INTENSIFICATION OF LECTURE AT HIGHER SCHOOL BY MEANS OF MULTIMEDIA PRESENTATIONS

  • Tetiana M. Kozak Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych
Keywords: multimedia presentation, the requirements for presentations designing, lecture in higher education, means of the learning process intensifying

Abstract

Relevance of the article is caused by necessity to improve the lecture in higher school. One of the ways of intensification of the cognitive activity of students at the lecture is the use of multimedia. The article analyzes the features of construction of multimedia presentations, determines organizational and pedagogical, educational and methodical, psychological and ergonomic requirements for their design. The necessity of adherence to principles of illustrative and graphic materials is noticed. Visualization of educational material, involvement of several channels of perception, the possibility of building branched presentations will increase the information content of multimedia lectures, the intensification of the educational process and improve the quality of training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tetiana M. Kozak, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Drohobych
PhD (pedagogical sciences), associate professor of the Department of computer science and computational mathematics

References

Волкова Л. Й. Актуальні питання впровадження інноваційних технологій в освітній процес вищого навчального закладу / Л. Й. Волкова // Режим доступу : http://e-learning.onu.edu.ua/stati/pedagog-ka-visho-shkoli/.

Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Зайчук Г. Педагогічні технології формування професійної компетенції майбутнього маркетолога туристичної сфери / Г. Зайчук // Вища школа. – 2010. – № 1. – С. 37–42.

Корсак К. Традиційні урок та лекції: сучасний стан і перспективи / К. Корсак, Т. Зінченко // Вища освіта України. – 2002. – № 3. – С. 75–80.

Лаврентьєва Г. П. Психолого-ергономічні вимоги до застосування електронних засобів навчання / Г. П. Лаврентьєва // Інформаційні технології та засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – 2009. – № 4(12). – Режим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/em12/emg.html.

Огурцов А. П. Підвищення інформативності навчального тексту засобами його наочного представлення / А. П. Огурцов, Л. М. Мамаєв, В. В. Заліщук // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / кол. авт. – К. : Наук.-метод. центр вищої освіти, 2003. – Вип. 35. – С. 3–6.

Пінчук О. П. Проблема визначення мультимедія в освіті: технологічний аспект / О. П. Пінчук // Нові технології навчання. – 2007. – Вип. 46. – С. 55–58.

Риженко С. С. Про досвід використання мультимедійних технологій у навчальному процесі (у ВНЗ) / С. С. Рижинко / Режим доступу : http://www.lineyka.inf.ua/articles/001/.

Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі : навч. посібник / З. І. Слєпкань. – К. : Вища школа, 2005. – 240 с.

Стеценко Н. М. Досвід використання мультимедійних презентацій у викладанні педагогіки / Н. М. Стеценко // Режим доступу : http://pedagogika.at.ua/publ/1-1-0-47.

Стецюк К. В. Педагогічні аспекти запровадження сучасних технологій навчання у підготовці спеціалістів-аграрників / К. В. Стецюк // Проблеми освіти. – 2007. – № 47. – С. 114–117.

Яцишина Г. Бінарна лекція як одна з форм організації навчання у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації / Г. Яцишина, Л. Остроуменко. // Освіта. – 2004. – 25 лютого–3 березня. – С. 8–9.

Published
2012-05-03
Section
Learning tools in modern pedagogical systems