Abstract
Topicality of the article is conditioned to the need to develop methods of using ICT in education in the formation of civil society in Ukraine and to attract young people to master information achievements of the civilization. The purpose is the development of technology using information and communication technologies at each stage of the lesson of science of Law. The author dwells on the objects, properties, teaching and functional opportunities of ICT; he emphasizes the conditions of their use on the lessons of science of Law. The analysis of methodological approaches to the use of ICT during the sense-formative and the subsidiary stages of the lesson is focused on. It is indicated that the training system of law by electronic slides, drawings, diagrams, graphs, charts, tables, illustrations, text, audio and video files, etc. creates additional opportunities for the formation of subject competencies of students in law, contributes to improving their information literacy. Prospects for research are to develop a methodology for conducting laboratory practical lessons on science of Law with the use of ICT.
References
Закон України «Про Національну програму інформатизації» від 04.02.1998, № 74/98-ВР; Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 09.01.2007, № 537-V; Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.2010, № 926/2010 [Електронне видання]. – Режим доступу : http://zakon.rаda.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.
Жалдак М. І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики / М. І. Жалдак // Комп’ютерно-орієнтовавані системи навчання : [зб. наук. праць]. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Вип. 7, 2003. – C. 3–12.
Нетьосов С. І. Навчання основ правознавства з використанням інформаційно-комунікаційних технологій / С. І. Нетьосов. – Х. : Вид. група «Основа», 2010. – 127[1] с. – (Б-ка журн. «Історія та правознавство». Вип. 4 (76)).
Фоменко А. В. Сучасні комп’ютерні навчальні програми з історії та підходи до їх використання на уроках / А. В. Фоменко, О. І. Пометун // Історія в школах України. – 2002. – № 3. – С. 27–30.
Пометун О. І. Методика навчання історії в школі / О. І. Пометун, Г. О. Фрейман. – К. : Генеза, 2005. – 328 c.
Обчислювальна техніка і технічні засоби навчання / Гороль П. К., Гуревич Р. С., Коношевський Л. Л., Подоляк В. О. – Вінниця : ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 1999. – 324 c.
Ремех Т. О. Досвід проведення уроків правознавства з використанням мультимедійних технологій / Т. О. Ремех // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – № 2. – С. 46–48.
Худобець О. А. Використання комп’ютерного супроводу на уроках історії стародавнього світу в 6 класі / О. А. Худобець // Історія в школах України. – 2006. – № 8. – С. 33–36.
Самойленко Н. І. Мультимедійні засоби під час повторення, узагальнення та систематизації знань учнів / Н. І. Самойленко // Інформатика та комп’ютерно-орієнтовані технології навчання : [зб. наук. праць]. – К. : Педагогічна Думка, 2001. – С. 102–104 .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.