MODELING SYSTEMS OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE TEACHERS OF SECONDARY SCHOOL IN POSTGRADUATE EDUCATION (FOREIGN AND UKRAINIAN EXPERIENCE)
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication competence
information specialist
teacher training
lifelong learning model
postgraduate education

How to Cite

[1]
N. V. Soroko, “MODELING SYSTEMS OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE TEACHERS OF SECONDARY SCHOOL IN POSTGRADUATE EDUCATION (FOREIGN AND UKRAINIAN EXPERIENCE)”, ITLT, vol. 24, no. 4, Oct. 2011, doi: 10.33407/itlt.v24i4.503.

Abstract

In the article it is analyzed the foreign and Ukrainian experience in the development of information and communication competence of secondary school teachers in postgraduate education. The main global trends to solving the problem simulation system development of information and communication competence teacher educational institution in postgraduate education are identified. A model of lifelong learning to build information and communication competence of teachers is proposed and explained. Some ways to solution the problem concerning the support for advanced training in information and communication competence of teachers are dedicated.

PDF (Ukrainian)

References

Акмеологія – наука XXI століття: розвиток професіоналізму / наук. редагув. : В. І. Перевозчиков // Матеріали Другої Міжнар. наук.-практ. конф. – К. : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2008. – 496 с.

Акулова О. В. Повышение квалификации учителей в Центрах модерации в Германии // Сб. ст. «Зарубежный опыт повышения квалификации учителей» / О. В. Акулова. – СПб., 2005. – С. 36–42.

Биков В. Ю. Основні принципи відкритої освіти / В. Ю. Биков // Педагогічні і психологічні науки в Україні : зб. наук. праць до 15-річчя АПН України у 5 томах. – Том 2. Дидактика, методика, інформаційні технології. – К. : Педагогічна думка, 2007. – С. 67–81.

Бугрова Н. С. Сетевое взаимодействие в системе повышения квалификации педагогических кадров : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Бугрова Наталия Сергеевна. – Омск, 2009. – 188 с.

Гаргай В. Б. Развитие системы повышения квалификации учителей в Великобритании: (конец XIX – конец XX вв.) : дисс. … доктора пед. наук : 13.00.01 / Гаргай Виктор Богданович. – Новосибирск, 2006. – 446 с.

Жезлова С. А. Модерация как инновационная форма повышения квалификации учителя : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Жезлова Светлана Александрова. – Кострома, 2000. – 166 c.

Концепція Національної програми інформатизації // Офіційний вісник України. – 1998. – № 10. – С. 376.

Кухаренко В. М. Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс : навч. посіб., 2-е вид., доп. / Кухаренко В. М., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г. / за ред. В. М. Кухаренка. – Харків : НТУ «ХПІ», «Торсінг», 2001. – С. 24–28.

Лопатина Н. В. Информационные специалисты: социология управления / Н. В. Лопатина. – М. : Академ. проект, 2006. – 208 с.

Материалы междунар. науч.-практ. конф. «Подготовка научных кадров высшей квалификации в условиях инновационного развития общества» / под ред. И. В. Войтова. — Минск : ГУ «БелИСА», 2009. — 288 с.

Національна доктрина розвитку освіти // Державний вісник України. Збірник актів Верховної Ради, Президента та Кабінету Міністрів. – №9. – 2000. Ужгород. – С. 8-13.

Овчаров А. В. Андрогогическая модель повышения квалификации учителей в области компьютерных технологий // Вестник ТГПУ. – 2006. – Вып. 6 (57). Серия: ЕСТЕСТВЕННЫЕ И ТОЧНЫЕ НАУКИ. – С. 140–145.

Пуховська Л. П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності : монографія / Л. П. Пуховська. – К. : Вища школа, 1997. – 180 с.

Сороко Н. В. Проблема формування та розвитку інформаційної компетентності вчителя-словесника у світовому педагогічному досвіді та в Україні // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В. Ю. Биков. – 2009. – № 4(12). – Режим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/em12/emg.html. – Заголовок з екрана.

Шевелева С. С. К становлению синергетической модели образования / С. С. Шевелева // Общественные науки и современность. – 1997. – № 1. – С. 132.

A checklisttodeterminate which information competency activities are included in Your courses./Palomar College Library [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.palomar.edu/library/InfoComp/checklist.htm. – Заголовок з екрана.

European Commission. Education and training./ Leonardo da Vinci programme [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc82_en.htm. – Заголовок з екрана.

Garet, M., Porter, A,, Desimone, L. Birman, B., & Yoon, K. (2001). What makes professional development effective? Analysis of a national sample of teachers. American Education Research Journal, 38(4), pp. 915-945

Guizzardi R. S. S., Aroyo L., Wagner G. Agent-oriented Knowledge Management in Learning Environments: A Peer-to-Peer Helpdesk Case Study. In [8], pp. 57–72.

Guskey, T. (2000) Evaluating Professional Development. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. – 328 p

Hawley, W., & Valli, L. (1999). The essentials of effective professional development: A new consensus. In L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (pp. 127–150). San Francisco: Jossey-Bass.

Knowles, M. S., Holton, E. E., Swanson, R. A. The Adult Learner:The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th edition. London, New York: ELSEVIER Butterworth Heinemann, 2005. – 378 p.

Training-the-Trainers in Information Literacy: UNESCO continues its series of workshops [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=27682&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html. – Заголовок з екрана.

UNESCO. Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-internationalagenda/education-for-all-international-coordination/education-and-the-mdgs/. – Заголовок з екрана.

University Library. California State University, Stanislaus. Teacher Education Information Competence Grant [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://library.csustan.edu/wjacobs/Class_pages/Infocomp.htm. – Заголовок з екрана.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.