INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES
PDF (Ukrainian)

Keywords

competence
professional competence
information abilities
communication skills
teaching and educational process

How to Cite

[1]
L. A. Kyyenko-Romaniuk and L. M. Zayachkovska, “INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES”, ITLT, vol. 28, no. 2, May 2012, doi: 10.33407/itlt.v28i2.653.

Abstract

Introduction of information and communication technologies is one of the priority task of education of Ukraine. Information abilities and communication skills are considered as qualitatively new possibilities of distribution and accumulation of knowledge. The actual problem is their skillful use by teachers in teaching and educational process at scientific and methodical levels as well as for improvement of pedagogical workers professional skills and also for pedagogical self-education. For effective use of information and communication technologies in professional work, teachers information abilities and communication skills should be formed at the scientifically-methodical level and organically combined with understanding of didactic functions according to stages, forms and purposes of lesson.
PDF (Ukrainian)

References

Морзе Н. В. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 2(6). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu-ua.net/em6/emg.html. Режим доступу до статті: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/content/08mnvshi.htm (03.06.2011 р.).

Гендина Н. И. Информационная грамотность или информационная культура: альтернатива или единство (результаты российских исследований) [Текст] : доклад на ИФЛА-2004 / Н. И. Гендина // Школьная библиотека. – 2005. – № 3. – С. 18–24.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи [Текст] : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Українські школи планують забезпечити швидкісним Інтернетом [Електронний ресурс]. Заголовок з екрана. – Режим доступу до статті : http://petschool.at.ua/news/ukrajinski_shkoli_planujut_zabezpechiti_shvidkisnim_internetom/2011-07-10-326 (20.02.2012р.).

Комп'ютер у школі та сім'ї [Текст]: науково-методичний журнал / Інститут педагогіки АПН України. – Київ : Фенікс, 1998. – № 4.

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования [Текст]: учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров / Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В., Петров А. Ю. / Евгения Семеновна Полат (ред.). – М. : Academia, 2001. – 271 с.

Учитель. Вікіпедія. Вільна енциклопедія [Електронний ресурс]. Заголовок з екрана. – Режим доступу до статті : http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C (20.02.2012р.).

Києнко-Романюк Л. А. Професійні компетентності педагога як рівень його кваліфікації [Текст]: Професіоналізм педагога в контексті європейського вибору України: якість освіти – основа конкурентноспроможності майбутнього фахівця // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Ялта, 22–24 вересня 2011 року). – Ялта : РВНЗ КГУ, 2011. – Ч. 1. – 232 с. – С. 179–182.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.