MODEL OF GEOINFORMATION TRAINING OF SPECIALISTS IN CARTOGRAPHY AT TARAS SHEVCHENKO NATIONAL UNIVERSITY OF KYIV
PDF (Ukrainian)

Keywords

geoinformation training
higher education in cartography
levels of higher education
educational programs
forms of organization of the educational process
information and communication competencies

How to Cite

[1]
E. Bondarenko and T. Dudun, “MODEL OF GEOINFORMATION TRAINING OF SPECIALISTS IN CARTOGRAPHY AT TARAS SHEVCHENKO NATIONAL UNIVERSITY OF KYIV”, ITLT, vol. 101, no. 3, pp. 108–126, Jun. 2024, doi: 10.33407/itlt.v101i3.5627.

Abstract

A wide range of tasks of varying complexity based on the use of spatial data can be effectively performed by professionals with basic or full higher education who have relevant geoinformation training. Cartographers are fully included in the list of professionals, whose geoinformation component significantly affects the level of competencies formed during the educational process at higher education institutions and potential demand from employers.

The model of geoinformation training for cartographers has been tested within accredited educational programs of the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education, which operate at Taras Shevchenko National University of Kyiv and are unique in Ukraine.

The invariant components of the model define the goals and content of geoinformation training, means and methods of their achievement, forms of organization of the educational process in the context of acquiring information and communication competencies, the subject-object composition, characteristics of the educational environment, and student learning outcomes.

The proportion of mandatory and elective educational components directly providing geoinformation training at the first level is 24% of the total program volume for “Cartography, Geographic Information Systems, Earth Remote Sensing” and 34.5% at the second level for “Cartography and Geographic Information Systems” programs.

The logical sequence of placing the educational components of these educational programs in the developed curricula by the authors contributes to the consecutive formation and development of knowledge of the theory, methodology, and practice of applying geoinformation systems.

The optimal forms of educational activities in geoinformation training disciplines have been identified, with lectures and practical classes having a predominant ratio of hours in the structure as 1:1.

PDF (Ukrainian)

References

Л. Даценко, “Розширення геоінформаційної складової освітніх програм картографів КНУ імені Тараса Шевченка”, Проблеми безперерв. геогр. освіти і картографії, № 25, с. 20-23, 2017.

Н. В. Попович, О. І. Сінна, та В. А. Пересадько, “Картографічна та геоінформаційна компетентності майбутніх географів: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії”, Проблеми сучас. освіти, № 11, с. 49-58, 2020.

Е. Л. Бондаренко, та Т. В. Дудун, “Вища освіта з картографії за роки незалежності України: стан, проблеми та перспективи”, Укр. геогр. журнал, № 4, с. 64-76, 2023. doi: 10.15407/ugz2023.04.064.

О. М. Король, Впровадження ІТ та ГІС технологій у процес підготовки студентів географічних спеціальностей (на засадах диференційованого підходу). Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023.

V. Leta, M. Karabiniuk, M. Mykyta, and M. Kachailo, “Use of geoinformation technologies in distance learning of future specialists in geography”, Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 95, no. 3, pp. 112-123, 2023. doi: 10.33407/itlt.v95i3.5104.

V. Morkun, S. Semerikov, and S. Hryshchenko, “Geoinformation technologies in the training of future mining engineers”, Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 96, no. 4, pp. 185-203, 2023. doi: 10.33407/itlt.v96i4.5161.

P. Blišťan, Ľ. Kovanič, and M. Kovaničová, “The Importance of Geographic Information Systems Education at Universities in the Process of Building a European Knowledge-based Society”, Procedia – Social Behav. Sci., vol. 191, pp. 2458-2462, 2015. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.358.

O. Alrwais, “Assessing GIS education and GIS workforce in Saudi Arabia”, Arab Gulf J. Scientific Res., vol. 42, no. 1, pp. 103-113, 2024. doi: 10.1108/AGJSR-05-2022-0063.

C. M. Sack, “The Status of Web Mapping in North American Higher Education”, Cartogr. Perspect., no. 89, pp. 25-43, 2018. doi: 10.14714/CP89.1429.

J. J. Kerski, “The role of GIS in Digital Earth education”, Int. J. Digit. Earth, 2008, vol. 1, Iss. 4, pp. 326-346. doi: 10.1080/17538940802420879.

І. С. Зінов’єва, В. О. Артемчук, та А. В. Яцишин, “Використання відкритих геоінформаційних систем у підготовці фахівців з комп’ютерних наук”, Інформ. технології та засоби навчання, т. 68, № 6, с. 87-99, 2018. doi: 10.33407/itlt.v68i6.2567.

Л. А. Мартинець, Сучасні моделі освіти. Донецьк, 2015.

Верховна Рада України. (2014, Лип. 1). Закон України № 1556-VI (зі змінами), Про вищу освіту. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. Дата звернення: Груд. 30, 2023.

Міністерство освіти і науки України. (2020, Верес. 25). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf. Дата звернення: Січ. 10, 2024.

Е. Л. Бондаренко, Географічні інформаційні системи. Київ: СПТ ТОВ “Бавок”, 2011.

Освітньо-професійна програма “Картографія, географічні інформаційні системи, дистанційне зондування Землі” на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю 103 – Науки про Землю галузі знань 10 – Природничі науки. [Електронний ресурс]. Доступно: https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2023/01/kartografiya_gis_dzz_2022_sajt_.pdf. Дата звернення: Січ. 11, 2024.

Освітньо-наукова програма “Картографія та географічні інформаційні системи” на здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю 103 – Науки про Землю галузі знань 10 – Природничі науки. [Електронний ресурс]. Доступно: https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2022/01/kartografiya_gis_2022_mag.pdf. Дата звернення: Січ. 12, 2024.

О. В. Лубянова, “Професіограма фахівця з інформаційних технологій”, Пед. науки, вип. 116, с. 148-154, 2014.

Положення про організацію освітнього процесу у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка (друга редакція). [Електронний ресурс]. Доступно: http://nmc.univ.kiev.ua/docs/Polozhennia-pro-organizatsiyu-osvitniogo-procesu-11_04_2022.pdf. Дата звернення: Січ. 04, 2024.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. Datsenko. “Expansion of the geoinformational component of educational programs for cartographers of KNU by Taras Shevchenko”, Problems Continuous Geographical Educ. Cartogr., vol. 25, pp. 20-23, 2017. (in Ukrainian)

N. V. Popovych, O. I. Sinna, and V. A. Peresadko, “Cartographic and geoinformation competence of future geographers: foreign experience and domestic realities”. Problems Modern Educ., no. 11, pp. 49-58, 2020. (in Ukrainian)

E. L. Bondarenko, and T. V. Dudun, “Higher education in cartography during the years of independence of Ukraine: state, problems and prospects”, Ukrainian Geographical J., no. 4, pp. 64-76, 2023. doi: 10.15407/ugz2023.04.064. (in Ukrainian)

O. M. Korol, Implementation of IT and GIS technologies in the process of training students of geographic specialties (on the basis of a differentiated approach). Sumy: SumySPU by A. S. Makarenko, 2023. (in Ukrainian)

V. Leta, M. Karabiniuk, M. Mykyta, and M. Kachailo, “Use of geoinformation technologies in distance learning of future specialists in geography”, Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 95, no. 3, pp. 112-123, 2023. doi: 10.33407/itlt.v95i3.5104. (in English)

V. Morkun, S. Semerikov, and S. Hryshchenko, “Geoinformation technologies in the training of future mining engineers”, Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 96, no. 4, pp. 185-203, 2023. doi: 10.33407/itlt.v96i4.5161. (in English)

P. Blišťan, Ľ. Kovanič, and M. Kovaničová, “The Importance of Geographic Information Systems Education at Universities in the Process of Building a European Knowledge-based Society”, Procedia – Social Behav. Sci., vol. 191, pp. 2458-2462, 2015. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.358. (in English)

O. Alrwais, “Assessing GIS education and GIS workforce in Saudi Arabia”, Arab Gulf J. Scientific Res., vol. 42, no. 1, pp. 103-113, 2024. doi: 10.1108/AGJSR-05-2022-0063. (in English)

C. M. Sack, “The Status of Web Mapping in North American Higher Education”, Cartogr. Perspect., no. 89, pp. 25-43, 2018. doi: 10.14714/CP89.1429. (in English)

J. J. Kerski. “The role of GIS in Digital Earth education”, Int. J. Digit. Earth, 2008, vol. 1, Iss. 4, pp. 326-346. doi: 10.1080/17538940802420879 (in English)

I. S. Zinovieva, V. O. Artemchuk, and A. V. Іatsyshyn, “The use of open geoinformation systems in computer science education”, Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 68, no. 6, pp. 87-99, 2018. doi: 10.33407/itlt.v68i6.2567 (in Ukrainian)

L. A. Martynets, Modern models of education. Donetsk, 2015. (in Ukrainian)

Verkhovna Rada of Ukraine. (2014, Jul. 1). Law of Ukraine No. 1556-VI (as amended), On higher education. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. Assessed on: Dec. 30, 2023. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, Sep. 25). Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf. Assessed on: Jan. 10, 2024. (in Ukrainian)

E. L. Bondarenko, Geographic information systems. Kyiv: SPT LLC “Bavok”, 2011. (in Ukrainian)

Educational and professional program “Cartography, geographic information systems, remote sensing of the Earth” for obtaining a bachelor’s degree in specialty 103 – Earth Sciences, field of knowledge 10 – Natural Sciences. [Online]. Available: https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2023/01/kartografiya_gis_dzz_2022_sajt_.pdf. Assessed on: Jan. 11, 2024. (in Ukrainian)

Educational and scientific program “Cartography and geographic information systems” for obtaining a master’s degree in specialty 103 – Earth sciences, field of knowledge 10 – Natural sciences. [Online]. Available: https://geo.knu.ua/wp-content/uploads/2022/01/kartografiya_gis_2022_mag.pdf. Assessed on: Jan. 12, 2024. (in Ukrainian)

O. V. Lubyanova, “Professional profile of an information technology specialist”, Pedagogical Sci., Iss. 116, pp. 148-154, 2014. (in Ukrainian)

Regulations on the organization of the educational process at Taras Shevchenko National University of Kyiv (second edition). [Online]. Available: http://nmc.univ.kiev.ua/docs/Polozhennia-pro-organizatsiyu-osvitniogo-procesu-11_04_2022.pdf. Assessed on: Jan. 04, 2024. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Eduard Bondarenko, Tetiana Dudun

Downloads

Download data is not yet available.