MAGISTRAND PROJECT SKILLS AS CONSTITUENT OF COMPETENCE APPROACH
PDF (Ukrainian)

Keywords

higher school
сompetenсe approach
project skills
textbook projecting

How to Cite

[1]
N. Y. Titarenko, “MAGISTRAND PROJECT SKILLS AS CONSTITUENT OF COMPETENCE APPROACH”, ITLT, vol. 15, no. 1, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v15i1.71.

Abstract

The role and place of project skills in the realization of competence approach are analyzed. On the basis of analysis of different approaches to the interpretation of terms “pedagogical project”, “project skills” their content is generalized. According to the combination of received results and obtaining modern theory and practice of textbook creating the model of students’ skills forming to project a textbook is lighted up. The table of contents of model presents four basic components: purpose, block of knowledge, block of projective abilities, result. Four types of projective skills are emphasized: organizational skills, informative skills, skills to design, diagnostic skills. Directions of the use of the worked out model are developed for diagnosis the modern state of formed projective skills and improvement of corresponding methods of studies.
PDF (Ukrainian)

References

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: “К.І.С.”, 2004. –112 с.

Лебедев О.Е. Компетентностный подход в образовании / О.Е. Лебедев // Школьные технологии. – 2004. - №5.- С.3-12.

Луговий В.І. Стандартизація стандартів вищої освіти. // Вища освіта № 3 (додаток) – 2008 р. Тематичний випуск ,,Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології” – Т. 1 – С. 33 – 44.

Михайлов А. А. Формирование у школьников умения проектировать предстоящую деятельность : дис. ... кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Михайлов Алексей Александрович. – Шуя., 2004. – 198 с.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика магістра за спеціальністю специфічних категорій 8.000005 „Педагогіка вищої школи” кваліфікації 231 „Викладач університетів та вищих навчальних закладів”: Галузевий стандарт вищої освіти України; Затверджено та надано чинності Наказом МОН України від 31.03.2005 р. № 193 / Красильникова Г.В., Левківський К.М., Науменко І.М., Носенко Е.Л., Петренко В.Л., Присенко М.О. – К.: МОН України, 2005. – 20 с.

Освітньо-професійна програма підготовки магістра за спеціальністю специфічних категорій 8.000005 „Педагогіка вищої школи” кваліфікації 231 „Викладач університетів та вищих навчальних закладів”: Галузевий стандарт вищої освіти України; Затверджено та надано чинності Наказом МОН України від 31.03.2005 р. № 193 / Морозова Т.Ю., Науменко І.М., Носенко Е.Л., Петренко В.Л., Попкова Т.В., Присенко М.О. – К.: МОН України, 2005. – 34 с.

Особистісно орієнтовані технологій навчання і виховання у вищих навчльних закладах: колективна монографія / автори В. Андрущенко, Н. Дівінська, Б. Корольов та ін..; за заг. ред. В. Андрущенка, В. Лугового. – К.: „Педагогічна думка”, 2008. – 256 с.

Педагогические основы проектирования образовательных систем нового вида // Под ред. А.П.Тряпицыной.- СПб, 1995. – 171с.

Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Абрис, 1997. – 416с.

Сапходоева О.И. Проективные умения в профессиональном становлении будущих офицеров тыла: Автореф. дис. к.пед.н./ Саратовский государственный университет имени Н.Г. Чернышевского. – Саратов, 2007, - 23с.

Тигров С.В. Личностно ориентированные задания в процессе формирования проективных умений студентов ВУЗа: автореф.дис. на соискание ученой степени к. пед. Наук: спец.13.00.01 ,,Общая педагогіка, история педагогіки и образования” / С.В. Тигров. – Тамбов, 2004. – 23 с.

Тітаренко Н.Ю. Підходи до побудови моделі формування вмінь магістрантів проектувати навчально-методичне забезпечення для вищих навчальних закладів. // Вища освіта № 3 (додаток) – 2008 р. Тематичний випуск ,,Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології” – Т. 2 – С. 201 – 207.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.