INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES

Authors

  • Larysa A. Kyyenko-Romaniuk Vinnytsia Regional Institute of Pedagogical Staff Post-Graduate Education, Vinnytsia
  • Lesya M. Zayachkovska Mogiliv-Podilskiy Assembly and Economy College of Vinnitsia Region, Mogiliv-Podilskiy

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v28i2.653

Keywords:

competence, professional competence, information abilities, communication skills, teaching and educational process

Abstract

Introduction of information and communication technologies is one of the priority task of education of Ukraine. Information abilities and communication skills are considered as qualitatively new possibilities of distribution and accumulation of knowledge. The actual problem is their skillful use by teachers in teaching and educational process at scientific and methodical levels as well as for improvement of pedagogical workers professional skills and also for pedagogical self-education. For effective use of information and communication technologies in professional work, teachers information abilities and communication skills should be formed at the scientifically-methodical level and organically combined with understanding of didactic functions according to stages, forms and purposes of lesson.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larysa A. Kyyenko-Romaniuk, Vinnytsia Regional Institute of Pedagogical Staff Post-Graduate Education, Vinnytsia

PhD (pedagogical sciences), associate professor, associate professor of the Methodology and Education Management Department

Lesya M. Zayachkovska, Mogiliv-Podilskiy Assembly and Economy College of Vinnitsia Region, Mogiliv-Podilskiy

teacher of the highest category, teacher of Computer Studies

References

Морзе Н. В. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 2(6). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu-ua.net/em6/emg.html. Режим доступу до статті: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/content/08mnvshi.htm (03.06.2011 р.).

Гендина Н. И. Информационная грамотность или информационная культура: альтернатива или единство (результаты российских исследований) [Текст] : доклад на ИФЛА-2004 / Н. И. Гендина // Школьная библиотека. – 2005. – № 3. – С. 18–24.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи [Текст] : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Українські школи планують забезпечити швидкісним Інтернетом [Електронний ресурс]. Заголовок з екрана. – Режим доступу до статті : http://petschool.at.ua/news/ukrajinski_shkoli_planujut_zabezpechiti_shvidkisnim_internetom/2011-07-10-326 (20.02.2012р.).

Комп'ютер у школі та сім'ї [Текст]: науково-методичний журнал / Інститут педагогіки АПН України. – Київ : Фенікс, 1998. – № 4.

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования [Текст]: учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров / Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В., Петров А. Ю. / Евгения Семеновна Полат (ред.). – М. : Academia, 2001. – 271 с.

Учитель. Вікіпедія. Вільна енциклопедія [Електронний ресурс]. Заголовок з екрана. – Режим доступу до статті : http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C (20.02.2012р.).

Києнко-Романюк Л. А. Професійні компетентності педагога як рівень його кваліфікації [Текст]: Професіоналізм педагога в контексті європейського вибору України: якість освіти – основа конкурентноспроможності майбутнього фахівця // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (Ялта, 22–24 вересня 2011 року). – Ялта : РВНЗ КГУ, 2011. – Ч. 1. – 232 с. – С. 179–182.

Published

2012-05-03

How to Cite

Kyyenko-Romaniuk, L. A., & Zayachkovska, L. M. (2012). INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES. Information Technologies and Learning Tools, 28(2). https://doi.org/10.33407/itlt.v28i2.653

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.