THE MONITORING STUDIES DETERMINING LEVEL OF FORMATION OF A SECONDARY SCHOOL GRADUATES SKILLS TO USE ICT IN PRACTICE

  • Nataliia V. Morze National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
  • Olena G. Kuzminska National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
Keywords: Informative competence, competence tasks in computer science, subject competency tasks, cloud computing, test tasks, the portal for testing, monitoring of educational achievements

Abstract

In a modern knowledge society acquires special relevance competency approach to education. The article is devoted to the creation and accumulation in Ukraine competency framework and objectives of the monitoring study to determine the level of formation of the graduates of secondary schools skills to use information and communication technologies in practice (the order of MES of Ukraine from 23.02.2010 № 139). Describes the functionality based on cloud computing teaching environment for the organization and conduct testing of students in online and competency base of the tasks and conducted monitoring tools, are examples of subject competency tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nataliia V. Morze, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
doctor of pedagogical sciences, professor, vice-rector for Education and Research Issues of Informatization and Telecommunication systems
Olena G. Kuzminska, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv
PhD in Pedagogics

References

Бурмакина В. Ф., Зелман, М., Фалина, И. Н.. Большая Семёрка (Б7). Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность : метод. руководство для подготовки к тестированию учителей. Международный банк реконструкции и развития. Национальный фонд подготовки кадров. Центр развития образования АНХ при правительстве РФ, Москва, 2007 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ifap.ru/library/book360.pdf.

Головань М. Інформатична компетентність: сутність, структура і становлення / М. Головань // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2007. – № 4. – С. 62–69.

Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Н. В. Морзе //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №6 (86). – С. 10–14.

Морзе Н. В. Компетентнісні задачі з інформатики / Морзе Н. В., Кузьмінська О. Г. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. / Редрада. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – №6 (13). – С. 31–38.

Морзе Н. В., Кузьмінська О. Г., Вембер В. П., Барна О. В. Компетентнісні завдання як засіб формування інформатичної компетентності в умовах неперервної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/itvo/2010_6/2.pdf.

Наказ МОН від 5.07.2010 року №660 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://document.ua/pro-rezultati-monitoringovogo-doslidzhennja-rivnja-sformovandoc28632.html. – Назва з екрана.

Савенков А. И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению: учебн. пособ. / А. И. Савенков. – М. : «Ось-89», 2006. – 480 с.

Knowledge and skills for life/ First results from PISA 2000. Executive summary/ OECD, 2001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.centeroko.ru.

McKenzie, J. (2000). Beyond technology: Questioning, research and the information literate school. Bellingham, WA: FNO Press.

Educational Testing Service. (2002). Digital transformation: a framework for ICT literacy. A report of international information and communication literacy panel. Princeton, NJ: Educational Testing Service. Retrieved 2 October, 2005 from http://www.ets.org/Media/Tests/Information_and_Communication_Technology_Literacy/ictreport.pdf.

Published
2011-07-04
How to Cite
Morze, N. V., & Kuzminska, O. G. (2011). THE MONITORING STUDIES DETERMINING LEVEL OF FORMATION OF A SECONDARY SCHOOL GRADUATES SKILLS TO USE ICT IN PRACTICE. Information Technologies and Learning Tools, 23(3). https://doi.org/10.33407/itlt.v23i3.467
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment