THE PHENOMENON OF VIRTUAL EDUCATIONAL COMMUNITIES IN THE SYSTEMS OF EDUCATION OF FOREIGN COUNTRIES : APPROACHES TO DETERMINATION OF CONCEPTS

Iryna D. Malytska

Abstract

Popularity of virtual communities which exist and constantly develop in Internet caused a creation of educational virtual communities. Their possibilities are successfully used in the systems of education of foreign countries, including the educational process of secondary school. The phenomenon of virtual educational communities is the theme of research of many modern scientists, the concordance of terminology is under discussion. In the article some approaches to determination of concepts on this issue are analysed as well as offered some definitions, namely: virtual, virtual educational and virtual learning communities.

Keywords

information and communication technologies; virtual educational communities; virtual learning communities; secondary school; foreign experience



References

Стратегія «Європа 2020» (“Europe 2020” Strategy) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm.

Webster’s new world dictionary of the American language. College Edition // The world publishing company. — 1959. — 1724 p.

The Concise Oxford Dictionary of current english. Seventh edition. Edited by J.B. Sykes. Oxford University Press, 1987, 1264 p.

Ожегов С. И. Словарь русского языка // С. И. Ожегов / под ред. д. ф. н. профессора Н. Ю. Шведовой. — М. : Изд-во «Советская энциклопедия», 1973. — 846 с.

Словарь интернет-терминов [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://internetrabota.net/news/read/dictionary.html].

Словник Інтернет-термінів netlingo [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.netlingo.com/dictionary/o.php].

(Rheingold, 1993,p. 5) (Defining "Virtual Community" Catherine M. Ridings Lehigh University, USA) [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.21stcenturycollaborative.com/2007/07/virtual-communities-as-a-canvas-of-educational-reform/.

Англо-український тлумачний словник з обчислювальної техніки, Інтернету і програмування. — Вид. 2. — К. : Видавничий дім «СофтПрес», 2007. — 824 с.

Кудрявцева С. П. Міжнародна інформація : навч. посіб. / С. П. Кудрявцева, В. В. Колос. — К. : Видавничий Дім «Слово», 2005. — 400 с.

Портал Європейського Союзу «Еlearningeuropa.info» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.elearningeuropa.info/es/article/Etienne-Wenger.

Бондаренко С. В. О типизации виртуальных сетевых сообществ образовательной направленности // Новые инфокоммуникационные технологии в социально-гуманитарных науках и образовании: современное состояние, проблемы, перспективы развития / под общ. ред. А. Н. Кулика. — М. : Логос, 2003. — С. 399–407.

U. Carlen.“Typology of Online Learning Communities”, presented at First International Conference on NetLearning2002, Ronneby, Sweden, 2002 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.lorenzoguadamuz.net/Docs/pdf.

Литвинова С. Г. Віртуальні предметні спільноти як засіб підтримки природничо-математичної освіти [Електронний ресурс] / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — № 2(28). — Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2012_2/11midpzd.pdf. — Назва з титул. екрану.

SITE (The Society for Information Technology and Teacher Education) Суспільство для інформаційних технологій та освіти вчителів [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://site.aace.org/.

iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) Інноваційні технології для удосконалення класної кімнати [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://itec.eun.org/web/guest..

iTILT — Interactive Technologies in Language Teaching Інтерактивні технології у навчанні мовам [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://itilt.eu.

Міжнародний проект «eTwinning» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.etwinning.net/en/pub/index.htm.

Teach.us [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.eun.org/web/guest/projects/current.

Мережа «Партнерство в навчанні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ua.partnersinlearningnetwork.com.


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v30i4.714



Copyright (c) 2012 Iryna D. Malytska


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.