GUIDELINES FOR ELECTRONIC TOOLS AND RESOURCES QUALITY EVALUATION IN THE LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v26i6.589

Keywords:

electronic learning tools, requirements, recommendation

Abstract

The article highlights the issue of quality evaluation, selection and use of electronic learning tools and resources, identifying the most appropriate ways to use them. It is stressed that the listed issues are closely connected with the certain scientific and methodological approaches to the classification and evaluation of these agents. It is shown that the types of teaching and learning activities can be a backbone of electronic learning tools classification, to be a base for appropriate guidelines for the selection and application of these tools. It is proved that the essential condition for successful involvement of the ICT tools into the learning process is to take account of requirements for their quality, particularly in their methodical aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viktor M. Demyanenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), the Deputy director

Mariya P. Shyshkina, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD, head of the Department of informatization of educational institutions

References

Бабанский Ю. К. Методы обучения в современной общеобразовательной школе / Ю. К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1985. – 208 с.

Барышникова М. Ю. Единая образовательная коллекция. Первый шаг в общество знаний / М. Ю. Барышникова // Учебные материалы нового поколения. Опыт проекта «Информатизация системы образования» (ИСО). – - М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2008. – С. 28–40.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. – К. : Атіка, 2009. – 684 с.

Григорьев С. Г. Информатизация образования. Фундаментальные основы / С. Г. Григорьев, В. В.Гриншкун. – Томск : Изд-во «ТМЛ-Пресс», 2008. – 286 с.

Гриценко В. И. Дистанционное обучение: теория и практика / Гриценко В. И., Кудрявцева С. П., Колос В. В., Веренич Е. В. – К. : Наукова думка, 2004. – 375 с.

Жалдак М. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : навч.-метод. посіб. / М. Жалдак, В. Лапінський, М. Шут // Інформатика. – 2006. – №3–4. – К. : Шкільний світ. – 96 с.

Лапінський В. В. Навчальне середовище нового покоління та його складові / В. В. Лапінський // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія № 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / Редрада. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – № 6 (13) – С. 26–32.

Левинская М. А. Автоматизированная система генерации заданий по математике для контроля знаний учащихся / М. А. Левинская // Educational Technology & Society. – 2002. – №. 5(4). – P. 214–221.

Наказ МОН України від 15.05.2006 № 369 "Про затвердження тимчасових вимог до педагогічних програмних засобів".

Наказ МОН України 17.06.2008 № 537 "Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України".

Основи нових інформаційних технологій навчання / за ред. Ю. І. Машбиця. – К. : ІЗМН, 1997. – 264 с.

Рамський Ю.С . Вивчення моделей подання знань в курсі інформатики вищого педагогічного навчального закладу / Ю. С. Рамський // Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : збірник наукових праць. Вип. 5 / М-во освіти і науки України, НПУ ім. М. П. Драгоманова ; відп. ред. М. І. Жалдак. – К. : [s. n.], 2002. – С. 29–44.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В.Роберт. – М. : ИИО РАО, 2008. – 274 с.

Филатова Н. Н. Проектирование мультимедиа-тренажеров на основе сценарных моделей представления знаний / Филатова Н. Н., Вавилова Н. И. // Educational Technology & Society. – 2000. – Vol. 3(4). – P. 193–202.

Хуторской А.В. Современная дидактика. Учеб. Пособие. 2-е изд., перераб. / А.В.Хуторской. – М.: Высш. шк., 2007. – 639 с.

Шишкіна М.П. Діяльнісні аспекти створення вимог до програмних засобів навчального призначення / М.П.Шишкіна // Матеріали Міжнародної Інтернет-конференції «Впровадження електронного навчання в освітній процес: концепції, проблеми, рішення» [Електронний ресурс], Тернопіль, 21–22 жовтня 2010 року. – Режим доступу - http://conf.fizmat.tnpu.edu.ua/?p=285

Шишкіна М.П. Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі / М.П.Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. - 2011. - №4 (24). - Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/502/422

Graesser A. G. Intelligent Tutoring Systems with Conversational Dialogue / Graesser A.G., VanLehn K., Rose C.P., Jordan P.W., Harter D. // AI Magazine. – Winter 2001. – Vol. 22(4). – P. 39–52.

McArthur D. The Roles of Artificial Intelligence in Education: Current Progress and Future Prospects / McArthur D., Lewis M.W., Bishay M. – RAND, Santa Monica, CA, DRU-472-NSF. – 1993.

Heffernan N. T. Expanding the Model-Tracing Architecture: A 3rd Generation Intelligent tutor for Algebra Symbolization / Heffernan N. T., Koedinger K. R., Razzaq L. // The International Journal of Artificial Intelligence in Education. – 2008. – Vol. 18(2). – P. 153–178.

Published

2012-01-11

How to Cite

Demyanenko, V. M., & Shyshkina, M. P. (2012). GUIDELINES FOR ELECTRONIC TOOLS AND RESOURCES QUALITY EVALUATION IN THE LEARNING PROCESS. Information Technologies and Learning Tools, 26(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v26i6.589

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>