DEVELOPING INFORMATION AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MILITARY SAILORS
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and technological competence
training of future officers
Military and Naval Forces of Ukraine
professional training

How to Cite

[1]
R. Shevchenko, O. Cherniavskyi, V. Shemchuk, O. Zlobina, N. Benkovska, and N. Terentieva, “DEVELOPING INFORMATION AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE OF PROSPECTIVE MILITARY SAILORS”, ITLT, vol. 101, no. 3, pp. 86–107, Jun. 2024, doi: 10.33407/itlt.v101i3.5670.

Abstract

The readiness of future officers of the Naval Forces of Ukraine to protect the Motherland, to perform official duties in units and on ships, requires them to receive a high level of professional training. An essential aspect of this training is the development of information and technological competence. Modern requirements, including the transition to material and technical standards aligned with NATO, necessitate an elevation in the level of information and technological competence among cadets.

The scientific novelty of the article is that it presents the successful results of testing a set of classes for the development of information technology competence of future military sailors (Appendix A), and clarifies the essence of the concept of "information technology competence of future military sailors". In the framework of our research we understand this competence as an integral quality of a person which combines motivation, knowledge, skills, experience in the use of modern information technologies during professional activities related to the performance of duties of future officers of the Ukrainian Navy of the Armed Forces of Ukraine (including  management of combat modules, unmanned aerial vehicles, digital weapons, the possibility of using artificial intelligence in combat systems, ensuring cyber security of weapons and military equipment, etc.). It is shown that the formation of information and technological competence of future officers of the Ukrainian Navy contributes to their development of qualities necessary for the successful performance of official duties.

In the research proposed by the authors, the components of the information technology competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine are revealed. Among these components are the skills of searching, storing, processing and transmitting information; ability to work with high-tech devices; knowledge of the basics of information security and data protection; the ability to monitor technological innovations in professional competences, etc.

For researching the level of development of information technology competence of cadets a factor-criterion model of IT competence of cadets was built, the use of which allowed the method of expert evaluations to match each of the criteria with a certain number characterizing its development. With the help of a comparative analysis based on the results of two diagnostic sections, the statistical reliability of the differences in the signs of identifying IT competence criteria before and after the training of future officers of the Ukrainian Navy was determined

Considering the unique dynamics within a maritime institution of higher education, a systematic blend of lectures, discussions, practical training sessions, situational exercises, utilization of virtual technologies, and the undertaking of group and individual projects significantly elevated the level of information technology competence among future Naval Forces officers. According to the method of calculating the level of information technology competence proposed in the study, it increased by 9.98%, which is a statistically significant result.

PDF (Ukrainian)

References

Біла книга 2019-2020. Збройні Сили України, Держспецтрансслужба. Інформаційний бюлетень. Київ. Україна. МОУ, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.mil.gov.ua/content/files/whitebook/WB_2020_FINAL.pdf

Стратегія Військово-Морських Сил Збройних Сил Україні 2035. 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://navy.mil.gov.ua/strategiya-vijskovo-morskyh-syl-zbrojnyh-syl-ukrayiny-2035/.

Програма Військовий моряк – 2035 професійність і компетентність (ПіК). 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://navy.mil.gov.ua/prezentatsiya-programy-vijskovyj-moryak-2035/

І. В. Перегняк, “Досвід і перспективи застосування ікт для професійної підготовки фахівців прикордонної служби України в навчальному центрі морської охорони”, ITLT, vol. 83, no. 3, pp. 60–78, Jun. 2021,, doi: 10.33407/itlt.v83i3.4181

А. М. Капітон, “Інформаційно-обчислювальна компетентність майбутніх фахівців з інформаційних технологій”, ITLT, vol. 93, no. 1, pp. 49–67, Feb. 2023, doi: 10.33407/itlt.v93i1.5090.

В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін. (2010) “Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод, рекомендації” / за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. К. : Атіка,. 88 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/10542/

О.М.Спірін, “Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання”, ITLT, vol. 33, no. 1, бер. 2013, doi: 10.33407/itlt.v33i1.788.

Н. Х. Баловсяк (2006) “Структура та зміст інформаційної компетентності майбутнього спеціаліста» Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2, Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. пр. Київ,. № 4 (11). С. 3-6. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/17080

А. М. Гуржій, О. В. Овчарук (2013) Дискусійні аспекти інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи. Інформаційні технології в освіті. № 15. С. 38–43. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_6

В. Г. Логвіненко (2008). “ІКТ-компетентність та ІКТ-компетенція майбутнього фахівця” Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики: [зб. наук. праць: у 3-х т. ]. Кривий Ріг : Видавничий вiддiл НацМетАУ,. Т.3: Теорія та методика навчання інформатики. Вип. VII. С. 121–131. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/download/188/177/

О. Матвієнко, М. Цивін (2005) “Основи менеджменту інформаційних систем”: Навч. посібник. Київ.: Центр навчальної літератури. 176 с.. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.studmed.ru/view/matvyenko-ov-civn-mn-osnovi-menedzhmentu-nformacynih-sistem_a9cfdb2d40c.html

А.М. Добровольська (2017). Формування ІТ-компетентності майбутніх фахівців як педагогічна проблема. Фізикоматематична освіта : науковий журнал. Випуск 3(13). C. 45-56. [Електронний ресурс]. Доступно: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v3-13/2017_3-13-Dobrovolska_Scientific_journal_FMO.pdf

Є. О. Лодатко “Інформаційно-технологічна компетентність як основа підготовки майбутніх інженерів-педагогів до розвитку технічної творчості учнів”. Молодь і ринок. No. 7. С. 13-16. 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_7_4

A. Saltanat, S. Kaldykul, K. Zaure, K. Saniya, U. Gulbanu, K. Karas and B. Bagdat. “Opinions of University Students on Technology Literacy”, Int. J. Eng. Ped., vol. 12, no. 2, pp. pp. 141–154, Mar. 2022. doi: 10.3991/ijep.v12i2.29341.

Н. В. Ашихміна, “Використання засобів ІКТ для формування фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва”, ITLT, vol. 82, no. 2, pp. 63–76, Apr. 2021, doi: 10.33407/itlt.v82i2.3313.

N. Candolfi Arballo, M. E. Chan Nuñez, and B. Rodriguez Tapia. “Technological Competences: A Systematic Review of the Literature in 22 Years of Study”, Int. J. Emerg. Technol. Learn., vol. 14, no. 04, pp. pp. 4–30, Feb. 2019. doi: 10.3991/ijet.v14i04.9118.

Draft of the Updated Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine (DigCompUA for Citizens 2.2 2023). [Електронний ресурс]. Доступно: https://drive.google.com/drive/folders/1pyIUKvX3fPBr28gZccftySbZaEwCUmA7

М. С. Головань (2007) Інформатична компетентність як об’єкт педагогічного дослідження. Проблеми і нженерно-педагогічної освіти : зб. наук. праць. Українська інженерно-педагогічна академія. Харків No. 16. С. 314-324. [Електронний ресурс]. Доступно: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/56502/5/Holovan_%20Informatychna_kompetentnist.pdf

М.В. Дубняк “Цифрова трансформація освіти та цифрових компетентностей: правові аспекти”. Інформація і право. No. 3(42). 2022. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.3(42).270253.

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 255 «Озброєння та військова техніка» для другого (магістерського) рівня вищої освіти» № 583 від 30.04.2020 р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/255-Ozbr.ta.viysk.tekhn-mah.31.01.22.pdf

І. С.Попроцький, В. В. Сапіга. (2019) “Модернізація підготовки військово-морських спеціалістів у закладах вищої освіти”. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка : зб. наук. праць.. Вип. 18. С. 169–174. doi: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.169-174.

В. Климчук, В. Горбунова (2014). “Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді: теорія, методика, програма розвитку”. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 110 с.. [Електронний ресурс]. Доступно: http://er.ucu.edu.ua/handle/1/1058

A. Guraliuk, I. Varava, S. Holovko, L. Shapenko, and V. Oleshchenko, “Expert Assessment of the Quality of Remote Educational Resources”, Int. J. Eng. Ped., vol. 13, no. 1, pp. pp. 34–44, Feb. 2023. doi: 10.3991/ijep.v13i1.36121.

І.В. Нікітіна. “Розвиток мотивації студентів”. Практикум: навч. посіб.. К.: НУХТ. 326 p. 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29283/1/6.pdf

С. Совгіра. (2010) “Методика проведення педагогічного експерименту”. Проблеми підготовки сучасного вчителя. No. 2. С. 38-45.. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2010_2_8.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

White Paper – 2019-2020. “Armed Forces of Ukraine& Newsletter”. Kyiv, Ukraine: MOU. 2021. [Online]. Available: https://www.mil.gov.ua/content/files/whitebook/WB_2020_FINAL.pdf (in Ukrainian).

Strategy of the Naval Forces of the Armed Forces of Ukraine 2035. 2019. [Online]. Available: https://navy.mil.gov.ua/strategiya-vijskovo-morskyh-syl-zbrojnyh-syl-ukrayiny-2035/ (in Ukrainian).

Program Military Sailor - 2035 Professionalism and Competence. 2019. [Online]. Available: https://navy.mil.gov.ua/prezentatsiya-programy-vijskovyj-moryak-2035/ (in Ukrainian).

I.V. Perehniak. “Experience and Prospects of the Application of ICT for the Professional Training of Specialists of the Border Service of Ukraine at the Educational Center of the Maritime Guard”, ITLT, vol. 83, no. 3, pp. 60–78, Jun. 2021, doi: 10.33407/itlt.v83i3.4181. (in Ukrainian).

A. M. Kapiton, “Information and Computational Competence of Future Information Technology Specialists”, ITLT, vol. 93, no. 1, pp. 49–67, Feb. 2023, doi: 10.33407/itlt.v93i1.5090. (in Ukrainian).

V. Yu. Bykov, O. V. Bilous, Yu. M. Bogachkov and others. (2010) "Fundamentals of Standardization of Information and Communication Competences in the Education System of Ukraine: Method, Recommendations" / ed. by V. Yu. Bykov, O. M. Spirin, O. V. Ovcharuk/ K.: Atika,. 88 p. [Online]. Available: http://eprints.zu.edu.ua/10542/ (in Ukrainian).

O. M. Spirin, “Criteria and Quality Indicators of Information and Communication Technologies of Learning”, ITLT, vol. 33, no. 1, Mar. 2013, doi: 10.33407/itlt.v33i1.788. (in Ukrainian).

N. Kh. Balovsiak (2006). "The Structure and Content of the Information Competence of the Future Specialist" Scientific journal of the Dragomanov USU. Series 2, Computer-oriented learning systems: coll. of science pr. Kyiv. No. 4 (11). P. 3-6.. [Online]. Available: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/17080 (in Ukrainian).

А. Gurzhiy, O. Ovcharuk (2013) “Discussion Aspects of Information and Communication Technologies Competencies: International Approaches and Ukrainian Perspectives”. Information technologies in education. No. 15. P. 38–43. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_6 (in Ukrainian).

V. Logvinenko (2008). “ICT-Competence and ICT-Competency of the Future Specialist" Theory and teaching methods of mathematics, physics, informatics: [Coll. of science works: in 3 vols.]. Kryvyi Rih: Publishing Department of National MetAU,. Volume 3: Theory and teaching methods of informatics. Vol. VII. P. 121–131. [Online]. Available: https://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/download/188/177/ (in Ukrainian).

O. Matviienko & M. Tsyvin (2005) Basics of Information Systems Management: Education. manual. Kyiv: Center for Educational Literature. 176 p. [Online]. Available: https://www.studmed.ru/view/matvyenko-ov-civn-mn-osnovi-menedzhmentu-nformacynih-sistem_a9cfdb2d40c.html(in Ukrainian).

Dobrovolska А. (2017). Formation Of IT Competence Of Future Specialists As A Pedagogical Problem. Physical and Mathematical Education: scientific journal. Issue 3(13). pp. 45-56. [Online]. Available: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2017-v3-13/2017_3-13-Dobrovolska_Scientific_journal_FMO.pdf (in Ukrainian).

Ye. O. Lodatko “Information Technology Competence as a Basis for Training Future Engineer-Pedagogues for the Development of Students' Technical Creativity”. Youth and market. No. 7. pp. 13-16. 2015. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_7_4 (in Ukrainian).

A. Saltanat, S. Kaldykul, K. Zaure, K. Saniya, U. Gulbanu, K. Karas and B. Bagdat. “Opinions of University Students on Technology Literacy”, Int. J. Eng. Ped., vol. 12, no. 2, pp. pp. 141–154, Mar. 2022. doi: 10.3991/ijep.v12i2.29341. (in English)

N. V. Ashykhmina, “Use of ICT Tools for Forming The Professional Competence of Prospective Musical Art Teachers ”, ITLT, vol. 82, no. 2, pp. 63–76, Apr. 2021, doi: 10.33407/itlt.v82i2.3313. (in Ukrainian).

N. Candolfi Arballo, M. E. Chan Nuñez, and B. Rodriguez Tapia. “Technological Competences: A Systematic Review of the Literature in 22 Years of Study”, Int. J. Emerg. Technol. Learn., vol. 14, no. 04, pp. pp. 4–30, Feb. 2019. doi: 10.3991/ijet.v14i04.9118. (in English)

Draft of the Updated Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine (DigCompUA for Citizens 2.2 2023). [Online]. Available: https://drive.google.com/drive/folders/1pyIUKvX3fPBr28gZccftySbZaEwCUmA7 (in English)

M. S. Golovan (2007) Information Competence as an Object of Pedagogical Research. Problems of engineering and pedagogical education: coll. of science works. Ukrainian Engineering and Pedagogical Academy. Kharkiv. No. 16. P. 314-324. [Online]. Available: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/56502/5/Holovan_%20Informatychna_kompetentnist.pdf (in Ukrainian).

M. Dubnyak “Digital transformation of education and digital competences: legal aspects”. Information and law. No. 3(42). 2022. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.3(42).270253. (in Ukrainian).

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine "On Approval of the Standard of Higher Education in Specialty 255 "Armament and Military Equipment" for the Second (Master's) Level of Higher Education" No. 583 dated 04/30/2020 [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/255-Ozbr.ta.viysk.tekhn-mah.31.01.22.pdf (in Ukrainian).

I. S. Poprotskyi, V. V. Sapiga. (2019) "Modernization of Training of Naval Specialists in Institutions of Higher Education." Scientific herald of the Institute of vocational education and training of NAES of Ukraine. Professional Pedagogy/1(18)'2019, ðð. 169-174. doi: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.169-174. (in Ukrainian).

V. Klymchuk and V. Horbunova. “Internal Motivation of Educational Activity of Youth: Theory, Methodology, Development Program”. Zhytomyr: Department of ZhDU named after I. Franka. 110 p. 2014. [Online]. Available: http://er.ucu.edu.ua/handle/1/1058 (in Ukrainian).

A. Guraliuk, I. Varava, S. Holovko, L. Shapenko, and V. Oleshchenko, “Expert Assessment of the Quality of Remote Educational Resources”, Int. J. Eng. Ped., vol. 13, no. 1, pp. pp. 34–44, Feb. 2023. doi: 10.3991/ijep.v13i1.36121.

I. V. Nikitina. “Development of Students' Motivation”. Workshop: training manual. Kyiv: NUoFT. 326 p. 2017. [Online]. Available: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/29283/1/6.pdf (in Ukrainian).

S. Sovhira. “Methodology of Conducting a Pedagogical Experiment”. Problems of Training a Modern Teacher. No. 2. P. 38-45. 2010. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2010_2_8 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ruslan Shevchenko, Oleh Cherniavskyi , Vasyl Shemchuk, Olena Zlobina, Natalia Benkovska, Nataliia Terentieva; Andrii Guraliuk

Downloads

Download data is not yet available.