ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING INFORMATION-AND-COMPUTER TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE

Authors

  • Serhiy S. Danylyuk Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University, Cherkasy

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v28i2.639

Keywords:

information-and-сomputer technology, educational process, Internet, professional competence of a specialist

Abstract

The topicality of the article is in observing the influence of computer technologies on the process of computerization of education, which is characterized by making corrections in the content of teaching technologies, taking into account important changes in theory and practice of teaching in the training-educational process. The aim of the article is highlighting of advantages and disadvantages of using information-and-computer technologies in the process of formation of future philologists’ professional competence. Roles and tasks of a lecturer as a head of the educational process as well as factors, which characterize the quality of education are defined in the article. Perspectives of working out a complex of tasks which presuppose using computer appliances to form future philologists’ professional competence in higher educational establishments are suggested in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Serhiy S. Danylyuk, Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University, Cherkasy

Ph.D. in Linguistics, Associate Professor of Conversational English Department of Educational-Scientific Institute of Foreign Languages

References

Адольф В. А. Выявление уровня информационной компетентности выпускников общеобразовательных учреждений / В. А. Адольф, И. Ю. Степанова, O. A. Гумеров // Информатика и образование. – 2007. – № 5. – С. 116–119.

Андресен Б. Мультимедиа в образовании / Б. Андресен, К. Бринк. – М. : Дрофа, 2007. – 224 с.

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Д. Белл. – М. : Академия, 2004. – 788 с.

Вербицкий A. A. Активное обучение в высшей школе: Контекстный подход / A. A. Вербицкий. – М. : Высшая школа, 1991. – 207 с.

Воронина Т. П. Информационное общество: сущность, черты, проблемы / Т. П. Воронина. – М. : Логос, 1998. – 112 с.

Зайцева С. А. Современные информационные технологии в образовании [Электронный ресурс] / С. А. Зайцева, В. В. Иванов. – Режим доступа : http://sgpu2004.narod.ru/infotek/infotek2.htm (06.11.11). – Заглавие с экрана.

Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя / И. Ф. Исаев. – М. : Издательский центр «Академия», 2004. – 207 с.

Использование информационных и коммуникационных технологий в общем среднем образовании [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://ido.rudn.ru/nfpk/ikt/ikt1.html. – Заглавие с экрана.

Колин К. К. Информационное общество / К. К. Колин. – Челябинск : ЧГАКИ, 2010. – 27 с.

Лебедева М. Б. Как готовить студентов к использованию информационных и коммуникационных технологий в профессиональной педагогической деятельности? / М. Б. Лебедева // Информационные технологии в науке, образовании, искусстве. – С.-Пб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. – С. 132–136.

Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 192 с.

Образцов П. И. Информационно-технологическое обеспечение учебного процесса в вузе / П. И. Образцов // Высшее образование в России. – 2001. – № 6. – С. 46–50.

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Е. С. Полат. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 272 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.

Toffler A. The Third Wave / A. Toffler. – New York : Bantam Books, 1990. – 540 p.

Published

2012-05-03

How to Cite

Danylyuk, S. S. (2012). ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING INFORMATION-AND-COMPUTER TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FORMATION OF FUTURE PHILOLOGISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE. Information Technologies and Learning Tools, 28(2). https://doi.org/10.33407/itlt.v28i2.639

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment