METHODS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES USING AT LABORATORY AND PRACTICAL LESSONS OF SCIENCE OF LAW

  • Sergiy I. Netyosov Lugansk Institute of Labour and Social Technologies, Luhansk
Keywords: programmatic and pedagogical means, pedagogical tool, laboratory and practical exercises, diagrams, tables, presentation, graphic, schematic model of visual schematic model, competence

Abstract

Relevance of the article is determined by the need to develop methods of using ICT in humanities subjects in the information society. The purpose is to analyse the results of programmatic and pedagogical means (PPM ) on science of Law which are announced in Ukraine and consider methodological approaches to work with diagrams, spreadsheets, presentations, models and other laboratory-practical classes (LPС) with the use of ICT. It is proved that the systematic use of PPT and author’s teaching materials raises the level of self-dependent work of adolescents, individual and cooperative learning, the ability to structure the learning material, it solves legal problems, and develops skills of students’ work with text and graphics editors, it contributes to the conscious mastering of knowledge by students. Using of the mentioned materials is an important factor of influence on the formation of competencies of students, establishment of sense of justice as a component of the worldview of the personality.

Author Biography

Sergiy I. Netyosov, Lugansk Institute of Labour and Social Technologies, Luhansk
PhD (pedagogical sciences), manager of the Department of humanitarian and fundamental subjects

References

Указ Президента України № 925 від 30.09.2010 р. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua/documents/12323.html.

Баханов К. О. Лабораторно-практичні роботи з історії в середній школі / К. О. Бабанов // Український історичний журнал. – 1991. – № 4. – С. 86–93.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики / М. І. Жалдак // Комп’ютерно-орієнтовавані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Вип. 7. – 2003. – C. 3–12.

Бібліотека баз даних і знань у галузі держави і права. – К. : НДЦПІ АПрН України, 2006. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM) ; 12 см. – Систем. вимоги: video RAM ; CD-ROM 4xSpeed ; Windows 98, 2000, XP. – Назва з контейнера.

Правознавство [Електронний ресурс] / Т. В. Варфоломеєва, В. Г.Гончаренко, В. П. Капелюшний [та ін.]; за ред. В. Г. Гончаренка. – К. : УІПЦ, 2002. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM ). – Системні вимоги: CD-ROM; Win-9x, ME, 2000, XP; SVGA 800x600 (4Mb); video Card. – Назва з титул. екрана.

Правознавство, 9–11 клас [Електронний ресурс]. Версія 1.0. Дистанційний курс /Розробл. на замовлення Інституту інноваційних технологій і МОН України. – К. : КПІ, 2006. – 1 електрон. опт. диск.

Волков В. Д. Розвиток освітніх комп’ютерних технологій на економіко-правовому факультеті Донецького національного університету / В. Д. Волков, І. Л. Власенко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2005. – № 2. – С. 29–30.

Нетьосов С. І. Електронний навчально-контролюючий посібник «Основи правознавства. Тестові завдання» / С. І. Нетьосов, О. С. Меняйленко, В. М. Розсоха // Освіта Донбасу. – 2007. – № 2 (121). – С. 69–73.

Нетьосов С. І. Основи правознавства. Тестові завдання [Електронний ресурс]: навчально-контролюючий посібник / С. І. Нетьосов, О. С. Меняйленко, В. М. Розсоха. – Луганськ : Луганський нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка, 2007. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM); кольор.; 12 см. – Систем. вимоги: 64 Ram; CD-ROM; Win-9x, ME, 2000, XP; SVGA 800x600 (4Mb); video Card. – Назва з екрана.

Бюджетний кодекс України // Відомості Верховної Ради України, 2010, № 50–51.

Пометун О. І. Правознавство. Практичний курс : підручник для 9 кл. / О. І. Пометун, Т. О. Ремех. – К. : Літера ЛТД, 2009. – 192 с.

Published
2011-12-03
Section
Learning tools in modern pedagogical systems