Abstract
Based on the conducted analysis of requirements for IT specialists at the modern labor market and the grade system of IT companies, we defined the components of professional competence in the structure of software engineer personality, the formation of which is vital for the successful job placement of university graduates, as well as their further professional and career growth. We reviewed the peculiarities of requirements for employees of different grades and specialties regarding their professional experience, personal qualities, trends and self-reflection. We have developed a structure model of the professional competence for future software engineers.
References
Акіменко В. В. Особливості розробки освітнього стандарту з інформатики (напрям підготовки 040302) / Акіменко В. В., Нікітченко М. С. // Інформаційні технології в освіті : збірник наук. праць. – Вип. 5. – Херсон : Видавництво ХДУ, 2010. – С. 9–15.
Психология программирования: человеко-машинный аспект информационных технологий [Электронный ресурс] // Материалы второй открытой всероссийской конференции «Преподавание информационных технологий в России» / Белая О. А., Новиков Б. А., Одинцов И. О. / Государственный научно-исследовательский институт информационных технологий и телекоммуникаций. – Санкт-Петербург. – Режим доступа к журналу : http://www.ict.edu.ru/vconf/index.php?a=vconf&c=getForm&d=light&id_sec=168&id_thesis=6748&r=thesisDesc.
Гришко Л. В. Вимоги до професійних якостей програміста / Л. В. Гришко // Вісник Черкаського університету. – Вип. 173. Серія: Прикладна математика. Інформатика. – Черкаси, 2009. – С. 116–120.
Дейкстра Э. Дисциплина программирования / пер. с англ. / Э. Дейкстра. – М. : Издательство “Мир”, 1978. – 274 с.
М'ясоїд П. А. Загальна психологія /М'ясоїд П. А. – К. : Вища шк., 2000. – 479 с.
Галузевий стандарт вищої освіти України. Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавр. Галузь знань 0403 Системні науки та кібернетика. Напрям підготовки 040302 Інформатика. Міністерство освіти і науки України. – К., 2010. – 32 с.
Галузевий стандарт вищої освіти України. Освітньо-професійна программа підготовки бакалавр. Галузь знань 0403 Системні науки та кібернетика. Напрям підготовки 040302 Інформатика. Міністерство освіти і науки України. – К., 2010. – 94 с.
Петухова Л. Є. Теоретико-методичні засади формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04 / Пєтухова Л. Є. – Одеса, 2009. – 552 с.
Семеріков С. О. Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у вищій школі : монографія / наук. ред. М. І. Жалдак. – Кривий Ріг : Мінерал; К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – С. 55–56.
Семеріков С. О. Фундаменталізація як основа розвитку інноваційної вищої освіти / Семеріков С. О., Теплицький І. О. // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. – Вип. 15, Серія: Педагогічна. Частина ІV. Лісабонська стратегія європейської інтеграції в галузі освіти як визначальний чинник інновацій в підготовці фахівця. 2009. – С. 249–251.
Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту : монографія / М. Л. Смульсон. – К., 2001. – 276 с.
Співаковський О. В. Теорія і практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей / Співаковський О. В. – Херсон : Айлант, 2003. – 229 с.
Психология программирования. Групповая разработка и организация коллектива [Электронный ресурс] // Материалы лекции из курса «Введение в технологию программирования» / Терехов А. Н. – Режим доступа к материалу : http://citforum.univ.kiev.ua/SE/project/terehov/2.shtml.
Толковый словарь русского языка: В 4 т. /Ппод ред. Д. И. Ушакова. – М., 1935. – Т. 1.
Шнейдерман Б. Психология программирования: Человеческие факторы в вычислительных и информационных системах. Пер. с англ. – М. : Радио и связь, 1984. – 304 с.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.