INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PREPARING FUTURE TEACHERS TO WORK WITH GIFTED CHILDREN
PDF (Ukrainian)

Keywords

gifted children
preparation of future educators to work with gifted children
information and communication technologies
lecture-presentation
electronic educational resources
online services
virtual website

How to Cite

[1]
O. P. Demchenko, Lazarenko N. І., and L. V. Liubchak, “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PREPARING FUTURE TEACHERS TO WORK WITH GIFTED CHILDREN”, ITLT, vol. 86, no. 6, pp. 123–143, Dec. 2021, doi: 10.33407/itlt.v86i6.4570.

Abstract

The article substantiates the importance of organizing special training of future specialists of psychological and pedagogical profile to work with gifted children. It is emphasized that such children belong to the modern «Alpha generation», whose personal development from the first years of life takes place in the digital space, as well as that the use of information and communication technologies is an important factor in the successful organization of distance learning in higher education in solving the problem of forming innovative, creative, competent teachers of gifted children in particular.

It was found out that the communication potential and interactivity of ICT provides the subjects of the educational process opportunities for creative communication, exchange of information, cooperation in performing common tasks, increase interest, deepen knowledge about the phenomenon of giftedness and development of non-cognitive qualities needed for future educators with gifted children. The methodical features of conducting lectures-visualizations on pedagogical disciplines with the use of electronic presentations aimed at forming in future educators components of readiness to work with gifted children are presented. The importance of electronic educational resources in expanding students' knowledge about various aspects of working with gifted children is shown. The experience of creating a virtual teacher's site «Teaching creatively» is presented, in which it is integrated the capabilities of online services in accordance with the didactic purpose, taking into account the age and individual characteristics of gifted children. The teacher's virtual website «Teaching creatively» has a clear structure, its creation involves the use of online services that allow you to design interactive tasks, provide feedback, record educational videos and conduct research. The main conclusion of the study is that the use of information and communication technologies, electronic educational resources in terms of distance / blended learning significantly improves the quality of training of future teachers to work with gifted children.

PDF (Ukrainian)

References

С. О. Терепищий, О. Є. Антонова, Р. А. Науменко та ін. «Обдарована молодь України: оцінка сучасного стану та поширення перспективного досвіду роботи з обдарованою молоддю в регіонах України», Київ: ВМГО «Союз обдарованої молоді», 2008, 156 с.

І. Джус, «Особливості підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями», Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 3 (22) /03/2014, С.14-18.

«Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень» ; за ред. В. О. Моляко, О. Музики, Житомир: Вид-во Рута, 2006, 320 с.

С. Судзуки. «Взращенные с любовью: Классический подход к воспитанию талантов», Минск: ООО «Попурри», 2005, 192 с.

«Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи», 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. Дата звернення: Лист. 22, 2021.

«Рекомендація 1248 про освіту обдарованих дітей», Парламентська Асамблея Ради Європи. Брюссель: Рада Європи, 1994. [Електронний ресурс]. Доступно: http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=15282&lang=en. Дата звернення: Вер. 17, 2021.

И. И. Демченко, «Дети с особыми образовательными потребностями в инклюзивной начальной школе», Концепт, 2015, № 08 (август). [Електронний ресурс]. Доступно: http://e-koncept.ru/2015/15298.htm. Дата звернення: Трав. 14, 2021.

«Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси». Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, наказ № 1060, 2012, жовт. 01. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12 Дата звернення: Серп. 02, 2021.

E. Harmandaoğlu Baz, C. Balçıkanlı, P. T. Cephe, «Introducing an innovative technology integration model: Echoes from EFL pre-service teachers», Education and Information Technologies, vol. 23 (5), pp. 2179–2200, 2018.

B. Eickelmann, M. Vennemann, «Teachers‘ attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European countries (Conference Paper)», European Educational Research Journal, vol. 16(6), pp. 733–761), 2017.

J. Tondeur, K. Aesaert, S. Prestridge, E. Consuegra, «A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher's ICT competencies», Computers and Education, vol. 122, pp. 32–42, 2018.

В. Биков, С. Литвинова, О. Мельник, «Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі», Інформаційні технології і засоби навчання, Том 62, No 6, с. 34-46, 2017.

М. М. Греб, Н. В. Грона, «Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування лінгводидактичної компетентності майбутніх учителів початкових класів», Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, Том 82, No2. С.109-125. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3288/1792. Дата звернення: Жовт. 25, 2021.

О. В. Жовнич, «Дидактичні переваги і новітні тенденції застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій освіті», Молодь і ринок : щомісячний наук.-пед. журнал. № 7, с.150-155, 2016.

Л. С. Нос, М. О. Стахів «Використання інформаційно-комунікаційних технологій як засобу формування соціокультурної компетентності майбутнього вчителя початкової школи», Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, Том 82, No2. С.166-181. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3167/1795. Дата звернення: Жовт. 25, 2021.

M. Fernáández Batanero, M. M. Reyes Rebollo, M. Montenegro Rueda, “Impact of ICT on students with high abilities. Bibliographic review (2008–2018)”, Computers and Education, vol.137, pp. 48-58, 2019.

G. Gojkov, A. Stojanovic, A. Gojkov-Rajic, «Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era», Center for Educational Policy Studies Journal, vol. 5(2), pp. 57–72, 2015.

В. Ю. Биков, «Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія», Київ: Атака, 2008, 684 с.

В. В. Коваленко, «Проблема розвитку компетентності педагогічних працівників з використанням web-орієнтованих і мультимедійних технологій у педагогічній теорії і практиці», Інформаційні технології і засоби навчання, No 1(57), с. 189-206, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1541/1138. Дата зверенення: Жовт. 28, 2021.

І. М. Новік «Дизайн навчальних комп’ютерних ігор у навчально-виховному процесі дошкільного навчального закладу», Вісник психології соціальної педагогіки: зб. наук. праць, Київського ун-ту імені Бориса Грінченка, вип. 4, с. 34-36, 2010.

К. А. Андросович Соціалізація обдарованих учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, Том 84, No4. С.21-37. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3538/1857

Л. Тимчук, «Теоретико-методичні засади проєктування цифрових наративів у навчанні майбутніх магістрів освіти», автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті, Київ: Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2017.

Н. В. Рашевська, «Мобільні інформаційно-комунікаційні технології навчання вищої математики студентів вищих технічних навчальних закладів» : автореф. канд. пед. наук. Київ, Україна, 2011.

Ю. Руденко, «Лекція-візуалізація як форма психолого-педагогічного супроводу формування професійно-методичної спрямованості майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти», Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, № 2 (65), с.242-247, 2019.

О. В. Хмизова, «Функціональні можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у фаховій підготовці майбутніх учителів початкових класів», Педагогічний дискурс : зб. наук. праць. Хмельницький, Вип. № 10, с. 506–509, 2011.

С. Г. Литвинова, О. М. Мельник, «Використання електронних освітніх ігрових ресурсів у навчально-виховному процесі початкової школи», методичні рекомендації, Київ: КОМПРИНТ, 2016, 85 с.

М. В Явоненко, «Система творчих завдань між предметного характеру як засіб розвитку літературно-творчих здібностей молодших школярів» : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Чернігів, 2007, 220 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Terepyshchy, O. Antonova, R. Naumenko and others, “Gifted youth of Ukraine: assessment of the current state and dissemination of promising experience of working with gifted youth in the regions of Ukraine”, Kyiv: NGO "Union of Gifted Youth", 2008, 156 p. (in Ukrainian).

I. Dzhus, “Peculiarities of teacher training to work with gifted students”, Education and development of gifted personality, № 3 (22), 2014, P.14-18 (date of application: September 16, 2021) (in Ukrainian).

V. Molyako, O. Music, “Abilities, creativity, talent: theory, methods, research results; for order”. Zhytomyr: Ruta Publishing House, 2006, 320 p. (in Ukrainian).

S. Sudzuki. “Raised with Love: A Classic Approach to Talent Education“, Minsk: Popurri LLC, 2005, 192 p. (in Russian).

“New Ukrainian school: conceptual principles of secondary school reform”, 2016. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf Accessed: November 23, 2021. (in Ukrainian).

Recommendation 1248 on the Education of Gifted Children, Parliamentary Assembly of the Council of Europe. Brussels: Council of Europe, 1994. [Online]. Available : http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=15282&lang=en . Accessed: September 17, 2021) (in Ukrainian).

I. Demchenko, “Children with special educational needs in an inclusive primary school, Concept, 2015, № 08 (August). [Online]. Available: http: //e-koncept.ru/2015/15298.htm. Accessed: May. 14, 2021 (in Russian).

On approval of the Regulations on electronic educational resources. Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine, Augest 02, 2021. [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12 (in Ukrainian).

E. Harmandaoğlu Baz, C. Balçıkanlı, P. T. Cephe, “Introducing an innovative technology integration model: Echoes from EFL pre-service teachers”, Education and Information Technologies, vol. 23 (5), pp., 2018.

B. Eickelmann, M. Vennemann, “Teachers‘ attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European countries (Conference Paper)”, European Educational Research Journal, vol. 16(6), pp. 733–761), 2017.

J. Tondeur, K. Aesaert, S. Prestridge, E. Consuegra, “A multilevel analysis of what matters in the training of pre-service teacher's ICT competencies”, Computers and Education, vol. 122, pp. 32-42, 2018.

V. Bykov, S. Lytvynova, ta O. Meljnyk, “Effectiveness of learning using electronic educational game resources in elementary school”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 62,no.6, pp. 34-46, 2017 (in Ukrainian).

M. Greb, N. Grona, “Information and communication technologies as a means of forming linguodidactic competence of future primary school teachers,” Information Technologies and Learning Tools, 2021, vol. 82, no.2. pp.109-125. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3288/1792 Accessed: Oct. 25, 2021 (in Ukrainian)/

O.V. Zhovnich, “Didactic advantages and the latest trends in the use of information and communication technologies in higher education”, Youth and the market: a monthly scientific-pedagogical. magazine. no. 7, pp.150-155, 2016 (in Ukrainian).

L.S. Nos, M.O.Stakhiv “The use of information and communication technologies as a means of forming socio-cultural competence of the future primary school teacher”, Information Technologies and Learning Tools, 2021, vol. 82, no.2. pp.166-181. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3167/1795, Accessed: Oct. 25, 2021 (in Ukrainian).

M. Fernáández Batanero, M. M. Reyes Rebollo, M. Montenegro Rueda, “Impact of ICT on students with high abilities. Bibliographic review (2008-2018)”, Computers and Education, vol.137, pp. 48-58, 2019.

G. Gojkov, A. Stojanovic, A. Gojkov-Rajic, “Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era”, Center for Educational Policy Studies Journal, vol. 5(2), pp. 57-72, 2015.

V.Yu. Bykov, “Models of organizational systems of open education: a monograph”, Kyiv: Ataka, 2008, 684 p. (in Ukrainian).

V.V. Kovalenko, “Problem of competence development of pedagogical employees on the use of web-oriented and multimedia technologies in pedagogical theory and practice”, Information Technologies and Learning Tools. vol. 1(57), pp. 189-206, 2017. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1541/1138, Accessed: January 23, 2021. (in Ukrainian).

I. M. Novyk, “Designing of educable computer games in the educational process of preschool educational establishment”, Visnyk psykholohii i sotsialnoi pedahohiky: zb.science. prats, Kyivskoho un-tu imeni Borysa Hrinchenka, vol. 4, pp. 34-36, 2010 (in Ukrainian).

K. A. Androsovych, Socialization of gifted students by means of information and communication technologies. Information Technologies and Learning Tools, 2021, vol. 84, no4. pp.21-37. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3538/1857, Accessed: January 23, 2021 (in Ukrainian).

L. Tymchuk, “Theoretical and methodological principles of designing digital narratives in the teaching of future masters of education”, dissertation abstract for the degree of Doctor of Pedagogical Sciences in specialty 13.00.10 - Information and Communication Technologies in Education, Kyiv: Institute of Information Technologies and Teaching Aids NAPS Of Ukraine, 2017, 457 p.

N.V. Rashevska, Mobile information and communication technologies for teaching higher mathematics to students of higher technical educational institutions: author's ref. Cand. Рed. Science. Kyiv, Ukraine, 2011 (in Ukrainian).

Yu. Rudenko, “Lecture-visualization as a form of psychological and pedagogical support for the formation of professional and methodological orientation of future educators of preschool education institutions”, Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlinsky. Pedagogical Sciences, no. 2 (65), pp.242-247, 2019 (in Ukrainian).

O.V. Khmyzova, “Functional opportunities for the use of information and communication technologies in the professional training of future primary school teachers”, Pedagogical Discourse: Coll. Science. wash. Khmelnytsky, Issue. no. 10, pp. 506-509, 2011 (in Ukrainian).

S. G. Litvinova, O. M. Melnyk, “The use of electronic educational game resources in the educational process of primary school”, guidelines, Kyiv: COMPRINT, 2016, 85 p. (in Ukrainian).

M.V. Yavonenko, “System of creative tasks between subject character as a means of development of literary and creative abilities of junior schoolchildren”: dis. … Cand. ped. Science: 13.00.09. Chernihiv, 2007, 220 p. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Lyudmila Lyubchak, Olena Demchenko, Natalia Lazarenko

Downloads

Download data is not yet available.