USAGE OF CONCEPTUAL-THESIS MODEL FOR AUTOMATED GENERATION BASE OF TEST QUESTIONS IN AN EDUCATIONAL COMPUTERIZATION SYSTEMS

  • Larysa H. Petrova Sumy Regional Institute of Postgraduate Teacher Education, Sumy
  • Serhiy O. Petrov Sumy State University, Sumy
  • Andriy V. Konoplenko Sumy State University, Sumy
Keywords: automated testing, tests classification, conceptual-thesis model, didactic test items ontology generation

Abstract

In the article it is carried out an analysis and improvement of conceptual-thesis model, by expanding the set of basic elements, that used in automated generation test questions of open and closed types, which are used for measuring level of educational achievements in a given subject area, that used in knowledge representing as informational technology of formalization didactic text. The example of the formalization of the lecture text fragment and semantic analysis within the proposed model is given.

Author Biographies

Larysa H. Petrova, Sumy Regional Institute of Postgraduate Teacher Education, Sumy
PhD (technical sciences), head of Information and communication department
Serhiy O. Petrov, Sumy State University, Sumy
assistant professor, Computer Science department
Andriy V. Konoplenko, Sumy State University, Sumy
student, Computer Science department

References

Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий : учебная книга [для преподавателей вузов, учителей школ, аспирантов и студентов пед. вузов. 2 изд., испр. и доп.]. — М. :Адепт, 1998. — 217 с.

Титенко С. В. Генерація тестових завдань у системі дистанційного навчання на основі моделі формалізації дидактичного тексту / С. В. Титенко // Наукові вісті НТУУ "КПІ". — 2009. — № 1(63). — С. 47–57.

Петров С. А. Категориально-информационная модель адаптивной системы непрерывного обучения / С. А. Петров // Управляющие системы и машины. — 2009. — № 2. — С. 48–51.

Петров С. О. Оцінка інформативності тестів в системах керування дистанційним навчанням / С. О. Петров, І. В. Шелехов // Вісник Херсонського національного технічного університету. — 2007. — № 4 (27). — С. 586–591.

Сергушичева А. П. Метод и алгоритмы автоматизированного построения компьютерных тестов контроля знаний по техничиским дисциплинам : автореф. дисc. на соискание науч. степени канд. техн. наук : 05.13.01 «Системный анализ, управление и обработка информации (по отраслям)» / А. П. Сергушичева. — СПб., 2007. — 18 с.

Гагарин А. А. Организация дистанционного обучения как информационный фактор реализации научно-технологической составляющей экономической безопасности государства / А. А. Гагарин, А. Н. Луценко, С. В. Титенко // Экономическая безопасность государства и информационные технологии в ее обеспечении / под общ. ред. Г. К. Вороновского, И. В. Недина. — К. : Знания Украины, 2005. — С. 608–619.

Brusilovsky P. and Miller,P. Web-based testing for distance education. In: P. De Bra and J. Leggett (eds.) Proceedings of WebNet'99 // World Conference of the WWW and Internet, Honolulu, HI, Oct. 24–30. — 1999. — AACE.. —Р. 149–154.

Распопов В. М. Программирование и организация самостоятельной работы учащихся / В. М. Распопов. — М. : Высш. шк., 1989. — 55 с.

Ким В. С. Тестирование учебных достижений : монография. — Уссурийск : Издательство УГПИ, 2007. — 214 с. : ил.

Атанов Г. А. Возрождение дидактики — залог развития высшей школы. — Донецк: Изд-во ДОУ, 2003.

Атанов Г. А. Обучение и искусственный интеллект, или основы современной дидактики высшей школы / Атанов Г. А., Пустынникова И. Н. — Донецк : Изд-во ДОУ, 2002.

Sowa J. F. Conceptual Structures: Information Processing in Mind and Machine. Reading MA: Addison. — Wesley, 1984.

Титенко С. В. Побудова дидактичної онтології на основі аналізу елементів понятійно-тезисної моделі / С. В. Титенко // Наукові вісті НТУУ "КПІ". – 2010. — № 1(69). — С. 82–87.

Published
2012-09-30
Section
Development and introduction of educational programming and technical tools