MOBILE LEARNING: ESSENCE AND MODELS OF INTRODUCTION IN EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS MIA OF UKRAINE

  • Konstyantyn L. Bugaychuk Kharkiv National University of Internal Affairs, Kharkiv
Keywords: distance learning, mobile learning, MIA of Ukraine

Abstract

Current trends to create and expand the functionality of portable electronic devices make the international community to reflect on their use for educational purposes. In recent years, scientists are increasingly talking about the emergence of learning through mobile devices or mobile learning. The author defined the essence of mobile learning, its correlation with distance learning and e-learning, and outlines its advantages and disadvantages. Based on the characteristics of mobile devices, set out rules for the development of information resources for mobile learning. The models of implementation of mobile learning in the educational process of higher educational establishments MIA of Ukraine are offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Konstyantyn L. Bugaychuk, Kharkiv National University of Internal Affairs, Kharkiv
PhD (jurisprudence), docent, senior researcher of Research laboratory on crime prevention and interaction with the population

References

Рынок смартфонов в Украине вырос почти на 70% [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://rus.newsru.ua/finance/29nov2011/smart.html.

Планшеты вошли в моду [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://markets.eizvestia.com/full/planshety-voshli-v-modu.

From e-Learning to iPad: How to Adjust the User Interface [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.learningsolutionsmag.com/articles/606/from-elearning-to-ipad-how-to-adjust-the-user-interface.

Голицына И. Н. Мобильное обучение как новая технология в образовании [Електронний ресурс] / И. Н. Голицына. – Режим доступу : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v14_i1/html/1.htm.

Калуга Т. А. Мобильное обучение в дистанционном образовании [Електронний ресурс] / Т. А. Калуга // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – № 12 (223), Ч. І. – С. 113–123. – Режим доступу до журн. :

http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vlush/Ped/2011_12_1/15.pdf.

Куклев В. А. Сущностные характеристики мобильного обучения как педагогической инновации [Електронний ресурс] / В. А. Куклев // Мир науки, культуры, образования. – 2008. – № 5(12). – С. 204–207. Режим доступу до журн. : http://www.iwep.ru:88/journal/12/pages%20204-207.pdf.

Семеріков С. О. Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у вищій школі : монографія / С. О. Семеріков; науковий редактор академік АПН України, д. пед. н., проф. М. І. Жалдак. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – 340 с.

Мобильное обучение – второе рождение, но те же трудности [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://elearningtime.blogspot.com/2011/01/blog-post_17.html.

Мобильное обучение [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://goo.gl/7UdXI.

What is Mobile Learning? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://archive.excellencegateway.org.uk/page.aspx?o=135556.

Мобільне навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://goo.gl/Yb9Pz.

M-Learning and Mobility [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.educause.edu/ELI/LearningTechnologies/MLearningandMobility/12397?page_i

d=12397&bhcp=1.

What is m-learning? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.m-learning.org/knowledge-centre/whatismlearning.

Дубова H. E-Learning – Обучение с приставкой «е» / Н. Дубова // Открытые системы. – 2004. – № 11. – Режим доступу до журн. : http://www.osp.ru/os/2004/11/184806.

Developing a mobile learning strategy [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bcs.org/content/conWebDoc/43280.

6 Questions That Will Help Revamp Your Mobile Learning Strategies [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.k12mobilelearning.com/2010/12/6-questions-to-help-revamp-your-mobile-learning-strategies.

Models of mobile learning [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mobl21.com/blog/14/models-of-mobile-learning.

Published
2012-03-15
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment