Abstract
The article examines the expediency of using Google's digital tools to organize the educational process in crisis social situations. The periods of students’ training in higher education Ukrainian institutions are characterized, which is conditionally divided into three parts: pre-war, war and war, each of which faces different challenges, requirements and rules. The analysis of scientific sources made it possible to assert that in the crisis period it is necessary to organize distance learning in institutions of higher education, update case technologies as a renewed approach to teaching disciplines, as well as the formation of digital competence of future specialists. The impact of the war on the psychological state of the participants of the educational process, as well as physical weakness, which caused an unstable state of education at the beginning of the full-scale invasion of Russia, was analyzed. A pedagogically balanced system of organizational measures is recommended to reduce the negative impact on learning of various challenges associated with critical situations. It is emphasized that taking care of the safety of the subjects of the educational process, the use of distance learning is aimed at quick communication, operational planning and re-planning, documentation, storage and ensuring students' access to educational materials, diversification of ways to achieve results. It has been studied that Google's digital tools in crisis situations are convenient and simple for carrying out educational activities, which allow easy integration of the educational process into a distance format, and also contribute to the rapid adaptation of students to their use. The dynamics of success of students from the educational discipline "Information and Communication Technologies" during the crisis periods of society associated with the COVID-19 pandemic and the war were analyzed, which made it possible to assert the successful organization of the educational process in forced situations. A number of psychological support measures for students at Ivan Franko State Pedagogical University in Drohobytsk during the war are proposed. A pedagogical experiment was conducted, which proved that the balanced and specially organized use of digital tools provides an opportunity to focus attention on training during the war and not lose the ability to productive training, to ensure physical and psychological safety.
References
В. Староста, "Мотивація навчання студентів різних курсів", Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету“, № 11, с. 158-173, 2021. doi: 10.28925/2414-0325.2021.1114. [Електронний ресурс]. Доступно: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2021.1114. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
Р. Калугін, "Дорожня карта розроблення онлайн-курсу для змішаного навчання магістрів", Фізико-математична освіта, т. 35, № 3, с. 33–40, 2022. doi: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-005. [Електронний ресурс]. Доступно: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/185 Дата звернення: Лип. 10, 2022.
O. Kuzminska, M. Mazorchuk, N. Morze, and O. Kobylin, "Attitude to the Digital Learning Environment in Ukrainian Universities", CEUR Workshop Proceedings, vol. 2393, 2019, рp. 53–67, [Електронний ресурс]. Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_245.pdf. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
Т. Вінник, "Тенденції впровадження інноваційних технологій викладання у вищій освіті", Збірник наукових праць "Information Technologies in Education", № 49, с. 61–72, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ite.kspu.edu/index.php/ite/article/view/845/801. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
A. Spivakovsky, L. Petukhova, О. Anisimova, А. Horlova, V. Kotkova, and А. Volianiuk, "ICT as a Key Instrument for a Balanced System of Pedagogical Education", CEUR Workshop Proceedings, vol. 2740, 2020, рp. 307–321, [Електронний ресурс]. Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-2740/20200307.pdf. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
О. Стечкевич, "Особливості організації змішаного та дистанційного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти", Молодь і ринок, № 1(199), с. 101–106, 2022. doi: 10.24919/2308-4634.2022.252540. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/252540. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
О.М. Гайтан, "Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнтованих платформ ZOOM, GOOGLE MEET ТА MICROSOFT TEAMS в онлайн-навчанні", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 87, № 1, с. 33–67, 2022. doi: 10.33407/itlt.v87i1.4441 [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4441. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
О. Ісаєва, Г. Шайнер., та І. Розман, "Кейс-технологія як інноваційний підхід викладання дисциплін у кризових умовах", Молодь і ринок, № 11(197), с. 39–43, 2021. doi: 10.24919/2308-4634.2021.252826. [Електронний ресурс]. Доступно: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/252826. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
A. Tatlh, & S. Eryilmaz, "Examination of teachers’ experiences in the emergency distance education period", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 62–77, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4466. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4466. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
I.V. Ivaniuk, & O.V. Ovcharuk, "Problems and needs of teachers in the organization of distance learning in Ukraine during quarantine caused by COVID-19 pandemic: 2021 research results", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 29–41, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4669. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4669. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
D. Kulić, & A. Janković, "Teachers’ perspective on emergency remote teaching during COVID-19 at tertiary level", Information Technologies and Learning Tools, vol. 89, no 3, pp. 78–89, 2022. doi: 10.33407/itlt.v89i3.4758. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4758. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
Н.I. Поліхун, O.M. Вільчинська, І.A. Сліпухіна, та K.H. Постова, "Ефективність дистанційного навчання під час пандемії COVID-19 з точки зору учасників освітнього процесу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 86, № 6, с. 357–372, 2021. doi: 10.33407/itlt.v86i6.4617. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4617. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
N.V. Mospan, V.O. Ognevyuk, & S.S. Sysoieva, "Emergency higher education digital transformation: UKRAINE’s response to the COVID-19 pandemic", Information Technologies and Learning Tools, vol. 89, no 3, pp. 90–104, 2022. doi: 10.33407/itlt.v89i3.4827. [Електронний ресурс]. Доступно Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4827. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
J.P. Sankar, R. Kalaichelvi, K.V. Elumalai, & M.S.M. Alqahtani, "Effective blended learning in higher education during COVID-19", Information Technologies and Learning Tools, vol. 88, no 2, pp. 214–228, 2022. doi: 10.33407/itlt.v88i2.4438. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4438. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
O.V. Vashchylo, "Efficiency of distance learning for future philologists in the COVID-19 pandemic", Information Technologies and Learning Tools, vol. 87, no 1, pp. 81–94, 2022. doi: 10.33407/itlt.v87i1.4607. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4607. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
І.В. Середа, "Впровадження змішаного навчання під час підготовки вчителів спеціальної освіти в умовах карантину", Інформаційні технології та засоби навчання, т. 88, № 2, с. 239–254, 2022. doi: 10.33407/itlt.v88i2.4532. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4532. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
J. Weidlich, & M. Kalz, "Exploring predictors of instructional resilience during emergency remote teaching in higher education", Int J Educ Technol High Educ, vol. 18, no 43, 2021. doi: 10.1186/s41239-021-00278-7. [Електронний ресурс]. Доступно: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-021-00278-7 Дата звернення: Лип. 10, 2022.
M.V. Vinichenko, M.V. Vinogradova, G.Y. Nikiporets-Takigawa, & M.V. Rybakova, "The impact of the pandemic on the quality of education and the image of a university", XLing., vol. 14, no 1, pp. 17–37, 2021. doi: 10.18355/XL.2021.14.01.02. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/349047270. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
M. Nandy, S. Lodh, & A. Tang, "Lessons from COVID-19 and a resilience model for higher education", Ind. and Hig. Ed., vol. 35, no 1, pp. 3–9, 2021. doi: 10.1177/0950422220962696. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0950422220962696. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
Міністерство освіти і науки України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua
Громадська організація «Центр дослідження суспільства». [Електронний ресурс]. Доступно: https://cedos.org.ua/events/osvita-i-vijna-dyskusiya/
"Як війна вплине на українську науку: три ризики", Дзеркало тижня. Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zn.ua/ukr/science/jak-vijna-vpline-na-ukrajinsku-nauku-tri-riziki.html
Міністерство охорони здоров’я України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moz.gov.ua/vojennyj-stan
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dspu.edu.ua/sgf/?page_id=536
О. Сікора, Т. Вдовичин, "Реалізація технологій відкритих педагогічних систем на прикладі використання Google Класу", Педагогічна освіта: теорія і практика, № 32, с. 7–19, 2022. doi: 10.32626/2309-9763.2022-32. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/259212. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
А. Юрченко, П. Мулеса, В. Лобода, та М. Острога, "Соціальні сервіси як майданчик для супроводу освітнього процесу і навчання інформатики", Фізико-математична освіта, т. 34, № 2, с. 63–70, 2022. doi: 10.31110/2413-1571-2022-034-2-010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/173. Дата звернення: Лип. 10, 2022.
У. Когут, О. Сікора, та Т. Вдовичин, "Виклики навчання та викладання в умовах війни", Молодь і ринок, № 5(202), 2022.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
V. Starosta, "Students’ learning motivation of different years of study", OpenEdu: Electronic scientific professional publication "Open educational E-environment of a modern university", no. 11, pp. 158-173, 2021. doi: 10.28925/2414-0325.2021.1114. [Online]. Available: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2021.1114. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
R. Kaluhin, "А roadmap for online course development to blended learning of master students", Physical and Mathematical Education, vol. 35, no. 3, pp. 33–40, 2022. doi: 10.31110/2413-1571-2022-035-3-005. [Online]. Available: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/185 Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
O. Kuzminska, M. Mazorchuk, N. Morze, and O. Kobylin, "Attitude to the Digital Learning Environment in Ukrainian Universities", CEUR Workshop Proceedings, vol. 2393, 2019, рp. 53–67, [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_245.pdf. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
T. Vinnyk, "Trends of implementation of innovative teaching technologies in higher education", Journal of Information Technologies in Education (ITE), no 49, pp. 61–72, 2021. [Online]. Available: http://ite.kspu.edu/index.php/ite/article/view/845/801. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
A. Spivakovsky, L. Petukhova, О. Anisimova, А. Horlova, V. Kotkova, and А. Volianiuk, "ICT as a Key Instrument for a Balanced System of Pedagogical Education", CEUR Workshop Proceedings, vol. 2740, 2020, рp. 307–321, [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-2740/20200307.pdf. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
O. Stechkevich, "Peculiarities of the organization of mixed and distance learning in institutions of professional pre-higher and higher education", Youth and Market, no 1(199), pp. 101–106, 2022. doi: 10.24919/2308-4634.2022.252540. [Online]. Available: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/252540. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
О.М. Haitan, "Comparative analysis of possibilities of using the toolkit of webinar-based platforms ZOOM, GOOGLE MEET AND MICROSOFT TEAMS in online-learning" ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 87, no 1, pp. 33–67, 2021. doi: 10.33407/itlt.v87i1.4441. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4441. Accessed on: July 10, 2022 (in Ukrainian)
O. Isayeva, G. Shiner., & I. Rozman, "Case technology as an innovative approach to teaching disciplines in crisis conditions", Youth and Market, no 11(197), pp. 39–43, 2021. doi: 10.24919/2308-4634.2021.252826. [Online]. Available: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/252826. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
A. Tatlh, & S. Eryilmaz, "Examination of teachers’ experiences in the emergency distance education period", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 62–77, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4466. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4466. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
I.V. Ivaniuk, & O.V. Ovcharuk, "Problems and needs of teachers in the organization of distance learning in Ukraine during quarantine caused by COVID-19 pandemic: 2021 research results", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 29–41, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4669. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4669. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
D. Kulić, & A. Janković, "Teachers’ perspective on emergency remote teaching during COVID-19 at tertiary level", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 89, no 3, pp. 78–89, 2022. doi: 10.33407/itlt.v89i3.4758. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4758. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
N.I. Polikhun, O.M. Vilchynska, І.A. Slipukhina, & K.H. Postova, "Effectiveness of distance learning during COVID-19 pandemic from educational process participants’ viewpoint", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 86, no 6, pp. 357–372, 2021. doi: 10.33407/itlt.v86i6.4617. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4617. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
N.V. Mospan, V.O. Ognevyuk, & S.S. Sysoieva, "Emergency higher education digital transformation: UKRAINE’s response to the COVID-19 pandemic", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 89, no 3, pp. 90–104, 2022. doi: 10.33407/itlt.v89i3.4827. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4827. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
J.P. Sankar, R. Kalaichelvi, K.V. Elumalai, & M.S.M. Alqahtani, "Effective blended learning in higher education during COVID-19", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 88, no 2, pp. 214–228, 2022. doi: 10.33407/itlt.v88i2.4438. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4438. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
O.V. Vashchylo, "Efficiency of distance learning for future philologists in the COVID-19 pandemic", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 87, no 1, pp. 81–94, 2022. doi: 10.33407/itlt.v87i1.4607. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4607. Accessed on: July 10, 2022. (in English)
I.V. Sereda, "Blended learning implementation during training the teachers of special education in the conditions of quarantine", ITLT: Information Technologies and Learning Tools, vol. 88, no 2, pp. 239–254, 2022. doi: 10.33407/itlt.v88i2.4532. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4532. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
J. Weidlich, & M. Kalz, "Exploring predictors of instructional resilience during emergency remote teaching in higher education", Int J Educ Technol High Educ, vol. 18, no 43, 2021. doi: 10.1186/s41239-021-00278-7. [Online]. Available: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-021-00278-7 Accessed on: July 10, 2022 (in English)
M.V. Vinichenko, M.V. Vinogradova, G.Y. Nikiporets-Takigawa, & M.V. Rybakova, "The impact of the pandemic on the quality of education and the image of a university", XLing., vol. 14, no 1, pp. 17–37, 2021. doi: 10.18355/XL.2021.14.01.02. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/349047270. Accessed on: July 10, 2022 (in English)
M. Nandy, S. Lodh, & A. Tang, "Lessons from COVID-19 and a resilience model for higher education", Ind. and Hig. Ed., vol. 35, no 1, pp. 3–9, 2021. doi: 10.1177/0950422220962696. [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0950422220962696 (in English)
Ministry of Education and Science of Ukraine. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua (in Ukrainian)
Public organization "Center for the study of society". [Online]. Available: https://cedos.org.ua/events/osvita-i-vijna-dyskusiya/ (in Ukrainian)
"How the war will affect Ukrainian science: three risks", Dzerkalo tzynia. Ukraine. [Online]. Available: https://zn.ua/ukr/science/jak-vijna-vpline-na-ukrajinsku-nauku-tri-riziki.html (in Ukrainian)
Ministry of Health of Ukraine. [Online]. Available: https://moz.gov.ua/vojennyj-stan (in Ukrainian)
Ivan Franko State Pedagogical University of Drohobytsk. [Online]. Available: https://dspu.edu.ua/sgf/?page_id=536 (in Ukrainian)
O. Sikora, & T. Vdovychyn, "Implementation of technologies of open pedagogical systems on the example of using Google Class", Pedagogical education: theory and practice, no 32, pp. 7–19, 2022. doi: 10.32626/2309-9763.2022-32. [Online]. Available: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/259212. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
A. Yurchenko, P. Mulesa, V. Loboda, & M. Ostroha, "Social services as a playground for support of the educational process and teaching computer science", Physical and Mathematical Education,, vol. 34, no 2, pp. 63–70, 2022. doi: 10.31110/2413-1571-2022-034-2-010. [Online]. Available: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/173. Accessed on: July 10, 2022. (in Ukrainian)
U. Kohut, O. Sikora, & T. Vdovychyn, "Challenges of learning and teaching in the conditions of war", Youth and Market, no 5(202), 2022. (in Ukrainian)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Тетяна Ярославівна Вдовичин, Уляна Петрівна Когут, Оксана Володимирівна Сікора