors influencing positive learning experience for students. Computers & Education, vol. 129, pp.106-121, 2019. doi:10.1016/j.compedu.2018.10.018. (in English).

M. Thai, N. Sheeran, D. J. Cummings. We’re all in this together: The impact of Facebook groups on social connectedness and other outcomes in higher education. The Internet and Higher Education, vol. 40, pp. 44-49, 2019. doi:10.1016/j.iheduc.2018.10.001. (in English).

V. Iu. Bykov, O. M. Spirin, A. O. Biloshchytskyi, O. Iu. Kuchanskyi, O.V. Dikhtiarenko, O.V. Open digital systems in evaluating the results of scientific and pedagogical research. Information Technologies and Learning Tools, vol. 1(75), pp. 294-315. 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3589/1610 (in Ukrainian).

S. M. Ivanova. Use of the EPrints system as a means of information and communication support of scientific activity in the field of pedagogical sciences. dis. cand. ped. Science: 13.00.10. Institite of Inform. technologies and teaching aids of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 317 p., 2015 (in Ukrainian).

L. A. Luparenko. The use of electronic open access journal systems for the publication of scientific and educational publications: a comparative analysis of software. Information Technologies and Learning Tools, vol. 5(25), 2011. [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/573/449 (in Ukrainian).

O. P. Pinchuk. Historical and analytical review of the development of social network technologies and prospects for their use in education. Information Technologies and Learning Tools, vol. 4(48), pp. 14-34, 2015. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267/949 (in Ukrainian).

V.V. Osadchyi, I. M. Serdiuk. Personal site as a means of forming a digital image of a research and teaching staff. Information Technologies and Learning Tools, vol.1(69), pp. 78-91, 2019 (in Ukrainian).

M.V. Marienko, Yu. H. Nosenko, A. S. Sukhikh. Development of the problem of using cloud-oriented systems of open science in the domestic educational space. Educational discourse, vol 10(27), 2020. DOI: 10.33930/ed.2019.5007.27(10)-7. (in Ukrainian).

Anna V. Iatsyshyn, Iryna H. Hubeladze, Valeriia O. Kovach, Valentyna V. Kovalenko, Volodymyr O. Artemchuk, Maryna S. Dvornyk, Oleksandr O. Popov, Andrii V. Iatsyshyn, A.E. Kiv. Applying digital technologies for work management of young scientists’ councils. Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2020), Kryvyi Rih, Ukraine, CEUR Workshop Proceedings 2879, pp. 124-154, 2021. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-2879/paper04.pdf (in English).

E. Joellen, K. Rayman, S. Diffenderfer, A. Stidham. Strategic innovation between PhD and DNP programs: Collaboration, collegiality, and shared resources. Nursing Outlook, vol.4(64), pp. 312-320, 2016 (in English).

M. Müller, R. Cowan, H. Barnard. On the value of foreign PhDs in the developing world: Training versus selection effects in the case of South Africa. Research Policy, vol. 5(47). pp. 886-900, 2018 (in English).

I. Reheilo. Training of scientific and scientific-pedagogical personnel of the highest qualification in Ukraine in the XX - the beginning of the XXI century, monograph, 704 p., 2014 (in Ukrainian).

H.P. Poliakova. Deontological training of scientific and pedagogical staff of higher qualification in graduate school, author's ref. dis. cand. ped. Science: 13.00.04. Kirovohrad state ped. Univ. V. Vinnichenko, 20 p., 2011 (in Ukrainian).

T.V. Karamushka. Types of professional postgraduate careers. Problems of modern psychology, vol. 27, pp. 182-197, 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2015_27_18 (in Ukrainian).

V.I. Starosta. The attitude of graduate students to computer-based testing of learning outcomes. Information technologies and learning tools, vol. 82(2), pp. 215-230, 2021. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304. (in English).

O. M. Spirin, O.A. Odud. Model of formation of information and communication competence of the doctor of philosophy on the basis of use of cloud information and analytical services Google Scholar. Information technologies and learning tools, vol. 6(56), pp. 204-218, 2016. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1489/1103 (in Ukrainian).

F.E. Kemal, I. Osma, M. Radid. Assensment Skills of Doctoral Students in ICT and Communication with Doctoral Training in Moroccan University. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 197, pp. 1591-1596, 2015 (in English).

L. Havrilova, Ya. Topolnyk, Ye. Zaretska. Computer testing in the system of monitoring the information and communication competence of future masters and doctors of philosophy in the field of education. Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects, vol. 8(2), pp. 5-18, 2018 (in Ukrainian).

Ia.V. Topolnyk System of information and communication support of scientific researches of future masters and doctors of philosophy in the field of education: dis. Dr. Ped. Science: 13.00.10. State. lock “Lugano. nat. Univ. T. Shevchenko”, 635 p., 2019 (in Ukrainian).

S.Iu. Nikolaieva, T.I. Koval. The use of information and communication technologies for the formation of research competence of future doctors of philosophy. Information technologies and learning tools, vol. 2(70). pp. 237-256, 2019. doi:10.33407/itlt.v70i2.2739. (in Ukrainian).

A.L. Zhuravlev, V.P. Pozniakov. Economic psychology: theoretical problems and directions of empirical research. Psychology. HSE Magazine, vol. 3, 2004. [Online]. Available: https://cyberleninka.ru/article/n/ekonomicheskaya-psihologiya-teoreticheskie-problemy-i-napravleniya-empiricheskih-issledovaniy (in Russian).

Jon L. Pierce et al. Toward a Theory of Psychological Ownership in Organizations. The Academy of Management Review, vol. 26 (2), pp. 298-310, 2001. [Online]. Available: https://jstor.org/stable/259124 (in English).

Z. Chen, T. Shi, L. Zhang, P. Zhu, M. Deng, C. Huang, T. Hu, L. Jiang, J. Li. Mammalian drug efflux transporters of the ATP binding cassette (ABC) family in multidrug resistance: A review of the past decade. Cancer Lett, vol. 370(1), pp. 153-64, 2016. doi: 10.1016/j.canlet.2015.10.010. (in English).

P. J. Burke, C. Cerven. Identity Accumulation, Verification, and Well-Being. Identities in Everyday Life, 17p., 2019 (in English).

C. D. Ryff. Scales of psychological well-being. University of Wisconsin, Institute on Aging: Obtained from Carol Ryff, 2008 (in English).

T. M. Tytarenko. Ways to increase the psychological well-being of an individual who has experienced trauma. Psychology: theory and practice, vol. 1, pp. 112-119, 2018 (in Ukrainian).

T. M. Tytarenko. Psychological well-being of the individual in the context of post-traumatic life formation. Personality and its history, pp. 102-112, 2018 (in Ukrainian).

S. A. Agu, B. E. Nwankwo. The Role of Psychological Wellbeing and Emotional Intelligence in Maintaining Healthy Interpersonal Relationship. Nigerian Journal of Social Psychology, vol. 2(1), 2019 (in English).

R. Paips. Property and freedom. Moscow School of Political Studies, 415 p., 2008 (in Russian).

C. Olkers, L. Van Zyl, L. Van der Vaart, (Eds). Theoretical Orientations and Practical Applications of Psychological Ownership. Springer, 2017 (in English).

H. C. Pickford, G. Joy, K. Roll. Psychological ownership: Effects and Applications. Oxford, vol. 19, 2016 (in English).

Law of Ukraine "On Scientific and Scientific-Technical Activity" (as amended by № 1369-IX of 30.03.2021). [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (in Ukrainian).

Linn Van Dyne, Jon L. Pierce. Psychological ownership and feelings of possession: three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 2004. doi: https://doi.org/10.1002/job.249. (in English).

Published

2021-11-01

How to Cite

Hubeladze . І. Г., Іatsyshyn А. В., & Sukhikh А. С. (2021). THE ROLE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN FORMATION OF A YOUNG SCIENTIST’S SENSE OF OWNERSHIP. Information Technologies and Learning Tools, 85(5), 304–322. https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4533

Issue

Section

ICT to support psychological and educational research