THE EFFICIENCY OF THE CLOUD-ORIENTED METHODOLOGICAL SYSTEM FOR IMPROVING THE QUALIFICATIONS OF SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHERS FOR WORK IN A SCIENTIFIC LYCEUM
PDF (Ukrainian)

Keywords

pedagogical experiment
statistical elaboration
scientific lyceums
teachers of natural and mathematical subjects
competence in open science

How to Cite

[1]
M. V. Marienko, “THE EFFICIENCY OF THE CLOUD-ORIENTED METHODOLOGICAL SYSTEM FOR IMPROVING THE QUALIFICATIONS OF SCIENCE AND MATHEMATICS TEACHERS FOR WORK IN A SCIENTIFIC LYCEUM”, ITLT, vol. 97, no. 5, pp. 125–137, Oct. 2023, doi: 10.33407/itlt.v97i5.5434.

Abstract

The article contains an analysis of the current state of pedagogical research on the implementation and use of cloud-based systems in education. According to the results of psychological and pedagogical studies, the degree of the subject matter elaboration in the domestic and foreign educational space is determined. By means of cloud-oriented systems of open science, training and professional development of teachers can be organized and practically implemented. In the context of education reform, requiring methodical, organizational, and scientific-methodical support for the use and implementation of computer technologies, the conducted research is aimed at the development of cloud-oriented systems of educational institutions digitalisation. The combination of cloud technologies and open science provides new insights for their use in improving the qualifications of teachers. Competence in open science, within the scope of this study, is interpreted in a broad sense (it is the ability of a person based on knowledge, abilities, skills and personal attitude to successfully carry out research activities in accordance with the principles of open science), as a component of the professional competencies of a teacher of natural and mathematical subjects for further work in a scientific lyceum. The main components of competence in open science were determined within the framework of this study and separated into four components. A cloud-oriented methodical system was designed and implemented. The pedagogical experiment was specially planned and conducted in order to test the effectiveness of the cloud-oriented methodical system. The target group of the pedagogical experiment: teachers of natural and mathematical subjects. The number of experiment participants is: 536 teachers (experimental groups: 395 trainees, control groups: 141 trainees of professional development courses). The pedagogical experiment was conducted in four stages: preparatory, ascertaining, formative and control. The effectiveness of the developed methodical system was proven thanks to the increase of individual components of competence in open science. The obtained results, according to the data analysis of the formative experiment, were statistically confirmed using Fisher's test.

PDF (Ukrainian)

References

К. Г. Корсікова, "Самоосвіта сучасного вчителя як безперервний процес удосконалення педагогічної майстерності", на Технології, інструменти та стратегії реалізації наукових досліджень. 20 березня 2020 р, 2020, с. 97-99.

С. Г. Литвинова, "Засоби і сервіси хмаро орієнтованих систем відкритої науки для професійного розвитку вчителів ліцеїв", Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота», випуск 1 (48), с. 225-230, 2021. doi : 10.24144/2524-0609.2021.48.225-230.

Г. Я. Мозолевич, "Інтеграційні кроки України до Програми Horizon Europe", 2022. [Електронний ресурс]. Доступно : https://cutt.ly/UMwLoZX. Дата звернення : Лют. 24, 2023.

Г. Я. Мозолевич, "Інтеграція України до Європейського дослідницького простору", 2021. [Електронний ресурс]. Доступно : http://hnpu.edu.ua/sites/default/

files/files/Nauka/News/28_10_21/28_10_8.pdf. Дата звернення : Лют. 24, 2023.

О. А. Жерновникова, та О. І. Проскурня, "Методичні аспекти програми підвищення кваліфікації вчителів математики" у Освіта дорослих : світові тенденції, українські реалії та перспективи : монографія, Н. Г. Ничкало, Р. І. Черновол-Ткаченко, І. Ф. Прокопенко [та ін.] ; за заг. ред. Н. Г. Ничкало, І. Ф. Прокопенка ; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : Бровін О. В., 2020, с. 385-389.

E. Garzón Artacho, T. S. Martínez, J. L. Ortega Martín, J. A. Marín Marín, and G. Gómez García, "Teacher Training in Lifelong Learning – The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation", Sustainability, vol. 12, no. 7, p. 2852, 2020, doi : https://doi.org/10.3390/su12072852.

S. Donitsa-Schmidt, R. Zuzovsky, and B. Topaz, "Becoming an in-field teacher in Israel: motivations and knowledge of out-of-field science teachers", European Journal of Teacher Education, vol. 44, no. 5, p. 668-687, 2021, doi : https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1860008.

E. Winter, A. Costello, M. O’Brien, and G. Hickey, "Teachers’ use of technology and the impact of Covid-19", Irish Educational Studies, vol. 40, no. 2, p. 235-246, 2021, doi : https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1916559

С. Каплун, "Особливості організації підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних дисциплін в умовах дистанційного та змішаного навчання", на Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : 2021 (Подолання викликів у період карантину, спричиненого COVID-19), О. В. Овчарук, Ред. Київ, 2021, с. 57-60. [Електронний ресурс]. Доступно : https://znayshov.com/FR/7987/298.pdf#page=57. Дата звернення : Лют. 24, 2023.

Л. М. Гриневич, Н. В. Морзе, та М. А. Бойко, "Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності в умовах цифрової трансформації суспільства", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 77. № 3, с. 1-26, 2020. doi : https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980.

Положення про Відокремлений підрозділ "Науковий ліцей" Державного університету "Житомирсько політехніка". Житомир, Україна, 2021.

Освітня програма Криворізького навчально-виховного комплексу № 35 "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – багатопрофільний ліцей "Імпульс" Криворізької міської ради Дніпропетровської області на 2021-2022 роки. Кривий Ріг, Україна, 2021.

М. В. Мар’єнко, "Проектування хмаро орієнтованої методичної системи підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів для роботи в науковому ліцеї", дис. д-р. наук., ІЦО НАПН України, Київ. 2022.

Т. А. Вакалюк Т. А., та М. В. Мар’єнко, "Досвід використання хмаро орієнтованих систем відкритої науки в процесі навчання і професійного розвитку вчителів природничо-математичних предметів", ІТЗН, вип. 81, № 1, с. 340-355, 2021. doi : https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.4225.

T. Barot, and R. Krpec "Alternative Approach to Fisher’s Exact Test with Application in Pedagogical Research", Computational and Statistical Methods in Intelligent Systems. CoMeSySo 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, R. Silhavy, P. Silhavy and Z. Prokopova, Eds., vol 859, 2019. doi : https://doi.org/10.1007/978-3-030-00211-4_6


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

K. G. Korsikova, "Self-education of a modern teacher as a continuous process of improving pedagogical skills", на Technologies, tools and strategies for the implementation of scientific research. 20 March 2020 р, 2020, pp. 97-99. (in Ukrainian)

S. G. Lytvynova, "Tools and services of cloud-oriented open science systems for lyceum teachers professional development", Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series : "Pedagogy. Social Work", No 1 (48), pp. 225-230, 2021. doi : 10.24144/2524-0609.2021.48.225-230. (in Ukrainian)

G. Ya. Mozolevych, "Integration steps of Ukraine to the Horizon Europe Program", 2022. [Online]. Available : https://cutt.ly/UMwLoZX. Accessed on : Feb. 24, 2023. (in Ukrainian)

G. Ya. Mozolevych, "Integration of Ukraine into the European Research Area", 2021. [Online]. Available : http://hnpu.edu.ua/sites/default/

files/files/Nauka/News/28_10_21/28_10_8.pdf. Accessed on : Feb. 24, 2023. (in Ukrainian)

O. A. Zhernovnykova and O. I. Proskurnya, "Methodical aspects of the mathematics teacher training program" in Adult education : world trends, Ukrainian realities and perspectives : monograph, N. G. Nychkalo, R. I. Chernovol-Tkachenko, I. F. Prokopenko [and others]; in general ed. N. G. Nychkalo, I. F. Prokopenko; Ivan Ziazun Institute of Pedagogical and Adult Education National Academy of Educational Sciences of Ukraine, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Kharkiv : O. V. Brovin, 2020, pp. 385-389 (in Ukrainian)

E. Garzón Artacho, T. S. Martínez, J. L. Ortega Martín, J. A. Marín Marín, and G. Gómez García, "Teacher Training in Lifelong Learning – The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation", Sustainability, vol. 12, no. 7, p. 2852, 2020, doi : https://doi.org/10.3390/su12072852. (in English)

S. Donitsa-Schmidt, R. Zuzovsky, and B. Topaz, "Becoming an in-field teacher in Israel: motivations and knowledge of out-of-field science teachers", European Journal of Teacher Education, vol. 44, no. 5, p. 668-687, 2021, doi : https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1860008. (in English)

E. Winter, A. Costello, M. O’Brien, and G. Hickey, "Teachers’ use of technology and the impact of Covid-19", Irish Educational Studies, vol. 40, no. 2, p. 235-246, 2021, doi : https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1916559. (in English)

S. Kaplun, "Peculiarities of the organization of advanced training of science and mathematics teachers in the conditions of distance and mixed learning", in Digital competence of the modern teacher of the new Ukrainian school : 2021 (Overcoming challenges during the period of quarantine caused by COVID-19), O. V. Ovcharuk, Ed. Kyiv, 2021, pp. 57-60. [Online]. Available : https://znayshov.com/FR/7987/298.pdf#page=57. Accessed on : Feb. 24, 2023. (in Ukrainian)

L. M. Hrynevych, N. V. Morze, and M. A. Boiko, "Scientific education as the basis for innovative competence formation in the conditions of digital transformation of the society", ITLT, vol. 77, no. 3, pp. 1-26, 2020. doi : https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980. (in Ukrainian)

Regulations on the Separate Unit "Scientific Lyceum" of the State University "Zhytomyr Polytechnic". Zhytomyr, Ukraine, 2021. (in Ukrainian)

Educational program of the Kryvyi Rih educational and educational complex No. 35 "General education school of the I-III degrees - multidisciplinary lyceum "Impuls" of the Kryvyi Rih city council of the Dnipropetrovsk region for 2021-2022. Kryvyi Rih, Ukraine, 2021. (in Ukrainian)

M. V. Marienko, "Designing a cloud-oriented methodical system for improving the qualifications of teachers of natural and mathematical subjects for work in a scientific lyceum", DrS dissertation, IDE NAES of Ukraine, 2022. (in Ukrainian)

T. A. Vakaliuk, and M. V. Marienko, "Experience of using cloud-oriented open science systems in the process of teaching and professional development of natural and mathematical teachers", ITLT, vol. 81, no. 1. pp. 340-355, 2021. doi : https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.4225. (in Ukrainian)

T. Barot, and R. Krpec "Alternative Approach to Fisher’s Exact Test with Application in Pedagogical Research", Computational and Statistical Methods in Intelligent Systems. CoMeSySo 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, R. Silhavy, P. Silhavy and Z. Prokopova, Eds., vol 859, 2019. doi : https://doi.org/10.1007/978-3-030-00211-4_6. (in English)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Майя Володимирівна Мар’єнко

Downloads

Download data is not yet available.