THE UTILIZATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) TOOLS FOR THE DEVELOPMENT OF LISTENING SKILLS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication technologies (ICT)
teaching methodology
listening
listening skills
communicative competence
foreign language education

How to Cite

[1]
L. Bashmanivska, I. Bashmanivska, O. Kucheruk, O. Yurchuk, and V. Bashmanivskyi, “THE UTILIZATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY (ICT) TOOLS FOR THE DEVELOPMENT OF LISTENING SKILLS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION”, ITLT, vol. 101, no. 3, pp. 28–41, Jun. 2024, doi: 10.33407/itlt.v101i3.5580.

Abstract

The article deals with the use of information and communication technologies (ICT) as an essential component in the development of listening skills among higher education learners in the process of foreign language education. It also clarifies the concept of ICT and suggests criteria for selecting ICT tools that may be applied in the development of listening skills of higher education learners as an important condition for language. Additionally, it discusses the importance of communicative competence and its role in the learners' learning process in higher education institutions. The study emphasizes the significance of listening orientation in the learning process of a foreign language and Ukrainian as a foreign language, in particular, in educational institutions. The article suggests effective ICT means for developing listening skills in foreign languages, including the use of virtual learning platforms, interactive virtual scenarios, podcasts, audiobooks, interactive tasks, speech recognition technologies, language apps, online lectures, and videos demonstrating various approaches to using ICT for the development of listening skills in higher education institutions. In addition to the aforementioned, it presents tools for developing listening skills in the process of learning Ukrainian as a foreign language in a higher education institution, contributing to the improvement of perceptual and understanding skills, pronunciation development, and vocabulary expansion, in particular, the use of audio recordings for listening to dialogues, audio books, podcasts in Ukrainian, interactive audio games; creating exercises using modern Internet platforms.The article concludes that the use of ICT in the development of students' listening skills in the process of foreign language education is a necessity today, especially in the conditions of quarantine restrictions and the full-scale war in Ukraine. It highlights that ICT tools have the potential to stimulate the improvement of communicative skills, positively impacting the organization of the entire language education process through their informativeness, reliability, visual aids, and the intensification of learning.

PDF (Ukrainian)

References

O. I. Yatsenko and L. M. Chumak, "Criteria for selecting a programming learning environment for the formation of ICT competence of future primary school teachers", Інформаційні технології і засоби навчання, №. 4 (78), стор. 219–236, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2912 Дата звернення: Груд. 13, 2020.

М. Тадеєва, Л. Купчик та А. Літвінчук, "Використання засобів ІКТ для формування навчальних і комунікативних стратегій під час вивчення іноземної мови у немовних закладах вищої освіти", Інформаційні технології і засоби навчання, 2021, Т. 81, № 1, с. 272–284.

Г. Горун, "Використання нових інформаційних технологій на заняттях з англійської мови". Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей / уклад. І. Ю. Сковронська, Львів: ЛьвДУВС, 2020, с. 53–59.

І. Кузьміна, "Використання сучасних інформаційних технологій на заняттях з іноземної мови". [Електронний ресурс]. Доступно: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/8895/1/36.pdf. Дата звернення: Груд. 23, 2023.

І. Зозуля, А. Стадній та А. Слободянюк, "Аудіовізуальні засоби навчання в процесі формування іншомовної комунікативної компетентності", Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти, 2022, Вип. 40, с. 12–28.

Л. А. Башманівська, В. І. Башманівський та Л. С. Шевцова, "Формування інформаційно-комунікаційної компетентності як компонент підготовки майбутніх журналістів ", Інформаційні технології і засоби навчання, 2020, Т. 76, № 2, с. 30–42.

Н. К. Солошенко-Задніпровська, "Можливості використання Інтернет-ресурсів у формуванні навичок аудіювання здобувачів немовних спеціальностей", Мовна освіта фахівця: сучасні виклики та тенденції: матеріали V Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., Харків, 2023, с. 246–251.

А. Ляшкевич та М. Бабишена, "Аудіювання як важливий вид мовленнєвої діяльності в процесі вивчення української мови як іноземної", Інноваційна педагогіка, 2023, Вип. 56, Т. 2, с. 56–60.

І. В. Стогній таЛ. І. Никанорова, "Формування навичок аудіювання у студентів вищих навчальних закладів", Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, Сер.: Філологія, 2018, № 33, Т. 2, с. 183–186.

О. Драч та І. Миронова, "Формування навичок іншомовного аудіювання у здобувачів вищої освіти немовних спеціальностей", Перспективи та інновації науки, 2023, № 11 (29), с. 127–140.

Shwed et al., "IKT Guiding Principles: demonstration of diffusion and dissemination in partnership", Research Involvement and Engagement, 2023, doi:https://doi.org/10.1186/s40900-023-00462-1.

Kirsty Jones, and Sara Bice, "Research for impact: three keys for research implementation", Policy Design and Practice, 2021, 4:3, 392–412, doi: 10.1080/25741292.2021.1936761.

Sell et al., "Developing, implementing, and monitoring tailored strategies for integrated knowledge translation in five sub‑Saharan African countries", Health Research Policy and Systems, 2023. doi:https://doi.org/10.1186/s12961-023-01038-x.

Andrés Troncoso A., Gonzalo Aguayo C., Carmen Claudia Acuña Z., and Laura Torres R., "Creativity, pedagogical, and educational innovation: analysis of the perception of a group of Chilean teachers". Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, e238562, 2022. doi:https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238562eng.

Nemecio Núñez-Rojas, Julissa Orrego-Zapo, César A. Noriega-Sánchez, and Ysidoro Alejandría, "Formación de competencias docentes desde la investigación-acción". Formación Universitaria, Vol. 14(4), 133-142, 2021. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400133.

Zoran Ježić, Petra Adelajda Zaninović, and Renee Škulić, "How does the ICT affect human development? Evidence from developing vs. developed countries...", Zb. rad. Ekon. fak. Rij, 2022, vol. 40, no. 19–27.

О. М. Кривонос, "Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні": навч. посіб., Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012, 182 с.

Г. Г. Швачич, "Сучасні інформаційно-комунікаційні технології", навч. посіб., Дніпро НМетАУ, 2017, с. 231.

Організація освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання у 2020/2021 навчальному році: метод. реком. / За заг. ред. В. І. Шуляра, Миколаїв: ОІППО, 2020, 108 с.

Kubitskyi S., Pavelkiv K., Yatsyk I., Kryvonos O., Tsymbal-Slatvinska S., and Nestor V., "Development of Students' Professional Skills and Institutions of Higher Education during the Pandemic", Journal of Curriculum and Teaching. 2023. Vol. 12, № 2. P. 1–100. doi:10.5430/jct.v12n2p1. Дата звернення: Лист. 19, 2023.

О. Спірін та Г. Колос, "Технологія організації масового дистанційного навчання учнів в умовах карантину на базі платформи MOODLE", Інформаційні технології і засоби навчання. 2020, Т. 79, № 5. doi: 10.33407/itlt.v79i5.4090. Дата звернення: Лист. 20, 2023.

О. С. Казачінер, "Використання нових інформаційних технологій у навчальному процесі". Англійська мова та література, 2009, № 33.

В. Д. Каричковський, "Основні аспекти навчання іноземної мови в немовних вищих навчальних закладах України", Зб. наук. пр., Т. 1, 2017, с. 81–85. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/442/415. Дата звернення: Лист. 16, 2023.

В. М. Мазниченко, "Особливості навчання аудіювання", Вісник Національного університету оборони України, 2013, 2 (33).

Ю. Г. Косенко, "Твій успіх". [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.youtube.com/playlist?list=PL09jwrqzmWH6_20dOXAvnDmTLqhbU21I4. Дата звернення: Груд. 11, 2023.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

O. I. Yatsenko and L. M. Chumak, "Criteria for selecting a programming learning environment for the formation of ICT competence of future primary school teachers", Information Technologies and Learning Tools, no. 4 (78), pp. 219–236, 2020. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2912 Accessed on: Dec. 13, 2020 (in Ukrainian).

М. Tadeieva, L. Kupchyk and A. Litvinchuk, "Use of ICT tools for the formation of educational and communicative strategies in the study of a foreign language in non-language higher education institutions", Information Technologies and Learning Tools, 2021, Vol. 81, № 1, pp. 272–284 (in Ukrainian).

H. Horun, "Use of new information technologies in English language classes". Current Issues in Teaching Foreign Languages for Special Purposes: Collec. of Scientific Articles / ed. I. Yu. Skovronska, Lviv: LvDUVS, 2020, pp. 53–59 (in Ukrainian).

І. Kuzmina, "Use of modern information technologies in foreign language classes". [Online]. Available: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/8895/1/36.pdf. Accessed: Dec. 23, 2023 (in Ukrainian).

Zozulia, A. Stadnii and A. Slobodaniuk, "Audiovisual means of teaching in the formation of foreign language communicative competence", eaching Languages in Higher Educational Institutions, 2022, Issue 40, pp. 12–28 (in Ukrainian).

L. A. Bashmanivska, V. I. Bashmanivskyi and L. S. Shevtsova, "Formation of information and communication competence as a component of training of future journalists", Information Technologies and Learning Tools, 2020, Vol. 76, No. 2, pp. 30–42 (in Ukrainian).

N. K. Soloshenko-Zadniprovska, "Opportunities for the use of Internet resources in the formation of listening skills for students of non-language specialties", Language Education of the Specialist: Modern Challenges and Trends: Proc. 5th All-Ukrainian Scientific-Practical Internet Conf., Kharkiv, 2023, pp. 246–251 (in Ukrainian).

А. Liashkevych and M. Babysheva, "Listening as an important type of speech activity in the process of learning Ukrainian as a foreign language", Innovative Pedagogy, 2023, Issue 56, Vol. 2, pp. 56–60 (in Ukrainian).

І. V. Stohnii and L. I. Nykanorova, "Formation of listening skills in university students", Naukovyi visnyk of the International Humanitarian University, Ser .: Philology, 2018, No. 33, Vol. 2, pp. 183–186 (in Ukrainian).

О. Drach and I. Myronova, "Formation of foreign language listening skills in higher education students of non-language specialties", Perspectives and Innovations in Science, 2023, No. 11 (29), pp. 127–140 (in Ukrainian).

Shwed et al., "IKT Guiding Principles: demonstration of diffusion and dissemination in partnership", Research Involvement and Engagement, 2023, https://doi.org/10.1186/s40900-023-00462-1(in English)

Kirsty Jones, and Sara Bice, "Research for impact: three keys for research implementation", Policy Design and Practice, 2021, 4:3, 392–412, doi: 10.1080/25741292.2021.1936761. (in English)

Sell et al., "Developing, implementing, and monitoring tailored strategies for integrated knowledge translation in five sub‑Saharan African countries", Health Research Policy and Systems, 2023. doi: https://doi.org/10.1186/s12961-023-01038-x. (in English)

Andrés Troncoso A., Gonzalo Aguayo C., Carmen Claudia Acuña Z., and Laura Torres R., "Creativity, pedagogical, and educational innovation: analysis of the perception of a group of Chilean teachers". Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, e238562, 2022. doi: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238562eng. (in Spanish)

Nemecio Núñez-Rojas, Julissa Orrego-Zapo, César A. Noriega-Sánchez, and Ysidoro Alejandría, "Training of teaching competencies through action research". University Education, Vol. 14(4), 133-142, 2021. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400133. (in Spanish).

Zoran Ježić, Petra Adelajda Zaninović, and Renee Škulić, "How does the ICT affect human development? Evidence from developing vs. developed countries..." Zb. rad. Ekon. fak. Rij. 2022, vol. 40, no. 19–27 (in English).

О. М. Kryvonos, "Use of information and communication technologies in education": textbook, Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University, I. 2012, 182 p. (in Ukrainian).

H. H. Shvachych, "Modern information and communication technologies": textbook, Dnipro NMetAU, 2017, 231 p. (in Ukrainian).

Organization of the educational process using distance learning technologies in the 2020/2021 academic year: method. recom. Ed. V. I. Shuliar. Mykolaiv: OIPPO, 2020, 108 p. (in Ukrainian).

S. Kubitskyi, K. Pavelkiv, I. Yatsyk, O. Kryvonos , S. Tsymbal-Slatvinska and V. Nestor, "Development of Students' Professional Skills and Institutions of Higher Education during the Pandemic", Journal of Curriculum and Teaching. 2023 p. Vol. 12, № 2. P. 1–100. doi: 10.5430/jct.v12n2p1.(in English).

О. Spirin and H. Kolos, "Technology of organizing mass distance learning of students during quarantine based on the MOODLE platform", Information Technologies and Learning Tools. 2020 p. Vol. 79 p. No 5. doi: 10.33407/itlt.v79i5.4090. (in Ukrainian).

О. S. Kazachiner, "Use of new information technologies in the educational process". English Language and Literature, 2009, No. 33 (in Ukrainian).

V. D. Karychkovskyi, "Main aspects of teaching foreign languages in non-language higher education institutions of Ukraine", Collec. of Scientific Works, Vol. 1, 2017, pp. 81–85. [Online]. Available: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/442/415. Accessed: Nov. 16, 2023 (in Ukrainian).

В. М. Maznychenko, "Features of teaching listening", Visnyk of the National Defense University of Ukraine, 2013, 2 (33) (in Ukrainian).

Yu. H. Kosenko, "Your success". [Online]. Available: https://www.youtube.com/playlist?list=PL09jwrqzmWH6_20dOXAvnDmTLqhbU21I4. Accessed: Dec. 11, 2023 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Liubov Bashmanivska, Iryna Bashmanivska, Oksana Kucheruk, Olena Yurchuk, Valerii Bashmanivskyi

Downloads

Download data is not yet available.