PEDAGOGICAL EXPERIMENT OBJECT FOR TEACHERS INFORMATION COMPETENCY THROUGH DISTANCE EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

substantive competence of teachers of informatics
distance education
postgraduate education
pedagogical experiment

How to Cite

[1]
O. M. Spirin and K. R. Kolos, “PEDAGOGICAL EXPERIMENT OBJECT FOR TEACHERS INFORMATION COMPETENCY THROUGH DISTANCE EDUCATION”, ITLT, vol. 25, no. 5, Dec. 2011, doi: 10.33407/itlt.v25i5.555.

Abstract

The article clarifies the basic concepts of competence approach in the field of ICT, highlights the starting position, criteria and indicators of criteria subject competencies of teachers of informatics, describes the main stages and content of pedagogical experiment with the development of subject teachers of informatics competencies, defines the limits of subject competency levels and analyzes the distribution of teachers by level of subject competencies. The obtained results of the experiment indicate the efficiency of the method developed by us using Moodle system in the development of subject teachers of informatics competencies in distance postgraduate education.

PDF (Ukrainian)

References

Використання розподілених інформаційних ресурсів в навчальному процесі : методичні рекомендації / за ред. канд. техн. наук В. В. Камишина і канд. техн. наук О. Є. Стрижака ; Л. Л. Ляхоцька. О. М. Самойленко [та ін.]. – К. : Інфосистем, 2010. – 206 с.

Воловик П. М. Теорія ймовірностей і математична статистика в педагогіці : навч. посіб. / П. М. Воловик. – К. : Рад. школа, 1969. – 222 с.

Ковальська К. Р. Дидактична модель розвитку предметно орієнтованих професійних компетентностей вчителів інформатики / К. Р. Ковальська // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – № 8. – С. 54–57.

Ковальська К. Р. Дистанційне навчання як перспективна форма розвитку предметно-орієнтовних професійних компетентностей учителів [Електронний ресурс] / К. Р. Ковальська // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009 р. – Вип. 2(10). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu-ua.net/em10/emg.html.

Ковальська К. Р. Добір комп'ютерного програмного забезпечення дистанційного навчання для організації післядипломної освіти вчителів інформатики [Електронний ресурс] / К. Р. Ковальська // Інформаційні технології і засоби навчання : електронне наукове фахове видання / Випуск 5(13) – 2009. Режим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/em13/content/09kkrtif.htm.

Ковальська К. Р. Основи компетентнісного підходу в підготовці вчителя інформатики [Електронний ресурс] / Ковальська К. Р. // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – Вип. 3(7). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu-ua.net/em7/emg.html.

Колос К. Р. Психолого-педагогічні передумови розвитку професійних компетентностей учителів в умовах дистанційного навчання / К. Р. Колос // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. – 2011. – № 55. – С. 73–78.

Колос К. Р. Система Moodle як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти : автореферат… канд. пед. наук, спец. : 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті / К. Р. Колос. – К., 2011. – 20 с.

Колос К. Р. Тьютор – організатор і керівник дистанційного курсу : метод. реком. / К. Р. Колос – Житомир : в-во «Сонечко», 2011. – 72 с.

Музика О. Л. Курсові роботи з психології : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. / О. Л. Музика. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 104 с.

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков [та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010. – 88 с.

Смирнов А. В. Статистическая обработка анкет, содержащих бальные шкалы / А. В. Смирнов, Р. А. Смирнова // Резервы интенсификации учебно-воспитательного процесса педвуза : межвуз. сб. науч. труд. – Кострома, 1990. – С. 117–121.

Співавтори: Ляхоцька Л. Л., Самойленко О. М., Колос К. Р., Чернецький І. С., Лісовий О. В., Попова М. А., Поліхун Н. І., Стрижак О. Є., Романов В. О., Галелюка І. Б., Сарахан Є. В., Кови О. В., Груша В. О.

Спірін О. М. Основні напрями і тематика дисертаційних досліджень з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті / О. М. Спірін // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – № 1. – С. 15–18.

Черепанов В. С. Экспертные оценки в педагогических исследованиях / В. С. Черепанов. – М. : Педагогика, 1989. – 152 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.