PROBLEMS OF INFORMATIZATION OF EDUCATION IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF DEVELOPMENT OF RESEARCH OF ICT-BASED TOOLS QUALITY ESTIMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v27i1.632

Keywords:

informatization of education, evaluation, quality, information and communication technologies, cloud computing

Abstract

The article reviews the current state and prospects of research problems of informatization of education of Ukraine. It is determined that these issues are closely related to specific scientific and methodological approaches to quality evaluation, selection and use of electronic learning resources and information technological platforms of their delivery. International trends of research in the field of standardization and evaluation of the quality of information and communication technologies in education are revealed. Prospects of application of cloud computing technologies as a platform of informatization of modern educational systems are described. The currency of the research "The system of psychological and educational requirements for ICT-based learning tools" in the context of informatization of modern education is grounded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariya P. Shyshkina, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD, head of the Department of informatization of educational institutions

Oleg M. Spirin, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

Doctor of pedagogical sciences, Chief Researcher of the Department of computer-based training systems and research

Yulia G. Zaporozhchenko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), senior researcher of the Department of informatization of educational institutions

References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. – К. : Атіка, 2009. – 684 с.

Григорьев С. Г. Методико-технологические основы создания электронных средств обучения / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров. – Самара : Издательство Самарской государственной экономической академии, 2002. – 110 с.

Жалдак М. І. Використання комп’ютера в навчальному процесі має бути педагогічно виваженим і доцільним / М. І. Жалдак // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – № 3. – С. 3–12.

Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України : монографія / [В. В. Лапінський, А. Ю. Пилипчук, М. П. Шишкіна та ін.]; за наук. ред. проф. В. Ю. Бикова. – К. : Педагогічна думка, 2010. – 160 с.

Морзе Н. В. Як визначити педагогічну цінність електронних засобів навчального призначення? / Н. В. Морзе, В. П. Вембер // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2007. – № 4. – С. 31–36.

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації [Електронний ресурс] / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010. – 88 с. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/455/.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. – М. : ИИО РАО, 2008. – 274 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: критерії внутрішнього оцінювання якості [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 5(19).

Спірін О. М. Критерії зовнішнього оцінювання якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О. М. Спірін // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. – Вип. 9 (16). – С. 80–85.

Спірін О. М. Основні напрями і тематика дисертаційних досліджень з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 4 (24). – Режим доступу до журн. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/502/422.

Brusilovsky P. Adaptive and Intelligent Web-based Educational Systems / P. Brusilovsky, Ch. Peylo // International Journal of Artificial Intelligence in Education. – n. 13. – 2003. – Р. 156–169. 11. Dawson, C. The cloud finally comes to education. [Електронний ресурс]. – Dec. 27, 2008. – Режим доступу : http://education.zdnet.com/?p=1883&LF;&LF.

Donnelly R. Applied E-Learning and E-Teaching in Higher Education / R. Donnelly, F. McSweeney. – Hershey, New York, 2009.

Sanz-Santamaría S. Mixing Standards, IRT and Pedagogy for Quality e-Assessment / S. Sanz-Santamaría, Á. Vadillo Zorita José, J. Gutiérrez Serrano // Current Developments in Technology-Assisted Education. – FORMATEX. – 2006. – P. 926–929.

Shahid Al Noor. A Proposed Architecture of Cloud Computing for Education System in Bangladesh and the Impact on Current Education System / Shahid Al Noor, Golam Mustafa, Shaiful Alam Chowdhury, Md. Zakir Hossain, Fariha Tasmin Jaigirdar // IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, VOL.10 No.10, October 2010. – P. 7–13.

Sultan Nabil. Cloud computing for education: A new dawn? // International Journal of Information Management. – 2010. – № 30. – P. 109–116.

Published

2012-03-15

How to Cite

[1]
M. P. Shyshkina, O. M. Spirin, and Y. G. Zaporozhchenko, “PROBLEMS OF INFORMATIZATION OF EDUCATION IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF DEVELOPMENT OF RESEARCH OF ICT-BASED TOOLS QUALITY ESTIMATION”, ITLT, vol. 27, no. 1, Mar. 2012.

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 > >>