METHODOLOGICAL QUESTIONS OF SCIENTIFIC COMMUNICATION PERFECTING WITH THE USE OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Georgii A. Ball, Vladislav A. Medintsev

Abstract

The authors outline vital methodological questions which concern: (a) value guidelines of scientific cognition and scientific communication; b) theoretical bases (corresponding to task approach) of building of scientific activity; c) rational using of modern information and communication technologies in that activity. Among the most important steps towards the improvement of scientific communication the following were stressed: a) awareness by scientists of their responsibility not only for adequate knowledge of the objects, but also for creating backgrounds so that the results of this knowledge might become the property of the consumers of scientific products, b) development, to form such backgrounds, the ways based on adequate theoretical tools (in particular, on the task theory) and on modern information and communication technologies, c) coverage and discussion of the results of such development.

Keywords

scientific communication; scientific cognition; value guidelines; task approach; information and communication technologies



References

Балл Г. А. Теория учебных задач / Г. А. Балл. – М. : Педагогика, 1990. – 184 с.

Балл Г. О. Професійний ідеал ученого в контексті психолого-епістемологічних понять / Г. О. Балл // Горизонти освіти. – Севастополь, 2010. – № 1. – С. 6–18.

Библер В. С. На гранях логики культуры : книга избранных очерков / В. С. Библер.  М. : Русск. феноменологич. об-во, 1997.  440 с.

Ганжа А. Г. Всеобщий «Банк знаний» как информационная конструкция в развитии современного общества / А. Г. Ганжа // Мир психологии. – 2010. – № 3. – С. 46–54.

Глушков В. М. Человек и вычислительная техника / В. М. Глушков, В. И. Брановицкий, А. М. Довгялло, З. Л. Рабинович, А. А. Стогний. – К. : Наукова думка, 1971. – 295 с.

Горбунов-Посадов М. М. Интернет-активность как обязанность ученого / М. М. Горбунов-Посадов // Информационные технологии и вычислительные системы. – 2007. – № 3. – С. 88–93.

Корнилов С. А. Мета-аналитические исследования в психологии / С. А. Корнилов, Т. В. Корнилова // Психологический журнал. – 2010. – Т. 31. – № 6. – С. 5–17.

Костюк Г. С. О задачном подходе к исследованию учебной деятельности / Г. С. Костюк, Г. А. Балл, Е. И. Машбиц // Психология человеческого учения и решение проблем : 2-я Пражская конференция : резюме. – Прага, 1973. – С. 70.

Лебедев С. А. Философия науки: краткая энциклопедия / С. А. Лебедев. – М. : Академический Проект, 2008. – 692 с.

Порус В. Н. Рациональная коммуникация как проблема эпистемологии / В. Н. Порус // Коммуникативная рациональность: эпистемологический подход / отв. ред. И. Т. Касавин, В. Н. Порус. – М. : ИФ РАН, 2009. – С. 11–24.

Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его исследования / С. Л. Рубинштейн. – М. : Изд-во АН СССР, 1958. – 146 с.

Холтон Дж. Тематический анализ науки / Дж. Холтон / пер. с англ. – М. : Прогресс, 1981. – 384 с.

Юревич А. В. Публикуйся или гибни / А. В. Юревич // Мир образования. – образование в мире. – 2006. – № 4 (24). – С. 133–158.

Bachrach S. Who should own scientific papers? / Steven Bachrach, R. Stephen Berry, Martin Blume, Thomas von Foerster, Alexander Fowler, Paul Ginsparg, Stephen Heller, Neil Kestner, Andrew Odlyzko, Ann Okerson, Ron Wigington, Anne Moffat // Science. – 1998. – Vol. 281. – No. 5382. – P. 1459–1460.

Ginsparg P. As we may read / P. Ginsparg // The Journal of Neuroscience. – 2006. – #26(38). – P. 9606–9608.

Smith R. Reinventing the Biomedical Journal / R. Smith // The Journal of Neuroscience. – 2006. – #26(39). – P. 9837–9838.





Copyright (c) 2011 Georgii A. Ball, Vladislav A. Medintsev


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.