FEATURES OF ICT USE IN THE SUBJECT-ORIENTED PROJECT ACTIVITY

Keywords: еducational projects, educational process, comprehensive school, information and communication technologies in education

Abstract

In education, the project training is in the focus of scientists, educators and teachers. Training project, in some cases, is a leading educational form.The main attention is concentrated on possibilities of educational projects realization with the use of information and communication technologies in the conditions of real educational process of comprehensive school. It is carried out the pedagogical analysis of productivity of the use of short-term information subject-oriented educational projects, which is based on experimental researches. A generalized structure of the process of pedagogical designing with the use of ICT is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandra M. Sokolyuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), head of the Department of laboratory comlexes and learning tools

References

Бухтиярова И. Н. Метод проектов и индивидуальные программы в продуктивном обучении / И. Н. Бухтиярова // Школьные технологии. – 2001. – № 2. – С. 108–114.

Васильев В. Проектная исследовательская технология. Развитие мотивации / В. Васильев // Народное образование. – 2000. – № 9. – С. 177–180.

Веретенникова А. Е. Учебный проект: его возможности / А. Е. Веретенникова // Учитель. – 2000. – № 4. – С. 52–55.

Дашниц Н. Л. Организация проектной деятельности учащихся на основе средств ИКТ и оценка результатов проектирования [Текст]: (На основе анализа материалов зарубеж. образоват. серверов] / Н. Л. Дашниц // Институт информатизации образования РАО (Москва). Ученые записки. – М. : ИИО РАО, 2002. – Вып. 6: Информационные и коммуникационные технологии в общем, профессиональном и дополнительном образовании. – С. 45–62.

Дементієвська Н. П. Інтернет і телекомунікаційні проекти мережі шкіл України / Н. П. Дементієвська // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2003. – № 6. – С. 31–35.

Копотій В. В. Використання методу навчальних проектів у класах природничо-математичного профілю / В. В. Копотій // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / редкол. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – № 3 (10) – 2005. – C. 84–102.

Морзе Н. В. Телекомунікаційні проекти: стан та перспективи / Н. В. Морзе, Н. П. Дементієвська // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 1999. – № 4. – С. 21–24.

Поливанова К. Н. Проектная деятельность школьников : пособие для учителя / К. Н. Поливанова. – М. : Просвещение, 2008. – 192 с.

Савченко В. Ф. Застосування на уроках фізики методу проектів для формування в учнів професійно орієнтованих компетентностей [Текст] / В. Ф. Савченко, О. А. Горобець // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. – Чернігів, 2009. – Вип. 65. – С. 40–44.

Сергеев И. С. Как организовать проектную деятельность учащихся : практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений. – 2-е изд., испр. и доп. / И. С. Сергеев. – М. : АРКТИ, 2005. – 110 с.

Сисоєва С. О. Особистісно орієнтовані педагогічні технології: метод проектів / С. О. Сисоєва // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2002. – Вип. 1(5). – С. 73–80.

Соколик О. М. Розвиток контрольно-оцінювальних умінь старшокласників у процесі навчання фізики в умовах комп‘ютерно орієнтованого середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02, теорія та методика навчання (фізика) / О. М. Соколюк . – К., 2011. – 20 с.

Published
2012-01-10
Section
Learning tools in modern pedagogical systems