FORMATION OF AN ADAPTIVE DIGITAL ENVIRONMENT IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

adaptation
educational process
adaptive educational system
participants in the educational process
digital technologies
web system

How to Cite

[1]
T. Vdovychyn, O. Sikora, T. Kobylnyk, and N. Vynnytska, “FORMATION OF AN ADAPTIVE DIGITAL ENVIRONMENT IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 103, no. 5, pp. 55–77, Oct. 2024, doi: 10.33407/itlt.v103i5.5656.

Abstract

The article provides a theoretical overview of understanding the concept, content and levers of adaptation from different approaches. The analysis of scientific sources makes it possible to assert that the need for an individual to adapt to changes in the modern technological environment through the educational process is possible through adaptation in education. The importance of adaptation of participants in the educational process, in particular, teachers and students, is indicated. The concept of "adaptive educational system" is substantiated and attention is focused on a set of measures that to the greatest extent create favorable conditions for the adaptation of all participants involved in the educational process and ready for continuous development for the formation of an independent and confident personality. The stages of the adaptive educational system are determined and their essence is revealed. The interaction of the participants of the educational process in the adapted educational system is presented. The development of the digital industry and the importance of the process of digitalization of education, which must adapt to new challenges, are analyzed. The model of the adaptive educational system in the context of the introduction of digital technologies is characterized both from the position of the teacher and the student. It is emphasized that the level of adaptation of the student to the educational environment with the use of digital technologies directly depends on the level of adaptation of the teacher. Research has shown that the learning process using digital technologies allows you to focus all efforts on creating the best possible experience. An adaptive educational system has been demonstrated through the use of web systems as a means of introducing digital technologies into the learning process and diversifying the educational process. We have developed our own web system for studying informatics in institutions of general secondary education, which is a client-server web application and allows the teacher to pre-analyze the adaptation process holistically, provided that the teacher has the appropriate level of digital competence. Approbation of the developed web system was carried out and the process of adaptation by computer science teachers during advanced training courses was analyzed. The adaptability of the participants of the educational process was analyzed both in the usual conditions of the development of society and in the period of global challenges.

PDF (Ukrainian)

References

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Енциклопеція Сучасної України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://esu.com.ua/

Д. Саха, та П. Баруа, "Ефективність та адаптація електронного навчання в закладах вищої освіти Індії під час COVID-19", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 98, № 6, с. 107–123, 2023. doi: 10.33407/itlt.v98i6.4043. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

В. Дзюба, "Адаптація учнів до шкільного життя", на Шкільному психологу. Усе для роботи, №6, 2010, с. 6-9.

Т. Коленіченко, "Методологія дослідження адаптації особистості в нових умовах життєдіяльності", на Соціальна безпека і гуманітарний захист в Україні на початку ХХІ століття: проблеми теорії і практики, Чернігів, 2009. с. 55–57.

А. Кавалеров, А. Бондаренко, Соціальна адаптація: феномен і прояви, Одеса, Україна: Астропринт, 2005.

Державна служба якості освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sqe.gov.ua/

М. Шишкіна, "Перспективні технології розвитку системи електронного навчання", Інформаційні технології в освіті, вип. 10, с. 132-139, 2011. doi: 10.14308/ite000277. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

O. Огієнко, "Інформаційні технології як засіб адаптивного навчання дорослих", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 20, №6, 2011. doi: 10.33407/itlt.v20i6.381. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Ю. Носенко, "Адаптивні системи навчання: сутність, характеристика, стан використання у вітчизняних закладах педагогічної освіти", Фізико-математична освіта, вип. 3, № 17, с. 73-78, 2018. doi: 10.31110/2413-1571-2018-017-3-013. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

А. Кух, А. Пищаль, "Модель адаптивного навчання в системі STEM-освіти", Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, № 28, с. 14-19, 2022. doi: 10.32626/2307-4507.2022-28.14-19. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

В. Дем’яненко, "Модель адаптивної навчальної системи інформаційного простору", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 77, № 3, с. 27–38, 2020. doi: 10.33407/itlt.v77i3.3603. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

F. Dalipi, P. Jokela, Z. Kastrati, A. Kurti, and P. Elm, "Going digital as a result of COVID-19: Insights from students’ and teachers’ impressions in a Swedish university", International Journal of Educational Research Open, vol. 3, pр. 100-136, 2022. doi: 10.1016/j.ijedro.2022.100136. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Н. Мосьпан та С. Сисоєва, "Тенденції цифрової адаптації шкіл під час пандемії COVID-19", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 91, №. 5, с. 21–35, 2022. doi: 10.33407/itlt.v91i5.5063. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

І. Непорада, "Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану", Імідж сучасного педагога, т. 1, № 208, с. 39–44, 2023. doi: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-39-44. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Л. Хоменко-Семенова, О. Алпатова, та Я. Прохоренко, "Адаптація студентів гуманітарних спеціальностей до дистанційного навчання як проблема сучасної педагогіки в умовах пандемії", Вісник Національного авіаційного університету, вип. 2, № 17, с. 90–99, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/qmrfc. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

В. Зубченко, Адаптаційні особливості педагогів як фактор ефективності педагогічної діяльності, Київ, Україна: Український Будинок економічних та науково-технічних знань товариства «Знання», 1996.

О. Пінчук, Н. Пінчук, О. Бондарчук, В. Балахтар, та К. Павленок, "Використання електронного навчання для запобігання інформаційного стресу працівників, які працюють дистанційно", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 98, № 6, с. 177–189, 2023. doi: 10.33407/itlt.v98i6.4689. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

E. Smyrnova-Trybulska, N. Morze, and L. Varchenko-Trotsenko, "Adaptive learning in university students’ opinions: cross-border research", Education and Information Technologies, vol. 27, pp. 6787–6818, 2022. doi: 10.1007/s10639-021-10830-7. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

H. J. Henry, "Outline for a logical theory of adaptive systems", JACM, vol. 9, no. 3, pp. 279-314. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

A. Tatlh, and S. Eryilmaz, "Examination of teachers’ experiences in the emergency distance education period", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 62–77, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4466. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

I. Ivaniuk, and O. Ovcharuk, "Problems and needs of teachers in the organization of distance learning in Ukraine during quarantine caused by COVID-19 pandemic: 2021 research results", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 29–41, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4669. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Н. Поліхун, O. Вільчинська, І. Сліпухіна, та K. Постова, "Ефективність дистанційного навчання під час пандемії COVID-19 з точки зору учасників освітнього процесу", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 86, № 6, с. 357–372, 2021. doi: 10.33407/itlt.v86i6.4617. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

С. Головко, Ю. Жук, та С. Науменко, "Особливості організації оцінювання результатів дистанційного навчання учнів в умовах воєнного стану", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 97, № 5, с. 35–54, 2023. doi: 10.33407/itlt.v97i5.5388. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

L. Kaminskienė, S. Järvelä, and E. Lehtinen, "How does technology challenge teacher education?", International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol 19:64, 2022. doi: 10.1186/s41239-022-00375-1. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

О. Овчарук, "Моніторинг готовності вчителів до використання цифрових засобів під час війни в Україні", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 98, № 6, с. 52–65, 2023. doi: 10.33407/itlt.v98i6.5478. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Я. Лютвієва, та О. Полежаєва, "Цифрове навчання: ключові терміни та поняття", Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, вип. 87, с. 57–62, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38053. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

У. Когут, О. Сікора, та Т. Вдовичин, "Формування індивідуальної освітньої траєкторії вчителя з розвитку цифрової компетентності", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 91, № 5, с. 186–204, 2022. doi: 10.33407/itlt.v91i5.5006. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

M. Tkachuk, O. Vekshyn, and R. Gamzayev, "A model-based framework for adaptive resource management in mobile augmented reality system ", CEUR Workshop Proceedings, vol. 1614, 2016, p. 41-56, [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_63.pdf. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

І. Петровська, та Г. Кучук, "Адаптивний метод розподілу ресурсів для обробки даних і підвищення безпеки хмарного середовища", Сучасні інформаційні системи, т 7, №3, с. 67–73, 2023. doi: 10.20998/2522-9052.2023.3.10. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

Концепція "Нової української школи". [Електронний ресурс]. Доступно: https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_1_Oglyad.pdf. Дата звернення: Бер. 10, 2024.

У. Когут, О. Сікора, та Т. Вдовичин, "Виклики навчання та викладання в умовах війни", Молодь і ринок, № 6(204), с. 83-88, 2022. doi: 10.24919/2617-0825.6/204.2022. Дата звернення: Бер. 10, 2024.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The Encyclopedia of Modern Ukraine.[ Online]. Accessed on:: https://esu.com.ua/ (in Ukrainian)

J. Saha, and P. Baruah, "Efficacy and adaptation of e-learning in Indian higher education institutions during COVID-19", Information Technologies and Learning Tools, vol. 98, no. 6, pp. 107–123, 2023.doi: 10.33407/itlt.v98i6.4043. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

V. Dzyuba, "Adaptation of students to school life", in School psychologist. Everything for work, No. 6, pр. 6-9, 2010. (in Ukrainian)

Т. Kolenichenko, "Methodology of the study of personality adaptation in new conditions of life", in Social security and humanitarian protection in Ukraine at the beginning of the 21st century: problems of theory and practice, Chernihiv, 2009. pp. 55–57. (in Ukrainian)

A. Kavalerov, and A. Bondarenko, Social adaptation: phenomenon and manifestations, Odesa, Ukraine: Astroprint, 2005. (in Ukrainian)

State service of education quality. [Online]. Accessed on: https://sqe.gov.ua/ ] (in Ukrainian)

M. Shishkina, "Promising technologies for the development of the electronic learning system", Information technologies in education, vol. 10, pр. 132-139, 2011. doi: 10.14308/ite000277. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

O. Ohiienko, "Information technologies as a tool for adaptive learning of adults", Information Technologies and Learning Tools, vol. 20, no. 6, 2011. doi: 10.33407/itlt.v20i6.381. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

Y. Nosenko, "Adaptive learning systems: the essence, features, state of use in ukrainian institutions of pedagogical education", Physical and mathematical education, vol. 3, no. 17, pp. 73-78, 2018. doi: 10.31110/2413-1571-2018-017-3-013. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

A. Kuh, and A. Pyshchal, "The model of adaptive learning in the system of adaptive learning", Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko, no. 28, pp. 14-19, 2022. doi: 10.32626/2307-4507.2022-28.14-19. Accessed on: Mar. 10, 2024. (in Ukrainian)

V. Demyanenko, "Model of the adaptive educational system of the information space", Information Technologies and Learning Tools, vol. 77, no. 3, pp. 27–38, 2020. doi: 10.33407/itlt.v77i3.3603. Accessed on: Mar. 10, 2024. (in Ukrainian)

F. Dalipi, P. Jokela, Z. Kastrati, A. Kurti, and P. Elm, "Going digital as a result of COVID-19: Insights from students’ and teachers’ impressions in a Swedish university", International Journal of Educational Research Open, vol. 3, pр. 100-136, 2022. doi: 10.1016/j.ijedro.2022.100136. Accessed on: March. 10, 2024. (in English)

N. Mospan and S. Sysoeva, "Trends of digital adaptation of schools during the COVID-19 pandemic", Information Technologies and Learning Tools, vol. 91, no. 5, pp. 21–35, 2022. doi: 10.33407/itlt.v91i5.5063. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

I. Neporada, "Adaptation of first-year students to distance learning under martial law", Image of a modern teacher, vol. 1, no. 208, pp. 39–44, 2023. doi: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-39-44. Accessed on: March. 10, 2024. (in Ukrainian)

L. Khomenko-Semenova, O. Alpatova, and Ya. Prokhorenko, "Adaptation of students of humanitarian specialties to distance learning as a problem of modern pedagogy in the conditions of a pandemic", Bulletin of the National Aviation University, vol. 2, no. 17, pp. 90–99, 2020. [Online]. Available: http://surl.li/qmrfc. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

V. Zubchenko, Adaptive features of teachers as a factor in the effectiveness of pedagogical activities, Kyiv, Ukraine: Ukrainian House of Economic and Scientific and Technical Knowledge of the "Knowledge" Society, 1996. (in Ukrainian)

O. Pinchuk, N. Pinchuk, O. Bondarchuk, V. Balakhtar, and K. Pavlenok, "Using e-learning to prevent informational stress of employees working remotely", Information Technologies and Learning Tools, vol. 98, no. 6, pp. 177–189, 2023. doi: 10.33407/itlt.v98i6.4689. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

E. Smyrnova-Trybulska, N. Morze, and L. Varchenko-Trotsenko, "Adaptive learning in university students’ opinions: cross-border research", Education and Information Technologies, vol. 27, pp. 6787–6818, 2022. doi: 10.1007/s10639-021-10830-7. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

H. J. Henry, "Outline for a logical theory of adaptive systems", JACM, vol. 9, no. 3, pp. 279-314. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

A. Tatlh, and S. Eryilmaz, "Examination of teachers’ experiences in the emergency distance education period", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 62–77, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4466. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

I. Ivaniuk, and O. Ovcharuk, "Problems and needs of teachers in the organization of distance learning in Ukraine during quarantine caused by COVID-19 pandemic: 2021 research results", Information Technologies and Learning Tools, vol. 85, no 5, pp. 29–41, 2021. doi: 10.33407/itlt.v85i5.4669. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

N. Polikhun, O. Vilchynska, І. Slipukhina, and K. Postova, "Effectiveness of distance learning during COVID-19 pandemic from educational process participants’ viewpoint", Information Technologies and Learning Tools, vol. 86, no 6, pp. 357–372, 2021. doi: 10.33407/itlt.v86i6.4617. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

S. Holovko, Y. Zhuk, and S. Naumenko, "The peculiarities of organising the assessment of stugents’ distance learning outcomes under martial law", Information Technologies and Learning Tools, vol. 97, no. 5, pp. 35–54, 2023. doi: 10.33407/itlt.v97i5.5388. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

L. Kaminskienė, S. Järvelä, and E. Lehtinen, "How does technology challenge teacher education?", International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol 19:64, 2022. doi: 10.1186/s41239-022-00375-1. Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

O Ovcharuk, "Monitoring the readiness of teachers to use digital tools during the war in Ukraine", Information Technologies and Learning Tools, vol. 98, no. 6, pp. 52–65, 2023. doi: 10.33407/itlt.v98i6.5478. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

J. Lutvieva, and O. Polezhayeva, "Digital learning: key terms and concepts", Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanov, vol. 87, pр. 57–62, 2022. [Online]. Available: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38053. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

U. Kohut, O. Sikora, and T. Vdovychyn, "Formation of a teacher's individual educational trajectory for the development of digital competence", Information Technologies and Learning Tools, vol. 91, no 5, pp. 186–204, 2022. doi: 10.33407/itlt.v91i5.5006. Accessed on: March. 10, 2024 (in Ukrainian)

M. Tkachuk, O. Vekshyn, and R. Gamzayev, "A model-based framework for adaptive resource management in mobile augmented reality system", CEUR Workshop Proceedings, vol. 1614, 2016, pp. 41-56, [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_63.pdf Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

І. Petrovska, and H. Kuchuk, "Adaptive resource allocation method for data processing and security in cloud environment", Advanced Information Systems, vol 7, no 3, pp. 67–73, 2023. doi: 0.20998/2522-9052.2023.3.10 Accessed on: March. 10, 2024 (in English)

The concept of the "New Ukrainian School". [Online]. Available: https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_1_Oglyad.pdf. Accessed on: March. 10, 2024. (in Ukrainian)

U. Kohut, O. Sikora, and T. Vdovychyn, "Challenges of learning and teaching in the conditions of war", Youth and Market, no 5(202), 2022. doi: 10.24919/2617-0825.6/204.2022. Accessed on: on: March. 10, 2024. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Tetiana Vdovychyn, Oksana Sikora, Taras Kobylnyk, Natalia Vynnytska

Downloads

Download data is not yet available.