APPLICATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR THE FORMATION OF LABOR COMPETENCES OF PUPILS WITH HEALTH DISABILITIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

educational inclusion
children with health disabilities
children with special educational needs
future primary school teachers
information and communication technologies

How to Cite

[1]
V. S. Pisniak, “APPLICATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR THE FORMATION OF LABOR COMPETENCES OF PUPILS WITH HEALTH DISABILITIES”, ITLT, vol. 94, no. 2, pp. 38–53, Apr. 2023, doi: 10.33407/itlt.v94i2.5031.

Abstract

Analysis of current trends in the digitalization of inclusive education has been provided. It is highlighted, that today inclusive education in Ukraine is realized at all levels of education (preschool, general, secondary vocational and higher education) and creates a barrier-free environment of learning and vocational training of people with health disabilities (HD) and special educational needs (SEN). The potential of modern means of information and communication technologies (ICT), interactive and distance technologies in pupils’ with HD studying has been revealed. To submit the efficiency of realization of methodical bases in training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the institutions of general secondary education (IGSE), an experiment has been organized. The experiment was consisted from several stages – preparatory (searching-organizational) stage (analysis of scientific literature), ascertaining experiment (establishing the current state of training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE), forming experiment (realization of author’s pedagogical conditions in the educational process of the IHE of Ukraine), final (final-corrective) stage (concretization of dynamics of changes in forming components of readiness of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE in the conditions of traditional and experimental learning). Students of control groups studied due to the traditional system of future primary school teachers training. In the experimental groups were implemented methods of vocational training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils in conditions of educational inclusion through the use of means of ICT in the IGSE by implementing competence, contextual, system approaches and the use of innovative methods during classes in a number of professionally oriented disciplines. The effectiveness of the experimental study has been confirmed by reliable indicators, which are verified using the methods of mathematical statistics.

PDF (Ukrainian)

References

S. Walan, "Embracing Digital Technology in Science Classrooms-Secondary School Teachers’ Enacted Teaching and Reflections on Practice", Journal of Science Education and Technology, №29, рp. 431-441, 2020.

О. М. Акімова, "Основні аспекти інклюзивної освіти у підготовці майбутніх учителів початкових класів", Наук. зап. кафедри педагогіки : зб. наук. пр., вип. 35, с. 12−18, 2014.

Н. Ашиток, "Проблеми інклюзивної освіти в Україні", Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», випуск 1/3, с. 4–11, 2015.

А. А. Бобро, Л. В. Бобро, Л. О. Дубровська, В. О. Мовчан, "Готовність майбутнього вчителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища", Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя, 2, с. 104-112, 2019.

Ю. Бойчук, О. Казачінер, "Аналіз зарубіжного досвіду розвитку інклюзивної компетентності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів", Методологія освіти, 1, с. 62-67, 2018.

Н. В. Савінова, "Цифрові технології в корекційній освіті", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, Вип. 30, с. 156-164, 2015.

Ю. М. Косенко, О. В. Боряк, та О. М. Король, "Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 77, № 3, с. 76-89, 2020.

Т. В. Бондаренко, "Використання інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення доступності і розвитку інклюзивної освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 67, № 5, с.31-43, 2018.

А. В. Гета, В. М. Заіка, та В. В. Коваленко, Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання. Полтава, Україна: ПУЕТ, 2018.

Т. М. Дегтяренко, "Поширення ідей упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у систему спеціальної освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 46, № 2, с.11-21, 2015.

A. Joyce-Gibbons, D. Galloway, A. Mollel, S. Mgoma, M. Pima, E.Deogratias, "Mobile phone use in two secondary schools in Tanzania", Education and information technologies, № 23, рp.73–92, 2018.

Vidya Dwi Amalia Zati, Faisal, Srinahyanti, Rafael Lisinus Ginting, "Avoiding Gadget Addiction in Children by Helping Children to Develop Talents and Interests", in Proc. 2nd Annu.Conf.of Engineering and Implementation on Vocational Education (ACEIVE 2018), North Sumatra, Indonesia, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eudl.eu/pdf/10.4108/eai.3-11-2018.2285698. Дата звернення: Серп. 09, 2021.

T. Blyznyuk, "Formation of teachers’ digital competence: domestic challenges and foreign experience", Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Scientific edition. Series of Social and Human Sciences, vol. 5, №1, 2018. doi: 10.15330/jpnu.5.1.40-46.

O. Budnyk, "Innovative Competence of a Teacher: best European Practices", Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, vol. 6, № 1, pp. 76-89, 2019. doi: 10.15330/jpnu.6.1.76-89.

А. Г. Шевцов, О. В. Ласточкіна, Н. В. Никоненко, "Підготовка вчителів спеціальної освіти в Україні та за кордоном в умовах екстренного запровадження дистанційного навчання", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 77, № 3. с. 240–261, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3960. Дата звернення: Грудень, 10. 2021.

К. Осадча, В.Осадчий, В. Круглик, "Роль інформаційно-комунікаційних технологій під час епідемій: спроба аналізу". Ukrainian Journal of Educational Studies and InformationTechnology, № 8 (1), с. 62-82, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uesit.org.ua/index.php/itse/article/view/276. Дата звернення: Грудень, 21. 2020.

I. Ivaniuk, O.Ovcharuk, "The response of Ukrainian teachers to СOVID-19: challenges and needs in the use og digital tools for distance learning", Інформаційні технології і засоби навчання, Том 77, № 3.р. 282-291,2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3952. Дата звернення: Грудень, 15. 2021.

Л. Нежива, С. Паламар, "Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів початкової школи", Освітологічний дискурс, № 4 (31), с. 129-142, 2020.

"Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси". Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, наказ № 1060, 2012, жовт. 01. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. Дата звернення: Грудень. 15, 2021.

О. В. Хмизова, "Функціональні можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у фаховій підготовці майбутніх учителів початкових класів", Педагогічний дискурс : зб. наук. праць. Хмельницький, Вип. № 10, с. 506–509, 2011.

С. Г. Литвинова, О. М. Мельник, "Використання електронних освітніх ігрових ресурсів у навчально-виховному процесі початкової школи", методичні рекомендації, Київ: КОМПРИНТ, 2016, 85 с.

A. Dzhurylo, and O. Shparyk, "ICT competence for secondary school teachers and students inthe context of education informatization: global experienceand challenges for Ukraine", Information Technologies and Learning Tools, vol.70, no.2, pp.43-58, 2019.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438.

F. J. Fernández, M. J.Fernández, "Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales", Comunicar, vol. XXIV, no. 46, pp.97-105,2016. doi: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10.

O. Korucu, C. Aktaş, and S. Katrancioğlu, "Adaptation problems and attitudes of teachers towards technological material using in courses", Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol.28, pp.311–315, 2011. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.11.059.

О. Суховірський, "Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційних технологій", автореф. дис. канд. пед. наук, Ін-т пед. АПН України, Київ, 2005.

І. Хижняк, "Стан використання засобів електронної лінгвометодики в професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи", Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, № 5 (2), с. 221-233, 2017. http://pptma.dn.ua/files/2017/5-2/22.%20Khyzhnyak%20s.%20221-233.pdf.

Н. Олефіренко, "Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до проєктування дидактичних електронних ресурсів", дис. докт. наук, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди, Харків, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Walan, “Embracing Digital Technology in Science Classrooms-Secondary School Teachers’ Enacted Teaching and Reflections on Practice”, Journal of Science Education and Technology, no 29, рp. 431–441, 2020. (in English)

O. M. Akimova, “Main aspects of inclusive education in the training of future primary school teachers”, Nauk. zap. kafedry pedahohiky : zb. nauk. pr., vyp. 35, pp. 12−18, 2014. (in Ukrainian)

N. Ashytok, “Problems of inclusive education in Ukraine”, Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika», vypusk 1/3, s. 4–11, 2015. (in Ukrainian)

A. A. Bobro, L. V. Bobro, L. O. Dubrovska, V. O. Movchan, “Readiness of the future primary school teacher to work in the conditions of an inclusive educational environment”, Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia, 2, pp. 104-112, 2019. (in Ukrainian)

Yu. Boichuk, O. Kazachiner, “Analysis of foreign experience in the development of inclusive competence of teachers of general educational institutions”, Metodolohiia osvity, 1, pp. 62-67, 2018. (in Ukrainian)

N. V. Savinova, “Information and communication technologies in correctional education”, Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, vol. 30, pp. 156–164, 2015. (in Ukrainian)

Yu. M. Kosenko, O. V. Boriak, O. M. Korol, “The use of computer didactic games in teaching history of pupils with intellectual disabilities in conditions of inclusive classroom”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, pp. 76–89, 2020. (in Ukrainian)

T. V. Bondarenko, “Use of information and communication technologies to ensure the accessibility and development of inclusive education”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 67, no. 5, pp. 31–43, 2018.. (in Ukrainian)

A. V. Heta, V. M. Zaika, V. V. Kovalenko, Modern ICT tools to support inclusive education. Poltava, Ukraina: PUET, 2018. (in Ukrainian)

T. M. Dehtiarenko, “Spreading the ideas for the introduction of information and communication technologies in the system of special education”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 46, no. 2, pp. 11–21, 2015. (in Ukrainian)

A. Joyce-Gibbons, D. Galloway, A. Mollel, S. Mgoma, M. Pima, E.Deogratias, “Mobile phone use in two secondary schools in Tanzania”, Education and information technologies, no 23, рp. 73–92, 2018. (in English)

Vidya Dwi Amalia Zati, Faisal, Srinahyanti, Rafael Lisinus Ginting, “Avoiding Gadget Addiction in Children by Helping Children to Develop Talents and Interests”, in Proc. 2nd Annu. Conf. of Engineering and Implementation on Vocational Education (ACEIVE 2018), North Sumatra, Indonesia, 2018 [Online]. Available: https://eudl.eu/pdf/10.4108/eai.3-11-2018.2285698. Accessed on: Aug. 09, 2021. (in English)

T. Blyznyuk, “Formation of teachers’ digital competence: domestic challenges and foreign experience”, Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Scientific edition. Series of Social and Human Sciences, vol. 5, no. 1, 2018. doi: 10.15330/jpnu.5.1.40-46. (in English)

O. Budnyk, “Innovative Competence of a Teacher: best European Practices”, Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, vol. 6, no. 1, pp. 76 –89, 2019. doi: 10.15330/jpnu.6.1.76-89. (in English)

А. H. Shevtsov, О. V. Lastochkina, N. V. Nykonenko, “Training of special education teachers in Ukraine and abroad in the conditions of emergency introduction of distance learning”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, pp. 240–261, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3960. Accessed on: Dec. 10, 2021. (in Ukrainian)

К. Osadcha, V. Osadchyi, V. Kruhlyk, “Role of information and communication technologies during the epidemics: an attempt of analysis”. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, no. (1), pp. 62–82, 2020. [Online]. Available: https://uesit.org.ua/index.php/itse/article/view/276. Accessed on: Dec. 21, 2020. (in Ukrainian)

I. Ivaniuk, O. Ovcharuk, “The response ofUkrainian teachers to СOVID-19: challenges and needs in the use of digital tools for distance learning”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, рp. 282–291, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3952. Accessed on: Dec. 15, 2021. (in English)

L. Nezhyva, S. Palamar, “Innovative technologies in literature education of future primary school teachers”, Osvitolohichnyi dyskurs, no. 4 (31), pp. 129–142, 2020. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine. Nakaz no. 1060 vid 01.10.2012, On approval of the Regulations on electronic educational resources. [Online]. Available: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12 Accessed on: Dec. 15, 2021. (in Ukrainian)

О. V. Khmyzova, “Functional capabilities of the use of information and communication technologies in the vocational training of future primary school teachers”, Pedahohichnyi dyskurs, no. 10, pp. 506–509, 2011. (in Ukrainian)

S. H. Lytvynova, О. М. Melnyk, The use of electronic educational game resources in the educational process of primary school. Kyiv: KOMPRYNT, 2016. (in Ukrainian)

A. Dzhurylo, and O. Shparyk, “ICT competence for secondary school teachers and students inthe context of education informatization: global experienceand challenges for Ukraine”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 70,no. 2, pp.43–58, 2019.doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438. (in English)

F. J. Fernández, M. J. Fernández, “Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales”, Comunicar, vol. XXIV, no. 46, pp. 97–105,2016. doi: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10. (in Spanish)

O. Korucu, C. Aktaş, S. Katrancioğlu, “Adaptation problems and attitudes of teachers towards technological material using in courses”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 28, pp. 311–315, 2011. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.11.059. (in English)

О. Sukhovirskyi, “Training of future primary school teacher for using information technologies”, avtoref. dys. kand. ped. nauk, In-t ped. APN Ukrainy, Kyiv, 2005. (in Ukrainian)

I. Khuzhniak, “The state of using electronic linguistic methods in the vocational training of future primary school teachers”, Profesionalizm pedahoha: teoretychni i metodychni aspekty, no. 5 (2), pp. 221–233, 2017. [Online]. Available: http://pptma.dn.ua/files/2017/5-2/22.%20Khyzhnyak%20s.%20221-233.pdf. (in Ukrainian)

N. Olefirenko, “Theoretical and methodological foundations for training primary school teachers to design e-learning resources”, dys. dokt. nauk, Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody, Kharkiv, 2015. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Валентина Степанівна Пісняк

Downloads

Download data is not yet available.