GUIDELINES FOR THE SELECTION AND USE OF EDUCATIONAL SOFTWARE IN SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Galina P. Lavrentieva Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v24i4.547

Keywords:

secondary education, educational e-resources, guidelines, requirements

Abstract

The article highlights the reasons for lack of effective use of educational software, and set out guidelines on how to solve these problems. We consider the complex of psychological and pedagogical, healthcare requirements for the selection and use of ICT in the educational process. Several areas of the most appropriate implementation of informatization in the learning process when the specific needs and objectives of student learning are met are outlined. Methodological advices to use information and communication technologies depending on the stages of the lesson are provided. It is argued that the effectiveness of ICT to improve the quality of education is possible under appropriate conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Galina P. Lavrentieva, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD, senior researcher

References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. – К. : Атіка, 2009. – 684 с.

Гайсина Т. И. Методы использования информационных технологий и компьютерных продуктов в учебном процессе начальной школы / Т. И. Гайсина [Електронний ресурс] // Фестиваль педагогических идей «Открытый урок», 2006 / 2007 учебный год. – Режим доступу : http://festival.1september.ru/articles/412162/.

Дем’яненко В. М. Шляхи забезпечення якості програмних засобів навчального призначення в сучасній школі / В. М. Дем’яненко, М. П. Шишкіна // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – № 5. – С. 50–53.

Жалдак М. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : навч.-метод. посіб. / М. Жалдак, В. Лапінський, М. Шут // Інформатика. – 2006. – № 3–4. – 96 с.

Основи нових інформаційних технологій навчання / за ред. Ю. І. Машбиця. – К. : ІЗМН, 1997. – 264 с.

Застосування телекомунікаційних засобів у навчальному процесі: психолого-педагогічні аспекти (навчально-методичний посібник) / за ред. М. Л. Смульсон. – К. : Педагогічна думка, 2008. – Режим доступу : http://psyscience.com.ua/Recommendation/.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. – М. : ИИО РАО, 2008. – 274 с.

Сидорова Н. М. Использование ЦОРов, как активной формы работы на уроках информатики // ГОУ "Чувашский республиканский институт образования", Методическая копилка http://gov.cap.ru/hierarhy.asp?page=./94353/109022/761554/761571/761694.

Фамілярська Л. Л. Сучасні комп'ютерні технології в професійній діяльності педагога // Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна. – Режим доступу : www.confcontact.com/20110531/pe5famil.htm.

Шишкіна М. П. Критерії класифікації типів діяльності із комп’ютерно орієнтованими засобами навчання / М. П. Шишкіна // Iнформаційні технології і засоби навчання. – Вип 4, 2008. – Режим доступу : http:// www.ime.eduua.net/em8/emg.html.

Published

2011-10-03

How to Cite

Lavrentieva, G. P. (2011). GUIDELINES FOR THE SELECTION AND USE OF EDUCATIONAL SOFTWARE IN SECONDARY SCHOOL. Information Technologies and Learning Tools, 24(4). https://doi.org/10.33407/itlt.v24i4.547

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>