Abstract
The article considers economic indicators of the discrepancy between vocational education and modern pedagogical technologies (PT) and the requirements of the labor market. For the first time, a fundamentally new pedagogical technology (PT) for the formation of professional competence (PC) in the conditions of mass vocational education is proposed, using measurable indicators of PC for each person. This is achieved through online management of students' implementation of a system of decomposed tasks in project teams. The main novelty of PT is the implementation of online management of self-regulated development of PC, which provides effective personalized education. This includes: strategic motivation of students for a successful career through advancement in the labor market using an online site with registration of e-profiles and e-portfolios, organization of work in project teams; personalized planning of training, focusing on the implementation of didactically decomposed professional tasks, and not on traditional disciplines; organization of training in project teams using web platform subroutines: “task management” for controlling the learning process, “cases” for communication between students and teachers, CRM systems for effective relationship management; information support for the educational process, structured by stages of task mastery; peer and online control of student learning outcomes; using methods for measuring online indicators of the PRC using metric scales and educational objective data, which allows assessing the effectiveness of education not only by teachers’ impressions, but also by real measurable indicators.The correspondence of the PT to its key attributes is substantiated: the presence of a clear concept, measurable indicators of achieving results, methods of fixing and criteria for evaluating results, a system of tasks and stages of their implementation, controllability of learning through online management, algorithms for organizing the educational process, effectiveness and efficiency. It has been proven that PT has high indicators of: quality (compliance with the requirements of the labor market and the individual), effectiveness (achievement of the planned level of PrK by each person) and efficiency (achievement of high quality education with minimal expenditure of resources and time of teachers).
References
[1] UNESCO “Institute for Statistics”.. World Bank Group. Public spending on education, total (% of GDP), 2024. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS
[2] World Bank Group. “Дослідження сфери освіти в Україні. До більшої результативності, справедливості та ефективності (Резюме 3)”, 2022.[Електронний ресурс]. Режим доступу: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documents1.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf
[3] Д. Хімена, О. Купець, Н. Мюллер, А. Олефір. “Навички для сучасної України”. Міжнародний банк реконструкції та розвитку та Світовий банк. 1818 H Street NW, Washington DC 20433, 2017. 146 с. .[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://documents1.worldbank.org/curated/es/808141497006924267/text/111553- UKRANIAN-PUBLIC-SkillsformodernUkraineUKR.txt
[4] МОН. “ЗВІТ з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти”, 2022. .[Електронний ресурс]. Режим доступу: Chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mon.gov.ua/storage/app/ media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu.pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf
[5] O.R. Zlatkin-Troitschanskaia, J. Shavelson and С. Kuhn. “The International State of Research on Measurement of Competency in Higher Education”. Studies in Higher Education, vol. 40 (3), pp. 393–411, 2015. doi: 10.1080/03075079.2015.1004241.
[6] J.J. Walcutt, & S. Schatz. (Eds.).“Modernizing Learning”: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office. License: Creative Commons Attribution CC BY 4.0 IGO.2019
[7] “Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Нац. акал. пед. наук України, за заг. ред В. Г. Кременя. К. Пед. думка, 2016. 448с.
[8] М.В. Артюшина [та ін.] “Психологія діяльності та навчальний менеджмент”: навч. Посібник. Державний вищий навчальний заклад "Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана". К. : КНЕУ, 2008. 329 c.
[9] Л. Гриневич, Н. Морзе, В. Вембер, М. Бойко. “Роль цифрових технологій у розвитку STEM. Екосистема освіти”. Інформаційні технології та засоби навчання, Т. 83, № 2, С. 264 – 278, 2021. https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.
[10] О.О. Романовський, Ю.Ю. Романовська, Н.М. Чаплинська, С.А. Данилов. “Підвищення якості дистанційної освіти та онлайн моніторингу самостійної роботи студентів”. Інформаційні технології і засоби навчання, том 84, № 4, С. 211–233, 2021.
[11] М. В. Пікуляк, М. В. Кузь, О. Д. Ворощук. “Удосконалення інформаційних технологій побудови системи дистанційної освіти з використанням алгоритму гібридного навчання”. Інформаційні технології та засоби навчання, том 88, № 2, С. 167–185, 2022.
[12] Г.В. Локарева, Е.А. Бажміна. “Персоналізація в освіті: учні керують своїм навчанням за допомогою цифрових технологій”. Інформаційні технології і засоби навчання, том 86, № 6, С. 187–207, 2021.
[13] С.Д. Бушуєв, Н.С. Бушуєва, Д.А. Бушуєв, Б. Ю. Козир. “Розробка освітніх програм на основі їх цифрового сліду”. Інформаційні технології і засоби навчання, том 87, № 1, С. 18–32, 2022.
[14] Pengyue Guo, Nadira Saab, Lysanne S. Post, Wilfried Admiraal. “A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures”. International Journal of Educational Research, vol. 102, 2020. doi: 101586; ISSN 0883-0355; https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586.
[15] Ingo Kollar, Frank Fischer, Friedrich Hesse. “Collaboration scripts – a conceptual analysis”. Educational Psychology Review, vol. 18 (2), pp. 159 – 185, 2006. doi: ffhal-00703937f
[16] Ernesto Panadero. “A Review of Self-regulated Learning: Six Models and Four Directions for Research”. Frontiers in Psychology, 8, April 2017. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00422
[17] K. Sharma, А. Nguyen and Y. Hong. “Self-regulation and shared regulation in collaborative learning in adaptive digital learning environments: A systematic review of empirical studies”. British Journal of Educational Technology, 00, рp.1 – 39, 2024. https://doi.org/10.1111/bjet.13459
[18] Ernesto Panadero. “Social co-regulation of learning: a review”. European Psychologist, 20 (3), рp.190 – 203, January 2015. doi: 10.1027/1016-9040/a000226.
[19] С.О. Сисоєва. “Педагогічні технології: характеристика сутнісних ознак”. Київ: Педагогіка, С.127–131, 2006.
[20] Постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. No 373 “Про затвердження Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів”, зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 р. No 1453 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. No 373”.
[21] Paul M. Muchinsky, Satoris S. Howes. “Psychology Applied To Work An introduction to industrial and organizational psychology”, in Title of His Published Book 2022. 554с. ISBN-10: 0974934550, ISBN-13: 978-0974934556.
[22] С.В. Охременко. “Створення інформаційної інфраструктури ринку праці – необхідна умова ефективності системи професійно-технічної освіти в Україні”. Економічний вісник Донбасу, № 3 (73), С. 111–121, 2023.
[23] І.С. Войтович, Н.С. Павлова, Н.П. Франчук. “Електронне портфоліо випускника вищого навчального закладу як форма відображення результату професійної підготовки”. Інформаційні технології і засоби навчання, том 96, № 4, C. 15–28, 2023.
[24] N. A. Jankowski, J. D. Timmer, J. Kinzie & G.D. Kuh. “Assessment that matters: Trending toward practices that document authentic student learning”, January. Urbana, IL: University of Illinois and Indiana University, National Institute for Learning Outcomes Assessment (NILOA), 2018.
[25] С.В. Охременко. “Методологія метричного вимірювання професійної компетентності”. Оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти: теорія, методика, практика. Збірник матеріалів Всеукраїнського круглого столу. Київ: Інститут професійної освіти НАПН України. С 58–61, 2022. .[Електронний ресурс]. Режим доступу: https://conference.ivet.edu.ua/index.php/2022-1/article/view/78/68
[26] С.В. Охременко, М.П. Костюченко, А.А. Каленський. “Онлайн-індикатори професійної компетентності будівельників”. Інформаційні технології та засоби навчання, том 91, № 5, C. 52–69, 2022.
[27] R.M. Belbin. Team Roles at Work (2nd ed.).2010. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080963242.
[28] С.В. Охременко, М.П. Костюченко. “Онлайн база контенту освоєння діяльності”. Комп’ютер у школі та сім’ї, № 2 (158), С. 42–51, 2020.
[29] S. Chandra and S Palvia. “The next wave of online education: peer-to-peer learning”. Journal of Information Technology Case and Application Research, vol. 23 (3), pp. 157–172, 2021. https://doi.org/10.1080/15228053.2021.1980848
[30] Blaženka Divjak , Bart Rienties , Francisco Iniesto, Petra Vondra , Mirza Žižak. “Flipped classrooms in higher education during the COVID-19 pandemic: findings and future research recommendations”. Int J Educ Technol High Educ 19 , 9, 2022. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00316-4
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
[1] UNESCO “Institute for Statistics”. World Bank Group. Public spending on education, total (% of GDP), 2024. [Online]. Available: https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GD.ZS (in English)
[2] World Bank Group. “Research of education in Ukraine. To greater efficiency, fairness and efficiency (Summary3)”. 2022. [Online]. Available: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://documents1.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf. (in English)
[3] D. Jimena, O. Kupec, N. Muller, A. Olefir “Skills for modern Ukraine”. International Bank for Reconstruction and Development and the World Bank. 2017. 1818 H Street NW, Washington DC 20433, 2017. 146 p. [Online]. Available: http://documents1.worldbank.org/curated/es/80814141497006924267/text/1115553- ukranian-public-skillSFORMODERNUKRAINUKRAINUKRAINUKR.TX. (in English)
[4] MON. “Report on the monitoring of employment of graduates of higher and professional higher education institutions“. 2022. [Online]. Available: Chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu.pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf. (in Ukrainian)
[5] O. R. Zlatkin-Troitschanskaia, J. Shavelson and C. Kuhn “The International State of Research on Measurement of Competency in Higher Education”. Studies in Higher Education 40 (3). (2015). C 393-411. doi:10.1080/03075079.2015.1004241. (in English)
[6] J.J. Walcutt & S. Schatz (Eds.).“Modernizing Learning”: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office. License: Creative Commons Attribution CC BY 4.0 IGO.2019 (in English)
[7] National report on the state and prospects of development of education in Ukraine”. Nat. Aqual. Ped.Sciences of Ukraine, for the total. Red VG Kremin. K. Ped. Dumka, 2016. 448p. (in Ukrainian)
[8] M.V. Artyushina. [et al.] "Activity psychology and educational management": teaching. Manual. State higher educational institution . Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman. K. : KNEU, 2008. 329 p. (in Ukrainian)
[9] L. Grinevich, N. Morse, V.Wember, M. Boyko "The role of digital technologies in STEM development". Ecosystem of Education », Information technologies and training tools, Volume 83, 2021. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3. (in Ukrainian)
[10] O.O. Romanovsky, Yu.Yu. Romanovskaya, N.M. Chaplinskaya, S.A. Danilov. “Improving the quality of distance education and online monitoring of students' independent work”. Information technologies and teaching tools, 2021, Volume 84, №4 P. 211-233. (in Ukrainian)
[11] M.V. Pikulyak, M.V. Kuz, O.D. Voroshchuk. “Increasing information technologies for the construction of a system of distance education using the algorithm of hybrid learning”. Information technologies and training tools, volumes. 88 № 2 (2022) P. 167-185. (in Ukrainian)
[12] G.V. Lokareva, E.A. Bazmina ."Personalization in education: Students manage their learning through digital technologies”. Information technologies and teaching tools, volumes. 86 № 6 (2021) pp. 187-207. (in Ukrainian)
[13] S.D. Bushev, N.S. Busheva, D.A.Bushev, B. Yu. Kozyr. " Development of educational programs on the basis of their digital trail”. Information technologies and teaching tools, Volume 87 No. 1 (2022) pp. 18-32. (in Ukrainian)
[14] Pengyue Guo, Nadira Saab, Lysanne S. Post, Wilfried Admiraal, “A Review of Project-Basted Learningin Higher Education”: Student Outcomes and Measal. 101586, ISSN 0883-0355, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586. (in English)
[15] I. Kollar, F. Fischer, and F.W. Hesse. (2006). “Scenarios of Cooperation - A conceptual Analysis”. Review of Pedagogical Psychology, 18, (2006). pp. 159–185. (in English)
[16] E. Panadero. “A Review of Self-Regulated Learning: Six Models and Four Research Areas”. Frontiers in Psychology, 8, (2017). 250270. (in English)
[17] K. Sharma, A.Nguyen and Y. Hong, (2024). “Self-regulation and co-regulation in collaborative leging in adaptive digital learning environments: A Systematic Review of Empirical Research”. British Journal of Education Technology, 2024, R.1 - 39. https://doi.org/10.1111/bjet.13459. (in English)
[18] E. Panadero & S Järvelä. “Social Co-Regulation of Learning: A Review”. European Psychologist, 20 (3), (2015). pp.190 - 203. (in English)
[19] S.O. Sysoeva. "Pedagogical technologies: characterization of essential features”. K.: Pedagogy, (2006). pp. 127- 131. (in Ukrainian)
[20] Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine of May 31, 2017 NO 373 “On Approval of the Procedure for Development, Introduction and Review of Professional Standards”, as amended by the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 27, 2022 No 1453 “On Amendments To the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of May 31, 2017 NO 373. (in English)
[21] Paul M. Muchinsky, Satoris S. Howes. “Psychology Applied To Work An introduction to industrial and organizational psychology”, in Title of His Published Book 2022. 554с. ISBN-10: 0974934550, ISBN-13: 978-0974934556. (in English)
[22] S.V. Okhremenko. "Creating an information infrastructure of the labor market is a necessary condition for the effectiveness of the vocational education system in Ukraine”. Donbass Economic Bulletin. (2023). No. 3 (73). pp. 111-121. (in Ukrainian)
[23] I.S. Voitovich, N.S.Pavlova, N.P. Franchuk. "Electronic portfolio of a graduate of a higher education institution as a form of displaying the result of professional training”. Information technologies and teaching tools. (2023). volume. 96. № 4. pp. 15-28. (in Ukrainian)
[24] N. A.Jankowski, J. D.Timmer, J. Kinzie & G. D. Kuh. (2018, January). "Assessment That Matters: Trender Town Practices that Document Authentic Student Learning”. Urbana, Il: University of Illinois and Indiana University, National Institute for Learning Outcomes Assessment (Niloa) (2018). (in English)
[25] S. V. Okhremenko."Metric measurement of professional competence”. Assessment of the quality of training of specialists in institutions of professional higher education: theory, methodology, practice. Collection of materials of the all -Ukrainian round table (Kyiv, November 14, 2022). Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. pp. 58-61. [Online]. Available:https://conference.ivet.edu.ua/index.php/2022-1/article/view/78/68. (in Ukrainian)
[26] S. V. Okhremenko, M.P. Kostyuchenko, A.A. Kalensky. "Online Indicators of the professional competence of builders”. Information technologies and training tools. 2022.To 91, № 5. pp. 52-69. (in Ukrainian)
[27] R.M. Belbin. "Team Roles at Work” (2nd ed.).2010. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780080963242. (in English)
[28] S. V. Okhremenko, M.P. Kostyuchenko. "Online content of the content of activity”. Computer at school and family. 2020. №2 (158). pp. 42–51. (in Ukrainian)
[29] S.Chandra and S. Palvia. (2021). "The Next Wave of Online Education: Peer-To-PEER Learning”. Journal of Information Technology Case and Application Research, 23 (3), (2021), pp.157–172. https://doi.org/10.1080/15228053.2021.1980848. (in English)
[30] Blaženka Divjak , Bart Rienties , Francisco Iniesto, Petra Vondra , Mirza Žižak "Flipped Classrooms in Higher Education Durying the Covid-19 Pandemic: Findings and Re commendations for Future Research”. Int j educ Technol High Educe 19, 9 (2022). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00316-4. (in English)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Sergey Okhremenko, Mikhail Kostyuchenko

