Abstract
Modern trends are aimed at the integration of information and communication technologies into the educational process, in particular, thanks to the active use of mobile devices and relevant applications. Teachers can quickly disseminate information among students, provide them with access to various materials, as well as receive feedback from them, etc. The involvement of information and communication technologies forms practical skills and consolidates theoretical knowledge during the training of specialists, and for the specialty 027 “Museum studies, monument studies” at Lesya Ukrainka Volyn National University, which became the subject of the research. The article confirms the positive experience of using the ActionTrack, because the students created an excursion-tourist product using information and communication technologies and participated in its implementation. This testified that it allows students not only to improve digital competencies, but also to work in small groups (quest designers and excursionists) and build internal communication, improve spatial orientation skills, consolidate theoretical knowledge related to interpretation and actualization cultural heritage. The research analyzed the stages of development and implementation of a quest-excursion in the ActionTrack mobile app: obtaining access to the software; displaying the points of the excursion route on the online map and developing tasks for them in the application; making corrections regarding locations directly near cultural heritage objects; monitoring the performance of tasks and movement of participants during the quest. It was established that through the use of ActionTrack, the excursionists of the quest consolidate knowledge about the cultural environment, improve digital skills, and develop interest in the excursion using information and communication technologies. It has been proven that the use of the ActionTrack mobile application in the educational process is a successful form of work with students, which contributes to the improvement of their professional competencies, in particular, аbility to conduct innovative activities in museum affairs and monument preservation activities.
References
B. Dodge, "Some Thoughts About WebQuests". 1997. [Електронний ресурс]. Доступно: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf. Дата звернення: Травень 31, 2023.
В. Д. Галан, В. Р. Кравчук, та Г. В. Солонецька, "Підготовка студентів педагогічних університетів до створення і використання веб-квестів", Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка, № 1. с. 24–32, 2021. doi: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.3.
О. Мізерний, "Можливості гейміфікації в мобільних додатках з інтерактивними пішохідними турами", in Proc. 2nd International Scientific and Practical Conference «Recent Scientific Investigation» at Oslo, Norway, June 11–12, 2021, № 61, рр. 306–309.
І. М. Кирилюк, "Гейміфікація як сучасний інструмент розвитку туризму", на Міжнар. наук.-практ. конф. Україна у світових глобалізаційних процесах: культура, економіка, суспільство, Київ, 25–26 берез., 2020, с. 93–95.
E. Bartoli, B. Elmi, D. Pascuzzi, and A. Smorti, "Gamification in Tourism". Psychology and Behavioral Science International Journal, vol. 8, іs. 3, рр. 1–2, 2018.
J. Holm, and K. Laurila, "Designing ActionTrack: A State-of-the-Art Authoring Tool for Location-Based Games and Other Activities", in 18th International Conference on Information Visualisation, Paris, 16–18 Julу 2014, pp. 402–407, doi: 10.1109/IV.2014.37.
І. М. Сокол, "Модель підготовки вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти до використання квест-технології в освітній діяльності", Інформаційні технології і засоби навчання. т. 45, № 1, с. 169–175, Лют. 2015. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v45i1.1167.
Г. В. Ткачук, "Особливості впровадження мобільного навчання: перспективи, переваги та недоліки", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 64, № 2, с. 13–22, Квіт. 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.1948.
О. В. Захарова, та А. В. Грузд, "Підвищення якості послуг вищої освіти за допомогою гейміфікації", Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки, вип. 32, с. 113–122, 2017.
В. І. Кудирко, та Е. Т. Соколова, "Компетентнісний потенціал технології сіті-квесту в шкільній географічній освіті", Актуальні питання природничо-математичної освіти, вип. 1 (15), с. 34–41, 2020.
M. Zhovnir, O. Shevchenko, and T. Leshchenko, "Incorporating educational smartphone apps for teaching Ukrainian as a foreign language to medical students", Advanced Education, № 10 (22), рр. 103–121, 2023. doi: https://doi.org/10.20535/2410-8286.274964.
Г. Р. Корицька, "Використання веб-квест технології у навчанні учнів української мови на засадах діяльнісного підходу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 65, № 3, с. 66–75, Лип. 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.1984.
О. Г. Квасова, та Н. К. Лямзіна, "Застосування технології вебквест у навчанні англійської мови майбутніх економістів", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 74, № 6, с. 177–185, Груд. 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.2531.
Т. Трофімук-Кирилова, А. Карпюк, та С. Чибирак, "Застосування квест-технологій у підготовці здобувачів вищої освіти (з досвіду Волинського національного університету імені Лесі Українки)", Гуманітарні студії: історія та педагогіка, № 1, с. 140–154, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/103. Дата звернення: Лист. 24, 2023.
A. Y. Yurzhenko, "An e-course based on the LMS MOODLE to teach "Maritime English for professional purpose", Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, №. 3, рр. 92–101, Чер. 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v71i3.2512.
R. Gafni, D. Biran Achituv, and G. Rahmani, "Learning Foreign Languages Using Mobile Applications", Journal of Information Technology Education, vol. 16, pp. 301–317, 2017. doi: https://doi.org/10.28945/3855.
J. Vuorio, and J.Tuomas Harviainen, "Learning with Location-Based Gaming", in 50th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2019, Warsaw, 2021, pp. 405–416, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72132-9_34.
K. Mettis, T. Väljataga, and Õ. Uus, "Mobile Outdoor Learning Effect on Students Conceptual Change and Transformative Experience", Technology, Knowledge and Learning, vol. 28, pp. 705–726, 2023. doi: https://doi.org/10.1007/s10758-022-09614-w.
А. І. Єрмошина, "Квест-екскурсія як інноваційна форма дитячого та молодіжного туризму", на ХIIІ регіон. студент. наук.-техн. конф. Наука – перші кроки, м. Маріуполь, 22–26 квітня, 2019, т. 3, с. 177–178.
Ю. О. Піскунова, "Квест-екскурсія як інноваційна форма екскурсійної діяльності", на Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та вчених Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України, м. Одеса, 10 квітня, 2019, с. 853–856. [Електронний ресурс]. Доступно: https://tourlib.net/statti_ukr/piskunova.htm. Дата звернення: Черв. 10, 2023.
С. Чибирак, Т. Трофімук-Кирилова, та А. Карпюк, "Мистецтво Луцька крізь призму духовності". [Електронний ресурс]. Доступно: https://vnu.edu.ua/uk/news/mistectvo-lucka-kriz-prizmu-dukhovnosti. Дата звернення: Черв. 20, 2023.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
B. Dodge, “Some Thoughts About WebQuests”. 1997. [Online]. Available: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf. Accessed on: May 31, 2023 (in English).
V. Galan, , V. Kravchuk, and H. Solonetska, “Preparation of students of teaching universities for the creation and use of web quests”, Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: pedagogy, № 1. pp. 24–32, 2021. doi: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.3. (in Ukrainian).
O. Mizerny, “Possibilities of gamification in mobile applications with interactive walking tours”, in Proc. 2nd International Scientific and Practical Conference Recent Scientific Investigation at Oslo, Norway, June 11–12, 2021, № 61, рр. 306–309 (in Ukrainian).
I. M. Kyrylyuk, “Gamification as a modern tool for tourism development”, in the International science and practice conf. Ukraine in global globalization processes: culture, economy, society, Kyiv, March 25–26, 2020, рр. 93–95 (in Ukrainian).
E. Bartoli, B. Elmi, D. Pascuzzi, and A. Smorti, “Gamification in Tourism”. Psychology and Behavioral Science International Journal, vol. 8, іs. 3, рр. 1–2, 2018 (in English).
J. Holm, and K. Laurila, “Designing ActionTrack: A State-of-the-Art Authoring Tool for Location-Based Games and Other Activities”, in 18th International Conference on Information Visualisation, Paris, 16–18 Julу 2014, pp. 402–407, doi: 10.1109/IV.2014.37. (in English).
I. M. Sokol, “Training models for teachers in the system of postgraduate education for use of quest technology in educational activities”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 45, no. 1, pp. 169–175, Feb. 2015. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v45i1.1167. (in Ukrainian).
H. V. Tkachuk, “Features of implementation of mobile education: perspectives, benefits and shortcomings”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 64, no. 2, pp. 13–22, Apr. 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.1948. (in Ukrainian).
O. V. Zakharova, and A. V. Gruzd “Improving the quality of higher education services using gamification”, Scientific works of the Kirovohrad National Technical University. Economic Sciences, vol. 32, рр. 113–122, 2017 (in Ukrainian).
V. I. Kudyrko, and E. T. Sokolova “Competence potential of city-quest technology in school geography education”. Current issues of science and mathematics education, vol 1 (15), рр. 34–41, 2020 (in Ukrainian).
M. Zhovnir, O. Shevchenko, and T. Leshchenko, “Incorporating educational smartphone apps for teaching Ukrainian as a foreign language to medical students”, Advanced Education, № 10 (22), рр. 103–121, 2023. https://doi.org/10.20535/2410-8286.274964. (in English).
H. R. Korytska, “Using webquest technology in teaching ukrainian language to students on principles of activity approach”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 65, no. 3, pp. 66–75, Jul. 2018. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.1984. (in Ukrainian).
О. Н. Kvasova, and Н. К. Liamzina, “Use of webquest in teaching english to prospective economists”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 74, no. 6, pp. 177–185, Dec. 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.2531. (in Ukrainian).
T. Trofimuk-Kyrylova, A. Karpiuk, and S. Chybyrak, “Application of quest technologies in the training of higher education attenders (from the experience of Lesia Ukrainka National University of Volyn)”, Humanitarian studies: history and pedagogy, no. 1, pp. 140–154, 2022. [Online]. Available: http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/103. Accessed on: November 24, 2023 (in Ukrainian).
A. Y. Yurzhenko, “An e-course based on the lms moodle to teach “Maritime English for professional purpose”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 71, no. 3, рр. 92–101, June 2019. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v71i3.2512. (in English).
R. Gafni, D. Biran Achituv, and G. Rahmani, “Learning Foreign Languages Using Mobile Applications”, Journal of Information Technology Education, vol. 16, pp. 301–317, 2017. doi: https://doi.org/10.28945/3855. (in English).
J. Vuorio, and J.Tuomas Harviainen, “Learning with Location-Based Gaming”, in 50th International Simulation and Gaming Association Conference, ISAGA 2019, Warsaw, 2021, pp. 405–416, doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72132-9_34. (in English).
K. Mettis, T. Väljataga, and Õ. Uus, “Mobile Outdoor Learning Effect on Students Conceptual Change and Transformative Experience”, Technology, Knowledge and Learning, vol. 28, pp. 705–726, 2023. doi: https://doi.org/10.1007/s10758-022-09614-w. (in English).
A. I. Ermoshina “Quest-excursion as an innovative form of children's and youth tourism”, in the XIII region. student. science and technology conf. Science – the first steps, Mariupol, April 22–26, 2019, vol. 3. pp. 177–178 (in Ukrainian).
Yu. O. Piskunova “Quest-excursion as an innovative form of excursion activity”, in the Vseukr. science and practice conf. students, postgraduates and scientists Tourism and hotel and restaurant business: world experience and development prospects for Ukraine, Odessa, April 10, 2019, pp. 853–856. [Online]. Available: https://tourlib.net/statti_ukr/piskunova.htm. Accessed on: June 10, 2023 (in Ukrainian).
S. Chybyrak, T. Trofimuk-Kyrylova, and A. Karpіuk “Art of Lutsk through the prism of spirituality”. [Online]. Available: https://vnu.edu.ua/uk/news/mistectvo-lucka-kriz-prizmu-dukhovnosti. Accessed on: June 20, 2023 (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Myroslava Budchyk, Alina Karpiuk, Tetiana Trofimuk-Kyrylova, Svitlana Chybyrak