A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF RESEARCH AND TEACHING STAFF
PDF (Ukrainian)

Keywords

digital competence
researchers
research and teaching staff
development model

How to Cite

[1]
O. Spirin, V. Oleksiuk, Y. Vasylenko, and O. Sirenko, “A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF RESEARCH AND TEACHING STAFF”, ITLT, vol. 104, no. 6, pp. 156–179, Dec. 2024, doi: 10.33407/itlt.v104i6.5889.

Abstract

The use of digital tools at all stages of scientific research is a requirement today. Therefore, a modern researcher must be able to use many digital tools and services. This study is devoted to substantiating and designing a model for developing the digital competence of researchers and academic staff in educational sciences. The article analyses publications from scientific databases to clarify the research areas. The authors have studied the framework documents of the European Union and existing models related to developing the digital capabilities of teachers and researchers. The authors’ model of developing digital competence was designed on this basis. It includes digital learning, digital research, digital methodology, digital organisational and educational, and cross-disciplinary competencies. The typical research and teaching staff activities were analysed and considered in defining them. The types of digital tools necessary for the employee’s professional activity have been identified for each of these competences. These include general-purpose software, specialised digital applications and services (scientific abstract and citation databases, institutional repositories, reference managers), cloud services, workflow management packages, and social and academic networks. The article separately highlights artificial intelligence as a technology in demand for all types of activities of a modern scientist. It is substantiated that the defined list of competences mainly corresponds to the areas of digital competence described in the draft conceptual and reference framework for digital competence of the pedagogical and scientific-pedagogical staff of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine. The developed model of developing digital competence contains several blocks such as target, content, technological, diagnostic and analytical. The model envisages the use of face-to-face and distance learning methods, modern learning management systems, and the constant readiness of the target audience for self-learning and self-improvement.

PDF (Ukrainian)

References

A. G. Rosario Ruvi, P. G. Luciano, Z. T. Wálter Rolando, A. d. l. S. Marco Antonio та F. B. Maritte, “Digital competence in scientific research in higher education”, Int. j. health sci., с. 5778–5787, лип. 2022. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6ns5.10242.

S. Linthaluek, P. Wannapiroon та P. Nilsook, “The Landscape of Digital Technology to Enhance the Digital Researcher”, Int. Educ. Stud., т. 16, № 2, с. 180, берез. 2023. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.5539/ies.v16n2p180.

М. Друшляк, «Технологія SAMR впровадження засобів комп’ютерної візуалізації в освітній процес з метою формування візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики», OpenEdu, вип. 8, с. 17–25, Квіт 2020. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.3.

P. Mishra та M. J. Koehler, “Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge”, Teachers College Rec., т. 108, № 6, с. 1017–1054, черв. 2006. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x.

J. Janssen, S. Stoyanov, A. Ferrari, Y. Punie, K. Pannekeet та P. Sloep, “Experts' views on digital competence: Commonalities and differences”, Comput. & Educ., т. 68, с. 473–481, жовт. 2013. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008.

G. Falloon, “From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework”, Educational Technol. Res. Develop., т. 68, № 5, с. 2449–2472, берез. 2020. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4.

С. M. Іванова, “Проблема розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників з використанням відкритих електронних науково-освітніх систем”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 68, № 6, с. 291, груд. 2018. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2693.

О. М. Спірін, С. М. Іванова, А. В. Яцишин, Л. А. Лупаренко, А. Ф. Дудко та А. В. Кільченко, “Модель використання відкритих електронних науково-освітніх систем для розвитку інформаційно-дослідницької компетентності наукових і науково-педагогічних працівників”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 77, № 3, с. 302–323, черв. 2020. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3985.

О. М. Спірін і С. М. Іванова, Н. П. Франчук, А. В. Кільченко «Основні складники цифрової компетентності наукових і науково-педагогічних працівників», Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», вип. 2(9), С. 91-103, Жовт 2024. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0007.

О. М. Спірін, Ю. Г. Носенко, і А. В. Яцишин, «Підготовка наукових кадрів вищої кваліфікації з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті», КОНС, вип. 19 (26), с. 25–34, Трав 2019.

І. Г. Губеладзе, А. В. Яцишин та А. С. Сухіх, “Роль цифрових технологій у формуванні почуття власності молодого вченого”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 85, № 5, с. 304–322, листоп. 2021. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4533.

Н. В. Морзе та O. П. Буйницька, “Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників – ключова вимога якості освітнього процесу”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 59, № 3, с. 189, черв. 2017. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1667.

V. P. Oleksyuk, “Проектування моделі хмарної інфраструктури ВНЗ на основі платформи Apache Cloudstack”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 54, № 4, с. 153, верес. 2016. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1453.

O. Spirin, V. Oleksiuk, O. Oleksiuk, and S. Sydorenko “The Group Methodology of Using Cloud Technologies in the Training of Future Computer Science Teachers.” Дата звернення: 4 жовт. 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_154.pdf.

Н. Ю. Римар, Н. М. Шульська, Н. М. Матвійчук, Ю. В. Громик та Р. С. Зінчук, “Використання інституційного репозитарію для формування науково-дослідницької компетентності магістрів”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 76, № 2, с. 198–212, квіт. 2020. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.2753.

O. G. Glazunova, O. G. Kuzminska, N. V. Morze та T. V. Voloshyna, “Using scientific e-conferences for the research competence development: students’ point of view”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 72, № 4, с. 168–181, верес. 2019. Дата звернення: 4 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v72i4.2951.

Стратегія інтеграції України до Єдиного цифрового ринку Європейського Союзу (“Дорожня карта”). [Електронний ресурс]. Доступно: https://docs.google.com/document/d/1XgGb7AWSs7Ktl6Pl5xuYDpLFV0mtOTSN. Дата звернення: Жовт. 05, 2024.

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 03.03.2021 р. № 167-р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text Дата звернення: 14.10.2024.

Концептуально-референтна Рамка цифрової компетентності педагогічних й науково-педагогічних працівників (Проєкт). [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf Дата звернення: Жовт. 05, 2024.

Digital Education Action Plan (2021-2027). [Електронний ресурс]. Доступно: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan Дата звернення: Жовт. 05, 2024.

European Education Area. [Електронний ресурс]. Доступно: https://education.ec.europa.eu/about-eea/the-eea-explained Дата звернення: Жовт. 05, 2024.

European Skills Agenda. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en Дата звернення: Жовт. 05, 2024.

Europe’s Digital Decade: digital targets for 2030. [Електронний ресурс]. Доступно: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en Дата звернення: Жовт. 05, 2024

Горизонт Європа. Стратегічний план на 2025-2027. [Електронний ресурс]. Доступно: https://horizon-europe.org.ua/uk/about-he/strategic-plan-2025-2027 Дата звернення: Жовт. 05, 2024

DigCompEdu framework. [Електронний ресурс]. Доступно: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu/digcompedu-framework_en Дата звернення: Жовт. 05, 2024

Researcher role profile. [Електронний ресурс]. Доступно: https://repository.jisc.ac.uk/8862/ (дата звернення: 14.02.2024).

Р. Ляшенко та С. Семеріков, “Бібліометричний аналіз досліджень з навчання чат-ботів: ключові поняття та тенденції”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 101, № 3, с. 181–199, черв. 2024. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5622.

M. M. Mintii, N. M. Sharmanova, A. O. Mankuta, O. S. Palchevska та S. O. Semerikov, “Selection of pedagogical conditions for training STEM teachers to use augmented reality technologies in their work”, J. Phys.: Conf. Ser., т. 2611, № 1, с. 012022, жовт. 2023. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2611/1/012022.

C. W. Chien, “Influences of digital checklists on emergent researchers' method designs and writing”, Int. J. Innov. Learn., т. 35, № 1, с. 99–121, 2024. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1504/ijil.2024.135168.

V. Kovach, A. Iatsyshyn, S. Atamanyuk, M. Sheremet та T. Soloviov, “Digital Society and Information-Analytical Competence of Scientist: Perspectives on Knowledge Management”, у Digital Technologies in Education. Cham: Springer Nat. Switz., 2024, с. 129–143. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-57422-1_10.

F. Pires, J. Barbosa та P. Leitao, “Data scientist under the Da. Re perspective: analysis of training offers, skills and challenges”, у 2018 IEEE 16th Int. Conf. Ind. Inform. (INDIN), Porto, 18–20 лип. 2018. IEEE, 2018. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1109/indin.2018.8472108.

O. Kuzminska, M. Mazorchuk, N Morze, M. Prokopchuk та H. Danylchuk “ Integrating digital competencies of researchers into Ph.D. curricula: a case study on open science education ” у 2023 Proceedings of the 11th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2023), Kryvyi Rih, Ukraine, December 22, 2023. Дата звернення: 5 жовт. 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ceur-ws.org/Vol-3679/paper36.pdf

F. Asadnia та M. R. Atai, “Examining the effectiveness of an online EAP course in developing researchers' virtual conference presentation skills”, J. English Academic Purposes, с. 101184, жовт. 2022. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2022.101184.

Anna V. Iatsyshyn та ін. Applying digital technologies for work management of young scientists’ councils. у 2020 Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2020), Kryvyi Rih, Ukraine, December 18, 2020. Дата звернення: 5 жовт. 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ceur-ws.org/Vol-2879/paper04.pdf

M. Halaweh, “Actual Researcher Contribution (ARC) Versus the Perceived Contribution to the Scientific Body of Knowledge”, у Digital Libraries: The Era of Big Data and Data Science. Cham: Springer Int. Publishing, 2020, с. 93–102. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39905-4_10.

V. Corvello, M. C. Chimenti, C. Giglio та S. Verteramo, “An Investigation on the Use by Academic Researchers of Knowledge from Scientific Social Networking Sites”, Sustainability, т. 12, № 22, с. 9732, листоп. 2020. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.3390/su12229732.

G. Zhang, L. Wang, F. Shang та X. Wang, “What are the digital skills sought by scientific employers in potential candidates?”, J. Higher Educ. Policy Manage., с. 1–18, лип. 2024. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1080/1360080x.2024.2374392.

F. Pires, J. Barbosa та P. Leitao, “Data scientist under the Da.Re perspective: analysis of training offers, skills and challenges”, у 2018 IEEE 16th Int. Conf. Ind. Inform. (INDIN), Porto, 18–20 лип. 2018. IEEE, 2018. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1109/indin.2018.8472108.

K. Biermann, N. Peters та M. Taddicken, ““You Can Do Better Than That!”: Tweeting Scientists Addressing Politics on Climate Change and Covid-19”, Media Commun., т. 11, № 1, лют. 2023. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.17645/mac.v11i1.5961.

S. Arano-Poggi та N. Bel, “Datos enlazados de publicaciones, proyectos y herramientas para investigadores en humanidades digitales: catálogo piloto del centro Clarin IULA-UPF”, El Prof. Informacion, т. 23, № 6, с. 633–642, листоп. 2014. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.11.

A. V. Iatsyshyn та ін., “Formation of the scientist image in modern conditions of digital society transformation”, J. Phys.: Conf. Ser., т. 1840, № 1, с. 012039, берез. 2021. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012039.

N. Kahnwald, та D. Pscheida. “Digital competence for scientists: Requirements from the perspective of e-learning and e-science”, у 15th Workshop on Communities in New Media: Virtual Enterprises, Research Communities and Social Media Networks, GeNeMe, 4-5 October 2012.

M. K. Aydin та T. Yildirim, “Teachers’ digital competence: bibliometric analysis of the publications of the web of science scientometric database”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 91, № 5, с. 205–220, жовт. 2022. Дата звернення: 5 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5048.

R. Feola, C. Crudele та R. Celenta, “Developing cross-cultural competence in entrepreneurship education: What is the role of the university”, Int. J. Manage. Educ., т. 22, № 3, с. 101055, листоп. 2024. Дата звернення: 6 жовт. 2024. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101055.

N. Amruth та ін. Computer Science Curricula 2023. 2024. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA. Дата звернення: 5 жовт. 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dl.acm.org/doi/book/10.1145/3664191#.

О. Пінчук та І. Малицька, “Відповідальне та етичне використання штучного інтелекту в дослідницькій і публікаційній діяльності”, Inf. Technol. Learn. Tools, т. 100, № 2, с. 180–198, квіт. 2024. Дата звернення: 6 жовт. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5676.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. G. Rosario Ruvi, P. G. Luciano, Z. T. Wálter Rolando, A. d. l. S. Marco Antonio, and F. B. Maritte, "Digital competence in scientific research in higher education," Int. j. health sci., pp. 5778–5787, Jul. 2022. Accessed 4 Oct. 2022. 2024. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6ns5.10242. (in English)

S. Linthaluek, P. Wannapiroon and P. Nilsook, "The Landscape of Digital Technology to Enhance the Digital Researcher", Int. Educ. Stud., vol. 16, No. 2, p. 180, March. 2023. Accessed 4 Oct. 2024. https://doi.org/10.5539/ies.v16n2p180. (in English)

M. Dushliak, "SAMR Technology for the Implementation of Computer Visualization Tools in the Educational Process in Order to Form the Visual and Information Culture of Future Teachers of Mathematics and Computer Science", OpenEdu, vol. 8, pp. 17–25, Apr 2020. Date of access: 4 Oct. 2024. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.3. (in English)

P. Mishra and M. J. Koehler, "Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge", Teachers College Rec., vol. 108, no. 6, pp. 1017–1054, Jun. 2006. Accessed 4 Oct. 2006. 2024. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x. (in English)

J. Janssen, S. Stoyanov, A. Ferrari, Y. Punie, K. Pannekeet, and P. Sloep, "Experts' views on digital competence: Commonalities and differences," Comput. & Educ., vol. 68, pp. 473–481, Oct. 2013. Accessed 4 Oct. 2013. 2024. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008. (in English)

G. Falloon, “From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework”, Educational Technol. Res. Develop., vol. 68, no. 5, pp. 2449–2472, March. 2020. Accessed 4 Oct. 2024. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4. (in English)

S. M. Ivanova, "The Problem of Development of Information and Research Competence of Scientific and Scientific-Pedagogical Workers Using Open Electronic Scientific and Educational Systems", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 68, no. 6, p. 291, dec. 2018. Accessed 4 Oct. 2018. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2693. (in Ukrainian)

O. M. Spirin, S. M. Ivanova, A. V. Yatsyshyn, L. A. Luparenko, A. F. Dudko, and A. V. Kilchenko, "A model for the use of open electronic scientific and educational systems for the development of information and research competence of scientific and scientific-pedagogical workers", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 77, no. 3, pp. 302–323, Jun. 2020. Accessed 4 Oct. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3985. (in Ukrainian)

O. M. Spirin and S. M. Ivanova, N. P. Franchuk, A. V. Kilchenko "The Main Components of Digital Competence of Scientific and Scientific-Pedagogical Workers", UJ, Issue. 2(9), pp. 8-30, Oct 2024 (in Ukrainian)

O. M. Spirin, Y. G. Nosenko, and A. V. Yatsyshyn, "Training of highly qualified scientific personnel in information and communication technologies in education", KONS, issue. 19 (26), pp. 25–34, May 2019 (in Ukrainian)

I. G. Gubeladze, A. V. Yatsyshyn, and A. S. Sukhikh, "The Role of Digital Technologies in the Formation of a Young Scientist's Sense of Ownership," Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 85, no. 5, pp. 304–322, folios. 2021. Accessed 4 Oct. 2021. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4533 https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4533. (in Ukrainian)

N. V. Morze and O. P. Buinytska, "Increasing the level of information and communication competence of scientific and pedagogical staff is a key requirement for the quality of the educational process", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 59, no. 3, p. 189, jun. 2017. Accessed 4 Oct. 2017. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1667. (in Ukrainian)

V. P. Oleksyuk, "Designing a Higher Education Cloud Infrastructure Model Based on the Apache Cloudstack Platform", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 54, no. 4, p. 153, Sep. 2016. Accessed 4 Oct. 2016. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1453. (in Ukrainian)

O. Spirin, V. Oleksiuk, O. Oleksiuk, and S. Sydorenko “The Group Methodology of Using Cloud Technologies in the Training of Future Computer Science Teachers.” Accessed 4 Oct. 2024. [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_154.pdf (in English)

N. Rymar, Shulska, N. Matviychuk, Gromyk, and R. Zinchuk, "Using the Institutional Repository to Build Master's Research Competence," Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 76, no. 2, pp. 198–212, apr. 2020. Accessed 4 Oct. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.2753. (in Ukrainian)

O. G. Glazunova, O. G. Kuzminska, N. V. Morze, and T. V. Voloshyna, "Using scientific e-conferences for the research competence development: students' point of view", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 72, no. 4, pp. 168–181, sept. 2019. Accessed 4 Oct. 2019. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v72i4.2951 (in English)

The Strategy for Ukraine's Integration into the European Union's Digital Single Market (the "Roadmap"). [Online]. Available: https://docs.google.com/document/d/1XgGb7AWSs7Ktl6Pl5xuYDpLFV0mtOTSN. Date of access: Oct. 05, 2024 (in Ukrainian)

On Approval of the Concept for the Development of Digital Competencies and Approval of the Action Plan for Its Implementation. Office. Ministers of Ukraine dated 03.03.2021 No 167-p. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text (Last accessed: 14.10.2024) (in Ukrainian)

Conceptual and Reference Framework for Digital Competence of Pedagogical and Scientific-Pedagogical Staff (Project). [Online]. Available: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf Accessed Oct. 05, 2024 (in Ukrainian)

Digital Education Action Plan (2021-2027). [Online]. Available: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

European Education Area. [Online]. Available: https://education.ec.europa.eu/about-eea/the-eea-explained Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

European Skills Agenda. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

Europe’s Digital Decade: digital targets for 2030. [Online]. Available: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

Horizon Europe. Strategic Plan for 2025-2027 [Online]. Available: https://horizon-europe.org.ua/uk/about-he/strategic-plan-2025-2027 Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

DigCompEdu framework. [Online]. Available: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu/digcompedu-framework_en Accessed Oct. 05, 2024 (in English)

Researcher role profile. [Online]. Available: https://repository.jisc.ac.uk/8862/ (Last accessed: 14.02.2024) (in English)

R. Lyashenko and S. Semerikov, "Bibliometric Analysis of Chatbot Training Research: Key Concepts and Trends," Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 101, no. 3, pp. 181–199, jun. 2024. Accessed 5 Oct. 2024. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5622. (in Ukrainian)

M. M. Mintii, N. M. Sharmanova, A. O. Mankuta, O. S. Palchevska, and S. O. Semerikov, "Selection of pedagogical conditions for training STEM teachers to use augmented reality technologies in their work," J. Phys.: Conf. Ser., vol. 2611, No. 1, p. 012022, Oct. 2023. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2611/1/012022. (in English)

C. W. Chien, “Influences of digital checklists on emergent researchers' method designs and writing”, Int. J. Innov. Learn., vol. 35, no. 1, pp. 99–121, 2024. Date of access: 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1504/ijil.2024.135168. (in English)

V. Kovach, A. Iatsyshyn, S. Atamanyuk, M. Sheremet, and T. Soloviov, "Digital Society and Information-Analytical Competence of Scientist: Perspectives on Knowledge Management," in Digital Technologies in Education. Cham: Springer Nat. Switz., 2024, pp. 129–143. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-57422-1_.(in English)

F. Pires, J. Barbosa, and P. Leitao, "Data scientist under the Da. Re perspective: analysis of training offers, skills and challenges", in 2018 IEEE 16th Int. Conf. Ind. Inform. (INDIN), Porto, Jul 18–20. 2018. IEEE, 2018. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1109/indin.2018.8472108. (in English)

O. Kuzminska, M. Mazorchuk, N Morze, M. Prokopchuk, and H. Danylchuk "Integrating digital competencies of researchers into Ph.D. curricula: a case study on open science education" in 2023 Proceedings of the 11th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2023), Kryvyi Rih, Ukraine, December 22, 2023. Accessed 5 Oct. 2024. [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-3679/paper36.pdf (in English)

F. Asadnia and M. R. Atai, "Examining the effectiveness of an online EAP course in developing researchers' virtual conference presentation skills", J. English Academic Purposes, p. 101184, Oct. 100. 2022. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2022.101184. (in English)

Anna V. Iatsyshyn and others. Applying digital technologies for work management of young scientists’ councils. in 2020 Proceedings of the 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2020), Kryvyi Rih, Ukraine, December 18, 2020. Accessed 5 Oct. 2024. [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-2879/paper04.pdf (in English)

M. Halaweh, "Actual Researcher Contribution (ARC) Versus the Perceived Contribution to the Scientific Body of Knowledge", in Digital Libraries: The Era of Big Data and Data Science. Cham: Springer Int. Publishing, 2020, pp. 93–102. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39905-4_10. (in English)

V. Corvello, M. C. Chimenti, C. Giglio, and S. Verteramo, "An Investigation on the Use by Academic Researchers of Knowledge from Scientific Social Networking Sites," Sustainability, vol. 12, no. 22, pp. 9732, Nov. 12. 2020. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.3390/su12229732. (in English)

G. Zhang, L. Wang, F. Shang, and X. Wang, "What are the digital skills sought by scientific employers in potential candidates?", J. Higher Educ. Policy Manage., pp. 1–18, jul. 2024. Accessed 5 Oct. 2024. 2024. https://doi.org/10.1080/1360080x.2024.2374392. (in English)

F. Pires, J. Barbosa, and P. Leitao, "Data scientist under the Da.Re perspective: analysis of training offers, skills and challenges," in 2018 IEEE 16th Int. Conf. Ind. Inform. (INDIN), Porto, Jul 18–20. 2018. IEEE, 2018. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.1109/indin.2018.8472108. (in English)

K. Biermann, N. Peters, and M. Taddicken, ""You Can Do Better Than That!": Tweeting Scientists Addressing Politics on Climate Change and Covid-19," Media Commun., vol. 11, No. 1, Feb. 1. 2023. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.17645/mac.v11i1.5961. (in English)

S. Arano-Poggi and N. Bel, "Datos enlazados de publicaciones, proyectos y herramientas para investigadores en humanidades digitales: catálogo piloto del centro Clarin IULA-UPF", El Prof. Información, vol. 23, no. 6, pp. 633–642, Nov. 2014. Accessed 5 Oct. 2014. 2024. https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.11. (in Spanish)

A. V. Iatsyshyn et al., “Formation of the scientist image in modern conditions of digital society transformation”, J. Phys.: Conf. Ser., vol. 1840, No. 1, p. 012039, March. 2021. Accessed 5 Oct. 2021. 2024.https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012039. (in English)

N. Kahnwald, and D. Pscheida. "Digital competence for scientists: Requirements from the perspective of e-learning and e-science", in 15th Workshop on Communities in New Media: Virtual Enterprises, Research Communities and Social Media Networks, GeNeMe, 4-5 October 2012 (in English)

M. K. Aydin and T. Yildirim, "Teachers' digital competence: bibliometric analysis of the publications of the web of science scientometric database", Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 91, no. 5, pp. 205–220, Oct. 100. 2022. Accessed 5 Oct. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5048.(in English)

R. Feola, C. Crudele and R. Celenta, "Developing cross-cultural competence in entrepreneurship education: What is the role of the university", Int. J. Manage. Educ., vol. 22, No. 3, p. 101055, Nov. 2024. Accessed 6 Oct. 2024. 2024. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101055. (in English)

N. Amruth et al. Computer Science Curricula 2023. 2024. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA. Accessed 5 Oct. 2024. [Online]. Available: https://dl.acm.org/doi/book/10.1145/3664191# (in English)

O. Pinchuk and I. Malytska, "Responsible and Ethical Use of Artificial Intelligence in Research and Publishing," Inf. Technol. Learn. Tools, vol. 100, no. 2, pp. 180–198, apr. 2024. Accessed 6 Oct. 2024. 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5676. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Oleh Spirin, Vasyl Oleksiuk, Yaroslav Vasylenko, Ostap Sirenko

Downloads

Download data is not yet available.